בקצרה:
  • רכב חשמלי ראשון לג'יפ יוצג תוך שנה
  • תכנית קונצרן סטלנטיס: 75 חשמליים עד 2030
  • היעד: 100% חשמליות באירופה, 50% בצפון אמריקה
שטח חשמלי: תמונות של דגם חשמלי ראשון לג'יפ נחשפו באירוע הצגת התכניות לעשור הקרוב של סטלנטיס, קונצרן הרכב הצעיר שמאגד תחתיו את פיז'ו-סיטרואן-אופל (PSA) עם פיאט-קרייזלר (FCA). פרטים טכניים לא נחשפו, אבל מהתמונות ניתן להבחין כי הדגם נקי מזיהום הראשון של יצרנית רכבי השטח המפורסמת בעולם, יהיה למעשה רכב פנאי קומפקטי ופחות קשוח.
העיצוב החיצוני מזכיר את הגרנד צ'ירוקי והוואגוניר החדשים, רק כמובן במידות קטנות משמעותית. סבכת הפסים הקלאסית מלפנים אטומה שכן היא אינה נדרשת להזרים אוויר מצנן למנוע בחרטום, בעוד ידיות פתיחת הדלתות האחוריות מסלקות. כבסיס תשרת פלטפורמת STLA הייעודית של המותג לדגמים נקיים מזיהום, ככל הנראה עם מערכת הנעה כפולה, בשונה מהדגמים החשמליים של הקונצרן עם מנוע חשמלי בודד והנעה קדמית בלבד.
תכניות גדולות: הקונצרן הצרפתי-איטלקי-אמריקאי שמאגד לא פחות מ-14 מותגי רכב שונים (בין היתר גם ראם, אבארט, אלפא רומיאו ולנצ'יה) מתכוון לשווק רק מכוניות חשמליות באירופה עד סוף העשור, בעוד שבצפון אמריקה יוקצו 50% מהמכירות לרכבים חשמליים. עד 2030 מתכוון הקונצרן לייצר חמישה מיליון רכבים חשמליים, ובכך הוא מבטיח צמצום לחצי של פליטת המזהמים בהשוואה למצב כיום.
סטלנטיס מתכוונת גם להוביל בקטגוריית הרכבים המסחריים עם מותג ראם, יחד עם ג'יפ אחד הריווחים ב-FCA (פיאט-קרייזלר). במהלך השנה הבאה יוצג ראם פרו-מאסטר חשמלי, אח תאום לפיאט דוקאטו אותו משווקת ראם בצפון אמריקה, שיתמודד מול פורד E-טרנזיט ומרצדס e-ספרינטר. פיאט כבר משווקת באירופה דוקאטו חשמלי, אבל סביר להניח שהגרסה האמריקאית תוצע עם טווח נסיעה ארוך מ-280 ק"מ של המקור האיטלקי.
ראם צפויה גם להציג טנדר חשמלי בסדרת 1500, של דגמים קטנים (יחסית), כשעל הכוונת כמובן פורד F150 לייטנינג. כבסיס תשמש שלדת סולם שתאפשר לשמור על כושר העמסה ויכולת שטח דומות לטנדר הרגיל, אך כזו שתוסב לאכלוס מנוע חשמלי ומצברים, יתכן שתהיה על בסיס מערכת שהוצגה לאחרונה על ידי מגנה. טווח הנסיעה בין טעינות יעמוד על כ-800 ק"מ.
מה אנחנו חושבים: מאז הוקמה לפני כשנה, סטלנטיס תוספת כותרות על בסיס קבוע. לא מפתיע בהתחשב בכך שהיא משווקת דגמים פחות או יותר לרוחב כל סקאלת השיווק, בה לוקחים חלק 14 המותגים שבבעלותה. גם לא מפתיע לאור ההצהרות הגרנדיוזיות. אותן תכניות זוכות לביטוי גשמי יותר כעת. במקרה של ג'יפ, רק עוד שנה, במקרה של ראם, קצת יותר מכך. מה שבטוח, נראה כי בשנים הקרובות יהפוך קונצרן סטלנטיס למשמעותי הרבה יותר בתעשייה. במקרה זה, השלם יהיה גדול יותר מסך חלקיו.