משדר הבוקר

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים אתמול (ראשון) דיון ביטחוני בעקבות ההתפתחויות בצפון, בדגש על החיכוך הגובר עם חיזבאללה. בניגוד לחשאיות הנהוגה בדרך כלל בדיונים כאלה, דבר קיומו של הדיון פורסם מראש וגם אחריו יצאה הודעה לתקשורת, שהייתה אומנם לקונית ועמומה, אך המידע הגיע לתקשורת בדרכים אחרות. לכן לא מופרך להניח שהרעיון היה לא רק לעדכן את הציבור הישראלי, אלא גם את האזרח הלבנוני העונה לשם חסן נסראללה.
גם ההברחה החריגה מבקעת הירדן עלתה אתמול לדיון. גורמי המודיעין תיארו בדיון כיצד מנסים לעורר את הטרור ביהודה ושומרון - באמצעות אמצעי לחימה וכספים שמיועדים לג'יהאד האיסלאמי ולחמאס.
5 צפייה בגלריה
(צילום: אלכס קולומויסקי, EPA)
5 צפייה בגלריה
נסראללה בנאום מרחוק, בעצרת בדרום ביירות
נסראללה בנאום מרחוק, בעצרת בדרום ביירות
משנה מערכים בקו הגבול. נסראללה בנאום מרחוק בעצרת בדרום ביירות
(צילום: רויטרס, Aziz Taher)
כפי שפורסם ב-ynet וב"ידיעות אחרונות", נסראללה משנה מערכים בקו הגבול: הוא קידם את כוחות רדואן והקים מוצבים על הגדר. בגבו נושפים האיראנים והלחץ שלהם לגבות מחיר מישראל לאחר הכישלון שלהם להביך אותה. עם זאת, בטהרן מזהירים את חיזבאללה מפני גלישה למלחמה, כדי שלא לבזבז את "המכה השנייה" שהם הכינו למקרה שצה"ל יתקוף קודם את מתקני הגרעין.
מזכ"ל חיזבאללה, בהיותו צרכן כפייתי של תקשורת ישראלית, ניצל את ההזדמנות כדי להזהיר את ישראל לבל תבצע מהלך טיפשי. או במילים אחרות: בדיון המתוכנן שלכם עדיף שלא תחשבו על מכת מנע. נסראללה, כרגיל, יודע על מה הוא מדבר: בכל סבב לחימה, בין אם בצפון או בדרום, ישראל שואפת לשמור על גורם ההפתעה. אם מהלך כזה אכן נשקל, על אף הפומביות של הדיון, החשאיות היא הדבר שעליו הכול יקום וייפול.
לכך מצטרף ניסוח מעניין בהודעה מטעם לשכת ראש הממשלה בסיום הדיון, ולפיה נתניהו "קיבל את המלצות ודרכי הפעולה שהציעו צה"ל ומערכת הביטחון". מחד, ניתן לראות בזה הבעת אמון בדרג הביטחוני על רקע המתיחות בין נתניהו לבין הפיקוד הצבאי הבכיר בשאלת החקיקה המשפטית. מאידך, אפשר בקלות לפרש זאת גם כהכנה לקראת גלגול האחריות במידה שהצעות המערכת לא יביאו לתוצאה הרצויה.
עד כה, חשוב לציין, לצה"ל בכלל ולפיקוד הצפון בפרט יש כמה חטאים להכות עליהם: האוהלים של חיזבאללה שהוצבו בשטח ישראל היו צריכים להיות מפונים מיד בהחלטה של מח"ט, מפקד אוגדה או מקסימום אלוף הפיקוד. במקום ירי הרתעתי שיסיים את הסיפור, הוא עלה לדרג המדיני, והזמן שחלף רק שחק את ההרתעה. גם תקרית גניבת המצלמות בגדר היא כישלון טקטי שהיה צריך להימנע ועל כן הצבא מתחקר אותו.
5 צפייה בגלריה
yk13525813
yk13525813
עמדת חיזבאללה בהר דב
(ללא קרדיט)
למרות תחושת ההסלמה, גורמי המודיעין עדיין מעריכים שפניו של נסראללה אינם למלחמה כוללת. אבל, וזה אבל שמבדיל בין שמיים וארץ, חשוב להבין שלראשונה זה 17 שנה נסראללה מוכן ללכת עד הקצה ולבחון את הסבלנות של ישראל, כולל ימי קרב שעלולים לצאת משליטה. לכן גורמים בכירים בצה"ל אומרים לראש הממשלה כי הסבירות למלחמה עלתה לרמה הגבוהה ביותר מאז קיץ 2006.
גם אם המלחמה לא תיפתח מחר בבוקר, המכתבים שנשלחו מאמ"ן לראש הממשלה לפני צמצום עילת הסבירות ונחשפו בסוף השבוע ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" לא משאירים מקום לספק: נסראללה מזהה חולשה ישראלית בממדים חריגים, בין השאר בשל משבר הלכידות הפנימי והקרע עם האמריקנים. הרמטכ"ל הרצי הלוי כמובן מגבה הערכה זו, ודאג לשקף אותה לראש הממשלה לפני החקיקה ואחריה, כשנתניהו סוף סוף ניאות לפגוש אותו.
5 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל הרצי הלוי, רה"מ בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט
הרמטכ"ל הרצי הלוי, רה"מ בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט
הרמטכ"ל הלוי בפגישתו עם נתניהו
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
ואם כל זה לא מספיק, הקרע במערך המילואים ממשיך להכתיב את סדר היום הצבאי, ובחיל האוויר ממשיכים מפקדי הטייסות במאמצים לעצור את הסחף. בחלק מהמקרים זה אפילו מצליח, וישנם כאלה שהכריזו שלא יתייצבו ועתה חזרו בהם.
לצד זאת יחל מחר גיוס אוגוסט שכולל לוחמים ולוחמות. באחרונה אומנם נשמעו קריאות של הורים שלא ישלחו את ילדיהם לשירות קרבי, אולם כרגע הם נמצאים בשוליים של השיח. יש להזכיר כי גם במחזור מרץ נשמעו חששות דומים אולם הגיוס עבר בהצלחה. בצבא מקווים לשחזר את ההישג, בידיעה שהתרחיש הנגדי - כלומר פגיעה בהתייצבות לאור אובדן אמון בשירות משמעותי - יסב נזק ביטחוני וחברתי חמור.