בקצרה:
  • לאטו 3 הקומפקטי סיכוי להפוך ללהיט מכירות
  • טאנג יהיה פנאי חשמלי ייחודי עם שבעה מושבים
  • האן תציע ביצועים טובים מפורשה טייקן 4S
7 צפייה בגלריה
BYD
BYD
(צילום: ניר בן זקן)
הסינית החדשה: BYD היא יצרנית רכב סינית שמצטרפת לרשימה ארוכה - שתגיע עד סוף השנה הנוכחית ללא פחות מ-14 - של מותגים מהרפובליקה העממית שהחלו פעילות כאן בשנים האחרונות. כמוהם, גם BYD תשווק כאן חשמליות. בשונה מהם, היא תעשה זאת כבר בשלב ראשון עם היצע רחב יחסית של לא פחות משלושה דגמים, בהם נהגנו כבר בהשקה אירופאית לפני מספר שבועות, וזו רק יריית הפתיחה. שכן בעתיד הלא רחוק צפויות להצטרף הסיל - שמסתמנת כיריבה יוצאת דופן לטסלה מודל 3 - ודולפין, סופר-מיני חשמלית עם תג מחיר שעשוי להיות הנמוך ביותר בשוק הרכב החשמלי.
נזכיר כי בשונה ממרבית היצרניות הסיניות, BYD החלה את דרכה באמצע שנות ה-90 דווקא כיצרנית סוללות, והיסטוריית ייצור הרכב שלה - עם דגמי בנזין - מתחילה רק לפני כשני עשורים. כיום היא אחת הגדולות בעולם בייצור סוללות לרכב חשמלי, כולל לגדולות והחשובות שביצרניות. כן, בעיקר טסלה.
ישראל היא אחת משש מדינות ראשונות בהן תשווק דגמים חשמליים, כשנה לאחר שהחלה בפעילות ניסיונית בדנמרק ונורווגיה. כפי שפרסמנו בעבר, על השיווק המקומי תהיה אחראית חברה משותפת ליבואנית הרכב צ׳מפיון וחברת הליסינג שלמה. אולם תצוגה ראשון יפתח בפתח תקווה כבר בספטמבר, ונציגויות נוספות יוקמו עד סוף השנה בחיפה, ירושלים ובאר שבע.
אל מרכז הזירה: האטו 3 צפוי להיות הדגם הנמכר ביותר של החברה, ויש לו לפחות על הנייר את כל מה שצריך כדי להפוך ללהיט מכירות, עם תג מחיר שמתחיל ב-156.5 אלף שקל, בדומה לחשמליות של מותגים סינים אחרים כמו MG ZS EV (החשמלי הנמכר ביותר ב-2020) וג'ילי גיאומטרי C (המחזיק בתואר הזה מתחילת השנה הנוכחית).
הוא דגם ראשון של המותג על בסיס פלטפורמה ייעודית להנעה חשמלית (e-platform 3.0) עם מערך מיתלים מודרני (רב חיבורי מאחור). המנוע החשמלי (204 כ"ס) מחובר ישירות לגלגלים הקדמיים ומאפשר זינוק ל-100 קמ״ש ב-7.3 שניות, 0.4 שניות פחות מג'ילי, 1.3 שניות פחות מ-MG. מצברי 60.5 קוט"ש מאפשרים טווח תיאורטי של 420 ק"מ, 20 ו-40 ק"מ פחות מגרסאות ארוכות טווח ב-MG וג'ילי בהתאמה, עם טעינה מהירה (90DC) שתאפשר מילוי מצברים מ-30% ל-80% בחצי שעה.
הממדים גדולים במעט מג'ילי, עם 2 ס"מ נוספים לאורך (445.5 ס"מ) ולבסיס הגלגלים (272 ס"מ), ותא מטען גדול בכ-100 ליטר (440 ליטר). רשימת האבזור כוללת לוח מחוונים דיגיטלי צנוע ("5) ומסך מגע ("12.8 בגרסאות הבסיס, "15.6 בבכירה) שניתן לסובב ב-90 מעלות לטובת תצוגה אנכית או רוחבית. אין צימוד ל-Apple CarPlay ו-Android Auto, "יהיה בעתיד" לדברי היבואנית.
עוד ברשימת האבזור ריפודים דמויי עור, כיוון חשמלי וחימום למושבים הקדמיים, משטח טעינה אלחוטי, מפתח חכם, מצלמות היקפיות וחלון שמש. הגרסה הבכירה (165 אלף שקל) מוסיפה דלת תא מטען חשמלית. אבזור הבטיחות כולל בלימה אוטונומית (גם בנסיעה לאחור), תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת כולל על פתיחת דלת כשהשטח לא פנוי.
פנאי חשמלי לשבעה: טאנג EV, הוא רכב חשמלי ראשון ששיווקה BYD מחוץ לגבולות סין, בנורווגיה שם הוא זכה להצלחה רבה. אצלנו הוא יעלה 284 אלף שקל, מחיר עסיסי במיוחד לרכב סיני, אבל יציע שבעה מקומות ישיבה וינסה להציב אלטרנטיבה נקייה מזיהום לרכבי פנאי עם מקום לשבעה - ותג מחיר דומה - כמו יונדאי סנטה פה וקיה סורנטו.
בהשוואה לקוריאנים האמורים הוא ארוך ב-6 עד 8.5 ס"מ מקיה ויונדאי בהתאמה (487 ס"מ), עם בסיס גלגלים ארוך ב-5.5 ס"מ מהסנטה פה ודומה לסורנטו (282 ס"מ). גם תא המטען גדול מהקוריאנים, בתצורת נוסעים מלאה (235 ליטר) כמו-גם אחרי קיפול שורת המושבים השלישית (940 ליטר). כושר הגרירה שלו עומד על 1.5 טון.
הטאנג משווק בסין גם עם מנועי בנזין ולכן הוא שייך לדור קודם של דגמים חשמליים, על בסיס פלטפורמה מוסבת. מערכת ההנעה משלבת שני מנועים חשמליים, אחורי וקדמי המחוברים כל אחד לגלגלים הסמוכים להם ומייצרים כך הנעה כפולה עם 518 כ"ס וזינוק רשמי ל-100 קמ"ש ב-4.6 שניות. מצברי 86.4 קוט"ש מאפשרים טווח נסיעה של 400 ק"מ עם טעינה מהירה (110DC) ומילוי מ-30% ל-80% סוללה בתוך כחצי שעה.
סדאן גדולה: האן EV היא משפחתית גדולה שתשווק כאן במחיר 300 אלף שקל, שוב תג מחיר מאוד יומרני. אבל היא ממש גדולה. בהשוואה לסקודה סופרב היא ארוכה ב-12.5 ס"מ (499.5 ס"מ), עם בסיס גלגלים ארוך ב-8 ס"מ (292 ס"מ), אבל תא המטען צנוע מהמשפחתית הצ'כית (410 ליטר). גם ההאן מבוססת על פלטפורמה מוסבת, כשבסין משווקת (גם) גרסה היברידית-נטענת שלא תעשה עליה. מערכת ההנעה החשמלית דומה לטאנג עם שני מנועים (518 כ"ס) המאפשרים נתון זינוק ל-100 קמ"ש ב-3.9 שניות, מהיר בעשירית שניה מפורשה טייקן 4S.
המצברים דומים בגודלם לאלה של רכב הפנאי (85.4 קוט"ש), וכך גם יכולות הטעינה המהירה (מ-30% ל-80% בחצי שעה), אבל הודות למשקל עצמי נמוך יותר ומקדם גרר טוב משמעותית, טווח הנסיעה הרשמי נדיב למדי (512 ק"מ).
עוד נציין שאבזור הנוחות בהאן ובטאנג, כולל בנוסף לרשימה של האטו 3 גם לוח מחוונים דיגיטלי גדול יותר ("12.3) וריפודי עור עם אוורור למושבים הקדמיים וחימום להגה. לשניהם מערכת בלימה שפותחה על ידי ברמבו, חישוקים קלים ("19 בהאן, "22 בטאנג) ובסדאן גם בולמי זעזועים אדפטיביים ושמירת מרכז נתיב.