6 צפייה בגלריה
נטפליקס
נטפליקס
חוגגת 25 שנה. נטפליקס
(צילום: shutterstock)

1997: נטפליקס באה לעולם

שלוש שנים אחרי שיזם צעיר בשם ג'ף בזוס הקים את חנות הספרים המקוונת אמזון, מחליטים ריד הייסטינגס ומארק רנדולף, בני 37 ו-39, שגם הם רוצים נתח מעוגת האינטרנט המתפתחת. באמצע שנות התשעים סדרות וסרטים היו עדיין מוצרים פיזיים, לא שונים משמעותית מספרים, ונטפליקס מוקמת כתחליף לספריית הווידאו השכונתית. החלופה שהיא מציעה ללקוחות: הזמנה של הסרט המבוקש לצפייה ביתית בדואר אקספרס. נטפליקס, אם כך, היא המקבילה של חנות הספרים אמזון עבור סרטים וסדרות - קליק באתר והסרט אצלך תוך יום בלבד. ההחזרה מתבצעת גם היא בדואר, ללא צורך באינטראקציה עם מוכר עילאי ומתנשא.
6 צפייה בגלריה
הלוגו הראשון של נטפליקס
הלוגו הראשון של נטפליקס
כך נראה הלוגו הראשון של נטפליקס

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

הייסטינגס ורנדולף ראו עשור או שניים קדימה: הם הבינו שסרטים וסדרות הם מדיה ויבוא יום שבו יהיה ניתן לצמצם ולדחוס אותה כדי לצפות בה אונליין. המוצר הפיזי ייעלם מהעולם והמשלוחים בדואר ייראו כאקט מוזר וארכאי. יתרה מזאת, הכוח האמיתי אינו במדיה עצמה, אלא בדאטה הנובע מפעילות המנויים. מערכת הלוגיסטיקה והמלאי של נטפליקס, המידע על כל מנוי ומנוי, התכנים הנצפים והיסטוריית ההשאלה הם הזהב האמיתי. לא עוד משחק של ניחושים על טעם הקהל - ביג דאטה יאפשר לנתח את הרגלי הצפייה והאם זה הזמן להפיק דרמה רומנטית, קומדיית אקשן, מותחן ריגול או סרט מד"ב פוסט-אפוקליפטי.

2000: בלוקבאסטר עושה טעות ענקית

נטפליקס צומחת במהרה והאפשרות למכירה או מיזוג מתחילה לרחף באוויר. הנהלת נטפליקס נפגשת עם הנהלת בלוקבאסטר, רשת ענק להשכרת סרטים ומשחקי וידאו. נטפליקס מציעה כי במסגרת המיזוג יוקמו קיוסקים דיגיטליים תחת המותג "נטפליקס" בתוך סניפי בלוקבאסטר. האגדה מספרת כי עצם הרעיון שהמותג של נטפליקס יישאר על כנו לאחר הרכישה הוביל לצחוק רועם בפגישה ולכך שלא תצא לפועל.
6 צפייה בגלריה
חנות של בלוקבאסטר
חנות של בלוקבאסטר
כבר לא איתנו. סניף של בלוקבאסטר בבריטניה
(צילום: shutterstock)
בלוקבאסטר תתמיד במודל הסניפים הפיזיים ותתעדכן מאוחר מדי עם שירותי משלוחים ודיגיטל. ב-2004 הייתה בלוקבאסטר בשיאה עם 9,094 חנויות בכל רחבי העולם ומעל ל-84 אלף עובדים. ב-2010 הכריזה על פשיטת רגל וסניפיה נסגרו אט אט. כיום נותר סניף בלוקבאסטר עצמאי יחיד בעולם, בעיר מורלי במערב אוסטרליה.

2007: נטפליקס עוברת לסטרימינג

לצד שירות השכרת ה-DVD בדואר, נטפליקס משיקה שירות סטרימינג עבור מנוייה ומעניקה מענה ליצר הגואה לזמינות מיידית שהטכנולוגיה החלה לאפשר. אומנם חברות אחרות כמו יוטיוב ו-Vimeo היו שם קודם, אך הן לא סיפקו את אותה הסחורה. נטפליקס מעניקה למנוייה את הסרטים והסדרות שעד לא מכבר הזמינו וקיבלו פיזית, פשוט בלי החלק המייגע של השליחה בדואר. בראשית דרכו השירות זמין אך ורק בארה"ב, עם 1,000 כותרים בלבד, על מחשבי PC ובדפדפן אקספלורר. את השנה מסיימת נטפליקס עם 7.5 מיליון מנויים, צמיחה של 20% לעומת השנה הקודמת.

2011: שמעתם פעם על קוויקסטר?

כמו האינטרנט כולו, נטפליקס ממשיכה לגדול אקספוננציאלית. שירות הסטרימינג מתרחב אל שלל מדינות בדרום אמריקה, ומשירות שהיה נספח חביב ואטרקטיבי למוצר המרכזי של החברה – המשלוחים הפיזיים – הוא הופך ליותר ויותר מרכזי. הנהלת נטפליקס מקבלת החלטה כואבת על פיצול: שירות הסטרימינג יישאר על כנו כנטפליקס, ואילו שירות המשלוחים ימותג מחדש כ"קוויקסטר" (Qwikster). ממרחק עשור זה לא נראה משמעותי: במקום 10 דולר לחודש עבור החבילה כולה (מינוי בלתי מוגבל למשלוחי DVD ולסטרימינג), מינוי של 8 דולר למשלוחי DVD ומינוי נפרד של 8 דולר עבור סטרימינג. המשקיעים מניחים שמדובר בתוכנית נבונה וראויה ומניית נטפליקס אפילו עולה לתקופה קצרה, אבל הלקוחות מאוכזבים ומגיבים בהתנתקות חסרת תקדים. נטפליקס מאבדת 800 אלף מנויים והפיצול המיועד מבוטל במהרה, תוך שלל התנצלויות פומביות.

2012-2013: נטפליקס כובשת את העולם

ב-2012 שירות הסטרימינג של נטפליקס מושק באירופה. החברה מבינה את מקומה המרכזי בשוק, לא עוד כמחסלת ספריות הווידאו ומתחרה בשוק הכבלים, אלא שחקנית מרכזית בשוק המדיה העולמי כולו. המתחרים שלה אינם עוד בלוקבאסטר או טאוור רקורדס, אלא אולפני הקולנוע, רשתות הטלוויזיה והכבלים. התובנה המרכזית היא כי עליה להתחיל להפיק תוכן חדש ומקורי.
6 צפייה בגלריה
"בית הקלפים". היום זה נראה מובן מאליו
"בית הקלפים". היום זה נראה מובן מאליו
"בית הקלפים". היום זה נראה מובן מאליו
(צילום: נטפליקס)
בין 2011 ל-2012 נופלים רווחי החברה באופן דרמטי עם התרחבות שירותי הסטרימינג והפיצול הכושל ועל כן ההחלטה להיכנס לתחום התוכן הינה הרת גורל עבור החברה. העתיד של נטפליקס מופקד בידי הבמאי דיוויד פינצ'ר ("מועדון קרב", "שבעה חטאים") והשחקן קווין ספייסי, בעיבוד קודר ועכשווי לסדרת איכות בריטית אודות המעללים במסדרונות הכוח של הפרלמנט הבריטי. נטפליקס משקיעה סכום חסר תקדים של 100 מיליון דולר בסדרה החדשה, "בית הקלפים". מדובר בסדרת טלוויזיה לכל דבר ועניין, אך כזו שלא תופק או תוצג בשיתוף רשת שידור או כבלים. היום זה נראה מובן מאליו, אבל לפני עשור זה היה מהלך חדשני ויוצא דופן.
"בית הקלפים" הייתה סדרת הטלוויזיה הראשונה הזמינה לצפייה באינטרנט בלבד ושזכתה בפרס האמי (פינצ'ר זכה בפרס כבמאי). מספר המנויים קופץ מ-25.7 מיליון ב-2012 ל-35.6 מיליון ב-2013 והרווחים מזנקים ב-300%. ההימור הצליח ונטפליקס ממצבת את עצמה במרכז שוק המדיה. יריית הפתיחה במלחמות הסטרימינג נורתה.

2014-2018: עידן הבינג'

שנות השלטון הבלתי מעורערות של נטפליקס בחזית הסטרימינג היו גם שנות הבינג' הגדול. הרעיון נבע מהיכרות עם הרגלי הצפייה הביתיים ב-DVD. צופים הזמינו הביתה לא רק סרטים אלא עונה שלמה של סדרה וצפו בכולה, פרק אחר פרק. הכנסות נטפליקס אינן תלויות בפרסום ולכן החברה לא צריכה שצופים יחזרו שבוע אחר שבוע, ליום ושעה מסוימים, רק עוד ועוד מנויים. ובשביל עוד ועוד מנויים היא צריכה לספק עוד ועוד תוכן איכותי שיהיה זמין לצפייה מתי ואיך שהם רוצים, בלי לנהל עבורם את לו"ז וחוויית הצפייה. הצופים נענו בחיוב לחופש ועשו בינג' לסדרה אחר סדרה אחר סדרה.
6 צפייה בגלריה
משחק הדיונון
משחק הדיונון
"משחק הדיונון". הלהיט הגדול של נטפליקס
(YOUNGKYU PARK)
עוד סימן להצלחה תרבותית הוא כששם החברה הופך למונח לשוני, ראו ערך "לגגל". ב-2014 החל שימוש נרחב במונח הסלנג to Netflix and Chill, הזמנה ידידותית לבלות יחדיו ערב צפייה במבחר הבלתי נגמר של סדרות וסרטים בנטפליקס. עבור צעירי הדור הפכה נטפליקס תוך עשור מחברה חדשנית לחלק מסדר הדברים הטבעי, חלק מהשפה. בשנים אלה מתרחבת נטפליקס אל עוד ועוד מדינות (ב-2016 היא הגיעה גם לישראל), קופצת מ-50 ל-150 מיליון מנויים בכל רחבי העולם ומרווחים של 400 מיליון ל-1.7 מיליארד, וכמובן מפיקה עוד ועוד תוכן מקורי, עטור שבחים ופרסים: "דברים מוזרים", "כתום הוא השחור החדש", "בית הנייר" ועוד עוד. ב-2018 זוכה "רומא", סרטו של אלפונסו קוארון בהפקת נטפליקס, בפרס האוסקר, ונטפליקס מהווה 15% מתעבורת האינטרנט העולמית.

2020: נטפליקס מתפשטת כמו מגפה

במרץ 2020 העולם משתנה פתאום. עם פרוץ מגפת הקורונה הופכת נטפליקס מפעילות פנאי לשירות חיוני עבור רבים. בחודשי המגפה הראשונים נרשם שימוש כה קיצוני בשירותי הסטרימינג ובנטפליקס בפרט עד והנהלת החברה נעתרת לבקשת האיחוד האירופי, וגם של ישראל, להוריד את קצב העברת הנתונים ללקוחותיה על מנת להפחית מהעומס הכללי על האינטרנט. את 2020 מסיימת נטפליקס עם למעלה מ-200 מיליון מנויים בכל רחבי העולם. אבל למרות שלאיש אין ספק לגבי מרכזיותה בשוק הסטרימינג, עתידה לוט בערפל: המשקיעים מצפים לנפילה שאחרי הקורונה, בזמן ששורה של מתחרות חדשות - בהן דיסני+ ו-HBO Max - מחכות לה מעבר לפינה. ב-2021, כצעד ראשוני לשימור לקוחות, מתחילה נטפליקס לשלב לראשונה משחקים באפליקציה שלה.
6 צפייה בגלריה
המשחקים של נטפליקס
המשחקים של נטפליקס
המשחקים של נטפליקס. שימור לקוחות
(צילום: shutterstock)

2022: התחרות מכה לנטפליקס בפנים

שירותי הסטרימינג ממשיכים לצמוח וסגירת בתי הקולנוע לתקופות ממושכות גורמת לעוד ועוד חברות להשקיע ולהתמיד בפתרונות מקוונים. אם עד כה מינוי לנטפליקס עמד לבדו עבור הצרכן, לצד מינוי כבלים או לוויין, כעת מבחר שירותי הסטרימינג מאלץ את הלקוחות לבחור בין שירותים (או לדלג ביניהם מדי כמה חודשים) ואת השירותים עצמם לחשוב על מקורות הכנסה נוספים מעבר לדמי המינוי. התחרות העזה מתחילה לפגוע בנטפליקס: ביולי מדווחת החברה לראשונה זה שנים כי איבדה מיליון משתמשים ומכריזה כי היא מתכננת להשיק לראשונה מינוי מוזל מבוסס פרסומות.