אם בישראל יש את "שיטת מצליח", בארה"ב יש את שיטת Fake it 'till you make it, והאמריקאים כבר הפסיקו לראות בכך כל פסול - כל עוד מצליחים בסוף להגיע ליעד הנכסף. תשאלו סמלי ההצלחה כמו ביל גייטס, שבכלל לא הייתה לו מערכת הפעלה מתפקדת כש-IBM התקשרו - אז הוא פשוט רכש אחת כדי לספק אותה לחברה. או את לארי אליסון, שגייס את ה-CIA כלקוח עוד לפני שאורקל שלו בכלל הוקמה. אלא שבמקרה של אפליקציית קלאבהאוס (Clubhouse), הזיופים צרמו באוזניים.
3 צפייה בגלריה
אפליקציית קלאבהאוס
אפליקציית קלאבהאוס
אפליקציית קלאבהאוס. שווי של 4 מיליארד דולר
(צילום: shutterstock)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

פלטפורמת האודיו החברתית הודיעה בשבוע שעבר כי היא מפטרת מחצית מעובדיה כדי "לאתחל מחדש" את החברה, והמהלך הזה לא הפתיע את מי שעקב קצת אחרי מהלכי החברה מאז שנרגעה קצת בהלת הקורונה. קלאבהאוס, או סיפור עלייתה ונפילתה, יכולה להוות סמל לחגיגות המופרכות של תעשיית הטכנולוגיה במהלך המגפה.
כשהעולם בחוץ היה סגור לעסקים, צרכנים חיפשו דרכים אלטרנטיביות להתחבר ולצרוך בידור. גם סלבריטאים. גם מנהלים. גם משקיעים. ההון היה אז זמין, ובשפע, ופלטפורמות אינטרנטיות עדיין נתפסו כהשקעה הכי ריאלית ובטוחה בעולם (ע"ע מילותיו של המשקיע האגדי מארק אנדריסן - "תוכנה אוכלת את העולם"). כולם חיכו לרשת החברתית הגדולה הבאה, וקלאבהאוס, שאיפשרה לאנשים להאזין לדיונים מרתקים בנושאי מוזיקה, אופנה, בידור וטכנולוגיה (בעיקר טכנולוגיה, בואו נודה באמת) - הייתה על גג העולם. אילון מאסק, מארק צוקרברג, אופרה ווינפרי, אשטון קוצ׳ר, פריס הילטון, דרייק, MC האמר - כולם היו שם. >>הצטרפו לקהילת הטכנולוגיה שלנו בפייסבוק<<
בינואר 2021, קרן ההון-סיכון של אותו אנדריסן הובילה השקעה בקלאבהאוס לפי שווי מוערך של מיליארד דולרים, לעומת שווי של 100 מיליון דולרים זמן לא רב לפני כן, באמצע 2020. שלושה חודשים לאחר מכן, המספר הזה תפח ל-4 מיליארד דולרים. נכון לאמצע אפריל של אותה שנה, מספר הורדות האפליקציה זינק ל-14.2 מיליון, אבל הצמיחה הזאת השתטחה עוד לפני שהגיעו הכנסות - או אפילו מודל הכנסות.
כשבהלת הקורונה הלכה ודעכה, העולם שבחוץ נפתח מחדש, הכלכלות חזרו לתפקד והבנק המרכזי בארה"ב אותת שתקופת הריבית-בשיעור-רצפה עומדת להסתיים. מניות חברות הטכנולוגיה הגיעו לשיא בנובמבר 2021, בדיוק בעיצומו של גל הנפקות בשווי עצום ששטף את השוק. מחירי המניות של חברות שהסתמכו על שירותים לאנשים שנתקעו בבית - כמו זום וענקית הכושר הביתי פלוטון - צנחו כמעט בין לילה.
15 דקות התהילה של קלאבהאוס התנדפו כל כך מהר עד שהפוסט בבלוג של החברה מיום חמישי - זה שבישר על פיטורי 50% מהעובדים שלה - נדמה כאילו הגיע בדיליי של חודשים. המנכ״ל פול דייוויסון כבר הודה מוקדם יותר השנה ש"גדלנו הרבה, הרבה יותר מדי מהר". בהודעת הפיטורים כתב דייוויסון כי "ככל שהעולם הלך ונפתח לאחר הקורונה, לאנשים נהייה קשה יותר למצוא את חבריהם בקלאבהאוס ולשלב שיחות ארוכות בחיי היומיום שלהם. כדי למצוא את תפקידו בעולם, המוצר צריך להתפתח. זה דורש תקופה של שינויים".
נכון, חברות הטכנולוגיה בתחום התוכנה, המסחר האלקטרוני והמדיה החברתית מתמודדות עם האטה כלכלית כלל עולמית. פיטורים הפכו בשנה האחרונה לטרנד התורן של התעשייה הזאת, שמונעת גם ככה מוויראליות שמדביקה זה את זה. לפי אתר Layoffs.fyi שמנטר מהלכי פיטורים ברחבי העולם, היו השנה למעלה מ-184,000 פיטורי משרות בתחום הטכנולוגיה, בקרב יותר מ-600 חברות. וזה אחרי 165,000 פיטורים בשנת 2022, ביותר מ-1,000 חברות.
3 צפייה בגלריה
מארק צוקרברג ואילון מאסק
מארק צוקרברג ואילון מאסק
מארק צוקרברג ואילון מאסק. גם הם היו שם
(צילום: AP, רויטרס)
אבל מצבה של קלאבהאוס היה רעוע אפילו יותר מרובן. הערכת השווי שלה נתפסה כבועה מנופחת עוד ב-2021, כשהשוק היה לוהט. זרם ההון-סיכון, במיוחד בשלבי גיוס מתקדמים, התייבש במידה רבה מאז תחילת שנה שעברה, ואפילו החברות המבטיחות ביותר בעולם, עם הערכות שווי גבוהות כמו Stripe ו-Canva, ראו את השווי שלהן צונח באופן דרמטי.

עובדים על קאמבק

מחוץ לסצנת הבינה המלאכותית של OpenAI, יש היום מעט מאוד אקשן בעולם הטכנולוגיה. ובכל זאת, מייסדי קלאבהאוס מתעקשים שיש להם מספיק כסף כדי להמשיך לפעול, בעיקר הודות לגיוס מאות מיליוני דולרים ב-2021.
″הגענו למסקנה הזו בחוסר רצון, בגלל שנותרו לנו עוד שנים על מסלול ההמראה ואנחנו לא מרגישים לחץ מיידי להפחית עלויות", נכתב בפוסט בבלוג. "אבל אנחנו מאמינים שצוות קטן יותר ייתן לנו מיקוד ומהירות, ויעזור לנו להשיק את הגרסה הבאה של המוצר". קלאבהאוס הבטיחה כי תשלם את כל המשכורות הנותרות לעובדים המפוטרים ותכסה את שירותי הבריאות עד סוף אוגוסט. היא גם תאיץ את תהליך הווסטינג (הבשלה של אופציות בחברה) למפוטרים ותספק להם ייעוץ תעסוקתי. המייסדים התייחסו לחשש שעולה בקרב העובדים שנשארו לגבי היום שאחרי. "למי שנשאר: אנחנו יודעים שזו תקופה קשה גם עבורכם. אנחנו רוצים שתדעו שאנחנו מבצעים את השינוי הזה כדי להבטיח שהעתיד שלנו חזק".
3 צפייה בגלריה
אפליקציית קלאבהאוס
אפליקציית קלאבהאוס
קלאבהאוס 2.0 בדרך?
(צילום: AP)
המייסדים אמרו שהם עובדים עכשיו על "Clubhouse 2.0" כדי לספק "דרך טובה יותר עבור כולנו לשמוע את הקול של החברים שלנו, לנהל שיחות משמעותיות יותר ולהרגיש מחוברים לאנשים סביבנו”. אבל ההיסטוריה מלמדת שהסיכויים שלהם להצליח במשימה קלושים. פלטפורמות אינטרנטיות שפונות להמונים מצליחות על ידי זה שהן קודם כל מושכות קהל גולשים ענקי. ברגע שהן מגיעות למסה קריטית, הן יכולות לייצר רווחים מבסיס נתוני המשתמשים שלהם באמצעות שילוב כלשהו של פרסום, מנוי פרימיום או שירותים וירטואליים. אלא שלעתים קרובות יותר מאשר רחוקות, האפליקציות הופכות לוויראליות-לרגע ואז נגדעות בטרם עת בגלל שהחידוש מאחוריהן כבר לא קוסם, או שחברות גדולות יותר מעתיקות אותן. במקרה הזה, גם ספוטיפיי וגם מטא סגרו את חיקויי הקלאבהאוס שלהן. צוקרברג בוודאי מחכך ידיים בהנאה - מלכתחילה הוא השיק את השיבוט הזה בחוסר רצון, פשוט כי מטא לא הייתה יכולה לאפשר לעצמה לקנות עכשיו שום דבר עם הרגולציה שהולכת ומתהדקת סביב השליטה העצומה שלה במרחב האינטרנטי. ההעתק היחיד של קלאבהאוס שנותר בחיים זה טוויטר ספייסס, וגם אותו מאסק מחליט לסגור ולפתוח כראות עיניו, תלוי איך הוא קם בבוקר ועם איזה עיתונאים הוא רב.
כך או כך, כשהבאזז נעלם, המומנטום רק לעתים רחוקות חוזר. קלאבהאוס כבר לא יכולה to fake it.