בסוף השבוע ימלאו חודשיים בדיוק להשבעת הממשלה ה-36 של ישראל. לקראת המבחן הגדול ביותר שלה - העברת תקציב המדינה - עולה השאלה אם בשורת הפרמטרים של בחינת שגרת עבודתה, מצליחה הממשלה החדשה לתפקד.
לצד רפורמות מרחיקות לכת בהצעת חוק ההסדרים והתקציב, העברת הארכת חוק הותמ"ל (ועדת התכנון להגדלת היצע הדירות) שהובילה שרת הפנים איילת שקד ושורת חקיקות פוליטיות לטובת שרידות הקואליציה, רשמה הממשלה בראשות נפתלי בנט ויאיר לפיד בכהונתה הקצרה גם לא מעט כישלונות.
4 צפייה בגלריה
השבעת הממשלה
השבעת הממשלה
רה"מ בנט ושר החוץ לפיד בהשבעת הממשלה
(צילום: AFP)
החזית הבולטת שבה הולכת הממשלה ומאבדת את אמון הציבור נקשרת למאבק במגפת הקורונה. ההתפרצות של הגל הרביעי, אחרי שמספר המאומתים ירד כבר כמעט לאפס עם הקמת הממשלה, נתפשת בקרב חלקים מהציבור תוצאה של אדישות, מדיניות הכלה ודחיית ההגבלות לרגע האחרון. עם יותר מ-5,000 נדבקים ליום, המספרים של התחלואה מתחילים להזכיר את הגל הראשון. גם מתווה החזרה ללימודים ב-1 בספטמבר נחשב מבולגן ולא ברור עד כמה הוא ישים.
דיוני קבינט הקורונה יוצרים תחושה שניהול ההתמודדות מול הנגיף חסר קוהרנטיות. אחרי שביקרו בחריפות את התנהלות הקבינט בממשלה הקודמת בראשות בנימין נתניהו, הפכו בעצמם חברי הממשלה הנוכחית למטרה לביקורת מאחר שגם אצלם נרשמות הדלפות מגמתיות כולל סגירת חשבונות אישיים ותדרוכים האחד נגד השני.
ואם זה לא מספיק, בשבוע שעבר התברר כי שר החוץ וראש הממשלה החליפי לפיד, מי שהיה גדול המבקרים של הממשלה הקודמת סביב הקורונה, החליט להיעדר מהדיונים בקבינט. לפיד נימק את היעדרותו בכך שמדובר בנושא שלא נמצא בין "תחומי מומחיותו" וכי הוא סומך על ראש הממשלה בנט שינהל את המשבר.
בהמשך התברר כי גם שר האוצר אביגדור ליברמן נעדר מהדיונים ושלח נציג מטעמו לקבינט הקורונה אף על פי שגם במקרה שלו, בדיוק כמו אצל לפיד, לכל החלטה שתתקבל יש משמעויות ישירות ועקיפות על משרדו. בעקבות הביקורת הקשה שהופנתה כלפיהם, לפיד התקפל והודיע שיחזור לשולחן דיוני הקבינט. עם זאת, גם מהדיון בקבינט הקורונה הצפוי הערב ייעדר לפיד, המבקר כעת במרוקו.

4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
ליברמן ולפיד. נעדרו מדיוני קבינט הקורונה
(צילום: AP)
עוד לפני הזינוק בתחלואה, הטלטלה הראשונה של הממשלה, שיצרה "משבר פתוח" בחקיקה, נקשרה לחוק האזרחות שנועד למנוע איחוד משפחות של פלסטינים וערבים ישראלים. השרה שקד קיבלה בירושה הוראת שעה על סף פקיעה, ונאלצה להביא את אישור החוק להצבעה זמן לא רב אחרי שנכנסה לתפקידה.
קרב ארוך שהתנהל בממשלה ובקואליציה לייצר הסכמות עם הצד השמאלי של המפה - העבודה, מרצ ורע"מ - הסתיים אמנם בתמיכתן, אלא שאז חיכתה לשקד הפתעה לא צפויה: חבר סיעתה ומי שהיא עצמה סללה את דרכו לכנסת, ח"כ עמיחי שיקלי, הפתיע בליל ההצבעה והצביע נגד. זה נגמר בשוויון 59 בין התומכים למתנגדים, ובכך למעשה החוק נפל. שקד מתכוונת להעלות את ההצעה שוב במושב החורף הקרוב, אך גם הפעם תזדקק לתמיכת האופוזיציה.
4 צפייה בגלריה
עמיחי שיקלי ואיילת שקד
עמיחי שיקלי ואיילת שקד
שקד ושיקלי. הוביל להפלת חוק האזרחות
(צילום: יואב דודקביץ, הדר יואביאן)
גם בענייני חקיקה הנוגעת להסכמים הקואליציוניים, דרכה של הממשלה הנוכחית מלאת מהמורות. רפורמת הקנאביס, תוכנית הדגל של ח"כ שרן השכל מתקווה חדשה, נתקעה בכנסת לאחר שהתברר כי אין לה רוב בשל סירוב סיעת רע"מ של מנסור עבאס לתמוך. ח"כ השכל החליטה להעלות בכל זאת את ההצבעה על החוק בשבוע האחרון לכנסת הקיץ, אך נחלה הפסד צורב בהצבעה: 55 ח"כים התנגדו, רק 52 תמכו.
ואחרי ענייני הרפורמות והחקיקה, נדמה שאחד מהכישלונות הגדולים ביותר של הממשלה החדשה נקשר להפרות בוטות של הבטחות בחירות ושל מצע המפלגות. לפיד, שהיה המבקר הגדול ביותר של מוסד ראש הממשלה החליפי הבזבזני והמיותר, נכנס אל התואר הזה, ערך מינויים בהתאם, אייש תפקידים, אבל לא יצק לתוכו תוכן אחרי שהגדיר כי בנט הוא ראש ממשלה באופן מלא.
4 צפייה בגלריה
אלי אבידר
אלי אבידר
השר אבידר. העיד כי לפיד הציע
(צילום: קובי קואנקס )
הממשלה התנפחה והגיעה למצבת של 28 שרים כדי להשאיר את כולם מרוצים. אלי אבידר הפך לשר בלי תיק, והעיד כי לפיד - מתנגד חריף בעבר לתפקיד כזה - הוא זה שהציע לו את התפקיד. לכך אפשר להוסיף גם את שינויי החקיקה המפליגים שהובילו להרחבת החוק הנורבגי: לא פחות מ-13 חברי כנסת חדשים נכנסו למשכן לאחר התפטרות כמה מהשרים.
מושב החורף של הכנסת ה-24 הוא מבחן גדול עבור הממשלה החדשה. תקציב המדינה צריך לעבור בכנסת, חוק האזרחות יקבל ניסיון נוסף, משבר הקורונה עדיין ירחף בעצימות משתנה ומעל לכל אלה יצטרף המצב הביטחוני המתוח בכל הגזרות שימתח את יכולות התמרון של הקואליציה עד הקצה.