יואל רזבוזוב נכנס לתפקידו כשר התיירות בעיתוי בעייתי מאוד, כשישראל עדיין סגורה בפני תיירים בעקבות הקורונה. שנה לאחר מכן, הוא קיבל בנתב"ג את פני התייר המיליון – לראשונה זה שלוש שנים. "החזרנו את תעשיית התיירות למסלול הנכון", הוא התגאה לקראת סיום הקדנציה שלו – וזה הזמן שלנו לסכם אותה ולבדוק מה אכן נעשה, וגם מה לא.
בטקס חילופי השרים במשרד ב-15 ביוני 2021 אמר רזבוזוב כי החזרת התיירים מבחינתו היא "המשימה הראשונה", אך חלפה כמעט חצי שנה עד שישראל נפתחה לתיירים בחודש נובמבר – אמנם על פי מתווה שגיבש משרד התיירות יחד עם משרד הבריאות ואושר על ידי ראש הממשלה דאז נפתלי בנט, אך בעיקר בזכות נתוני התחלואה עם דעיכת הגל הרביעי. עם זאת, כבר בסוף אותו חודש ישראל נסגרה שוב לחלוטין לכניסת זרים בשל גילוי מוטציה חדשה של הנגיף, עד להקלה במגבלה הזו בינואר 2022 ופתיחת השמיים לחלוטין ב-1 במרץ.
ארבעה חודשים לאחר מכן, ב-10 ביולי 2022, קיבל רזבוזוב בנתב"ג את פניה של בלינדה דה-סויו לי מרסלו מאיחוד האמירויות, שהוגדרה כתייר המיליון שנכנס לישראל מתחילת השנה. באוקטובר האחרון כבר נכנס לישראל התייר ה-2 מיליון מתחילת השנה, אך ללא טקס קבלת פנים נוצץ – וההערכה הייתה שעד סוף השנה ייכנסו לישראל 2.4 עד 2.6 מיליון תיירים – קצת יותר מחצי לעומת שנת השיא 2019, שבמהלכה ביקרו בישראל 4.6 מיליון תיירים. זאת אחרי רצף של שבירת שיאים בכניסת התיירים בזמן שנות הקדנציה של יריב לוין מהליכוד כשר תיירות.
8 צפייה בגלריה
רזבוזוב והתיירת המיליון, בלינדה דה-סויו לי מרסלו מאיחוד האמירויות, בנתב"ג
רזבוזוב והתיירת המיליון, בלינדה דה-סויו לי מרסלו מאיחוד האמירויות, בנתב"ג
רזבוזוב והתיירת המיליון, בלינדה דה-סויו לי מרסלו מאיחוד האמירויות, בנתב"ג
(צילום: משרד התיירות)
"לשמחתי, בניגוד לכל התחזיות הפסימיות, היום אפשר לראות שהתיירות חזרה לישראל", אמר רזבוזוב לצד מרסלו בטקס בנתב"ג, וציין כי הציב יעד של 10 מיליון תיירים בשנה עד שנת 2030. אולם נכון לחודש יולי, הנתונים מראים כי התיירות לישראל דווקא מתאוששת בקצב איטי יחסית לשאר מדינות העולם.
בחודשים ינואר-יולי נרשמה ירידה של 56% במספר התיירים שהגיעו לישראל ביחס לתקופה המקבילה בשנת 2019. בעוד שעל פי נתוני ארגון התיירות העולמי של האו"ם (UNWTO), במדינות אירופה הממוצע הוא ירידה של 26% במספר התיירים בתקופה זו לעומת 2019, במדינות המזרח התיכון הממוצע הוא ירידה של 24% במספר התיירים, במדינות אמריקה הממוצע הוא ירידה של 35% ובמדינות אפריקה הממוצע הוא ירידה של 40% במספר התיירים. במדינות מרכז אסיה והמזרח הרחוק הממוצע הוא ירידה של 86% במספר התיירים בתקופה זו לעומת 2019.
במקביל, פעל רזבוזוב לשיקום ענף התיירות ממשבר הקורונה ובין היתר הביא לאישור הממשלה יחד עם שר האוצר אביגדור ליברמן תוכנית סיוע בסכום של 60 מיליון שקלים לטובת עסקים שנפגעו מהמגבלות על כניסת תיירים לישראל. בנוסף, הושק פרויקט משותף למשרד התיירות עם רשות הטבע והגנים שבמסגרתו הוקצו 25 מיליון שקלים עבור עשרות אלפי סיורים מודרכים ללא עלות לציבור הרחב, שבהם יועסקו מורי דרך שפרנסתם נפגעה בעקבות המגפה – ואלפי מורי דרך נענו לקול קורא להשתתף בפרויקט. בתיאום עם רשות האוכלוסין וההגירה גם הוגדלו המכסות להעסקת עובדים פלסטינים בענף המלונאות, כדי להתמודד עם המחסור שנוצר בכוח אדם במלונות.
בתחילת השבוע, ממש לפני סיום תפקידו, הזהיר השר רזבוזוב כי התיקון לחוק האפליה שהוכנס להסכמים הקואליציוניים בין הליכוד לציונות הדתית ויהדות התורה – ולפיו כל בית עסק פרטי יוכל להימנע מלספק שירות או מוצר בשל אמונה דתית – יביא ל"ירידה משמעותית של התיירות הנכנסת מהמדינות הליברליות בעולם".
8 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה בתל אביב
מצעד הגאווה בתל אביב
מצעד הגאווה בתל אביב. רזבוזוב השמיע קול ברור נגד אפליית מיעוטים ולהט"בים
(צילום: יאיר שגיא)
יום אחרי שח"כ שמחה רוטמן מהציונות הדתית אמר כי באופן תיאורטי, בעל מלון דתי יוכל לבחור שלא לארח קבוצת הומואים "אם הדבר מנוגד לאמונתו ופוגע ברגשותיו הדתיים", פנה רזבוזוב במכתב למלונאים וכתב כי "עיקרון השוויון הוא הצד השני של מטבע האפליה. ברור לכל שברגע שיתרחש מקרה אחד של אפליה, יישאר כתם שחור על תעשיית התיירות בישראל כולה, וייכרת הענף שמפרנס עשרות אלפי משפחות בישראל ומכניס מיליארדי שקלים למשק הישראלי". לדבריו, "ברגע שיחוקק התיקון לחוק, תרד משמעותית התיירות הנכנסת מהמדינות הליברליות בעולם. פרסומים על חקיקה כזו בתקשורת הבינלאומית תקשה משמעותית על חזרת התיירות למספרים שראינו בישראל לפני משבר הקורונה. לפיכך, אני מציע שתעשו את ההיערכות המתאימה למצב החדש אליו נכנסת מדינת ישראל".

תבוסה במלחמה מול מחירי הנופש בארץ

אחת המטרות הראשונות שהציב לעצמו רזבוזוב עם כניסתו לתפקיד הייתה הורדת המחירים הגבוהים לחופשות בישראל. בסוף יוני 2021 הוא הודיע כי החליט לא להמשיך את הקמפיין הקורא לחופשה עירונית בישראל "בשל המחירים הגבוהים לחופשות בישראל". בהחלטתו ביטל למעשה רזבוזוב את הקמפיין של שרת התיירות הקודמת, אורית פרקש הכהן, לעידוד לינה באמצע השבוע בבתי מלון בארץ. "אינני רואה טעם להמשיך בקמפיין במצב שבו מחירי החופשות כל כך גבוהים, חבל לבזבז את כספי הציבור לכך, חופשה היא לא מנת חלקם רק של העשירים ", הסביר רזבוזוב – והוסיף כי בכוונתו "לפעול בדחיפות לטובת הסדרת הנושא".
למחרת הוא התארח באולפן ynet וחזר על המסר כי החופשות בישראל יקרות מדי, אך כשהתבקש לציין מה הוא מתכוון לעשות בנידון נמנע מלפרט את התוכניות שלו. "אני שבוע וחצי בתפקיד", אמר, "יש לי המון מידע שאני צריך לעבד, ההחלטה הראשונה הייתה עצירת קמפיין ויהיו עוד בהמשך".
8 צפייה בגלריה
אילת
אילת
אילת, בירת הנופש של ישראל, עדיין יקרה
(צילום: shutterstock)
חודש וחצי לאחר מכן, פתח משרד התיירות בקמפיין "עוד לא אבדה חופשתנו" שריכז באתר האינטרנט של המשרד הצעות לנופש בישראל בשלוש קבוצות מחיר – עד 500 שקלים, בין 501 ל-750 שקלים, ובין 751 ל-1,000 שקלים ללילה לזוג בחודש אוגוסט. "אני מקווה שהקמפיין, שיוצר תחרות, ישפיע על המחירים גם במלונות שאינם משתתפים הפעם בקמפיין", אמר רזבוזוב, אך הדבר לא קרה והמחירים נשארו גבוהים.
ולא רק שהם נשארו גבוהים, המחירים אף עלו – ובפברואר האחרון איים רזבוזוב בריאיון לאולפן ynet כי בתי מלון שיעלו מחירים – לא יקבלו פיצוי על הפגיעה בהם בתקופת הקורונה. "נחשפתי רק היום בבוקר למחיר של עשרות אלפי שקלים למשפחה", אמר אחרי חודשים של מאבק במחירים הגבוהים. "אנחנו יושבים על נוהל פיצוי למלונות ואותן רשתות שגובות את המחיר הזה, זו חוצפה מבחינתי, והן לא יקבלו את הכסף. אני מוציא אותן מהנוהל, מוציא אותן מהפיצוי".
האיום – לא התממש. ביוני 2022 שוב הושק קמפיין "עוד לא אבדה חופשתנו" לקראת החופש הגדול, ושוב זה לא הזיז למלונות שגובים מחירים גבוהים.
הסתערות מוצלחת על בוקינג? תלוי את מי שואלים
מלחמה נוספת של השר רזבוזוב הייתה מול אתר ענקית התיירות העולמית בוקינג.קום, בעקבות החלטתה מלפני חודשיים לסמן מקומות לינה באזורי סכסוך בעולם עם אזהרת מסע למטיילים בגין סכנה ביטחונית והפרת זכויות אדם – בהם גם מלונות וצימרים בהתנחלויות מעבר לקו הירוק.
"אף חברה מסחרית לא יכולה להגיד לנו מה שטח ישראל ומה לא", אמר רזבוזוב לאולפן ynet. "כמובן שההחלטה הזו היא בגדר שערורייה. בהתייעצות עם ראש הממשלה לפיד החלטנו להרכיב קבוצת עבודה שמורכבת מדיפלומטים במשרד החוץ, ואנחנו שוקלים לנהל מלחמה מדינית נגד ההחלטה הזו, כי היא לא הוגנת ולא צודקת".

רזבוזוב מיהר להסתער על הנושא ושיגר מכתב להנהלת בוקינג שבו ביקש מהם לחזור מהחלטתם, ואף פנה אישית למנכ"ל בוקינג העולמית. שבועיים לאחר מכן, הודיע משרד החוץ כי בעקבות "שיח דיסקרטי ויעיל" עם הנהלת החברה, הסימון לא יכלול אזהרה מפגיעה בביטחון ובזכויות אדם, אלא אזהרה מרוככת ולפיה "יש להפנות תשומת לב לאזהרות המסע הקיימות לאזורים אלה משיקולי ביטחון אישי".
בבוקינג טענו מנגד כי ההודעה שאמרו שיסמנו מלכתחילה – הכוללת רק אזהרה מאזור סכסוך – פורסמה כפי שהיא וללא שום שינוי ממה שתוכנן. עם זאת, רזבוזוב אמר כי "מדובר בהישג חשוב של מדינת ישראל. יחד עם אנשי משרד החוץ מנענו מחברת בוקינג העולמית לפרסם מידע שיקרי נגד ישראל ונגד עסקי תיירות ישראלים שבשטחי יהודה ושומרון".

סימון הנגב כ"דבר הבא" – אבל התעלמות מסגירת כביש הטיולים

תחת רזבוזוב, סימן משרד התיירות את הנגב כלהיט הבא והחליט למתג את האזור כמוצר תיירותי בינלאומי. "אנחנו חושבים שזה הדבר הבא למדינת ישראל מבחינה תיירותית", אמרו במשרד התיירות.
בכך המשיך רזבוזוב את האסטרטגיה שגובשה בתקופת יריב לוין ולפיה כבר לא משווקים את ישראל כולה כמוצר תיירותי כללי – בעיקר כיעד תיירותי צלייני ל"ארץ הקודש" – אלא מקדמים מותגים שונים כמו תל אביב, ירושלים, אילת ועוד.
"אזור הנגב מאופיין כאזור שאוצרותיו ההיסטוריים, הגיאולוגיים והתרבותיים ייחודיים בעולם. היותו של אזור הנגב מדבר ידידותי מאפשר שיווקו למגוון רחב של קהלי יעד", נכתב בהצעת המחליטים של משרד התיירות שהוגשה לאישור הממשלה בנובמבר 2021 – ומנכ"ל משרד התיירות לשעבר אמיר הלוי הסביר: "לאירופאים יש את האלפים ולנו יש את הנגב לרכיבה, הליכה, יוגה ומרתונים. הבדואים יהיו אחראים על הקולינריה".
8 צפייה בגלריה
מכתש רמון
מכתש רמון
מכתש רמון - "מוצר תיירותי בינלאומי"
(צילום: shutterstock)
אף על פי כן, אחרי שנחשף ב-ynet בספטמבר האחרון כי כביש 171 שמוביל אל אתרי הטיול הפופולריים בהר הנגב נסגר לתנועת אזרחים – סירב השר רזבוזוב להתערב בנושא. זאת למרות שמדריכי טיולים דיווחו על נזק כספי של עשרות אלפי שקלים לאחר שנאלצו לבטל סיורים שתוכננו לאזור.
8 צפייה בגלריה
השלט שאוסר כל הנסיעה בכביש 171
השלט שאוסר כל הנסיעה בכביש 171
השלט שאוסר כל הנסיעה בכביש 171. רזבוזוב לא התערב בהחלטה לסגור את הכביש
(צילום: דב גרינבלט)
קודם לכן באוקטובר 2021, על רקע מאבק סביבתי עיקש, דרש רזבוזוב לעצור את קידום התוכנית להקמת פרויקט ה"אמפיסטאר" – מתחם הופעות בלב מכתש רמון המיועד לקהל של 3,000 איש, לצורך בחינה מחודשת שתבדוק את הפגיעה הסביבתית. רזבוזוב קיבל את החלטתו לאחר שהשדולה הסביבתית בכנסת ציינה בפניו את הסיכון הסביבתי העשוי להיגרם למכתש בעקבות הפרויקט, וזכה לשבחים מצד פעילי סביבה שחששו לגורל המכתש כ"שמורת אור כוכבים" בינלאומית רגישה ללא זיהום אור.
עם זאת, כשנה לאחר מכן, מועצת מצפה רמון הפתיעה ופרסמה מכרז להקמת האמפי על חורבות מחצבת גבס שפעלה במכתש, בסמוך למתחם הגלמפינג של סלינה. גם במקרה זה שר התיירות שוב נאלם ונעלם – ולא התייחס לנושא – ומי שדרש הפעם לעצור את המכרז היה המשרד להגנת הסביבה. על רקע החשש של משקיעים מעיכובים בפרויקט בשל התנגדות גורמי הסביבה, אף יזם לא ניגש למכרז.

אילת על המפה – והטיסות מסובסדות

תשומת לב מיוחדת ניתנה בתקופתו של רזבוזוב לעיר הנופש הלאומית אילת – והמשרד בהנהגתו סייע להבאת תחרות מיס יוניברס הבינלאומית לראשונה לישראל, והיא התקיימה בדצמבר 2021 בעיר הדרומית מול עשרות מיליוני צופים ברחבי העולם.
באפריל האחרון פרסם משרד התיירות הזמנה לחברות תעופה להפעיל טיסות מאירופה לשדה רמון במטרה להחזיר מאות אלפי תיירים מחו"ל לאילת מדי חורף. על פי הנוהל שפורסם, כל חברת תעופה שתפעיל קו ישיר לשדה רמון תקבל 60 אירו על כל נוסע שינחת באילת בין ספטמבר 2022 ועד מאי 2023. כך, החלו בזו אחר זו חברות תעופה להודיע על השקת קווים ישירים בין שדה רמון לפריז, רומא, וינה, הלסינקי, בריסל, ליטא, קרקוב – ואפילו קזבלנקה.
8 צפייה בגלריה
מטוס של חברת פינאייר בשדה רמון
מטוס של חברת פינאייר בשדה רמון
מטוס של חברת פינאייר בשדה רמון
(צילום: רשות שדות התעופה)
חברות תעופה ישראליות מתחו ביקורת על מדיניות הסבסוד הזו לחברות תעופה זרות, למרות שהייתה נהוגה עוד בתקופת כהונתו של יריב לוין. מנכ"ל ארקיע אינטרנשיונל עוז ברלוביץ אמר בשיחה עם ynet כי מבחינתם אין צפי לקיום פעילות בינלאומית נוספת של החברה משדה רמון: "נשמח לשוב ולהמשיך להפעיל טיסות, אבל לא נוכל להתחרות בחברות הזרות שמקבלות סבסוד מהמדינה לטובת הבאת תיירים לישראל שברובם לא נשארים באילת", הסביר. "רצוי שהמדינה תשקול לתעדף חברות ישראליות בדמות סבסודים ואגרות אפס, כפי שמקובל בשדות תעופה דומים אחרים בעולם".
ביוני הודיע משרד התיירות כי "החל בעבודות לשדרוג ופיתוח רצועת החוף של אילת בשיתוף העירייה" בעלות של כ-80 מיליון שקלים. העבודות הרתיחו את המשרד להגנת הסביבה – שקרא לדיון דחוף בנושא וציין שהן לא נעשו בתיאום עמו וכי הן מובילות לפגיעה בסביבה החופית ובערכי הטבע הייחודיים של ים סוף וחופי אילת. גם ברשות הטבע והגנים אמרו כי התוכניות שאושרו מנוגדות לעמדתן.
8 צפייה בגלריה
וף קיסוסקי - רחבת בטון המגיעה עד הים
וף קיסוסקי - רחבת בטון המגיעה עד הים
חוף קיסוסקי - רחבת בטון המגיעה עד הים
(צילום: אלי ורבורג, המשרד להגנת הסביבה)
התנהלות זו של משרד התיירות ללא תיאום מול גופי הסביבה הייתה תמוהה במיוחד אחרי שרק חצי שנה קודם לכן, כשהתייחס להסכם של קצא"א לשינוע נפט מהאמירויות דרך מפרץ אילת, אמר רזבוזוב ל-ynet כי "חשוב שלא נשפוך את התיירות עם הנפט. אסור שמשאבי טבע, שמהווים מחוללי תיירות משמעותיים כמו שונית האלמוגים באילת ייפגעו".

משחק אותה ג'יימס בונד

משרד התיירות בהנהגתו של רזבוזוב היה מעורב בפרויקטים רבים וחשובים נוספים. בין היתר, לאחר שנים של סחבת ובירוקרטיה, הוביל השר להוצאה אל הפועל של פרויקט סמטת הסנדלרים בנצרת שעלותו נאמדת בכ-6 מיליון שקלים. בנוסף, באפריל אישר משרד התיירות מענק של כ-30 מיליון שקל לארגון "יד שרה" לצורך הקמת המלון הנגיש הראשון בישראל, שכל 200 חדריו, מתקניו ושטחי הציבור בו יהיו מותאמים לאנשים עם מוגבלויות פיזיות – וייפתח בירושלים.
ביוני אישרה הממשלה להקצות כ-90 מיליון שקלים לשיקום נזקי הסופה ופיתוח הטיילת ופרויקטים תיירותיים בטבריה – רוב התוכנית במימון משרד התיירות. ביולי אישרה הממשלה תוכנית משותפת של משרד התיירות ומשרד ירושלים ומורשת להקצאת 4 מיליון שקלים לשיקום הגן הלאומי תל גזר שנפגע קשות שבועיים קודם לכן בשריפה.
הישג משמעותי נוסף מתקופתו של רזבוזוב הוא הבחירה של ארגון התיירות של האו"ם (UNWTO) לכלול את היישוב הצ'רקסי כפר כמא שבגליל התחתון ברשימה האקסקלוסיבית של 32 כפרים תיירותיים בעולם שמומלץ לבקר בהם. זאת אחרי שהוגשו 130 בקשות מ-57 מדינות שונות. קיבוץ נאות סמדר שבערבה שמועמדותו הוגשה גם, זכה להיכלל בתוכנית השדרוג של הארגון, ולליווי צמוד כדי שיוכל להגיש מועמדות שוב בשנה הבאה ולזכות במעמד. נציגי כפר כמא ומשרד התיירות הוזמנו לכנס ההכרזה שיתקיים בסעודיה ב-28-27 בפברואר 2023, אך עדיין לא ברור אם הנציגים הישראלים אכן ישתתפו.
אולם ייתכן שרבים יזכרו מכהונתו של השר רזבוזוב בעיקר את סרטון התדמית בכיכובו בהשראת סרטי "ג'יימס בונד" – שנועד לשווק את ישראל ולמשוך תיירים. רזבוזוב החליט להשתמש בדמיון החיצוני שלו לשחקן דניאל קרייג שמגלם את המרגל המפורסם, וצילם את עצמו באתרי התיירות המפורסמים ברחבי הארץ כשהוא לובש חליפה, שותה מרטיני, מתצפת על הכותל ומתהלך בחוף הים ללא חולצה.
8 צפייה בגלריה
שותה בבר, משתכשך בים ומסתובב בחליפה ברחבי הארץ - הקמפיין של יואל רזבוזוב לתיירים
שותה בבר, משתכשך בים ומסתובב בחליפה ברחבי הארץ - הקמפיין של יואל רזבוזוב לתיירים
רזבוזוב מציג שרירים בסרטון של משרד התיירות
"כשאמרו לי שבזכות הדמיון לג'יימס בונד אוכל לעזור בשיווק של ישראל, ובהפצת הטוב והיפה שיש לנו פה בארץ לעולם, לא היססתי", אמר רזבוזוב, שמימן את הסרטון מכיסו הפרטי. "אני רואה בתפקידי שליחות לאומית, לכן נרתמתי והפקתי את הסרטון שיפרסם את המדינה הנפלאה שלנו לעולם".