על רקע הדיווחים לפיהם ממשל ביידן אישר חבילת סיוע לישראל, שתכלול העברת 2,300 פצצות לצד מטוסי קרב חמקנים מסוג F35, כמה מחוקקים אמריקנים מתחו הבוקר (שבת) ביקורת על ההחלטה - והאשימו את הבית הלבן בצביעות. כך דווח ב"וושינגטון פוסט".
הסנאטור היהודי-אמריקני ברני סנדרס, שמייצג את מדינת ורמונט, כבר קרא בעבר לדחות חבילות סיוע לישראל. הוא כינה את ההחלטה "ביזיון", וטען כי "ארצות הברית לא יכולה להתחנן בפני נתניהו להפסיק להפציץ אזרחים יום אחד, וביום למחרת לשלוח אליו אלפי פצצות שיכולות לשטח רחובות שלמים".
4 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן בנימין נתניהו
ג'ו ביידן בנימין נתניהו
ביקורת על ממשל ביידן: "מספק נשק המשמש להרג חפים מפשע"
(צילום: REUTERS/Ronen Zvulun, REUTERS/Elizabeth Frantz)
כתבות נוספות בנושא:
הסנאטור ג'ף מרקלי, מטעם מדינת אורגון, טען כי מדובר בהחלטה אשר "שגויה בכל הרמות שלה", והוסיף: "הממשל לא יכול לדחוף מצד אחד להעלאת הסיוע ההומניטרי לעזה - ומצד שני לספק נשק המשמש להרג פלסטינים חפים מפשע ללא הבחנה".
זו אינה הפעם הראשונה שבקרב חברי המפלגה הדמוקרטית נשמעת ביקורת על הסיוע לישראל, ובמהלך המלחמה מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט, צ'אק שומר, אמר כי חברי סנאט דמוקרטים דנים בהצבת תנאים לסיוע האמריקני לישראל. חלק מהמחוקקים הדמוקרטים, בעיקר באגף הפרוגרסיבי שלה, הציעו אז להתנות את חבילת הסיוע לישראל - בסך 14.3 מיליארד דולר - בצעדים קונקרטיים מצידה להפחתת מספר האזרחים שנפגעים בעזה.
ובעוד בצד הדמוקרטי ההתנגדות לסיוע נובעת מהחשש ממספר האזרחים ההרוגים, בצד הרפובליקני הערימו קשיים על העברת חבילת הסיוע המשותפת שגיבש ממשל ביידן לישראל ולאוקראינה - והשתמשו בה כאמצעי לחץ על ביידן כדי להדק את הפיקוח על הגבול הדרומי של ארה"ב, שאלפי מהגרים מסתננים דרכו אליה מדי שבוע.
בתוך כך, החודש נערך בארה"ב סקר חדש של חברת הייעוץ האמריקנית גאלופ, שמצביע על צניחה חדשה בתמיכה של האמריקנים בפעילות הצבאית של ישראל ברצועת עזה - ואף על רוב שמתנגד למלחמה. בסקר, שבוצע בין 1 ל-20 במרץ, נמצא כי רק 36% מהאמריקנים תומכים בפעילות הצבאית של ישראל - לעומת 50% שענו על כך בחיוב בסקר של גאלופ בנובמבר. לעומת זאת, 55% מתנגדים לפעילות הצבאית - עלייה של 10% מהסקר הקודם.
לפי הסקר, עיקר הירידה נרשמה בקרב מצביעים דמוקרטיים ועצמאיים. בעוד בנובמבר 47% מהעצמאיים ו-36% מהדמוקרטים תמכו בפעילות הצבאית הישראלית - כעת הנתונים עומדים על 29% ו-18% בהתאמה. בקרב מצביעים רפובליקנים, התמיכה נשארה גבוהה עם 64% - אך זו גם ירידה מ-71% תומכים רפובליקנים בסקר הקודם.
4 צפייה בגלריה
הסנאטור ברני סנדרס
הסנאטור ברני סנדרס
"החלטה בזויה". סנדרס
(צילום: EPA/ROBIN VAN LONKHUIJSEN)
4 צפייה בגלריה
מטוס F-35 אדיר בבסיס נבטים
מטוס F-35 אדיר בבסיס נבטים
ארה"ב תעביר 25 מטוסי F35 לישראל
(צילום: דובר צה"ל)
ולמרות המחלוקות בין חברי הממשל וגם בקרב אזרחי ארה"ב, ב"וושינגטון פוסט" דווח אתמול כי ממשל ביידן אישר חבילת סיוע לישראל, שתכלול 1,800 פצצות סימן 84 במשקל 900 ק"ג ועוד 500 פצצות סימן 82 במשקל 225 ק"ג. בדיווח, שמבוסס על גורמים בפנטגון ובמחלקת המדינה, נכתב כי ההתפתחויות מראות שעל אף העימותים בין ישראל לארצות הברית, והניסיון להשפיע על עמדת ראש הממשלה בנימין נתניהו - בממשל ביידן לא מתכוונים להשתמש באספקת הנשק כמנוף לכך.
האישור כולל העברת 25 מטוסי F35 לישראל ומנועים תמורת 2.5 מיליארד דולר, העברה שהקונגרס האמריקני אישר כבר ב-2008. גם עסקת הפצצות כבר אושרה לפני שנים רבות, אבל עד כה לא מומשה. "אנחנו ממשיכים לתמוך בזכותה של ישראל להגן על עצמה", אמר בכיר בבית הלבן. "סיוע מותנה הוא לא המדיניות שלנו". אישור חבילות הסיוע נעשה על אף שכמה דמוקרטים - ובהם בני ברית של נשיא ארצות הברית - קראו לו להפסיק את העברות הנשק, על רקע המתקפה המתוכננת ברפיח והחשש מרעב בעזה.
התלות הביטחונית שישראל פיתחה בארה"ב לאורך שנים מתבטאת במלחמה הנוכחית בצורה הטובה ביותר - בפרק הזמן שחולף מהרגע שבו החימושים האמריקניים נוחתים או עוגנים בנמלי ישראל, ועד לרגע שהם פוגשים בבכיר חמאס או פעיל חיזבאללה.
בממשל האמריקני תוהים אם לישראל יש בעלת ברית אחרת. אם היא יודעת להסתדר בלי סיוע אמריקני, בלי תחמושת וללא כיפת ברזל דיפלומטית. על-רקע האפשרות למבצע קרקעי נרחב וארוך ברפיח, בוושינגטון איבדו אמון ביכולת של נתניהו להוביל מהלך מורכב כזה, שמתחיל בפינוי של מאות אלפי פליטים פלסטינים מרפיח. בכיר בבית הלבן ששוחח עם שר הביטחון יואב גלנט אמר לו: "מדינה שלא מצליחה להכניס 50 משאיות מזון לצפון הרצועה, תוכל לפנות, לשכן ולדאוג למזון של כמיליון בני אדם?".
כבר בחודש השני של המלחמה התחילו בצה"ל לנהל ברצועת עזה את כלכלת החימושים, שמיוצרים גם כך במדינה. ישראל נאלצה לפנות לוושינגטון לקבל עזרה לחימושים, אלמנט שבדרך כלל לא מוכר בצירי הסיוע הקבועים של ארה"ב לצה"ל. "לקח לנו זמן קצת להתרגל לחימושים האמריקניים, שהם שונים במקצת משלנו, אבל תוך שבועיים גם הם שוגרו", סיפר קצין חימוש באחת מבסיסי החטיבות הסדירות.
4 צפייה בגלריה
מסוק אפאצ'י של חיל האוויר משגר טיל לעבר רצועת עזה במלחמת חרבות ברזל, כפי שנראה מעל שדרות
מסוק אפאצ'י של חיל האוויר משגר טיל לעבר רצועת עזה במלחמת חרבות ברזל, כפי שנראה מעל שדרות
ראשי מערכת הביטחון ביקשו מארה"ב מסוקי אפאצ'י חדשים. מסוק אפאצ'י משגר טיל לעבר הרצועה
(צילום: JACK GUEZ / AFP)
החימושים האוויריים מסופקים מהר אף יותר: ימים אחדים, לעיתים פחות מזה, לוקח לפצצות מסוג JDAM שנוחתות בארץ ויוצרו במפעלי בואינג בארה"ב, להתחמש למרעומים המותאמים במפעלי החימוש שחיל האוויר פתח בבסיסיו הגדולים, כמו חצרים. מדובר בקווי ייצור שבשיא הלחימה פעלו סביב השעון, מבלי שהחיילים הספיקו להסיר את מדבקות הברקוד באנגלית מהפצצות, שחלקן שוקלות טון. במשרד הביטחון מקווים לפתוח קווי ייצור עבורן בדרום בעוד כשנתיים, כדי להקטין ולו במעט את התלות בארה"ב.
דרומה משם, במחנה רמון, שתי טייסות מסוקי הקרב של צה"ל, מסוג אפאצ'י, נמתחו עד לקצה היכולת שלהן, ואין דקה שבה מסוק הקרב לא ממריא או נוחת מפעילות סיוע ללוחמי החי"ר והשריון ברצועה. העומס הטכני על המס"קרים קפץ בחמישה חודשים להיקף שעות פעילות של חמש שנים.
נזכיר כי מדובר במסוקי קרב שנמצאים כאן כבר קרוב ל-20 שנה. לא בכדי ביקשו ראשי מערכת הביטחון מהאמריקנים לקבל מסוקי אפאצ'י חדשים ובהקדם, בעיקר לתרחיש שבו העומס יגדל דרמטית אם תפרוץ מלחמה בלבנון, שבה צה"ל יידרש להרבה יותר יכולות וחימושים מאשר מול צבא הטרור שגילה ברצועת עזה.
ישראל עדיין מבקשת מארה"ב, כולל בשיחות שעורך כעת שר הביטחון יואב גלנט עם עמיתיו בוושינגטון: תתנו לנו "סלוטים" (הזמנות ייצור שבעבודה) של מסוקי אפאצ'י חדשים שמיועדים לצבא האמריקני, כדי שנקבלם בתוך שנה. בקשות דומות הועברו לגבי כלי טיס נוספים, וייתכן שגם לטייסות הקרב הבאות שאמורות להגיע בסוף העשור, ובהן טייסת F-35 נוספת.
על משימת הסיוע לישראל אמונה סגנית מזכיר ההגנה האמריקני לענייני מדיניות, סשה בייקר. התלות מתאפיינת לא רק במאות אלפי אמצעי לחימה שונים מכל הסוגים שארה"ב הזרימה לישראל בחודשים האחרונים, מעבר לסיוע הרגיל, אלא גם ברכש. הצבא האמריקני מעניק חומת הגנה ראשונה לישראל עם ספינות המלחמה שפרס והקואליציה שהקים מול תימן, ועשרות מזל"טים וטילי שיוט ששוגרו לישראל יורטו קודם הרחק ממנה על ידי האמריקנים, שמספקים גם יכולות גילוי והתרעה לצה"ל על כל שיגור שכזה.
למעשה, היירוטים שמבוצעים מעת לעת ליד אילת על ידי חיל האוויר הם לרוב "השאריות" של מטחים גדולים שהחות'ים שיגרו. לכך ניתן להוסיף את שיתוף הפעולה המודיעיני, גם במטוסי ביון אמריקניים מהמתקדמים בעולם, שמסייעים לישראל במשימות שונות בכל הזירות, כולל בעזה.
בתוך כך, ארה"ב בירכה הלילה על הקמת הממשלה החדשה של הרשות הפלסטינית. "רשות פלסטינית מחודשת היא חיונית כדי להביא תוצאות לעם הפלסטיני בגדה המערבית וברצועה עזה, וכדי ליצור תנאים מספיקים ליציבות באזור", אמר דובר מחלקת המדינה האמריקנית מת'יו מילר. הממשלה החדשה בראשותו של מוחמד מוסטפא תושבע בפני יו"ר הרשות אבו מאזן מחר. ראש הממשלה המיועד, שיכהן גם כשר החוץ, יחליף בתפקיד את מוחמד אשתייה - שהגיש את התפטרות ממשלתו בפברואר האחרון.