בצל גל הטרור שחווה ישראל מתחילת החודש שעבר, והמשך סיכול הפיגועים על ידי מערכת הביטחון, הגיע הבוקר (ראשון) שר הביטחון בני גנץ לריאיון באולפן ynet. הוא נשאל אם הפיגוע הבא בדרך והזהיר: "כן זה יכול לקרות". עם זאת הוא טען כי כרגע מדובר במפגעים בודדים: "יש בוודאי רצון של אנשים בודדים לבצע פיגועים והיתכנות כזו יכולה לקרות, אך אין כרגע הצטרפות ציבורית או ארגונית". הוא טען כי נכון לשעה זו "חמאס לא רוצה בהסלמה. אנחנו מניחים שיכולה להיות הסלמה, אבל התושבים בעזה - כולל חמאס והג'יהאד האיסלאמי פלסטיני - צריכים לבחור איזה סוג רמדאן הם רוצים".
גנץ שלח איום לארגונים בעזה: "הם רוצים פעילות בגדה. אם תהיה פעילות נגד מדינת ישראל מהרצועה, עזה תחווה את הכאב שאני מציע לה לחסוך אותו מעצמה. הם מכירים את היכולות שלנו, עם כל הכלים שלנו, אם ישחררו את הנצרה - אנחנו ניפול עליהם".
8 צפייה בגלריה
 נערכים ל"שומר החומות 2"? "אני מציע לעזה לחסוך לעצמה את הכאב"
 נערכים ל"שומר החומות 2"? "אני מציע לעזה לחסוך לעצמה את הכאב"
נערכים ל"שומר החומות 2"? "אני מציע לעזה לחסוך לעצמה את הכאב"
(צילום: AP, דובר צה"ל)
8 צפייה בגלריה
תיעוד מפעילות צה"ל בחטמ"ר מנשה במהלך השבוע
תיעוד מפעילות צה"ל בחטמ"ר מנשה במהלך השבוע
פעילות צה"ל ביהודה ושומרון, בשבוע שעבר
(צילום: דובר צה"ל)
בפתח הריאיון התייחס גנץ לפרצות בגדר ביהודה ושומרון ואמר כי ישראל "בוחנת את הסוגייה", אך "יש איומים רבים כבדים יותר". לדבריו, "אנחנו רוצים לשפר את מכשול התפר". הוא נשאל גם על המתיחות הצפויה בחודש הרמדאן, שהחל אתמול והזהיר כי "הימים המשמעותיים של הרמדאן עוד לפנינו. אנחנו רוצים לאפשר מדיניות אזרחית מרחיבה ככל הניתן, ואנחנו עושים את זה בשילוב שיקולים ביטחוניים".
נזכיר כי ישראל טרם אישרה את ההקלות שלרוב ניתנות לאוכלוסייה הפלסטינית בתקופת צום הרמדאן כיוון שהן רלוונטיות בעיקר לימי התפילה ביום שישי. במערכת הביטחון צפויים לקבל החלטה בימים הקרובים, וגנץ ציין אמש כי הדיון בנושא נמשך. בין היתר, מדובר בהיתרי כניסה כדי להתפלל במסגד אל-אקצא בירושלים, או בביקורי משפחות. הבוקר אמר גנץ כי הוא מעוניין להגדיל את מכסת הפועלים מאיו"ש: "מעוניין שזה יקרה, בהחלט".

שר הביטחון התייחס לחשש בציבור וקרא "להמשיך בשגרת החיים": "זה חלק מהחוסן הישראלי, זה חלק מהחוסן הציבורי, זה חלק מהעוצמה שלנו. צריך להמשיך בשגרת החיים. אנחנו מתגברים כוחות כפי שניתן היה לראות. אני מציע לאנשים להמשיך בשגרתם, אם חלילה קורה אירוע להישמע להוראות כוחות הביטחון".
על טענת האופוזיציה והעומד בראשה בנימין נתניהו כי הממשלה לא יכולה לעצור את גל הטרור כי היא "תלויה בתנועה האיסלאמית", השיב גנץ: "המנהיגים הערבים לא מגבילים אותנו, להיפך. מנהיגי המפלגות הערביות יצאו נגד הפיגועים האלה. בואו נפסיק עם השיסוי הזה עם סיסמאות פוליטיות. אני לא מקבל את האמירה הזו. זה לא נכון, ואם הוא היה בעמדה עכשיו הוא לא היה עושה שום דבר שונה. אני מבקש להירגע זו איננה המציאות. אנחנו פועלים נכון ובאחריות בשיקול דעת לטובת כל אזרחי מדינת ישראל וכך נמשיך לעשות".
8 צפייה בגלריה
מנסור עבאס
מנסור עבאס
"לא מגביל אותנו, להיפך". מנסור עבאס
(צילום: אלכס קולומויסקי)
8 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"אם היה בשלטון, לא היה עושה שום דבר שונה". גנץ הודף את טענות נתניהו
(צילום: יואב דודקביץ')
בפנייה שלו אמש לפלסטינים בירך גנץ בברכת "רמדאן כרים", אך הזהיר מההשלכות של הפיגועים והמשך ניסיונות החבלה: "בתקופה האחרונה אנו מקדמים בתיאום עם הרשות הפלסטינית שורה של מהלכים שנועדו לשפר את איכות החיים והכלכלה ביהודה ושומרון וברצועת עזה - מהלכים שהטרור מאיים על היכולת לקדם אותם, ושנוכל להמשיך ולעבוד עליהם רק אם יחזור השקט ותחזור היציבות הביטחונית. אנחנו רוצים בכך, אני בטוח שגם רוב הפלסטינים מעוניינים בכך".
הוא נשאל על קשרו עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, לאחר שראש הממשלה נפתלי בנט לא נתן את אישורו לגנץ להשתתף בפסגה ברמאללה עימו ועם עבדאללה מלך ירדן. "לא שוחחתי איתו (עם אבו מאזן) בשבוע האחרון, אבל יש לנו את הקשרים דרך גופים שונים. אם לא נדבר עם ה'מתונים'. מי יבוא? יותר מתונים או יותר קיצונים. יבואו יותר קיצונים", סבר. גנץ סירב לענות האם מתוכננת לו פגישה עם אבו מאזן בקרוב: "נפגשתי עם אבו מאזן ואני אפגש עם אבו מאזן. הקשר הזה הוא חשוב".
8 צפייה בגלריה
מחמוד עבאס
מחמוד עבאס
"הקשר חשוב, אם לא נדבר איתו מי יבוא? יותר קיצונים". אבו מאזן
(צילום: AP)
8 צפייה בגלריה
האזור בו חוסלו המחבלים ליד גקנין
האזור בו חוסלו המחבלים ליד גקנין
האזור בו חוסלו המחבלים ליד ג'נין
(צילום: EPA)
8 צפייה בגלריה
שלושת המחבלים שנהרגו בתקרית הלילה הם אנשי הזרוע הצבאית של גא"פ
שלושת המחבלים שנהרגו בתקרית הלילה הם אנשי הזרוע הצבאית של גא"פ
שלושת המחבלים שחוסלו - אנשי הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי פלסטיני
דובר צה"ל, תא"ל רן כוכב, שהתראיין עוד קודם לכן, ציין: "עברה עלינו שנה שקטה במיוחד בעזה כתוצאה מהישגי מבצע שומר החומות, אבל אם צריך - אנחנו ערוכים גם לשומר החומות 2 או לכל מבצע ופעילות אחרים".
אמש כינה ראש הממשלה נפתלי בנט את חיסול המחבלים בג'נין "סיכול של פצצה מתקתקת". בדיון עם ראש שב"כ ובכירי הארגון במטה שב"כ בתל אביב אמר: "אנחנו בעיצומו של מאמץ משותף, של כל כוחות הביטחון, לעצור את רצף הפיגועים האחרונים ולהשיב את הביטחון לאזרחי ישראל. אנחנו בהחלט מניחים שיהיו עוד הרבה ניסיונות ואנחנו בשעות אלה פועלים כדי למנוע גם אותם".

בהיתקלות עם המחבלים נפצעו ארבעה לוחמי ימ"מ, שלושה מהם באורח קל והם כבר שוחררו לביתם. מצבו של אחד מהם, סגן-ניצב ש', מוגדר כאמור עדיין קשה, גם לאחר שעבר ניתוח בבית החולים רמב"ם. המנהל התורן ברמב"ם עדכן כי מצבו יציב כעת - וצפוי להשתפר כבר בימים הקרובים. ש' לקח חלק ב-20 השנים האחרונות בפעולות חיסול ותפיסת מחבלים רבות.
בנט הדגיש, כמו בהצהרות קודמות שלו מתחילת גל הטרור, כי הפיגועים שחוותה ישראל מתחילת החודש שעבר אינם תופעה חדשה: "פעם זה חמאס, פעם זה ג'יהאד איסלאמי, הפעם יש מעורבות מסוימת של דאעש. הטרור והאלימות לא הזיזו אותנו בעבר. להיפך, הם איחדו אותנו וחישלו אותנו, וגרמו לנו להיאחז פה בארץ שלנו ולהגן על המדינה שלנו בכל הכוח, ביחד. אנחנו נעבור גם את התקופה הקשה הזאת. יש לנו את כוחות הביטחון הטובים בעולם".

גנץ על העימותים עם בנט: "יודע מה מנסים לעשות מאחורי גבי"

שר הביטחון התייחס גם לעימותים הפוליטיים עם ראש הממשלה בנט ואמר כי "יש תמיד מתחים פוליטיים וזה טבעי. אני מכיר את הסיפור הזה, ואני יודע מה מנסים לעשות לי מאחורי הגב. אני מבין".
8 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נפתלי בנט
ראש הממשלה נפתלי בנט
"תמיד יש מתחים פוליטיים"
(צילום: AFP)
עם זאת הוא הבהיר כי הוא נמצא בממשלה מתוך "שיקול ממלכתי", ולכן יתמוך בה "כל עוד אוכל לממש את האינטרסים שלי כשר הביטחון ויו"ר כחול לבן. הממשלה תהיה יציבה למרות כל החיכוכים".
- אתה לא נותן להם דלק בהתנהגות ילדותית? פתאום רוצה לפגוש את אבו מאזן ומלך ירדן או על המריבה להודו "אני מטר תשעים, אני לא מתכופף לגובה הנמוך של הדברים האלה. עזוב אותי מהשטויות. יש מדינה רצינית לטפל בה זה מה שאני מנסה לעשות".
גנץ נשאל על שיחות ארה"ב העקיפות עם איראן, במטרה לחזור להסכם הגרעין ואמר כי "הדבר הזה מתנהל בין מדינות המערב ואיראן צריך לסתום את כל החורים בהסכם הזה. הרעיון של להוציא את משמרות המהפכה וכוח קודס הוא רעיון לא נכון בכל הרמות. אנחנו מנסים להשפיע ככל שרק אפשר". לדבריו, הביקורת שמגיעה מהאופוזיציה על השתיקה היחסית מול השיחות בווינה לא רצינית. "הסקנדל האחרון שעשינו באמריקה (נאום נתניהו בקונגרס ב-2015) הביא הסכם. מספיק עם סיפורי המעשיות האלה".
"ארה"ב היא מדינה עם חשיבות אסטרטגית עליונה למדינת ישראל. צריכים לשמור איתם על קשר הכי חזק שאפשר, להשפיע עליהם הכי חזק שאפשר. צריכים לשמור על היכולות שלנו לחיות בכל מציאות עם האמריקנים ובלעדיהם כשצריך. זה מה שאנחנו עושים. כל השאר המון מילים, מעט מעשים וחבל".