צפון ודרום קוריאה חידשו היום (ג') את ערוצי התקשורת בין שתי המדינות היריבות, שנה אחרי שיחסיהן הידרדרו דרמטית בעקבות החלטתה של פיונגיאנג לנתק את "הקם החם" שניהלה אז מול סיאול. ערוצי התקשורת שנותקו סייעו לתאם בין צבאות המדינות באזור הגבול המפורז, ולהפחית את המתיחות הכללית בחצי האי הקוריאני – שגברה מחדש מאז כישלון המשא ומתן שהוביל נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ מול הרודן קים ג'ונג און.
5 צפייה בגלריה
שליט צפון קוריאה קים ג'ונג און ו נשיא דרום קוריאה מון ג'אה אין
שליט צפון קוריאה קים ג'ונג און ו נשיא דרום קוריאה מון ג'אה אין
החליפו מכתבים. נשיא הדרום מון ג'יאה-אין מתחבק עם הרודן קים ג'ונג און, אפריל 2018
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
רויטרס תמונות השנה קים ג'ונג און מון ג'אה אין פגישה גבול צפון קוריאה דרום קוריאה אפריל
רויטרס תמונות השנה קים ג'ונג און מון ג'אה אין פגישה גבול צפון קוריאה דרום קוריאה אפריל
שני המנהיגים נפגשים בגבול בין המדינות, דצמבר 2018. עדיין לא צפויה פריצת דרך
(צילום: רויטרס)
את ההחלטה לחדש את ערוצי התקשורת קיבלו מנהיגי שתי המדינות, שליט הצפון קים ונשיא הדרום מון ג'יאה-אין, לאחר שהחליפו מספר מכתבים מאז אפריל האחרון. "שני המנהיגים בחנו דרכים לשקם את היחסים בחלופת מכתבים בכמה הזדמנויות, והסכימו לחדש את הקווים החמים שנותקו, כצעד ראשון בתהליך", נמסר מלשכתו של נשיא הדרום. "הם הסכימו גם לבנות מחדש את האמון בהקדם האפשרי".
בצפון קוריאה מיהרו לאשר את הודעתו של מון, ובהודעה שפורסמה בסוכנות הידיעות הממלכתית שם, KCNA, נאמר: "כעת כל האומה הקוריאנית משתוקקת לראות את יחסי הצפון והדרום משתקמים מהנסיגה והקיפאון בהקדם האפשרי". גם בהודעה שפרסם משטרו של קים נאמר כי שני המנהיגים יפעלו כעת לבסס מחדש את האמון בין הצדדים.
במשרד ההגנה בסיאול אמרו כי זמן קצר לאחר ההחלטה המשותפת ערוצי התקשורת חודשו, ופקידים משני צדי הגבול ערכו שיחת טלפון ראשונה. גם הקו החם בין הצבאות של שתי המדינות – שעדיין נמצאות באופן טכני במצב של מלחמה מאז הפסקת האש במלחמת קוריאה ב-1953 – חזר לפעול. היום, במקרה או שלא, הוא יום השנה ה-68 לחתימה על אותה הפסקת האש. שני הצדדים, כך מסרו בדרום קוריאה, הסכימו לקיים מדי יום שתי שיחות טלפון – כפי שעשו לפני ניתוק ערוצי התקשורת ביוני אשתקד.

הניתוק הזה נעשה אז באופן חד-צדדי על ידי הצפון, לכאורה לאור זעמה של פיונגיאנג על כך שפעילים בדרום הפריחו לשטחה בלונים עם מנשרים ובהם מסרי תעמולה בגנות המשטר הדיקטטורי של קים, אך ברקע עמד המבוי הסתום בשיחות מול וושינגטון. ימים ספורים לאחר ניתוק ערוצי התקשורת הדיפלומטיים והצבאיים, פיונגיאנג אף פוצצה את משרד התיאום בין שתי הקוריאות, ששכן מצפון לגבול והיה ריק באותה עת.
משרד התיאום שפוצץ בעיירת הגבול קאסונג הוקם ב-2018 כחלק מהמהלך שהוביל אז הנשיא מון לפיוס מול הצפון, שכלל פסגה היסטורית בינו לבין קים בגבול בין המדינות. הפסגה ההיא סללה את הדרך לפסגה בסינגפור שקיימו ביוני אותה שנה הנשיא האמריקני דאז טראמפ והרודן קים.
ארה"ב קיוותה שבמשא ומתן צפון קוריאה תוותר על הנשק הגרעיני שלה, אך השיחות נקלעו למבוי סתום בשל דרישתה להקלה משמעותית בסנקציות הבינלאומיות שהוטלו עליה והתעקשותה להמשיך בתוכניות הגרעין והטילים שלה. הפסגה השנייה בין טראמפ לקים, בהאנוי, הסתיימה מוקדם מהצפוי בשל המחלוקות הללו, וגם פסגה נוספת שקיימו בהמשך באזור הגבול המפורז בין הקוריאות לא הביאה לפריצת הדרך המיוחלת.
5 צפייה בגלריה
12 יוני 2018 מפגש הפסגה ההיסטורי בין דונלד טראמפ ל קים ג'ונג און ב סינגפור
12 יוני 2018 מפגש הפסגה ההיסטורי בין דונלד טראמפ ל קים ג'ונג און ב סינגפור
הפסגה הבאה כבר התפוצצה. טראמפ וקים במפגש הראשון שלהם בסינגפור, יוני 2018
(צילום: AFP)

לאחר שצפון קוריאה פוצצה אשתקד את משרד התיאום עם הדרום, מומחים שונים העריכו כי מדובר בביטוי לתסכול של פיונגיאנג מכך שסיאול לא הצליחה לשכנע את ארה"ב להקל בסנקציות עליה, ולאפשר בכך את השקתם של פרויקטים כלכליים שאותם המשטר של קים משתוקק לפתח.
כעת תוהים המומחים אם קים "שינה כיוון" והסכים לחידוש ערוצי התקשורת כמסר כלשהו לממשל החדש בארה"ב, תחת הנשיא ג'ו ביידן. מאז שביידן הושבע לתפקידו בינואר פיונגיאנג לא הבהירה כיצד תנהג כלפיו. ביוני האחרון אמר קים כי על ארצו להיערך לדיאלוג מול ארה"ב אך גם לעימות מולה – אם כי את הדגש הוא שם אז על האפשרות האחרונה. בבית הלבן קראו לנקוט בגישה "אמינה, צפויה וקונסטרוקטיבית" על מנת לחדש את המשא ומתן.
גם אם מדובר במסר כלשהו לביידן, המומחים לא סבורים שחידוש המגעים בין הדרום לצפון היום יביא לפריצת דרך משמעותית. "ארה"ב המשיכה להושיט יד לצפון קוריאה מאז שהנשיא ביידן נכנס לתפקידו. אני חושב שזה (חידוש ערוצי התקשורת) מראה על נכונות מסוימת מצד פיונגיאנג להשיב", אמר ג'יימס קים, מהמרכז לחקר מדיניות במכון "אסאן" בסיאול. "אבל מוקדם מדי לייחס למחוות שכאלו חשיבות רבה", הוא הדגיש. "אנחנו צריכים לראות נכונות רצינית מצד פיונגיאנג להתקדם לעבר פירוק מנשק גרעיני כדי שנוכל לומר שיש התקדמות אמיתית".
5 צפייה בגלריה
קים ג'ונג און רזה השיל קילוגרמים משקל יוני 2021
קים ג'ונג און רזה השיל קילוגרמים משקל יוני 2021
קים ג'ונג און ביוני האחרון. רמז למשבר קורונה חמור
(צילום: AFP)
מומחים אחרים סבורים כי ייתכן שההחמרה במצבה הכלכלי של הצפון דוחק כעת את משטרו של קים לשינוי המדיניות מול הדרום ומול ארה"ב. התנהלות קלוקלת, אסונות טבע וסגירת הגבולות, במסגרת הגבלות הקורונה החמורות שבהן נקטה פיונגיאנג, הביאו לפגיעה אנושה בכלכלתה השבורה ממילא, וקים אמר לאחרונה כי על תושבי ארצו להיערך להגבלות ממושכות עוד יותר. צפון קוריאה אמנם לא אישרה שהקורונה מתפשטת בשטחה, אך קים רמז לכך בנאום שנשא בחודש שעבר, כאשר קישר בין "משבר גדול" שמתחולל בארצו לכשלים שונים שהתגלו במסגרת המאבק בנגיף.
מנגד, פרופ' פארק וון גון, חוקר מסיאול המתמחה בצפון קוריאה, שולל את האפשרות שהמצב שם חמור כל כך עד שפיונגיאנג זקוקה כעת לסיוע דחוף. בין היתר הוא מציין כי במצב שכזה סביר להניח שצפון קוריאה הייתה פותחת מחדש את הגבול שלה עם סין – דבר שהיא עדיין מסרבת לעשות, מחשש שהעברת סחורות דרכו תביא להתפשטות של הנגיף.
פארק סבור כי ייתכן שהמהלך שהוכרז היום הוא ניסיון של הצפון-קוריאנים לסייע לליברלים בסיאול לקראת הבחירות לנשיאות בחודש מרץ הקרוב: הליברלים בדרום קוריאה, ובראשם הנשיא הנוכחי מון ג'יאה-אין, תומכים בצעדים מרחיקי לכת יותר כדי להביא לפיוס ולסיום הסכסוך ארוך השנים בחצי האי.