תא"ל יקי דולף, המזכיר הצבאי לשר הביטחון, ומי שהיה מח"ט צנחנים בזמן האסון בנחל חילזון שבו טבע למוות סמל אביתר יוספי ז"ל בינואר 2019 קודם היום (שני) לתפקיד מפקד אוגדת איו"ש. דולף ננזף גם על חלקו בפרשת מותו של רון עובד ז"ל במהלך גיבוש לחטיבת הצנחנים באפריל 2019.
דולף, נזכיר, ננזף על ידי הרמטכ"ל אביב כוכבי ואף נחקר על חלקו באסון, אך נוקה מאחריות פלילית. בשבוע שעבר אמר הרמטכ"ל כוכבי בטקס סיום קורס קצינים כי "לא ניתן מקום לפופולריות של עריפת ראשים, ולא נקבל החלטות על פי קולות ההמון. חברה שלא תגבה את חייליה ומפקדיה גם כשטעו, תגלה שאין מי שילחם עבורה. לכן נקבל החלטות לאור שיקולים מקצועיים בלבד, ועל פי עקרונות הצדק".
3 צפייה בגלריה
אל"מ יקי דולף, מח"ט 35 יוצא מבית משפחת יוספי אחרי נתינת דוח על מות בנם
אל"מ יקי דולף, מח"ט 35 יוצא מבית משפחת יוספי אחרי נתינת דוח על מות בנם
אל"מ יקי דולף, אז מח"ט הצנחנים, יוצא מבית משפחת יוספי. מרץ 2019
(צילום: יאיר שגיא)
תאונת האימונים התרחשה ב-7 בינואר 2019, כאשר סמל יוספי, לוחם בגדס"ר צנחנים, היה במהלך ניווט באזור. קרוב לשעה 05:00 חצה יוספי יחד עם נווט נוסף את נחל חילזון, שהתמלא מים עד לגובה של כחצי מטר עד מטר בשל הגשמים העזים. יוספי ניסה לטפס לגדה הנגדית, אך מעד מסיבה לא ברורה ונסחף עם הזרם. הלוחם השני הצליח להגיע לגדה בבטחה וזרק לעברו חבל - אך ללא הועיל.
יוספי נעדר במשך כשעה וחצי, עד שאותר על ידי צוות של יחידת 669 כ-100 מטרים מנקודת החצייה, כשמצבו אנוש. לאחר פעולות ההחייאה שביצעו בו בדרך לבית החולים רמב"ם, צוות המסוק נאלץ לקבוע את מותו. בעקבות האירוע הופסקו כל אימוני הניווט בצה"ל והוקם צוות בדיקה בראשות אלוף-משנה.
3 צפייה בגלריה
לוחם פלס"ר צנחנים אביתר יוספי נהרג ניווט נחל חילזון
לוחם פלס"ר צנחנים אביתר יוספי נהרג ניווט נחל חילזון
"התחקיר הראשוני לקה בחסר". אביתר יוספי שנהרג באסון נחל חילזון, ורון עובד שנהרג במהלך גיבוש לחטיבת הצנחנים
(צילום: באדיבות המשפחה )
במרץ 2020 הפרקליטות הצבאית סיכמה על עסקאות טיעון עם שלושה מתוך חמשת הקצינים מחטיבת הצנחנים שנמצאו אחראים לאסון. בנוסף הם הסירו, במסגרת העסקאות, את סעיף האישום החמור בגין גרימת מוות ברשלנות שיוחס בתום החקירה למעורבים.
בנוסף לפרשת מותו של יוספי ז"ל, דולף ננזף גם על חלקו באירוע מותו של רון עובד ז"ל, שנהרג באפריל 2019 מפגיעת אוטובוס שהידרדר ודרס אותו למוות, במהלך מבחני מיון ליחידה קרבית בסמוך לבסיס שומריה בדרום. ב-2021 הודה הרמטכ"ל כוכבי, באופן חריג, כי התחקיר הראשוני שערכו בצנחנים, שעליהם פיקד אז תא"ל דולף, "לקה בחסר ולא הציף את כלל הפערים. בכל תחקיר ובכל נושא צריך להפוך כל אבן ולנתח באזמל חד כל עובדה וכל שאלה".
מלבד קידומו של דולף, תחת כוכבי מונה אלוף-משנה ישי רוזיליו למפקד חטיבת יהודה, אף שהודח בעקבות אותו אסון בנחל חילזון. כוכבי גם בחר לא להדיח את מפקד יחידת אגוז, אף שתחת פיקודו נרשמה שורת ליקויים ומחדלים, בהם הירי הקטלני של מפקד צוות ביחידה לעבר שני מפקדי פלגות - רב-סרן איתמר אלחרר ורב-סרן אופק אהרון, שנהרגו במקום.
3 צפייה בגלריה
אביב כוכבי
אביב כוכבי
"נקבל החלטות לאור שיקולים מקצועיים בלבד". הרמטכ"ל אביב כוכבי
(צילום: יריב כץ)
בשנה האחרונה קודם תחת כוכבי גם האלוף הטרי, מפקד פיקוד העורף רפי מילוא, שכמפקד אוגדת הגליל נכנס למנהרת חיזבאללה בניגוד לפקודות. כפי שנחשף ב"ידיעות אחרונות" ב-2019, מילוא, שהיה האדריכל של מבצע איתור מנהרות חיזבאללה, לקח עימו כמה לוחמים עד לקצה המנהרה הגדולה ביותר בכפר ראמייה בלבנון. הוא עשה זאת ללא תיאום עם אף גורם צבאי וללא הודעה מוקדמת.
מדובר צה"ל נמסר: "ההחלטה על מינויו של תא"ל יקי דולף לתפקיד מפקד אוגדת איו"ש התקבלה לאחר שנמצא מתאים לתפקיד, במסגרת דיון איוש סדור בראשות הרמטכ"ל. המינוי כפור לאישור שר הביטחון. תא"ל הוא קצין מוערך, אשר שירת במגוון תפקידי ליבה מבצעיים ופיקודיים".
"בעקבות תחקיר האירוע שבו נהרג סמל אביתר יוספי ז"ל, ננקט בעניינו של תא"ל דולף הליך של נזיפה פיקודית. חקירת מצ"ח לא הניבה ממצאים שהובילו לצעדים נוספים. באשר לאירוע מותו של רון עובד, בהתאם להחלטת הרמטכ"ל, נערך בעניינו הליך נוסף של נזיפה פיקודית, ומועמדותו לתפקיד מפקד אוגדה נדחתה בשנה. עם סיום התקופה, הוחלט כאמור, למנותו לתפקיד מפקד אוגדת איו"ש בשנה הבאה".
"ההחלטה על מינוי הקצין התקבלה לאור ההערכה הרבה שלה זכה במגוון התפקידים המבצעיים והפיקודים שבהם שירת, ותוך התחשבות בהחלטות הפיקודיות בעניינו. תא"ל דולף, המפקדים בחטיבת הצנחנים בעת האירוע, מפקדי החטיבה כיום וקציני הנפגעים נמצאים בקשר רציף עם הנופלים יוספי ועובד, מתוך אחריות לאירועים ולתוצאותיהם. רב"ט אביתר יוספי ז"ל ורון עובד ז"ל התנדבו לשירות קרבי משמעותי בצה"ל, ואנחנו משתתפים בצער המשפחות, שאותן נמשיך ללוות".