שלושה מועמדים שמו לעצמם למטרה להביא לסיומה את כהונתו בת הכמעט 26 שנה של רון חולדאי כראש עיריית תל אביב-יפו, בבחירות המקומיות שיתקיימו ביום שלישי הקרוב. אלא שבהיעדר סקרים סדירים ומעמיקים, קשה להעריך את הסיכויים שלהם, וממילא, ההתמודדות מולו היא משימה מורכבת, כפי שלמדו על בשרם כמה וכמה שניסו לעשות זאת בעבר - כולל בעלי פרופיל ציבורי ארצי כמו ניצן הורוביץ, אורן שחור ודב חנין – שרצו מולו וכשלו.
1 צפייה בגלריה
רון חולדאי, אמיר בדראן, אורנה ברביבאי, ויובל צלנר
רון חולדאי, אמיר בדראן, אורנה ברביבאי, ויובל צלנר
חולדאי לצד שלושת יריביו בבחירות. מלמעלה למטה: אמיר בדראן, אורנה ברביבאי ויובל צלנר
(צילום: ריאן פרויס, אילן בשור, מיקי קורן)
מחד, אין חולק שלאורך כהונתו המתמשכת ביססה תל אביב את מעמדה כמרכז העסקי והתרבותי של מדינת ישראל, ובמקביל הביקוש למגורים בה השכיח את נתוני ההגירה השלילית שהיו מנת חלקם של קודמיו בעבר. מאידך, עם האוכל בא התיאבון. יריביו של חולדאי במרוץ הנוכחי ינסו לשכנע את התושבים שתל אביב מודל 2024 היא ברוב שעות היממה אסון תחבורתי, הדיור בה יקר להחריד, תכנון העיר מוטה לטובת עסקים על חשבון מגורים, והתמהיל האנושי שאפיין וייחד אותה – בעיקר במרכזה – וכלל צעירים, חיילים משוחררים, אמנים ואחרים, פשוט לא יכול להרשות לעצמו את מחירי השכירות. קל וחומר לרכוש דירה. בהתאם, האוכלוסייה הופכת מבוגרת והומוגנית יותר ויותר.
אלמלא מלחמת חרבות ברזל, שגרמה לדחיית הבחירות המקומיות ממועדן המקורי בסוף אוקטובר, סוגיית הדיור הייתה אמורה לתפוס נתח משמעותי בקמפיין. כבר בעשור הכהונה הראשון של חולדאי נטען נגדו שהוא לא פועל מספיק לטובת דיור בר-השגה למשפחות צעירות ובכלל. לאחרונה העירייה הציבה יעד של אכלוס 7,000 יחידות דיור כאלה תוך שבע שנים, אבל בפועל ניכר שהשאיפה הייתה יומרנית. השנה שווקו כ-80 דירות בלבד, כשלהגרלות נרשמו קרוב ל-15 אלף איש.
נושא חשוב נוסף שטורד את מנוחתם של רבים מתושבי תל אביב קשור לסוגיית התחבורה ולשינוי שעברה בשנים האחרונות. ככל שהתקרב מועד השקת הקו האדום של הרכבת הקלה ערך חולדאי מהפכה חד-צדדית בסוגיית התחבורה והחניה במטרה להציב בפני המגיעים לתל אביב עובדה: מומלץ לכם לא לבוא עם מכונית פרטית כי לא יהיה לכם היכן להשאיר אותה. בלשונו הציורית הוא הגדיר זאת: מעכשיו אין בעיית חניה בתל אביב, כי פשוט אין חניה. לשם כך הוכשרו נתיבי תחבורה ציבוריים רבים ומדרכות רבות נצבעו מכחול-לבן לאדום-לבן. אלא שתושבים (וגם עובדים ומבקרים) מצאו עצמם – לפעמים בן לילה – ללא מקום חניה, וזה לפני שמערכת התחבורה הציבורית עונה על צורכיהם.
מהפכת התחבורה שמעסיקה את המתמודדים לראשות העיר ולמועצה מתקשרת לסוגיה הכללית של המרחב הציבורי בתל אביב. הפקקים ומצוקת החניה חייבו רבים ללכת ברגל, או לחלופין לרכוב על אופניים או קורקינטים חשמליים. אליהם מצטרפים אלפי השליחים המתניידים בעיר על קטנועיהם ואופניהם, ומעמיסים על המדרכות, שבילי האופניים ומעברי החצייה (חולדאי הצהיר שהוא "מוציא כרטיס צהוב ל'וולט'", אך בשטח נראה שעדיין אין התקדמות או אכיפה בנושא הנהיגה הפרועה והסכנה להולכי הרגל).
אל רשימת המחלוקות המוניציפליות הללו מתווספות הסוגיות ה"ארציות", כמו הביטחון האישי והפשיעה בדרום העיר, כמו גם המאבק על אופיה החילוני של העיר ושל מערכת החינוך שלה, שהתחדד לפני 7 באוקטובר בעימות בכיכר דיזנגוף ביום כיפור, ושלח זרועות בדמות חיכוכים עם גרעינים תורניים וישיבות בשכונות שונות.

המועמדים לראשות העירייה

רון חולדאי (79). ראש העיר מאז 1998 המתמודד על כהונתו השישית. לשעבר טייס קרב ותא"ל (מיל'), איש עסקים ומנהל גימנסיה הרצליה. במרוץ הנוכחי חבר אליו שותף חדש-ישן - השר וקונסול ישראל בניו יורק לשעבר אסף זמיר, שהיה בן טיפוחיו עד שהתמודד מולו ב-2018 והפסיד. אם חולדאי ייבחר, זמיר צפוי להיות ממלא מקומו.
אורנה ברביבאי (61). לשעבר ראש אגף כוח אדם בצה"ל והאישה הראשונה שהגיעה לדרגת אלוף. הייתה חברת כנסת, יו"ר ועדת חוץ וביטחון ושרת הכלכלה מטעם יש עתיד. התפטרה מהכנסת כדי להצטרף למרוץ. בריאיון ל-ynet אמרה השבוע: "צריך לתת לאנשים את התחושה שבעיר הכי יקרה בארץ יש תמורה הולמת. תסתכלו על רמת החינוך, על הנטישה של הצעירים בהיקפים כל כך משמעותיים". חברת המועצה ציפי ברנד חברה לרשימתה כחלק מסיעת "התלאביבים".
אמיר בדראן. עורך דין, חבר מועצה וראש סיעת "כולנו העיר", המקדמת שותפויות תושבים ואקטיביסטים מתחומים שונים. עם פרוץ המלחמה הקים את "המשמר לשותפות יהודית-ערבית" במטרה להרגיע חיכוכים ביפו, לסייע למפונים ולאלו שנפגעו כלכלית מהמצב. בשבועות האחרונים מוביל עם פעיליו דרישה מהמועמדים האחרים להתחייב שלא להכניס לקואליציה העתידית חברי מועצה מהסיעה המייצגת את "עוצמה יהודית".
יובל צלנר (45). איש עסקים בתחום הנדלן ולשעבר ח"כ לזמן קצר מטעם מפלגת קדימה. מתמודד בראש רשימת "תקווה חדשה לתל אביב". בעבר אמר: "העירייה בראשותי תפעל להחזיר את הזכויות, איכות החיים והרווחים לתל אביבים. הם בעלי המניות בעיר הזאת. נחזיר את תל אביב לתל אביבים".

הרשימות: בין מרצ לעוצמה יהודית

לא פחות מהקרב על ראשות העירייה, את תושבי תל אביב עשויה להעסיק גם זהות הרשימות שירכיבו את מועצת העיר. כאמור, לפני פרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר סערה תל אביב סביב נושא ה"הדתה" במרחב הציבורי. כעת הליכוד ועוצמה יהודית רצות יחד ברשימה משותפת ומולן מתייצבת רשימת "מרצ - חוזה חדש - הירוקים במרכז", בראשות מיטל להבי, שהתחייבה שלא תשב בקואליציה עם "רשימה משיחית", כלשונה.
עמדה דומה נוקטת סיעת "כולנו העיר" שאנשיה הפגינו השבוע מול לשכתו של חולדאי בדרישה שיתחייב כי גם הוא, אם ייבחר, לא יישב עם נציגים מרשימת עוצמה יהודית.
רשימת "חי - חילונים ירוקים" בראשות ראובן לדיאנסקי, חבר מועצת העיר וסגן ראש העיר עד לאחרונה, פנו לפני מספר שבועות לחולדאי בבקשה שיתחייב גם הוא שלא יישב בקואליציה עם עוצמה יהודית, זאת בהמשך למאבקה של התנועה בניסיונות הדתה בעיר בידי גרעינים חרדיים. חולדאי לא הסכים להתחייב, לעומת זאת - אורנה ברביבאי וסגניתה ציפי ברנד התחייבו לכך.
נושא נוסף המעסיק תושבים רבים בתל אביב הוא היחס לקהילת הלהט"בק המהווה כ-15% מאוכלוסיית העיר. "הרשימה השווה" - רשימה חדשה המתמודדת בבחירות למועצת העיר ומורכבת מנציגים מהקהילה הגאה, מבקשים לערער על התפיסה הרווחת שלפיה תל אביב מאירה פניה ללהט"בים. ב"רשימה השווה" טוענים כי אין ייצוג ראוי לקהילה בהנהלת העיר, התקצוב אינו מספק, מצעד הגאווה צומצם ועוד. לדבריהם, בחמש השנים האחרונות חלה ירידה דרסטית ביחס לקהילת הלהט"ב, שהתבטאה גם בהדחת תל-אביב מצמרת דירוג "מדד הגאווה".
פורסם לראשונה: 21:54, 22.02.24