3 צפייה בגלריה
בקרוב שגרירות בירושלים? אורבן ונתניהו
בקרוב שגרירות בירושלים? אורבן ונתניהו
בקרוב שגרירות בירושלים? אורבן ונתניהו
(צילום: רויטרס)
עד סוף שנת 2023 צפוי מספר השגרירויות שממוקמות בירושלים להכפיל את עצמו מארבע כיום לשמונה, ואף אולי להגיע ל-10. ארבעת השגרירויות שכבר נמצאות בבירה הן אלו של ארה"ב, גואטמלה, קוסובו והונדורס. אם הכל ילך כמתוכנן, עד סוף השנה יעברו לבירה גם שגרירויות פרגוואי, הונגריה, פפואה גינאה החדשה וסיירה לאון.
בשבוע הבא צפוי להגיע לישראל ג'יימס מרפה, ראש ממשלת פפואה גינאה החדשה, מדינת איים בת תשעה מיליון תושבים באוקיינוס השקט, ולפתוח שגרירות בירושלים. כפי שפורסם לראשונה ב-ynet ו"ידיעות אחרונות", ההחלטה של פפואה גינאה החדשה לפתוח שגרירות בירושלים סוכמה בשיחת טלפון בין שר החוץ אלי כהן לבין שר החוץ של פפואה גינאה החדשה ג'סטין טקאצ'נקו (Tkatchenko). פפואה גינאה החדשה מעולם לא פתחה שגרירות בישראל וזו צפויה להיות הנציגות הראשונה שלה בארץ, שתיפתח כבר השנה.
נשיא סיירה לאון יוליוס מאדה שוחח ביום חמישי האחרון עם השר כהן והבטיח לו שיקים שגרירות בירושלים. בהודעת לשכת הנשיאות בסיירה לאון נכתב כי השניים "דנו ביחסים החמים בין שתי המדינות, שראשיתם ב-1961, כשסיירה לאון קיבלה עצמאות".
3 צפייה בגלריה
פפואה גינאה החדשה
פפואה גינאה החדשה
הבאה לפתוח שגרירות בבירה. פפואה גינאה החדשה
(צילום: shutterstock)
כחלק מהמאמצים לחזק את היחסים בין שתי המדינות הביע נשיא סיירה לאון את נכונות ממשלתו להקים שגרירות בירושלים. כיום, לסיירה לאון שבמערב אפריקה אין שגרירות בישראל, ואילו לישראל הייתה שגרירות בסיירה לאון עד 1973. שגרירת ישראל בגאנה, שלומית סופה, מאומנת גם לסיירה לאון.
נשיא פרגוואי החדש סנטיאגו פנייה הודיע לשר כהן שיעמוד בהבטחת הבחירות שלו ויעביר את שגרירות פרגוואי לירושלים עוד השנה. במקביל, ישראל תפתח מחדש את השגרירות שלה באסונסיון, בירת פרגוואי, לאחר שנסגרה לפני חמש שנים. כבר בחודש מאי 2018 העבירה פרגוואי את שגרירותה מתל אביב לירושלים, וזו נפתחה בגן הטכנולוגי בשכונת מלחה לצד שגרירות גואטמלה. היא הייתה אז השגרירות השלישית שנפתחה בבירה. נשיא פרגוואי דאז הוראסיו קארטס, שהיה ידיד ישראל, הגיע לירושלים לחנוך את השגרירות בטקס חגיגי ואף הוזמן שנה לאחר מכן על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו לטקס הדלקת המשואות בהר הרצל.
ארבעה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2018, נשיאה החדש של פרגוואי אבדו בניטס הפך את ההחלטה של קודמו בתפקיד והודיע על החזרת שגרירות פרגוואי לתל אביב, בטענה ש"פרגוואי רוצה לתרום להגברת המאמצים הדיפלומטיים האזוריים להשגת שלום הוגן ובר קיימא במזרח התיכון". ישראל זעמה אז על ההחלטה ונתניהו הנחה להשיב את שגריר ישראל באסונסיון להתייעצויות, ואף לסגור את השגרירות הישראלית. מאז ספטמבר 2018 אין לישראל שגרירות בפרגוואי.
3 צפייה בגלריה
אלי כהן בריאיון באולפן
אלי כהן בריאיון באולפן
פתיחת שגרירויות בי-ם - "חיזוק מעמדה הבינלאומי של בירתנו". כהן
(צילום: הדר יואביאן)
השגרירות הרביעית שצפויה לעבור לירושלים, וגם החשובה מכולן, היא הונגריה - מכיוון שהיא חברה באיחוד האירופי. ישראל והונגריה הגיעו להסכמה עקרונית על העברת השגרירות לירושלים. מדובר במהלך שמתבשל כבר כמה שנים ונתניהו מקדם אותו מול ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן. ההבנה בישראל שהעברת השגרירות צפויה להתממש עוד השנה, והונגריה תצטרך לאתר מבנה מתאים בירושלים. ההערכה היא שההונגרים שומרים את ההכרזה על העברת השגרירות לאירוע מיוחד, אולי פגישה בין נתניהו לאורבן.
השר כהן מסר ביום שישי כי "מתחילת תפקידי כשר החוץ הצבתי יעד להכפיל את מספר השגרירויות בירושלים, ואנחנו בדרך ליעד הזה כבר השנה. זהו צעד נוסף לחיזוק מעמדה הבינלאומי של בירתנו הנצחית".
גם פיג'י, מדינת איים אקזוטית בת 950 אלף תושבים באוקיינוס השקט, הודיעה שתפתח בשנה הקרובה שגרירות בישראל – אך ככל הידוע אין מדובר על שגרירות בירושלים.
משרד החוץ מקיים מגעים עם עוד שתי מדינות אפריקאיות לקראת פתיחת שגרירות בירושלים: מלאווי, מדינה בת 21 מיליון תושבים שכבר הצהירה בעבר שתפתח שגרירות בירושלים, אך זה לא קרה בפועל ובישראל מקווים שהמהלך יתבצע. בכיר ישראלי אף העריך את הסיכויים לפתיחת שגרירות מלאווי בירושלים ב-60 אחוזים. לישראל יש יחסים עם מלאווי מאז שנת 1964, והיא הייתה אחת משלושת המדינות האפריקאיות היחידות שלא ניתקה יחסים עם ישראל בגל ניתוק היחסים עמה אחרי מלחמת יום הכיפורים.
גם ליבריה, מדינה בת חמישה מיליון תושבים במערב אפריקה, הודיעה לפני יותר משנה שהיא מתכוונת לפתוח משרד רשמי בירושלים, שעתיד להפוך לשגרירות הראשונה שלה בישראל. אולם, גם כאן הצעד הזה טרם קרה בפועל.