9 צפייה בגלריה
המהומות בכיכר דינזגוף, ערב יום הכיפורים
המהומות בכיכר דינזגוף, ערב יום הכיפורים
המהומות בכיכר דינזגוף, ערב יום כיפור. קריאת השכמה לקמפיינים המנומנמים
(צילום: מוטי קמחי)
העימותים שהתפתחו בכיכר דיזנגוף, ערב יום כיפור, היוו קריאת השכמה לקמפיינים המנומנמים של המועמדים לבחירות לראשות תל אביב-יפו. בתוך שעות אחדות הפכה סוגיית הגרעינים התורניים בעיר לאחת השאלות המרכזיות במירוץ הנוכחי. במשך כל החג המועמדים המובילים - רון חולדאי, ראש העיר הוותיק, ואורנה ברביבאי שניצבת מולו - נמנעו מלהגיב להתרחשות הדרמטית ולא נראו בשטח כלל, דבר שהעמיד באור שלילי את הבטחות הבחירות שלהם "לשמור על תל אביב ליברלית" ועורר זעם רב ברשתות החברתיות וברחוב. רק בצאת החג הגיבו השניים.
התגובות לאירועים הפכו פוליטיות וניציות - כשעיקר האש הופנתה לחולדאי ולמערכת היחסים שלו עם הגרעינים התורניים לאורך השנים. "אכיפה והפעלת כוח הייתה עלולה להבעיר את השטח ולייצר הסלמה מיותרת", הוא הסביר. "זוהי החלטת מדיניות שלי שאני עומד מאחוריה, מתוך ראיית כלל הציבור התל אביבי שיום זה משמעותי עבורו".

חולדאי אף הפנה אצבע מאשימה לממשלה: "אירועי ערב כיפור הם עוד דוגמא עצובה ומדאיגה לפילוג בחברה שלנו. ומה הפלא? כשהמנהיגות שלנו עצמה נמנעת מלהגיד בפה מלא שאת פסיקות בג"ץ יש לקיים, היא פותחת את הצוהר לגורמי קיצון לקחת את החוק לידיים".
יריבתו ברביבאי לא התרשמה, וטענה כי "היה צריך להיערך בשיקול דעת ולמנוע את הסערה". בראיון אתמול ל-ynet Live הוסיפה: "יש חשש אמיתי מהשתלטות על הערכים הליברליים בעיר, ומכניסת תכנים של קהלת ואחרים לבתי הספר. כראש עיר, הייתי מוודאה שישנה אכיפה מלאה, שיהיו שם פקחים, שהמשטרה תהיה מתואמת באירוע". על הגרעינים התורניים אמרה: "הדבר הראשון שאעשה הוא לבדוק את ההסכמים הקואליציוניים שנקבעו איתם".

יובל צלנר, המתמודד גם הוא בבחירות לראשות העיר תל אביב, טען כי העירייה כשלה בשל אי-הרגעת הרוחות. בראיון ל-ynet Live הסביר אתמול: "התפקיד שלנו כמנהיגים כרגע זה להרגיע. אי אפשר ללבות את האש כפי שעושה חולדאי. המרחב הציבורי בתל אביב שייך לתל אביבים, ואנחנו נקבע את צביון העיר".
עוד דמות מעניינת המשפיעה על צביון העיר היא חיים גורן, חבר מועצת העיר ויו"ר סיעת "מאמינים", שמונה ביולי 2021 לסגן ראש העיר וממלא מקומו של חולדאי. גורן הוא הדתי לאומי הראשון בתפקיד בשלושים השנים האחרונות.
9 צפייה בגלריה
המהומות בכיכר דינזגוף, ערב יום הכיפורים
המהומות בכיכר דינזגוף, ערב יום הכיפורים
"פורעים פגעו באופן מחריד ואלים בתפילות ובציבור המאמינים". כיכר דיזנגוף, ערב יום כיפור
(צילום: דנה קופל)
גורן, המשתייך לציבור הדתי לאומי, החל את דרכו כפעיל חברתי בולט בדרום תל אביב, כשסייע במאבקים של תושבי השכונות בשמירה על הצביון הקהילתי והביטחון האישי. לפוליטיקה המקומית כחבר מועצה הוא נכנס כבר בקדנציה הקודמת כנציג רשימת "דרום העיר", ובקדנציה הנוכחית הוא משמש כיו"ר הסיעה המאחדת את הרשימות הדתיות ואת הרשימה החרדית בעיר.
"במהלך יום כיפור נחצה קו אדום בעיר", אמר גורן בהתייחסות לאירועים. "פגיעה מכוונת ומתוכננת בתפילות היום הקדוש. לצערנו הפורעים שפגעו באופן מחריד ואלים בתפילות ובציבור המאמינים, קיבלו רוח גבית מראש העיר חולדאי ומחברי מועצה קיצוניים. אני מבהיר: אנו לא נוריד את הראש ולא נוותר".

היריבים שהפכו לשותפים מול האחדות הנשית

הבחירות לראשות העיר מעסיקות לא רק את המועמדים ותומכיהם, שכן הרבה מהמתרחש בתל אביב משפיע באופן ישיר על החברה הישראלית כולה שנוהרת אל העיר ללא הפסקה בהזדמנויות רבות: בילויים, הפגנות, תיירות ועוד. זכייה בבחירות באוקטובר הקרוב תכריע את עתידו הפוליטי של כל מועמד ומהווה סמל סטטוס נכסף.
ראש העיר המכהן, רון חולדאי, מחזיק בכיסא מאז הבחירות ב-1998 והצהיר כי יתמודד לכהונה שישית. חולדאי מכהן 25 שנים ברציפות וזוכה פעם אחר פעם לאמון התושבים עם אחוזי תמיכה גבוהים. מנגד, אחוזי ההצבעה בעיר נמוכים באופן יחסי, וייתכן כי הסיבה נעוצה באדישות שמגלים התושבים לנוכח העובדה שבכל מערכה נבחר אותו ראש עיר.
במערכת הבחירות הקודמת הדברים נראו מעט אחרת, שכן מזה שנים הוצב מועמד מול חולדאי שזכה לתמיכה - אסף זמיר, מי שהיה "בן טיפוחיו" של חולדאי וסגנו לשעבר. לבסוף הצליח חולדאי לצלוח גם את הדו-קרב הזה עם 46% מקולות התושבים (לעומת 34% שקיבל זמיר). זה היה המספר הנמוך ביותר לו זכה מאז התמודדותו הראשונה. התוצאה הזו היא מה שכנראה הובילה גם לאיחוד בין השניים. חרף ההכחשות, בסוף חודש אוגוסט הודיע אסף זמיר, שירוץ יחד עם חולדאי בבחירות - חיבור שמקנה לשניים לא מעט יתרונות.
9 צפייה בגלריה
אסף זמיר
אסף זמיר
פעם יריבים - היום שותפים. זמיר וחולדאי
(צילום: שאול גולן, ריאן פרויס)
9 צפייה בגלריה
אורנה ברביבאי וציפי ברנד
אורנה ברביבאי וציפי ברנד
מנסות לצמצם את הפער מול חולדאי. ברביבאי וברנד
(צילום: מוטי קמחי)
אבל ניכר שגם השנה התחרות לא עומדת להיות קלה. לפני שלושה חודשים הצטרפה למירוץ שרת הכלכלה לשעבר, ח"כ אורנה ברביבאי מיש עתיד, שהתפטרה מהכנסת. לפני מספר ימים במסיבת עיתונאים שנערכה הכריזו ברביבאי וציפי ברנד, סגניתו לשעבר של חולדאי, על איחוד רשימותיהן במירוץ לבחירות המקומיות, במטרה ליצור אחדות נשית חזקה שתצמצם את הפער אל מול חולדאי. ברנד תתמוך במועמדותה של ברביבאי לראשות העיר ותהיה מספר 2 שלה, תוך התחייבות להובלה משותפת.
מול חולדאי וברביבאי מתמודדים לראשות העיר גם חבר הכנסת לשעבר (קדימה) יובל צלנר וחבר מועצת העיר עו"ד אמיר בדראן. לצד אלו, היו מועמדים נוספים שפרשו מהמירוץ לקראת סגירת הרשימות: ראובן לדיאנסקי, סגנו לשעבר של חולדאי שפוטר, הודיע רגע לפני המועד האחרון להגשת הרשימות על פרישתו מהמירוץ והתמקדותו בחיזוק רשימת "חי - חילונים ירוקים". גם איש העסקים עמוס שפירא הכריז בסוף חודש אוגוסט על פרישתו והעברת תמיכתו ברביבאי.

האתגרים של ה"עיר ללא הפסקה"

לכל אחד מהמתמודדים רעיונות ותוכניות רבות בכל הנוגע לעתיד העיר, ועל הפרק מספר רב של נושאים שמעסיקים את תושבי תל אביב במיוחד, שעד כה העירייה בראשות חולדאי לא הצליחה לפתור. הראשון שבהם הוא יוקר המחיה לצד הבטחת העירייה לדיור בר השגה.
9 צפייה בגלריה
פרויקט יסוד המעלה
פרויקט יסוד המעלה
15 אלף איש מתחרים על כ-80 דירות. פרויקט יסוד המעלה
(הדמיה: באדיבות עיריית תל אביב-יפו)
העירייה הכריזה על הגרלות ואפילו הציבה יעד של אכלוס 7,000 יחידות דיור בשבע השנים הבאות, אך בפועל השנה משווקות כ-80 דירות בלבד - כשבהגרלה לקבלן נרשמו קרוב ל-15 אלף איש. מדובר בפחות מאחוז מהיקף הדירות בעיר. בהתאם, צעירים רבים נאלצים לצאת מהעיר היקרה שהופכת עם השנים למבוגרת והומוגנית יותר ויותר.
נושא נוסף שנוי במחלוקת שמעורר לא מעט זעם הוא המרחב הציבורי העמוס והולכי הרגל שנפגעים מקורקינטים ומאופניים חשמליים בעיר. עם כניסתן לשוק של חברות שליחויות מזון רבות, ועל אף הצהרת ראש העיר חולדאי כי הוא "מוציא כרטיס צהוב לוולט", נראה שעדיין אין התקדמות או אכיפה בנושא הנהיגה הפרועה והסכנה לעוברי האורח.
9 צפייה בגלריה
yk13607775
yk13607775
הולכי רגל נפגעים מקורקינטים ומאופניים חשמליים במרחב הציבורי העמוס. ארכיון
9 צפייה בגלריה
yk13607424
yk13607424
גם הכבישים עמוסים. פקקים באיילון
בנוסף, הפקקים לא מקלים על התנועה בעיר. הפעלתה של הרכבת הקלה אמורה לכאורה להקל על העומסים, אך עד כה ובהינתן שאין עוד קווים נוספים שפועלים – הגודש בעיר קשה מנשוא.
כמו כן, מצבה של דרום העיר עגום ביותר וניכר פער אדיר בין הדרום לצפון. בעוד שבצפון יש בנייני יוקרה, מסעדות ובתי קפה - בשכונות רבות בדרום העיר יש פשיעה ועוני. נוסיף לכך את בעיית הפליטים והסכסוכים בין האוכלוסיות השונות והרי לנו מערכת יחסים מורכבת מאוד ונפיצה בין התושבים.
פורסם לראשונה: 00:00, 27.09.23