הליכוד: לנפץ את מחסום ה-61

האתגר הגדול ביותר שניצב בפני הליכוד והעומד בראשו - בנימין נתניהו - הוא אתגר ה-61. מאז נטש אביגדור ליברמן את גוש נתניהו, מתקשה הליכוד להרכיב ממשלה וגם זו שהורכבה בעבר עם גנץ הוגדרה ככישלון.
12 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
בסביבתו דווקא מחפשים שקט אל מול הקצנת המסרים והעמדות. בנימין נתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בליכוד הציבו יעד להוציא את התומכים המוצהרים מהבתים לקלפיות ומסבירים שבסבבים הקודמים עשרות אלפי ליכודניקים נשארו בבתיהם. מעבר למערך שטח שייפתח ומטרתו להגדיל את אחוזי ההצבעה הנמוכים יחסית במעוזי הליכוד המובהקים, הוצב יעד נוסף: להילחם על מנדטים מתנדנדים של ימין רך שהם בעלי פוטנציאל להצביע לליכוד.
זו גם הסיבה שבקמפיין הליכוד מכווינים את חברי הכנסת לממלכתיות ומתנערים מאמירות חריפות ושנויות במחלוקת גם אם מי שמשמיעים אותן הם קרובים לנתניהו דוגמת קרעי, קיש ואמסלם. בשעה שחלק מחברי הכנסת מקצינים את המסרים והעמדות כדי לבלוט בתקופת הפריימריז, בסביבת נתניהו דווקא מחפשים שקט ומבקשים להימנע מאירועים תקשורתיים מביכים שקשורים בהתבטאויות חברי הכנסת או ביוזמות שמגיעות מהשטח דוגמת תליון הזהב של נתניהו והפסל המוזהב.

יש עתיד: לקבל את המנדט מהנשיא

ראש הממשלה יאיר לפיד ומפלגת יש עתיד מגדילים את כוחם על פי הסקרים. יש עתיד היא המפלגה הגדולה ביותר בגוש השינוי ובקרב מפלגות המרכז-שמאל ויאיר לפיד מתקדם בנתוני ההתאמה לראשות הממשלה מול בנימין נתניהו.
12 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
יצטרך להסביר ולשכנע איך ירכיב ממשלה. יאיר לפיד
(צילום: חיים צח, לע"מ)
אבל האתגר המשמעותי ביותר של יש עתיד יהיה להביא מספר מנדטים גדול בהרבה כדי להתמודד ראש בראש מול הליכוד בראשות בנימין נתניהו. ככל שהפער בין יש עתיד לליכוד יצטמצם יוכל לפיד להתחרות על קבלת המנדט מהנשיא להרכיב את הממשלה הבאה. לפיד יצטרך גם להסביר ולשכנע איך הוא יכול להרכיב את הממשלה הבאה. כרגע אין לגוש בראשו יש עתיד עומדת 61 מנדטים להרכיב את הממשלה. לפיד פוסל את הרשימה המשותפת והחרדים פוסלים אותו - וכרגע אין לו יכולת מבחינת מספר המנדטים להרכיב את הממשלה הבאה.
נקודה נוספת שמטרידה את לפיד: האפשרות כי יו"ר כחול לבן בני גנץ ייהנה מההפקר של הפלונטר הפוליטי ויהיה זה שבסוף ירכיב את הממשלה הבאה.

כחול לבן - תקווה חדשה: להצליח להקים ממשלה רחבה

במפלגה המאוחדת של שר הביטחון בני גנץ ושר המשפטים גדעון סער עובדים בימים האחרונים, על פי תוצאות מחקר שנערך במיוחד למפלגה, על מסרים ראשונים שיובילו להידוק הפלטפורמה החדשה שהוקמה ומימוש הפוטנציאל שלה בקרב אנשי מרכז ומרכז ימין.
12 צפייה בגלריה
בני גנץ וגדעון סער במסיבת עיתונאים
בני גנץ וגדעון סער במסיבת עיתונאים
עליהם לייצר קול חד, ברור ואמין עבור הבוחרים. בני גנץ וגדעון סער
(צילום: AFP)
האתגר המשמעותי שאיתו תתמודד כחול לבן - תקווה חדשה הוא ההצדקה של עצם החיבור וניסיון למנוע קריסה ככל שמערכת הבחירות תיכנס לשלביה המכריעים.
בגוש נתניהו יאשימו אותה באופן נמרץ וחריף בכך שהיא מפלגת שמאל שחוברת לאחים המוסלמים ויזכירו את פגישות גנץ אבו-מאזן ואילו במרכז ובשמאל יתקפו גם הם בחריפות ויאמרו כי מפלגה שבה מצויים גדעון סער וזאב אלקין, אנשי ההתיישבות וארץ ישראל השלמה, היא מפלגת ימין מלא, וזאת על מנת לגייס את קולות השמאל.
האתגר המרכזי של המפלגה לייצר קול חד ברור ואמין עבור הבוחרים יהיה משמעותי מאוד עבור כחול לבן - תקווה חדשה שכרגע, לפי המסרים החדשים שגובשו בעקבות המחקר שנעשה, ידגישו שני מסרים עיקריים: הצורך בהקמת ממשלה רחבה ללא מפלגות קיצוניות משני הצדדים, והצורך בחזרה לממלכתיות. אלו שני עקרונות שעלו בבירור בתשובות הציבור למחקר.

הציונות הדתית: למקסם את הכוח מימין

במפלגתו של בצלאל סמוטריץ’ נושאים כעת עיניים אל קהלים גדולים. לא רק אל חובשי הכיפות הסרוגות אלא גם אל אנשי ימין מהפריפריה, צעירים וגם חרדים עובדים. כולם מבקשים לראות איחוד עם מפלגת עוצמה יהודית של ח"כ איתמר בן-גביר.
12 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
נוגעים בקהלים שונים. איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
(צילום: עמית שאבי, הדר יואביאן)
השניים נוגעים בקהלים שונים והמטרה שלהם היא למקסם את הכוח שמימין לנתניהו והליכוד. כרגע סלע המחלוקת בין בן-גביר לסמוטריץ’ הוא איך תיראה הרשימה. האם תחולק חצי-חצי או שהציונות הדתית, כפי שהיה בעבר, תקבל יותר מקומות בעשירייה הראשונה. בן-גביר אומר בשיחות סגורות כי לא יסכים לפחות מחצי-חצי.
בנוסף, סמוטריץ’ מכוון לאנשי הימין "האבודים", אלו שהצביעו ימינה או תקווה חדשה וכעת אין להם בית. המבחן שלו יהיה אם יצליח למשוך מהם שני מנדטים. וכמובן, כמו בכל מערכת בחירות, גם הפעם הקרב הגדול הוא מול הליכוד. נתניהו רוצה את בן-גביר וסמוטריץ’ חזקים משום שהם נאמנים לו בחוקי הנאשם ובמהפכה במערכת המשפט שהוא מבקש לעשות. אך מנגד, יו"ר הליכוד ירצה לוודא שהם לא יותר מדי חזקים כדי שלא יגררו אותו ימינה מדי.

ש"ס: להגיע למספר דו-ספרתי

מטרת העל של ש"ס בבחירות 2022 היא להחזיר הביתה את 36,834 הקולות שהלכו לאיבוד בין 2020 ל-2021, ואולי אף להתחזק ולהגיע לעשרה מנדטים - לראשונה מאז 2013. הניסיון מארבע מערכות הבחירות הרצופות האחרונות מלמד כי אחרי כל עלייה במספר הפתקים של ש"ס בקלפי באה ירידה, ככל הנראה בגלל עייפות ואדישות המצביעים, ובמפלגה מקווים כי כעת, לאחר אובדן שלטון הימין, תומכיה יתעשתו ויממשו את מלוא הפוטנציאל.
12 צפייה בגלריה
אריה דרעי בקבלת הסדר הטיעון בבית המשפט
אריה דרעי בקבלת הסדר הטיעון בבית המשפט
עסוק בבניית הכוח הארגוני בשטח. אריה דרעי
(צילום: אורן בן חקון)
עם זאת, יש חשש כי קולות רבים במאגר, בעיקר של ציבור מסורתי שמתלבט תמיד בין ש"ס לליכוד, ילכו בסופו של דבר למפלגה הגדולה יותר בגוש, כדי לחזק את נתניהו, מתוך תחושה כי הדבר יתרום יותר לניצחון. בימים האחרונים עסוק היו"ר אריה דרעי בבניית הכוח הארגוני בשטח, וכבר כינס את נציגי התנועה בכנסת וברשויות המקומיות לישיבה בנושא. כל ח"כ הופקד על אזור אחר בארץ וקיבל משימה להיות בקשר הדוק עם הנציגים המקומיים ופעילי השטח כדי להגיע פיזית לכל אדם שהצביע בעבר לש"ס ונמנע מכך בבחירות האחרונות.

יהדות התורה: לעצור את הסחף

גם מפלגת האחות החרדית, יהדות התורה האשכנזית, תתאמץ להחזיר הביתה יותר מ-26 אלף קולות שהלכו לאיבוד בבחירות 2021. אלא שאצלה מדובר במשימה מורכבת יותר, משום שבמקביל יהיה עליה לפקח על סכר אחר שמאיים להיפרץ ולמנוע נטישה של מצביעים מאוכזבים אל מפלגת הציונות הדתית. בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן-גביר הנמרצים מצליחים בחודשים האחרונים לקרוץ לצעירי המגזר ולסחוף אותם אחריהם על חשבון משה גפני וחבריו הוותיקים, ורבים המחפשים אלטרנטיבה יותר ימנית ופחות חרדית נשבים בקסמם.
12 צפייה בגלריה
יצחק גולדקנופף, משה גפני
יצחק גולדקנופף, משה גפני
מתיחות פנימית לא רגילה. גפני וגולדקנופף
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בנוסף מתמודדת המפלגה החרדית עם מתיחות פנימית לא רגילה ויחסים עכורים בין שני הזרמים המיוצגים בה, בעיקר סביב השאלה מי יוביל את הרשימה המשותפת והאם ח"כ גפני הליטאי יכבד את הסכם הרוטציה ויפנה את המקום ליצחק גולדקנופף, הנציג החסידי הבכיר ומחליפו של יעקב ליצמן.

הרשימה המשותפת: להוציא בוחרים ערבים לקלפי

הרשימה המשותפת שמורכבת מתע"ל (בראשות אחמד טיבי), בל"ד (בראשות סמי אבו-שחאדה) וחד"ש (בראשות איימן עודה) הצליחה לעבור טלטלה קצרה כאשר חלק ממרכיבי הרשימה בדקו אופציית ריצה לחוד.
12 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
נערך להחזיר פייט ליש עתיד. איימן עודה
(צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת)
כל הניסיונות לפירוק או להצבת תנאים חדשים לרשימה לא צלחו מאחר שכל מרכיבי הרשימה הבינו שחד"ש היא למעשה הכוח האלקטורלי החזק ביותר בחברה הערבית וכל ניסיון לערער את המצב הקיים יביא לכישלון מוחץ של הרשימה על אף המחלוקות בין חבריה.
האתגר הבא הוא העלאת אחוז ההצבעה בקרב החברה הערבית ושכנוע הבוחרים לצאת להצביע עבורם. כפי שמסתמן כעת, עודה ימשיך להוביל את חד"ש ואת הרשימה המשותפת. ברשימה המשותפת נערכים להחזיר פייט ליש עתיד לאחר שלפיד הציב אותם לצד בן-גביר בהגדרת "ממשלה ללא קיצוניים". במשותפת אומרים כי כנראה יכתירו את גנץ כראש גוש המרכז-שמאל וימליצו עליו להרכבת הממשלה.

רע"מ: להעצים את הכוח בנגב

המפלגה כבר התחילה בקמפיין של שלטי חוצות ביישובי החברה הערבית שבמרכזו עומד יו"ר המפלגה ח"כ מנסור עבאס. עבאס הוא מנהיג המפלגה ונחשב גם למקורבו של יו"ר התנועה האיסלאמית שייח’ ספואת פריג', שלו השפעה מרכזית על חברי התנועה.
12 צפייה בגלריה
מנסור עבאס
מנסור עבאס
הכריז על כוונה לשלב מועמד דרוזי ונוצרי ברשימתו. מנסור עבאס
(צילום: יואב דודקביץ)
ברע"מ יצטרכו לעבוד קשה הפעם כדי להילחם באחוזי ההצבעה הנמוכים בחברה הערבית, להעצים את קהל המצביעים שלהם במיוחד בנגב שנחשב למעוזם, ולא לחזור על הטעות של מינוי ח"כ מאזן גנאים שפעל מספר פעמים בניגוד לעמדת המפלגה בכנסת. גנאים אינו איש של התנועה האיסלאמית לכן הוא סרר והצביע בניגוד למשמעת הקואליציונית, ועבאס הצהיר כבר שאנשי השריונים הבאים יידרשו להיות נאמנים לרע"מ בקואליציה.
רע"מ שואפת להיות פופולרית בחברה הערבית כולה, ולכן היו"ר עבאס כבר הכריז על כוונתו לשלב מועמד דרוזי ונוצרי ברשימה ‑ מה שמהווה אתגר קשה עבור המפלגה שמגיעה מתנועה דתית איסלאמית.

ישראל ביתנו: להישאר רלוונטיים

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן מתמודד בשבועות האחרונים עם ירידה בכוחה של המפלגה על פי הסקרים, והאתגר שלו יהיה לשחזר לפחות את שבעת המנדטים שקיבל בבחירות האחרונות כדי להישאר רלוונטי ולהצליח לכפות הקמת ממשלה בלי חרדים.
12 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
יתקשה להסביר איך תקום ממשלה בלי נתניהו או החרדים. אביגדור ליברמן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ליברמן פוסל את נתניהו ואת החרדים, מה שיקשה עליו להסביר איך תקום ממשלה בלי נתניהו או החרדים. ממשלת השינוי אמנם הוקמה בלי נתניהו והחרדים אבל התפרקה לאחר שנה בעקבות הקלקולים בקואליציה. ליברמן יצטרך לשכנע כי יש לגוש השינוי יכולת להקים ממשלה בלי המפלגות האלו.
אתגר נוסף של ליברמן הוא "להחזיק" במפלגתו את קולות העולים שבאופן מסורתי מצביעים למפלגת ישראל ביתנו, לאחר שבשנים האחרונות הם מתפזרים גם למפלגות אחרות.

העבודה: לשחזר את הפתעת הבחירות

יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי הייתה אחת מהפתעות הבחירות בבחירות הקודמות. המפלגה שלא הצליחה לעבור את אחוז החסימה הצליחה להביא שבעה מנדטים לאחר בחירתה של מיכאלי לראשות העבודה. העבודה בראשות מיכאלי מקבלת על פי הסקרים פחות מנדטים.
12 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי בהצהרה לתקשורת לאחר הניצחון בפריימריז לראשות מפלגת העבודה
מרב מיכאלי בהצהרה לתקשורת לאחר הניצחון בפריימריז לראשות מפלגת העבודה
תנסה למנוע את שיקום מרצ על חשבון העבודה. מרב מיכאלי
(צילום: נדב אבס )
האתגר המשמעותי הוא למנוע את "שתיית" הקולות שמתכנן לפיד על חשבונן של מפלגות הלוויין בגוש כדי להפוך למפלגה הגדולה ביותר. אתגר נוסף של העבודה הוא לבדל את עצמה ממרצ, בעקבות ההחלטה האסטרטגית של מרב מיכאלי שלא להתאחד עם מרצ לקראת הבחירות. מאחר ששתי המפלגות נתפסות דומות מבחינה אידיאולוגית מיכאלי תצטרך להתמודד עם אפשרות כי שיקום מרצ יכול לבוא על חשבון העבודה.

מרצ: לעבור את אחוז החסימה

מרצ היא המפלגה שנמצאת במשבר הקשה ביותר בגוש המרכז-שמאל. יו"ר המפלגה ניצן הורוביץ החליט שלא להתמודד על ראשות המפלגה; השרים תמר זנדברג ועיסאווי פריג' החליטו לפרוש והיו"ר לשעבר זהבה גלאון החליטה לחזור במפתיע ולהתמודד על ראשות מרצ מול ח"כ יאיר גולן.
12 צפייה בגלריה
יאיר גולן זהבה גלאון
יאיר גולן זהבה גלאון
ידרשו להחזיר מצביעים מאוכזבים. יאיר גולן וזהבה גלאון
(צילום: קובי קואנקס, יואב דודקביץ')
האתגר הגדול של מרצ הוא לעבור את אחוז החסימה ולא לאבד קולות שיביאו להקמת ממשלה בראשות נתניהו. לשם כך מרצ תצטרך לבחור יו"ר שיצליח לשקם אותה ולהציג רשימה מעודכנת ורעננה, בעיקר על רקע ההתנהלות של הח"כית המורדת ג'ידא רינאוי-זועבי שהייתה אחד הגורמים שגרם להפלת ממשלת השינוי.
האתגר הראשון של היו"ר הנבחר (גלאון או גולן) יהיה להחזיר את מצביעי מרצ המאוכזבים שחונים בימים האלה במפלגת העבודה, הרשימה המשותפת ואפילו יש עתיד, כדי לשחזר את ההישג של הבחירות האחרונות ולהביא לפחות 6 מנדטים.

ימינה: לשקם את המותג החבוט

עם פרישתו של ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט והעברת השרביט לאיילת שקד, שכבר חוותה ב-2019 את מחיר הנפילה מתחת לאחוז החסימה, ניצבת שקד בפני אחד האתגרים הגדולים ביותר שלה מאז נכנסה לחיים הפוליטיים: האם היא תצליח לשקם לבדה מותג חבוט וחבול כמו ימינה, לערוך חיבורים וצירופים טובים ולהעביר את המפלגה מעל אחוז החסימה. אם תצליח, סביר להניח שימינה בראשותה תהפוך ללשון מאזניים חשובה וקריטית ביום שאחרי הבחירות.
12 צפייה בגלריה
איילת שקד
איילת שקד
צפויה להיקלע לשדה מוקשים פוליטי. איילת שקד
(צילום: עמית שאבי)
על פי הסקרים היא תוכל להעניק לנתניהו ממשלה, או לסייע לגוש השני להקים ממשלה. בימים האחרונים נפגשה שקד עם אנשי מקצוע וערכה סדרת התייעצויות. גם מחקר שערך עבורה היועץ ספי שקד הובא בפניה בשבוע שעבר, ולפיו יש לה פוטנציאל לעבור את אחוז החסימה. למרות זאת, שקד כמו כחול לבן - תקווה חדשה, אם היא תתמודד עד הסוף צפויה להיקלע לשדה מוקשים וירי מכל עבר. בליכוד ינסו למחוק אותה כדי שלא תבזבז קולות ימין בגלל משבר האמון איתה ובשמאל ידביקו לה שותפות עתידית עם נתניהו כדי שתומכי ממשלת השינוי לא יתמכו בה.