גם בלבנון עוקבים בימים האחרונים בדריכות אחר שלל הדיווחים סביב המגעים לעסקת חטופים בין ישראל לחמאס. ההערכות בלבנון הן שכמו בעסקה הקודמת בנובמבר, הסכם שיכלול הפסקת אש בלחימה ברצועה עשוי להביא גם להפוגה בחילופי האש בחזית הצפונית. במדינה יש גם מי שמקווה שהפוגה שכזו תספק הזדמנות לפתרון משברים פנימיים דחופים כמו בחירת נשיא – תפקיד שלא מאויש שם כבר יותר משנה.
4 צפייה בגלריה
גלנט ונסראללה. ישראל מבטיחה לא לנצור את האש בצפון אם תהיה הפוגה בעזה, ובחיזבאללה מאיימים ב"לבנוניזציה" של המלחמה
גלנט ונסראללה. ישראל מבטיחה לא לנצור את האש בצפון אם תהיה הפוגה בעזה, ובחיזבאללה מאיימים ב"לבנוניזציה" של המלחמה
גלנט ונסראללה. ישראל מבטיחה לא לנצור את האש בצפון אם תהיה הפוגה בעזה, ובחיזבאללה מאיימים ב"לבנוניזציה" של המלחמה
(צילום: אריאל חרמוני/משרד הביטחון)
למרות הציפיות בלבנון להפסקת אש בחזית הצפונית במהלך עסקה עתידית מול חמאס, בישראל מאותתים שאין בכוונתם לאפשר זאת – מחשש ל"מלכוד" בתרחיש של הפוגה ממושכת בעזה, שבמהלכה לא ניתן יהיה להחזיר את הביטחון לתושבי הצפון, שרבבות מהם פונו מבתיהם ללא אופק ברור למועד שבו יוכלו לחזור. אמש (יום ו') הבהיר שר הביטחון יואב גלנט כי צה"ל לא ינצור את האש בצפון מול חיזבאללה, גם אם תיפסק האש בעזה. "אם חיזבאללה חושב שכאשר תהיה הפסקת אש בדרום נחדול את האש כנגדו – הוא טועה בגדול. אני אומר כאן בצורה מפורשת – כל עוד לא נגיע למצב שניתן להחזיר בביטחון את תושבי הצפון, אנחנו לא נחדול", אמר.
גלנט, שדיבר במהלך ביקור ביחידת האלפיניסטים בחרמון, חזר על קריאתו להסדר מדיני שיביא להחזרת הביטחון לתושבי הצפון, אחרי שהתריע שוב ושוב בשבועות האחרונים שחלון ההזדמנויות לאפשרות הזו הולך ונסגר – וכי ישראל נחושה לספק פתרון, גם אם הדבר יהיה כרוך בשימוש בכוח צבאי. בדבריו אתמול הבהיר גלנט כי המאמץ המדיני הוא "המאמץ המכריע", וציין כי שוחח בסוגיה עם שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין. "המאמץ השני הוא האזרחי, והשלישי הוא המוכנות של צה"ל לכל אורך גזרת הצפון – מול הגולן ומול לבנון. הכוחות בכוננות גבוהה וערוכים בהיקפים גדולים. חרטומי המטוסים מופנים צפונה לכל אירוע שעלול לקרות", הוסיף.

על רקע דברי גלנט, היום פרסם העיתון הלבנוני אל-אחבאר – שמזוהה עם חיזבאללה – כתבה שלפיה אם ישראל תתקוף בזמן הפסקת אש בעזה, המלחמה תהפוך ל"לבנונית" – ולבנון כבר לא תהיה רק עוד זירה מול ישראל "שתומכת בעזה". לפי אל-אחבאר, "גלנט מנסה ללחוץ על חיזבאללה ועל לבנון ומבהיר כי המצב יהיה נפיץ אם דרישות ישראל לא ייענו – אבל הוא מתעלם מבעיה בסיסית, שבה תקיפות של ישראל בלבנון אחרי הפסקת האש יהפכו את המלחמה ללבנונית וחיזבאללה יגן על ביטחון מדינתו".
לפי שעה לא ברור אם המאמצים הבינלאומיים להביא להסדרה בגבול לבנון יישאו פרי, וסוכנות הידיעות AP אף דיווחה השבוע מפי גורמים לבנוניים כי חיזבאללה דחה הצעה אמריקנית להסיג את כוחותיו כמה קילומטרים מהגבול. מזכ"ל ארגון הטרור חסן נסראללה ובכירים אחרים בחיזבאללה הבהירו פעמים רבות בשבועות האחרונים כי לפני הפסקת אש בעזה לא יסכימו לשיח כלשהו על המצב בדרום לבנון או על החלטה 1701 של מועצת הביטחון של האו"ם (שהביאה לסיום מלחמת לבנון השנייה ואוסרת נוכחות של חיזבאללה ליד הגבול).
4 צפייה בגלריה
שייח נעים קאסם
שייח נעים קאסם
"עמדתנו ברורה – כשתיפסק המלחמה בעזה, החזית בלבנון תיעצר גם היא". נעים קאסם, סגנו של נסראללה
(צילום: AP /Hussein Malla)
לאל-אחבאר התראיין אתמול סגנו של נסראללה, נעים קאסם, שהבהיר: "העמדה שלנו ברורה – כשתיפסק המלחמה בעזה, החזית בלבנון תיעצר גם היא". הוא הוסיף כי נציגים רבים מגיעים ללבנון ומבהירים כי ישראל עלולה להרחיב את התקיפות על לבנון אם תושבי הצפון בישראל לא יוכלו לחזור לבתיהם, אך התשובה של חיזבאללה הייתה לדבריו ברורה לכל הגורמים: "עצרו את המלחמה בעזה והיא תיפסק כאן, כי החזית של לבנון תומכת בעזה. כשייפסקו התקיפות (בעזה) לא יהיה צורך בתמיכה. אנחנו לא דנים עם אף אחד על הצעדים להגעה להפסקת אש בעזה, זה עניין פלסטיני שאנחנו לא חלק ממנו".
למרות זאת, המאמצים הבינלאומיים להגיע לפתרון מדיני מול חיזבאללה נמשכים. עמוס הוכשטיין, שליחו המיוחד של הנשיא האמריקני ג'ו ביידן, צפוי לפי הדיווחים להגיע לביקור נוסף בלבנון לאחר שיבקר בשבוע הבא גם בישראל, בניסיון למנוע הסלמה. לפי אל-אחבאר, אף גורם פוליטי בלבנון לא התבשר עדיין על הביקור, והוא תלוי גם ב"מה שיגיעו אליו עם הישראלים".
4 צפייה בגלריה
שלטי חוצות קמפיין בחירות 202עמוס הוכשטיין (L), מתאם נשיא ארה"ב המיוחד לשותפות לתשתיות והשקעות גלובליות, והשליח המתווך על הגבול הימי לבנון-ישראל, קיבל מתנה על ידי ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאטי (R) במהלך פגישתם בארמון הממשלה. בבירת לבנון ביירות2
שלטי חוצות קמפיין בחירות 202עמוס הוכשטיין (L), מתאם נשיא ארה"ב המיוחד לשותפות לתשתיות והשקעות גלובליות, והשליח המתווך על הגבול הימי לבנון-ישראל, קיבל מתנה על ידי ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאטי (R) במהלך פגישתם בארמון הממשלה. בבירת לבנון ביירות2
עמוס הוכשטיין, שליחו המיוחד של ביידן שצפוי לבקר שוב באזור במסגרת מאמץ למצוא פתרון מדיני
(צילום: AP)
גורמים מערביים רבים ביקרו בלבנון בשבועות האחרונים בצל החשש מהסלמה. לפי הדיווח באל-אחבאר, גם שר החוץ הצרפתי סטפן סז'ורנה צפוי להגיע ללבנון במסגרת ביקורו באזור בשבוע הבא. השבוע ביקר בלבנון גם שר החוץ הבריטי דייוויד קמרון, שאמר כי בפגישותיו בביירות הציע תוכנית להפחתת המתיחות באמצעות אימון בריטי של הצבא הלבנוני – במטרה שזה יגביר את הפעילות הביטחונית שלו באזור הגבול עם ישראל.
בחודש שעבר דווח באל-אחבאר כי ישנה "חלוקת עבודה" בין הגורמים הזרים השונים הפועלים מול לבנון, בניסיון לפתור את המשברים השונים במדינה. הוכשטיין, כך דווח אז, הוא האחראי לדון בפרטים הנוגעים להחלטה 1701, המנגנונים ליישומה והשגת פתרונות לגבי הנקודות הנמצאות במחלוקת בגבול. הוועדה המחומשת, שמורכבת משגרירי מצרים, סעודיה, קטאר, צרפת וארה"ב, אחראית מנגד לניסוח הסכם מדיני שכולל את סוגיית הנשיאות בלבנון וסוגיית ראש הממשלה (לצד תפקיד הנשיא שאינו מאויש, גם ראש הממשלה הנוכחי נג'יב מיקאתי מוביל ממשלת מעבר כבר זמן רב – ועד כה אין פתרון פוליטי למינוי של ממשלה קבועה בביירות).
4 צפייה בגלריה
תקיפות בעיתרון
תקיפות בעיתרון
תקיפה בדרום לבנון, אתמול. חילופי האש נמשכים
חילופי האש בצפון נמשכים בינתיים, וחיזבאללה טען הבוקר לירי לעבר ישראל בסביבות השעה 10:50. לא הופעלה אזעקה ולא דווח על תקרית כלשהי. הטענה לירי התפרסמה מעט אחרי שדווח על תקיפות ישראליות באזור העיירה ראשיא אל-פחר שבדרום לבנון. אמש הודיע צה"ל כי הפציץ עם מטוסי קרב אתר צבאי ששימש את חיזבאללה בכפר בלידא בדרום לבנון, וגם משאית שבה אוחסנו אמצעי לחימה בכפר שובא. כמה שיגורים זוהו אתמול למרחב אביבים ולמרחב יראון. לא היו נפגעים.