בילינסון מקבוצת הכללית פותח שלוחה באילת כדי לתגבר את בית החולים יוספטל - שסבל מהזנחה תקציבית קשה לפני המלחמה - לאחר שעשרות אלפי מפוני העוטף הגיעו לאילת מאז פרוץ המלחמה וזקוקים למענה רפואי. נזכיר שסדרת כתבות ב-ynet התריעה על מצבו החמור של בית החולים חודשים ספורים לפני פרוץ המלחמה. בין היתר התברר שאין במקום פגייה.
מעבר להיעדר הפגייה, ביוספטל שבבעלות הכללית מתמודדים בשנים האחרונות עם שורה של בעיות, ליקויים ומחסור בכוח אדם. בין היתר, אין בבית החולים מיון ילדים שעובד במתכונת מלאה והוא כמעט שאינו ממוגן. בית החולים מתקשה לגייס רופאים, ובעלי תפקידים קריטיים היו חסרים בו לאורך השנים.
קראו עוד:
בדיון שהתקיים בוועדת הבריאות של הכנסת בראשות ח"כ אוריאל בוסו - כיום שר הבריאות - בעקבות סדרת הכתבות ב-ynet, אמר עו"ד מועאוויה כבהא ממשרד הבריאות ש"צריך לפתח את בית החולים כדי שהדרך תהיה סלולה להקמת פגייה. יוספטל רחוקים מלהיות מוכנים מבחינת תשתיות. בואו כולכם, נתגייס ונציל את יוספטל ואת תושבי אילת". קריאתו זו נותרה עד המלחמה תלויה באוויר, וכעת נדרש בית החולים בילינסון לסייע במאמץ.
2 צפייה בגלריה
הפצועים מגיעים לבית החולים יוספטל באילת
הפצועים מגיעים לבית החולים יוספטל באילת
פינוי פצועים לבית החולים יוספטל באילת. ארכיון
(צילום: מאיר אוחיון ורז גליל)
הגירעון של בתי החולים ושל קופות החולים העמיק מאוד מאז פרוץ המלחמה, ותמונת המצב הקשה נחשפה במלואה בדיון שקיימה אתמול ועדת הכספים של הכנסת בראשות ח"כ משה גפני. מנכ"ל הדסה פרופ' יורם וייס הדהים את הנוכחים כשסיפר שנאלץ לקחת הלוואה, מכספים שאין לבית החולים לשלם, כדי לשלם לספק של חמצן: "אני לא רוצה למצוא את עצמי חשוף בפני ספקים שאומרים לי שהם לא מוכנים לתת יותר ציוד לחירום, ביום ראשון הודיע ספק חמצן שאנחנו חייבים לו שני מיליון שקל שלא יעביר לנו חמצן ללא מקדמה"
שר הבריאות עדכן בדיון שבעוד חודש ייגמר לקופות החולים התקציב לשלם לספקים. ארז לוי, מנהל מחוז ירושלים של כללית, אמר בדיון ש"כללית הגיעה לתקופת הלחימה עם תקציב חסר של 3.2 מיליארד שקלים והערכת עלויות המלחמה בכללית עד כה, נאמדות בכחצי מיליארד שקל. הבטחת היציבות הכלכלית נדרשת לצורך שימור מתן טיפול רפואי".

אילת תחת איום רקטות וכטב"מים

נזכיר כי אילת עצמה נמצאת בימים האחרונים תחת איומים גוברים מצד ארגוני הטרור. הלילה נפצעו שישה בני אדם בעיירת הנופש טאבה שליד אילת, ובמקביל דווח על נפילה גם בנואיבה, 70 ק"מ דרומה יותר. בתחילה הסברה הייתה ששוגרו רקטות, אבל במצרים הבהירו לפני הצהריים כי כטב"ם הוא שהתפוצץ בטאבה.
דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, אמר בעדכון הבוקר: "בשעות האחרונות זוהה איום אווירי במרחב הים האדום. מטוסי קרב הוזנקו אל האיום והנושא כרגע בתחקור. להבנתנו הפגיעה שהייתה במצרים מקורה באיום זה. ישראל תעבוד ביחד עם מצרים ועם ארה"ב ותהדק את ההגנה באזור".
שלשום התפוצצה רקטה בשטח פתוח באזור אילת, לאחר שחמאס טען שירה לעבר העיר. לכך מתווסף האיום מתימן. המורדים החות'ים, שנתמכים על ידי איראן, שיגרו בשבוע שעבר לעבר ישראל חמישה טילי שיוט וכ-30 כטב"מים. לפי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", את אחד מטילי השיוט יירטה סעודיה - ואת היתר יירטה ספינת המלחמה האמריקנית USS קרני בים האדום.
2 צפייה בגלריה
אזרחים מגרשים את אורית סטרוק ממלון ים סוף באילת, אליו פונו תושבי עוטף ישראל
אזרחים מגרשים את אורית סטרוק ממלון ים סוף באילת, אליו פונו תושבי עוטף ישראל
השרה אורית סטרוק סולקה ממלון ים סוף באילת, שאליו פונו תושבי עוטף עזה
כאמור, כעת מתגייס בילינסון לסייע לבית החולים יוספטל עם המצוקה הגוברת. מנהל מערך הנוירוכירורגיה של בילינסון, פרופ' שגיא הרנוף, התנדב לנהל את פרויקט ההקמה באילת יחד עם צוות בילינסון. ביום ראשון יחל לפעול מתחם המומחים הראשון ויספק מענה לעשרות אלפי המפונים שנעקרו מבתיהם וזקוקים למענה רפואי בתחומים שונים. במקביל בילינסון יפתח מרפאות נוספות ברשת מלונות דן בעיר להנגשת שירותי הרפואה. השירותים יינתנו לחברי כל קופות החולים.
פרופ' שגיא הרנוף: "בילינסון ייתן מענה בתחומי רפואת נשים, אורתופדיה, משפחה, עור, עיניים, אף אוזן גרון, גסטרו, גריאטריה ועוד מגוון תחומים. במהלך ההקמה וסיוריי בקהילות המפונים וניצולי הטבח בעוטף עזה, נחשפתי לממדי הצרכים. אני רואה במיזם שליחות חשובה. אנחנו עובדים בשיתוף עם יוספטל ומתגייסים לתת את המענה המקיף ביותר. אני מודה לד"ר רחל גלעד מ'אחים לנשק חמ"ל אילת', המסייעת לנו גם בהתארגנות וגם לרשת מלונות דן שמקצה שטחים במלונותיה לטובת הנושא".
מנהל בתי החולים בילינסון והשרון ד"ר איתן וירטהיים אמר כי "זו שליחות הומניטרית לציבור רחב של אנשים שנקלע למצוקה קשה בעל כורחו. ערבות הדדית - היא צו השעה". מנהלת בילינסון ד"ר לנה קורן אמרה כי "כל מנהלי המחלקות בבילינסון מגויסים לסיוע, ואף מגיעים בעצמם לתת טיפול רפואי למפונים. זו משימה גדולה בשעה זו".
מנהלת בית החולים יוספטל ומרחב אילת ד"ר יפה אשור אמרה כי "בית החולים ואזור אילת נערך בזמן קצר לטיפול באוכלוסיית אילת וחבל אילות. קיבלנו עזרה רפואית מבתי חולים של כללית: שלוותה, העמק, כרמל ושניידר ואנחנו מברכים על התוספת המשמעותית שתתקבל מבילינסון משבוע הבא".

ותודה ל"אחים לנשק"

בהמשך לדבריו של פרופ' הרנוף על הסיוע שהעניקו, אמרו בארגון "אחים לנשק": "כבר ב יום פרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר התחילו להגיע ראשוני הניצולים מעוטף עזה, הם הגיעו חסרי כל. עם הבגדים שהם לבשו וחלק מהם יחפים, ד"ר רחל גלעד התחילה להסתובב בין בתי המלון, והקימה פשוט חמ"ל של רופאה אחת של אחים לנשק ונתנה טיפולים רפואיים, הצורך הלך וגדל עם ההתגברות של הגעת הניצולים לאילת. אנחנו מדברים כרגע על יותר מ-65 אלף ניצולי העוטף שהגיעו ונמצאים עכשיו באילת. הם זקוקים לטיפול רפואי והם זקוקים לטיפולי המשך, למשל אונקולוגיים
"במשך השבועיים הראשונים ד"ר רחל גלעד הרימה את כל המערך הזה בעצמה, נתנה מרשמים, בדקה, שלחה, תיאמה הגעה של תרופות כימותרפיות מהמרכז וכן הלאה יחד עם בית החולים יוספטל. בשבוע האחרון הגיעה אליה פנייה מבית החולים בילינסון שהם מורידים לכאן משלחת והם רוצים להקים מערך מרפאות מומחים כדי לקבל מענה ולתגבר את אילת. ואכן, ד"ר רחל גלעד ביחד איתם, חיכתה למשאית מהמרכז עם כל הציוד למרפאות המומחים על מנת להתחיל לעבוד במקום, לעזור בתיאום ולהיות שם כאשר מתקינים את חדרי הרופאים המומחים עם המכשירים שלהם".
בארגון "אחים לנשק" שיבחו את בית החולים בילינסון "על ההיערכות, על הרצון הטוב שלהם. כי הם באו ואמרו 'אנחנו רוצים'. לא היה צריך לבקש את זה מאף אחד".