3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
( צילום: אוהד צויגנברג)
נמשכת המתיחות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שזעם על החלטת רה"מ שלשום לסגור את הר הבית לעליית יהודים עד לסוף חודש הרמדאן. בסביבת השר סיפרו כי הוא לא היה מרוצה גם מההחלטות שהתקבלו לאחרונה בעניין התגובה לשיגורים מלבנון ועזה, ואמרו כי בין השניים אף התקיימה שיחה שבה הטיח בן גביר בנתניהו כי ההחלטה בנוגע להר הבית היא "טעות גדולה". עם זאת, הם אמרו כי אין כרגע כוונה לפרק את הממשלה.
הגורמים הוסיפו: "אנחנו הדרג המדיני ונבחרנו כדי למשול וליישם את האג'נדה שלנו. ראש הממשלה טעה כשהסתמך רק על ההערכות המודיעיניות שהתבררו כלא נכונות. דיברו על אלפי מתפללים ואווירה מתוחה, והתברר שלא כך היה. זו פשוט טעות גדולה וחמורה. הקרדיט של עוצמה יהודית הוא לא בלתי מוגבל, אבל כרגע אין כוונה לפרק את הממשלה או לפרוש ממנה".
גם חברי כנסת ממפלגתו של בן גביר מתחו ביקורת על החלטת נתניהו באשר לעליית יהודים להר הבית. "מדיניות מוטעית! המחשבה שאם נברח מהר הבית הטרור יירגע לא הוכיחה את עצמה בעבר. ההפך הגמור הוא הנכון, האויב שלנו יפרש זאת כחולשה וכפרס לטרור. כמאמר אורי צבי גרינברג, 'השולט בהר שולט בארץ'", כתבה ח"כ לימור סון הר מלך בחשבון הטוויטר שלה אתמול.
3 צפייה בגלריה
פגיעת רקטה בשלומי
פגיעת רקטה בשלומי
בן גביר כעס על התגובה לשיגורי הרקטות מלבנון. רסיסי רקטה שנפלה ביישוב שלומי
(צילום: AFP)
3 צפייה בגלריה
מסגד אל אקצה בהר הבית
מסגד אל אקצה בהר הבית
"החלטת רה"מ לסגור את הר הבית ליהודים - טעות חמורה שתסלים את המצב". מתפללים בהר הבית
(צילום: רויטרס)
בן גביר זעם על ההחלטה שקיבל נתניהו, בגיבוי של כל ראשי מערכת הביטחון, ו"לא ויתר" לראש הממשלה. לדברי מקורביו, בדיון הסגור שנערך שלשום, הוא הרים את קולו בשלב מסוים ופנה לראש הממשלה: "הצעד הזה מפקיר את המתפללים בכותל". הוא הביע חשש כי סגירת הר הבית ליהודים תפחית את נוכחות השוטרים במקום ותאפשר השלכת אבנים ממתחם הר הבית לעבר המתפללים בכותל בשביעי של פסח.
"זו הפקרות ביטחונית", טען בן גביר, שכינה את הצעד בהודעה רשמית "כניעה לטרור". "אתם חושפים את המתפללים בכותל לסלעים. אדוני ראש הממשלה, אסור לנו לעשות את זה", אמר בדיון הסגור. לשכת ראש הממשלה מסרה אז כי ההחלטה התקבלה "פה אחד" על ידי ראשי מערכת הביטחון - גלנט, הלוי, בר ושבתאי. עם זאת, בלשכת נתניהו לא ציינו בהודעתם כי בן גביר התנגד לצעד נחרצות, אלא רק שנכח בהערכת המצב שקדמה להחלטה. "ראש הממשלה והשרים הנחו להשקיע את כלל הכוחות המבצעים הדרושים במטרה להגן על המתפללים שיגיעו לכותל, ובצירים המובלים אליו", נמסר.
מיד לאחר הודעת לשכתו של נתניהו, ורגע לפני כניסת החג, יצא השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר במתקפה פומבית נגד ראש הממשלה. "ההחלטה של רה"מ לסגור את הר הבית ליהודים בשל גל הטרור - היא טעות חמורה שלא תביא שקט, אלא עלולה רק להסלים את המצב", טען בן גביר.
בהר הבית, יש לציין, היה שקט יחסית בימים האחרונים, וביום ראשון יותר מ-25 אלף מוסלמים השתתפו שם בתפילת התראוויח, מבלי שנרשם אירוע חריג כלשהו. לצד התפילות של המוסלמים, אלפים בודדים של יהודים עלו בימים האחרונים להר הבית. עם זאת, ההסלמה האחרונה - שכללה ירי רקטות מעזה, מלבנון ומסוריה, ופיגועים שגבו את חייהם של ארבעה בני אדם - החלה אחרי המהומות שפרצו בהר הבית בלילה שבין שני לשלישי בשבוע שעבר, שבמהלכן נכנסה המשטרה לתוך מסגד אל-אקצא ועצרה מאות מתפרעים.