אלמנט מפריד לכתבות פרויקט שיאים יום העצמאות 2023

אתר האינטרנט הכי ותיק בארץ: "לא היה מי שיתחבר"

השנה היא 1992. מתי מעט אנשים מחוץ לאקדמיה שמעו על המצאה חדשה שנקראת "אינטרנט", רשת בינלאומית שמחברת בין מחשבים ברחבי העולם. יאהו ואמזון יקומו רק בעוד שנתיים, גוגל היא עדיין חלום רחוק, ובכלל, יעברו עוד כמה שנים לפני שהאינטרנט ייפתח למשתמשים פרטיים בישראל. אבל ב-29 ביולי של אותה שנה נפל דבר: לפי הרישומים של איגוד האינטרנט הישראלי, בתאריך הזה נרשם אתר האינטרנט הראשון עם הסיומת הישראלית co.il. מכל הארגונים בישראל, מדובר באתר של חברת החשמל.
4 צפייה בגלריה
כך נראה אתר חברת החשמל ב-2006
כך נראה אתר חברת החשמל ב-2006
אין כמעט תיעוד לאתרים הקדומים ברשת. כך נראה אתר חברת החשמל ב-2006
(עיבוד תמונה. צילום: Shutterstock)
רונן דקלרונן דקלצילום: יוסי וייס
ג'ורג' מאיירג'ורג' מאיירצילום: אלבום פרטי
רונן דקל, מנהל אגף מערכות מידע בחטיבת התקשוב של חברת החשמל, מספר כי החברה התחברה לאינטרנט בשלב מאוד מוקדם מכיוון שאגף המחקר והפיתוח שלה השתמש ברשת כדי לעמוד בקשר עם ארגונים אחרים. "היינו חלק מרשת אוניברסיטאית לצורכי מחקר", הוא נזכר, "לא היו אז מנועי חיפוש, היית צריך לדעת כתובות של אתרים וקצב הגלישה היה איטי מאוד".
מי שגויס על מנת לחבר את חברת החשמל לאינטרנט היה ג'ורג' מאייר, מהנדס תקשורת מחשבים בוגר הטכניון, שהצטרף לחברה אחרי שנתיים באינטל. "הדבר הראשון שעשיתי בחברת החשמל היה לחבר אותה לדואר האלקטרוני", הוא נזכר, "מעט מאוד אנשים היו מחוברים אז".
מאייר היה מי שדחף להקמת אתר האינטרנט של חברת החשמל, שבשלב הראשון שימש לצרכים פנימיים ולתקשורת עם ארגונים אחרים. "לקהל הרחב לא היה אינטרנט", הוא מזכיר, "אז לא היה מי שיתחבר לאתר שלנו". האתר היה מאוד פרימיטיבי בימים הראשונים, "אולי פה ושם הייתה איזו תמונה, אבל הוא התבסס בעיקר על טקסט". תשלומים מקוונים? דיווחים בזמן אמת על תקלות? אלה הגיעו שנים רבות לאחר מכן.
איך אתה מסתכל ממרחק השנים על ההחלטה שלך להקים את אתר האינטרנט של חברת החשמל? מאייר: "החזון שלי היה נכון, אבל זה התקדם הרבה יותר ממה שאני צפיתי. היום אי אפשר בלי זה". (יובל מן)
עוד הכי ישראלי לחצו כאן


אלמנט מפריד לכתבות פרויקט שיאים יום העצמאות 2023

האפליקציה הישראלית הפופולרית ביותר בעולם

זוכרים איך הגעתם למקומות שלא הכרתם לפני עידן הסמארטפון? הדפסתם מפות? רשמתם הוראות הגעה מפורטות על דף? שיננתם את שמות כל הרחובות שבהם הייתם צריכים לפנות? אין ספק שווייז, שהוקמה ב-2006 בשם FreeMap, שינתה הכל כשהציגה לנו על מסך הטלפון מפה מפורטת עם הוראות הגעה מדויקות ואיפשרה לנו לעקוף את הפקקים בעזרת חוכמת ההמונים.
4 צפייה בגלריה
אפליקציית ווייז
אפליקציית ווייז
לא פחות מ-635 מיליון משתמשים בכל העולם הורידו אותה מאז 2013. אפליקציית ווייז
(צילום: רויטרס)
הרעיון הזה היה כל כך גאוני וחדשני שלפני עשור אפל, גוגל ופייסבוק התחרו ביניהן על רכישת החברה הישראלית. הפור נפל לבסוף על גוגל, שהסכימה לשלם סכום של 1.3 מיליארד דולר, שהיום אולי נשמע צנוע אבל אז נחשב לאסטרונומי. המשך הסיפור קצת פחות שמח: גוגל מאפס תמיד נשארה האחות המועדפת במשפחה ובסוף השנה שעברה, במסגרת גל הקיצוצים בגוגל, החליטה החברה לאחד בין הצוותים שעובדים על שתי האפליקציות.
אף על פי כן, עם השנים הפכה ווייז לאחת מאפליקציות הניווט הפופולריות בעולם: לפי נתוני חברת המחקר Data.AI, משנת 2013 הורידו אותה משתמשים ברחבי העולם, הן באנדרואיד והן ב-iOS, לא פחות מ-635 מיליון פעמים. המספר הזה הופך אותה לאפליקציה הישראלית המצליחה ביותר אי פעם. הגיעה ליעד, כמו שאומרים. (יובל מן)
אלמנט מפריד לכתבות פרויקט שיאים יום העצמאות 2023

האקזיט הגדול ביותר שנרשם אי פעם בישראל

ודאי ניחשתם מי זכה בתואר האקזיט הגדול ביותר בתולדות המדינה. במהלך שנות קיומה, ישראל מיתגה את עצמה כסטארט-אפ ניישן ופיתחה לא מעט טכנולוגיות ומוצרים מרשימים שזכו להתעניינות משחקניות גלובליות ונרכשו בסכומים מרשימים. חברות רבות עשו חיל, אבל האקזיט של מובילאיי עלה על כולן - 15.3 מיליארד דולר.
לפני שש שנים נמכרה החברה החלוצה בתחום מערכות העזר המתקדמות לנהיגה (ADAS) ובפיתוח טכנולוגיית רכב אוטונומי לענקית השבבים אינטל, בעסקה שעוררה התרגשות רבה. הרכישה של מובילאיי הייתה יוצא דופן גם מאחר שקרתה לאחר שהחברה כבר הונפקה בבורסת נאסד"ק ב-2014, וגם אז שברה שיא כשגייסה 890 מיליון דולר, כהנפקה הישראלית הגדולה ביותר בארה"ב עד אז.
4 צפייה בגלריה
מכונית של מובילאיי
מכונית של מובילאיי
חלוצה בתחום מערכות העזר המתקדמות לנהיגה. מכונית של מובילאיי
(צילום: מובילאיי)
את מובילאיי הקימו בסוף המילניום הקודם פרופ' אמנון שעשוע וזיו אבירם, בעקבות המחקר האקדמי של שעשוע בתחום ראיית המכונה. מטה החברה נשאר בירושלים גם אחרי המכירה לאינטל, וברחובות עיר הקודש היא גם הדגימה ראשית את יכולות הרכב האוטונומי שלה ב-2020. באותה שנה, אינטל אף רכשה סטארט-אפ ישראלי נוסף בתחום התחבורה, מוביט, שצוות למובילאיי.
בשנה שעברה, בצעד יוצא דופן נוסף, אינטל הנפיקה את מובילאיי מחדש כחברה עצמאית - אך המשיכה להחזיק ברוב המניות וזכויות ההצבעה. במסגרת ההנפקה, שוויה של מובילאיי הוערך ב-17 מיליארד דולר - מעל מחיר הרכישה, אך מתחת להערכה ב-50 מיליארד דולר שניתנה לה בשנה קודם. ובכל זאת, גם על רקע המשבר בשוק, ההנפקה יצאה לדרך ומאז שווי השוק של החברה יותר מהכפיל את עצמו. מעל 125 מיליון כלי רכב בעולם שילבו את הטכנולוגיה שלה עד היום. אם חזון הרכב האוטונומי אכן יתגשם, כנראה שהשיא של מובילאיי עוד לפניה. (אושרית גן-אל)
אלמנט מפריד לכתבות פרויקט שיאים יום העצמאות 2023

הישראלי הכי בכיר בעולם הטכנולוגיה

זו משימה לא קלה, להחליט מיהו הישראלי הבכיר בעולם הטכנולוגיה. האם זו צריכה להיות צפרא כץ, ילידת חולון שמכהנת כמנכ"לית אורקל? אולי מדובר ביוסי מטיאס, סגן נשיא להנדסה בגוגל? ואולי התואר מגיע בכלל לגיא רוזן, סמנכ"ל אבטחת המידע של מטא?
אם נחליט לצורך הדיון שהגודל כן קובע, נראה שהתואר שייך בצדק לג'וני סרוג'י, סגן נשיא בכיר לטכנולוגיית חומרה באפל, החברה בעלת שווי השוק הגבוה ביותר בעולם והמלכה הבלתי מעורערת של עמק הסיליקון.
4 צפייה בגלריה
ג'וני סרוג'י
ג'וני סרוג'י
דחף להקמת מרכזי המחקר והפיתוח של אפל בהרצליה ובחיפה. ג'וני סרוג'י
(צילום: אפל)
סרוג'י (59), בוגר הטכניון ויליד חיפה, הצטרף לאפל בשנת 2008 אחרי קריירה ארוכה באינטל וב-IBM. ב-2015 הוא קודם לתפקידו הנוכחי שבמסגרתו הוביל את אחד המהלכים האסטרטגיים החשובים ביותר של אפל בשנים האחרונות - המעבר ממעבדי אינטל למעבדי אפל סיליקון במחשבי המק, שנחשב להצלחה גדולה.
בתור הנציג הישראלי בשולחן המנהלים, סרוג'י הוא מי שדחף להקמת מרכזי המחקר והפיתוח של אפל בהרצליה ובחיפה. "כשמחפשים ריכוז גבוה של מהנדסים מעולים וכישרון - זה המקום למצוא אותו", אמר על ישראל בריאיון שהעניק ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" בשנה שעברה. (יובל מן)
אלמנט מפריד לכתבות פרויקט שיאים יום העצמאות 2023

הסטארט-אפ שגייס הכי הרבה כסף (ואתם לא מכירים)

יש בארץ לא מעט סטארטאפים מפורסמים, וסטארטאפים שהגיעו למעמד של "יוניקורן" (כאלה ששוויים הוערך במיליארד דולר ומעלה), אבל הסטארט-אפ שגייס הכי הרבה כסף (ללא אקזיט או הנפקה) הוא דווקא לא שם שמוכר בכל בית. לפי נתוני פלטפורמת המידע Start-Up Nation Finder של ארגון Start-Up Nation Central, בשיא הזה מחזיקה חברת Snyk, שגייסה עד היום 1.58 מיליארד דולר. Snyk מפתחת מספר מוצרי תוכנה המיועדים למפתחים, ומסייעים למצוא ולתקן חולשות אבטחה בקוד פתוח באופן אוטומטי. היא הוקמה ב-2015 על ידי גיא פודחרני, אסף חפץ ודני גרנדר. ב-2020 היא הפכה ליוניקורן, ובמהלך שנותיה גם ביצעה כמה רכישות של חברות בעצמה.
המשבר בשוק אמנם השפיע עליה, ובשנה שעברה היא פיטרה 200 עובדים וגם שוויה ירד, אך בכל זאת יצאה בסוף שנה שעברה לסבב גיוס של 196 מיליון דולר, לפי שווי של 7.4 מיליארד דולר (לעומת הערכת שווי של 8.4 מיליארד דולר בסבב הקודם). "אנו מצפים למנף את ההשקעה האחרונה הזו כדי להמשיך ולהשתפר", אמר אז מנכ"ל החברה פיטר מקאי. לאחרונה דווח כי יצאה לסבב פיטורים נוסף, וכי בסך הכל כוח האדם שלה צומצם ב-25% תוך פחות משנה.
במקום השני והשלישי נמצאים הסטארט-אפ Fireblocks שפיתח פלטפורמה ליצירה וניהול של מוצרים ונכסים דיגיטליים בבלוקצ'יין, ו-Via שמפתחת שירותים בתחום התחבורה החכמה, שניהם עם מעל מיליארד דולר שגויסו בסך הכל. החברה שגייסה הכי הרבה כסף בסבב יחיד היא Trax Retail שמציעה פתרונות טכנולוגיים לקמעונאים, וגייסה 640 מיליון דולר בסבב שערכה ב-2021. (אושרית גן-אל)
עוד הכי ישראלי