קו אחד מחבר בין החיסולים האחרונים במלחמה המיוחסים לישראל בלבנון ובסוריה – איראן. החיסולים הדרמטיים אתמול (שבת) בדמשק ובדרום לבנון הצטרפו לשורה ארוכה של חיסולים בחודשים האחרונים, בהם של הבכיר האיראני רזא מוסאווי ובכיר חמאס סאלח אל-עארורי – ואלו שנהרגו מילאו כולם תפקידי מפתח ב"ציר ההתנגדות" שמובילה איראן. דפוס הפעולה של רובם היה זהה, הם נדדו ותיווכו בין איראן-סוריה-לבנון, ופתחו מעין נתיב טרור חוצה גבולות וארגונים.
9 צפייה בגלריה
סאלח אל-עארורי רזא מוסאווי חאג' סאדק וויסאם טוויל אבו תקווא עלי מוחמד חדרג'
סאלח אל-עארורי רזא מוסאווי חאג' סאדק וויסאם טוויל אבו תקווא עלי מוחמד חדרג'
נדדו בנתיב הטרור חוצה הגבולות של איראן. מהפינה השמאלית למעלה, לפי כיוון השעון: סאלח אל-עארורי, רזא מוסאווי, חאג' סאדק, וויסאם א-טוויל, אבו תקווא ועלי מוחמד חדרג'
9 צפייה בגלריה
פעילי משמרות המהפכה שחוסלו בסוריה
פעילי משמרות המהפכה שחוסלו בסוריה
חמשת האיראנים שחוסלו אתמול ב"מפגש של גורמי מודיעין" בדמשק. טהרן הבטיחה לנקום
אתמול חוסלו חמישה מאנשי משמרות המהפכה של איראן בתקיפה המיוחסת לישראל בדמשק. מבין ההרוגים חאג' סאדק, או בשמו האמיתי יוסף אמיד זאדה, ששימש לפי הדיווחים כראש יחידת המודיעין בסוריה של כוח קודס, יחידת העילית של משמרות המהפכה. לפי הדיווחים, ההפצצה שבה "שוטח לחלוטין" בניין רב-קומות בשכונת אל-מזה בדמשק התרחשה במהלך פגישה של גורמי מודיעין איראנים.
חאג' סאדק, כך לפי הדיווחים, היה אחראי על תקיפות מסוריה נגד אינטרסים אמריקניים וישראליים. גם סגנו חוסל. עצם פעילותם של הגורמים האלה בסוריה, בדמשק, בלב שכונה מוכרת, מראה את האחיזה והחיבור של איראן באזור. בטהרן הבטיחו אמש לנקום על חיסול שמיוחס לישראל, והנשיא איברהים ראיסי אמר כי "התקיפה הישראלית לא תעבור ללא תגובה".
9 צפייה בגלריה
דמשק
דמשק
עמוד העשן הגדול שהיתמר באוויר אחרי ההפצצה
9 צפייה בגלריה
דמשק
דמשק
זירת התקיפה, אתמול בדמשק
(צילום: Louai Beshara / AFP)
מעט אחרי התקיפה אתמול בבוקר בסוריה דווח על תקיפה ישראלית גם בדרום לבנון, שבה השמיד כטב"ם רכב שבו היו שני אדם, כששניים נוספים שהיו מחוצה לו נהרגו גם כן. היעד שחוסל הוא עלי מוחמד חדרג', שחיזבאללה פרסם מאוחר יותר את שמו כפעיל שלו – אך תחילה הוא הוצג כמקורב לציר האיראני. לפי הדיווחים הראשוניים היה לו תפקיד חשוב בשיתוף הפעולה בין חמאס והציר האיראני בתחומי הלוחמה האלקטרונית וההגנה האווירית, ונטען גם כי היה מפקד ב"ענף פלסטין" של כוח קודס.
היום בצהריים, יצוין, דווח על עוד תקיפת כטב"ם שכוונה נגד רכב בדרום לבנון, בעיירה כפרא. לפי הדיווחים לפחות שני בני אדם נהרגו בהפצצה.
9 צפייה בגלריה
כתב אל-מיאדין בדרום לבנון מדווח כי כטב"מ ישראלי תקף רכב בכביש ברג' א-שמאלי-אל-באזוריה במחוז צור
כתב אל-מיאדין בדרום לבנון מדווח כי כטב"מ ישראלי תקף רכב בכביש ברג' א-שמאלי-אל-באזוריה במחוז צור
הרכב שהופצץ אתמול באזור צור בדרום לבנון, במתקפה שבה חוסל עלי מוחמד חדרג'

חיסול דרמטי נוסף של בכיר איראני התרחש בסוף דצמבר: רזא מוסאווי, בכיר משמרות המהפכה שהיה אחראי לפי הדיווחים על תיאום היחסים הצבאיים בין איראן לסוריה ולחיזבאללה, נהרג אז בהפצצה באזור דמשק. איראן הבטיחה לנקום, ובשבוע שעבר טענה שמתקפת הטילים על "מטה של המוסד" בכורדיסטן העיראקית הייתה תגובה לאותו חיסול. מוסאווי, יצוין, היה אחד ממלוויו של קאסם סולימאני, המפקד המיתולוגי של כוח קודס שחוסל גם הוא, בהפצצה אמריקנית בעיראק ב-2020.
גם סאלח אל-עארורי, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס – שחוסל בתחילת החודש בתקיפה מדויקת בשכונת הדאחייה בביירות – לקח חלק משמעותי בחיבור בין חמאס לאיראן, והיה בקשרים טובים עם מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה. ישראל הקפידה שלא לקחת אחריות על החיסול, אך נסראללה הבטיח לנקום ובתגובה שיגר מטח כבד לגליל, שבו הצליחו מחבלי חיזבאללה לפגוע בבסיס הבקרה האווירית במירון.
9 צפייה בגלריה
הלוויית סאלח אל-עארורי בביירות
הלוויית סאלח אל-עארורי בביירות
הלוויית אל-עארורי בביירות, בתחילת החודש
(צילום: רויטרס, Mohamed Azakir)
9 צפייה בגלריה
אזור החיסול של אל-עארורי בביירות
אזור החיסול של אל-עארורי בביירות
הבניין שהותקף בצורה מדויקת בשכונת הדאחייה בביירות, בהתנקשות באל-עארורי שיוחסה לישראל
(צילום: ANWAR AMRO / AFP)
ימים אחדים אחרי חיסול אל-עארורי חוסל בכיר נוסף ב"נתיב הטרור" האיראני: וויסאם א-טוויל, מפקד כוח רדואן של חיזבאללה, שנהרג בתקיפה שיוחסה לישראל בדרום לבנון. הוא מונה רק לאחרונה למפקד כוח רדואן, ונדד בעבר בין סוריה ללבנון. העובדה שגם משרד החוץ האיראני גינה את ההתנקשות בטוויל מעידה על הקשר שלו למשטר האייתוללות, ועל החשיבות שלו מבחינת טהרן.
גם תנועת הנוג'בא, מיליציה פרו-איראנית בעיראק, פרסמה הודעה רשמית שבה מסרה את תנחומיה לנסראללה על מותו של א-טוויל. ראוי לזכור כי גם פעילי חיזבאללה שמחוסלים ולעיתים לא מדווח הקשר האיראני שלהם – עלולים להיות חברים ביחידות בארגון הטרור הלבנוני שפועלות בצורה ישירה עם גורמים צבאיים איראניים.
9 צפייה בגלריה
ההלוויה של מפקד כוח רדואן וויסאם טוויל
ההלוויה של מפקד כוח רדואן וויסאם טוויל
הלווייתו של מפקד כוח רדואן וויסאם א-טוויל, שהיה גם הוא בקשר הדוק עם בכירים איראנים
(צילום: EPA/STR)
9 צפייה בגלריה
וויסאם טוויל
וויסאם טוויל
אחת העדויות לקשר הזה: תמונה מהעבר של א-טוויל לצד מפקד כוח קודס קאסם סולימאני, שחוסל בעיראק ב-2020
לכל אלו ניתן להוסיף את חיסולו בבגדד של טאלב א-סעידי (אבו תקווא), בתקיפה בתחילת החודש שיוחסה לארה"ב. גם אבו תקווא מקושר לציר האיראני: הוא השתייך ל"אל-חשד א-שעבי", ארגון-הגג של המיליציות העיראקיות – בהן גם מיליציות פרו-איראניות שתוקפות מתחילת המלחמה בסיסים עם כוחות אמריקניים בסוריה ועיראק. לפי הדיווחים הוא פעל בשירות איראן נגד יעדים אמריקניים בשתי המדינות.
ישראל כאמור מקפידה שלא לקחת אחריות על החיסולים שמיוחסים לה בסוריה ובלבנון, אבל בחודש האחרון צה"ל קיבל באופן חריג יחסית אחריות על שני חיסולים נוספים: חסן עכאשה, אחראי שיגור הרקטות של חמאס בסוריה, חוסל על ידי צה"ל ב-8 בינואר בעיירה הסורית בית ג'ן, ויום לאחר מכן הודיע צה"ל על חיסולו בלבנון של עלי חוסיין ברג'י, מפקד אזור דרום לבנון ביחידה האווירית של חיזבאללה, שהיה אחראי על שיגורי כטב"מים לעבר ישראל.