5 צפייה בגלריה
בג"ץ
בג"ץ
דיון בבג"ץ. למרות המגעים לפשרה - כרגע בעליון העסקים כרגיל
(צילום: רויטרס)
על אף המגעים החשאיים והעקיפים שמתקיימים בין נציגי המחנה הממלכתי לנציגי הליכוד, בחסות נשיא המדינה יצחק הרצוג, סביב קידום המהפכה המשפטית, במערכת המשפט העסקים מתנהלים בינתיים כרגיל. "מדי כמה שבועות אנחנו נחפשים לפרסומים של 'מתווים'. רובם - ספינים של בעלי עניין וגורמים פוליטיים", אמרו ל-ynet גורמים משפטיים.
הגורמים ציינו כי עם אותם "מפיצי ספינים", כלשונם, "לא יהיה לנו שיג ושיח, בשל ההפרדה המוחלטת בין משפט לבין פוליטיקה". לדבריהם, מערכת המשפט מתנהלת על פי הסדר והקצב שלה, וכך גם בית המשפט העליון שצפוי לדון החודש גם בחוק לביטול עילת הסבירות וגם באי-כינוס הוועדה לבחירת שופטים. הם הוסיפו כי העובדה שבג"ץ סירב לבקשות הדחייה של הדיון בעתירות נגד החוק לביטול עילת הסבירות, מצביעה על כך שהעליון אכן ממשיך שגרת יומו.
5 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
לוין. גורמים משפטיים התאכזבו מעמדתו לדבוק בשינוי מהותי של הרכב הוועדה לבחירת שופטים
(צילום: רויטרס/Amir Cohen/Pool)
על אף האדישות המסוימת, הגורמים סבורים שהרכיב בהצעת הפשרה שקורא להקפאת החקיקה המשפטית למשך שנה וחצי הוא מבורך. לעומת זאת, הם הביעו אכזבה מעמדתו של שר המשפטים יריב לוין לדבוק בשינוי מהותי של הרכב הוועדה לבחירת שופטים - לכיוון פוליטזיציה של המערכת.
המגעים החשאיים נוגעים למספר סוגיות שעל סדר היום, בעיצומה של פגרת הכנסת, ובכללן גם הוועדה לבחירת שופטים וביטול עילת הסבירות - ואפילו הקפאת החקיקה לתקופה ממושכת, אך לא רק. ל-ynet נודע הבוקר כי במסגרת מתווה הפשרה שגיבש הנשיא, נכלל בו גם סעיף הגנה על היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, שישמור על סמכויותיה וימנע את פיטוריה.
5 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש עם נשיא אוסטריה אלכסנדר ואן דר בלן בוינה
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש עם נשיא אוסטריה אלכסנדר ואן דר בלן בוינה
"עושה מאמץ מיוחד כדי למנוע משבר חוקתי". הרצוג באוסטריה, היום
(צילום: AP Photo/Heinz-Peter Bader)
ל-ynet נודע כי הרצוג הציע אתמול ליו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ להקפיא את החקיקה לשנה וחצי ולרכך את החקיקה שעברה בנוגע לביטול עילת הסבירות. בבית הנשיא אישרו את עצם קיומם בתיווך הרצוג, "שעושה מאמץ מיוחד כדי למנוע משבר חוקתי ולהביא לפתרון שישמור על הדמוקרטיה ואחדות העם בישראל".
גורמים המעורים במגעים אמרו שראש הממשלה בנימין נתניהו הסכים למתווה שהציע הרצוג - ולפיו גם לא ישתנה הרכב הוועדה למינוי שופטים, אך יידרש רוב של 7 מ-9 חברי ועדה לשם מינוי כל שופט, בכל הערכאות. המשמעות: השופט יוסף אלרון, ככל הנראה, לא ימונה לנשיא בית המשפט העליון - אך מצד שני, גם המינוי של יצחק עמית בשיטת הסניוריטי צפוי להיתקל בקשיים.
5 צפייה בגלריה
השופט יוסף אלרון
השופט יוסף אלרון
שופטי העליון יצחק עמית ויוסף אלרון. אם המגעים לפשרה יבשילו - ייתכן ששניהם לא ימונו לנשיאות
(צילום: אוהד צויגנברג, עמית שאבי)
מוקדם יותר היום התייחס הנשיא הרצוג למתווה הפשרה שגיבש, ואמר במהלך מפגש עם חברי הקהילה היהודית באוסטריה כי "ישנם רגעים במשברים מהסוג הזה, שמנהיגות נדרשת כדי לנצל את ההזדמנות הנדירה כדי להושיט יד ולהגיע להסכמות - זה אחד הרגעים האלה".
רמז למגעים לפשרה ניתן עוד קודם לכן, בתדרוך שקיים נתניהו עם כתבים בקפריסין. נתניהו סירב להתייחס למהפכה המשפטית - וחזר והדגיש כי הוא מנוע מלהתייחס לנושא וכי "בקרוב תהיה לו הצהרה בנושא". עם זאת, לאחר פרסום המגעים, בליכוד הכחישו - ומסרו בתגובה: "הפרסומים אינם נכונים ולא הייתה שום הסכמה".
5 צפייה בגלריה
בני גנץ בכנס המכון למדיניות העם היהודי
בני גנץ בכנס המכון למדיניות העם היהודי
גנץ. במחנה הממלכתי הביעו פסימיות בנוגע למתווה הפשרה
(צילום: מיכאל גולדברג)
גם במחנה הממלכתי הביעו היום פסימיות בנוגע למתווה הפשרה של הרצוג, וטענו כי "התחושה היא שנתניהו לא יודע להעביר מתווה פשרה - ואין לו את הכוח לעצור". לדברי גורמים במפלגה, "הקולות הניציים בליכוד יכריעו ולא יאפשרו לנתניהו להגיע למתווה מתון".
לוין אמר הבוקר בריאיון לרדיו "קול ברמה" כי "אי אפשר להסכים להצעת הפשרה החדשה". לדבריו, "היא לא משנה את הדבר הבסיסי הנדרש בשינוי בוועדה לבחירת שופטים". שר המשפטים לא היה מעורב ביוזמה לפשרה - אך ידע עליה מבעוד מועד.