לאחר שנדחה בשל שביתות השחקנים והתסריטאים שהשהו את תעשיית הבידור למשך כמעט חמישה חודשים, הלילה (בין שני לשלישי) התקיים טקס פרסי האמי ה-75. כצפוי, הזוכה הגדולה הייתה "יורשים" מבית HBO עם עונתה האחרונה, שקיבלה את פרס סדרת הדרמה היוקרתי - וחמישה פסלונים נוספים. בגזרת הסדרה הקומית, "הדוב" רשמה הישג דומה עם שישה פרסים.
10 צפייה בגלריה
קאסט "יורשים"
קאסט "יורשים"
קאסט "יורשים"
(צילום: AP Photo/Ashley Landis)
בדומה לגלובוס הזהב, נרשמה שתיקה כמעט מוחלטת בנושא מלחמת ישראל-חמאס - פרט לסיכת סרט צהוב אחת על הבמה, שענד המפיק בן ווינסטון שקיבל פרס בשם אלטון ג'ון, וכמו כן, מחאה של שחקן "הכתר" חאליד עבדאללה על השטיח האדום - שבמסגרתה כתב על כף ידו באנגלית "לעולם לא עוד" - ביטוי המיוחס ללקח שלמד העם היהודי מהשואה. עבדאללה, שרק בשבוע שעבר הביע תמיכה בתביעתה של דרום אפריקה המאשימה את ישראל ברצח עם, ענד גם שתי סיכות - אחת של יונה והשנייה עם איור של מאזני הצדק.
10 צפייה בגלריה
חאליד עבדאללה
חאליד עבדאללה
חאליד עבדאללה
(צילום: Richard Shotwell/Invision/AP)
הטקס (שגרסתו הערוכה והמתורגמת תשודר הערב ב-yes) נפתח במערכון בכיכובו של המנחה אנתוני אנדרסון ("שחור כזה"), שחלק כבוד ל-75 שנות טלוויזיה, כשהוא מבצע חלקים משירי הנושא של Good Times, The Facts of Life, ו"מיאמי מחלק מוסר" בחלק זה על המוזיקה היה אמון מתופף בלינק 182, טראוויס בארקר. אנדרסון הציג את אימו שבקהל, וטען כי מי שיישא נאום קבלה ארוך מדי - יהיה נתון לזעמה.
את פרס הדרמה היוקרתי הגיש פיטר דינקלג', שעלה לבמה כשעליה ניצב הכיסא המוכר מ"משחקי הכס", זוהי אחת מהמחוות השונות לסדרות אהובות שנשזרו לאורך הערב. כאמור, הזוכה כמובן הייתה "יורשים" שהגיעה לסיומה בשנה שעברה, ושזכתה השנה למספר המועמדויות הגבוה ביותר. מי שהתחרו מולה בקטגוריה ונותרו בידיים ריקות היו "האחרונים מבינינו" ו"בית הדרקון" הפופולריות מבית HBO. בנאומו, הודה היוצר ג'סי ארמסטרונג לשחקן בראיין קוקס המגלם את לוגאן רוי, שאומנם שיחק בעונה בשלושה פרקים בלבד - "אך הסדרה סבבה סביבו".
את הפרס הראשון לערב הגישה כריסטינה אפלגייט, שעלתה לבמה כשהיא נעזרת במקל ונתמכת על ידי אדם נוסף, בעוד הקהל נעמד ומריע. "אלוהים, אתם לגמרי מביישים אותי על מוגבלות עם זה שאתם קמים", צחקה השחקנית שמתמודדות בשנים האחרונות עם מחלת הטרשת הנפוצה, וניכר כי התרגשה מהמעמד. את הפרס, לשחקנית משנה בקומדיה, קטפה איו אדבירי על תפקידה ב"הדוב", כשבוע לאחר שזכתה בגלובוס הזהב על התפקיד. את הפרס לשחקנית הראשית קיבלה קווינטה ברונסון על תפקידה ב"בית הספר היסודי אבוט".
10 צפייה בגלריה
איו אדבירי
איו אדבירי
איו אדבירי
(צילום: REUTERS/Mario Anzuoni)
לאחר מכן הוצגה על הבמה מחווה ל"הסופרנוס", שמציינת השנה 25 שנה לעלייתה ושבה התארחו כוכבי התוכנית, מייקל אימפריולי ולוריין בראקו. השניים הציגו את הפרס לשחקנית המשנה בדרמה, שבו זכתה ג'ניפר קולידג' על דמותה האהובה מ"הלוטוס הלבן" (נשות הסדרה, אגב, חלשו על הקטגוריה ולא ממש הותירו אפשרות שאחרת תזכה), השחקנית הודתה - כיאה לתוכנית - "לכל הגייז המרושעים". את הפרס לשחקן המשנה הציג פדרו פסקל שהגיע כשהוא עוטה סד על ידו בשל פציעה, והתבדח "כולם תוהים מה קרה, אז קירן קאלקין הרביץ לי", כקריצה לדבריו של האחרון בעת זכייתו בפרס גלובוס הזהב (Suck it, Pedro!). הפסלון הלך למת'יו מקפדיין וסימן את הפרס הראשון של "יורשים" לערב.
10 צפייה בגלריה
ג'ניפר קולידג'
ג'ניפר קולידג'
ג'ניפר קולידג'
(צילום: Robyn BECK / AFP)
את הפרס השני של "הדוב" באירוע קיבל איבון מוס-בכרך על שחקן המשנה בדרמה. רצף הזכיות של הסדרה נמשך עם זכייתו, הלא מפתיעה, של ג'רמי אלן ווייט בפרס השחקן. כאמור, הסדרה היא בין המנצחות הגדולות של הערב - כשקיבלה את הפסלון השישי שלה לסדרה הקומית הטובה ביותר, בכך גברה על חביבת הקהל הנצחית, "טד לאסו", שלא קיבלה ולו פסלון אחד. רגע מפתיע נרשם כשבזמן נאום הקבלה מוס-בכרך נישק בהתרגשות את השף הקנדי מאטי מת'סון שגם משחק בסדרה.
10 צפייה בגלריה
קאסט "יורשים"
קאסט "יורשים"
קאסט "הדוב"
(צילום: Valerie Macon / AFP)
10 צפייה בגלריה
קאסט "הדוב"
קאסט "הדוב"
קאסט "הדוב"
(צילום: REUTERS/Aude Guerrucci)
כשעה לתוך הטקס הוצג על הבמה איחוד מרגש נוסף של קאסט הסיטקום האהוב "חופשי על הבר", כולל טד דנסון, קלסי גרמר ועוד, שהציגו את פרסי הבימוי והתסריט לסדרה קומית - את שניהם קטף כריסטופר סטורר, שלא נכח בטקס, עם "הדוב".
10 צפייה בגלריה
איחוד "חופשי על הבר"
איחוד "חופשי על הבר"
איחוד "חופשי על הבר"
(צילום: Kevin Winter/Getty Images)
איחוד נוסף שנרשם הערב הוא של קאסט "האנטומיה של גריי", שכלל בין היתר את אלן פומפאו (שעזבה את הסדרה בשנה שעברה, אך ממשיכה לקריין אותה וייתכן שתשוב לפרקים בודדים), קתרין הייגל שהפתיעה עם השתתפותה שכן עזיבתה את התוכנית הייתה מלווה בסכסוך עם ההפקה, ג'סטין צ'יימברס ועוד. הקאסט דיבר על הצלחתה המפתיעה של הסדרה שהפכה לדרמה הרפואית המשודרת במשך הכי הרבה שנים בפריים-טיים. גם טינה פיי ואיימי פולר שבו לשתף פעולה במחווה ל-SNL, כשהציגו את הפרס לספיישל טלוויזיוני, שבו זכה המופע של אלטון ג'ון ששודר בלייב בדיסני+ מאצטדיון דודג'ר. פרס זה אף זיכה את אגדת הפופ במעמד EGOT - זכייה בכל הפרסים המובילים בתעשיית הבידור: אמי, גראמי, אוסקר וטוני. ג'ון עצמו לא הגיע לטקס, אך מי שקיבל את הפרס בשמו, המפיק בן ווינסטון, ענד כאמור סיכה צהובה להעלאת המודעות לשחרור החטופים.
10 צפייה בגלריה
גייב טרנר מקבל את הפרס בשם אלטון ג'ון
גייב טרנר מקבל את הפרס בשם אלטון ג'ון
בן ווינסטון מקבל את הפרס בשם אלטון ג'ון
(צילום: REUTERS/Mario Anzuoni)
את הפסלון השני שלה, קיבלה "יורשים" על התסריט של ג'סי ארמסטרונג ואת השלישי על הבימוי. גם "עצבים" רשמה ערב יפה עם חמישה פרסים - כשהיוצר לי סונג ג'ין לקח הביתה שני פסלונים על בימוי וכתיבה במיני-סדרה; סטיבן יאון שזכה בגלובוס הזהב על תפקידו בסדרה הוסיף לעצמו פסלון נוסף, ומיד אחר כך השלימה את הדאבל גם אלי וונג. באופן כמעט בלתי נמנע - "עצבים" זכתה גם בפרס המיני-סדרה הטובה ביותר. את הפרס הציגה ג'ואן קולינס בת ה-90 (!), מתהילת "שושלת", בעוד הקהל קם ומריע.
10 צפייה בגלריה
הקאסט של "עצבים"
הקאסט של "עצבים"
הקאסט של "עצבים"
(צילום: Frazer Harrison/Getty )
בשעה האחרונה של הטקס חזרנו לשנות ה-90 עם איחוד של הקאסט של "אלי מקביל", כשקליסטה פלוקהארט העניקה לקירן קאלקין את הפרס לשחקן הראשי בדרמה, שהקנה ל"יורשים" את הפסלון הרביעי. קאלקין גבר על הכוכבים שלצידו בסדרה, בראיין קוקס וג'רמי סטרונג, הודה לאימו ולמשפחתו בדמעות, ושיגר מסר לאשתו: "אני רוצה עוד ילדים, אמרת שאפשר אם אזכה". במקבילה הנשית זכתה, כמובן, שרה סנוק שמככבת לצידו. HBO, יחד עם שירות הסטרימינג שלה מקס, הובילה במספר הזכיות עם תשע, כשאחריה FX ונטפליקס עם שש לכל אחת.
בחלק מרגש במיוחד של הטקס ולרגל 75 שנה לאמי, האקדמיה לטלוויזיה בחרה 75 רגעים טלוויזיוניים בעלי השפעה מכרעת על העולם, בהם נחיתת האדם על הירח, נאומו של מרטין לותר קינג, שידורי החדשות מאסון התאומים, עלייתה של "הסופרנוס" ושל "משפחת סימפסון" ועוד.
גם שחקני "הכל נשאר במשפחה" עלו לבמה במחווה ליוצר נורמן ליר, שהלך לעולמו בחודש הקודם. לאחר מכן נערכה מחווה לכל אנשי הטלוויזיה שנפטרו בשנה החולפת, בהם אנג'לה לאנסברי, אנגוס קלאוד ("אופוריה") ריצ'רד בלזר ("רצח מאדום לשחור"), לאנס רדיק ("הסמויה") ואנדרה בראואר ("רצח מאדום לשחור"). כמו כן, חלקו כמובן כבוד גם למת'יו פרי - כשברקע זמרים מבצעים על הבמה גרסה נוגה לשיר הנושא של "חברים", I'll Be There for You.
בשבוע שעבר כבר נערכו טקסי האמי היצירתי (הכוללים בעיקר פרסים בקטגוריות טכניות, כמו עיצוב סט, תלבושות, ליהוק וצילום), אך נרשמו בהם כמה זכיות ראויות לציון - בהן ניק אופרמן שזכה בקטגוריית השחקן בתפקיד אורח על פרק הבקבוק המופתי ב"האחרונים מבינינו", Long, Long Time. הסדרה הניבה פרס גם לשחקנית בתפקיד האורח שהלך לשחקנית סטורם ריד, ובשישה פרסים נוספים. בקטגוריית הסרט הטלוויזיוני זכה "ווירד: סיפורו של אל ינקוביק" בכיכובו של דניאל רדקליף, ובקטגוריית הסרט הדוקומנטרי Still, הדוקו על סיפור חייו של מייקל ג'יי. פוקס.
10 צפייה בגלריה
מתוך "האחרונים מבינינו"
מתוך "האחרונים מבינינו"
מתוך "האחרונים מבינינו"
(באדיבות yes)

רשימת הזוכים בקטגוריות המרכזיות

סדרת דרמה: "יורשים"
שחקנית ראשית בסדרת דרמה: שרה סנוק, "יורשים"
שחקן ראשי בסדרת דרמה: קירן קאלקין, "יורשים"
שחקנית משנה בסדרת דרמה: ג'ניפר קולידג', "הלוטוס הלבן"
שחקן משנה בסדרת דרמה: מתיו מקפדיין, "יורשים"
סדרה קומית: "הדוב"
שחקנית ראשית בסדרה קומית: קווינטה ברונסון, "בית הספר היסודי אבוט"
שחקן ראשי בסדרה קומית: ג'רמי אלן ווייט, "הדוב"
שחקן משנה בסדרה קומית: איבון מוס-בכרך, "הדוב"
שחקנית משנה בסדרה קומית: איו אדיברי, "הדוב"
מיני-סדרה: "עצבים"
שחקנית ראשית במיני-סדרה: אלי וונג, "עצבים"
שחקן ראשי במיני-סדרה: סטיבן יאון, "עצבים"
תוכנית האירוח: "הדיילי שואו" עם טרבור נואה
תוכנית הריאליטי: "המירוץ לדראג של רופול"
פורסם לראשונה: 22:00, 15.01.24