(האזינו לאייטם בסימנייה השישית)
ההודעה של גוגל אמש (יום ב') על ההשקה הקרובה של הצ'אטבוט Bard והטמעתו העתידית במנוע החיפוש שלה היא עליית מדרגה במלחמת ה-AI שמתחוללת בחודשים האחרונים בעמק הסיליקון. רגע לפני שמיקרוסופט עורכת אירוע שבו היא צפויה להכריז סוף-סוף על הטמעתו של ChatGPT במנוע החיפוש בינג - הנה ארבע הערות על ההכרזה מאתמול.
3 צפייה בגלריה
גוגל ו-ChatGPT
גוגל ו-ChatGPT
גוגל ו-ChatGPT
(צילום: Ascannio / Shutterstock.com)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

התחרות הזאת נכפתה על גוגל

בניגוד לרושם שאולי נוצר בטעות בחודשים האחרונים, גוגל אינה האנדרדוג כאן והטכנולוגיה שלה לא מפגרת מאחורי זו של OpenAI. למעשה, גוגל היא מי שעומדת מאחורי טרנספורמר, ארכיטקטורה למודלים של שפה שסללה את הדרך לפיתוח של ChatGPT (האות T, אגב, מייצגת את המילה Transformer).
כבר ב-2021 הציגה גוגל מודל שפה מתקדם בשם LaMDA, שלפי דיווחים לא נופל ביכולותיו מאלה של המודלים שפותחו ב-OpenAI (אחד המהנדסים של גוגל אפילו טען שהוא פיתח תודעה!), אך היא היססה לשחרר אותו לציבור משתי סיבות עיקריות: ראשית, לגוגל מאוד נוח במצב הנוכחי שבו היא מרוויחה סכומי עתק ממודעות שמופיעות בעמוד תוצאות החיפוש שלה. לעומת זאת, לא ברור כיצד ניתן להרוויח כסף ממודעות כאשר צ'אטבוט עונה לשאלות של המשתמשים באופן ישיר וחוסך להם את הצורך ללחוץ על קישורים.
שנית, לגוגל יש הרבה מה להפסיד במקרה שהצ'אטבוט שלה יאמר את הדבר הלא נכון: ב-2016 סגרה מיקרוסופט בבושת פנים את הפעילות של הצ'אטבוט טיי לאחר שפלט הערות פוגעניות בחשבון הטוויטר שלו. בשנה שעברה הייתה זו פייסבוק שספגה אש לאחר שהצ'אטבוט שלה, בלנדרבוט 3, אמר כי ישנו "ייצוג יתר" של היהודים בקרב עשירי ארה"ב. אז למה להסתכן?
3 צפייה בגלריה
גוגל מציגה את Bard
גוגל מציגה את Bard
גוגל מציגה את Bard
(צילום: shutterstock)
בסופו של דבר הייתה זו השותפות המתהדקת בין מיקרוסופט ל-OpenAI שגרמה לגוגל לחשב מסלול מחדש: ענקית הטכנולוגיה המתחרה החלה לשלב את הכלים של הסטארט-אפ הצעיר בשירות הענן שלה והערב היא צפויה להכריז על הטמעה של ChatGPT במנוע החיפוש הכושל שלה, בינג. מול איום כזה גוגל כבר לא הייתה יכולה לשבת בשקט.
לא מן הנמנע שההחלטה של גוגל נובעת גם מהתסכול שהביעו עובדים בחברה, שהביטו בעיניים כלות בהצלחה של OpenAI בזמן שהמודלים שלהם נותרים נעולים מאחורי דלתיים סגורות. קחו לדוגמה את נועם שזיר ודניאל דה פרייטס, שני חוקרים מובילים בתחום הבינה המלאכותית שנטשו את גוגל על מנת להקים את Character.ai, סטארט-אפ שמאפשר למשתמשים לנהל שיחות עם צ'אטבוטים שמבוססים על דמויות אמיתיות או מפוברקות - מאלברט איינשטיין ועד לבאטמן. השניים סיפרו שעזבו את גוגל על מנת לאפשר לכמה שיותר אנשים להשתמש בטכנולוגיה שהחברה לא מוכנה להוציא החוצה.

הציפיות של המשתמשים מגוגל שונות

בניגוד ל-OpenAI, שהוא עדיין סטארט-אפ קטן יחסית, מיליארדי משתמשים ורגולטורים ברחבי העולם עוקבים מקרוב אחרי כל צעד של גוגל. רק לפני חודשיים התעוררה סערה כאשר מנוע החיפוש של החברה הציג בעמוד התוצאות הגדרה אנטישמית שלפיה משמעות המילה Jew היא "להתמקח בצורה קטנונית".
כיצד יגיבו המשתמשים של גוגל כאשר Bard יפלוט בטעות תשובות אנטישמיות, פוגעניות, מוטות או סתם שגויות? יש הבדל גדול בין הציפיות של המשתמשים מ-ChatGPT, שנחשב לכלי ניסיוני וחדשני, לבין הציפיות של המשתמשים ממנוע החיפוש הפופולרי של אחת מחברות הטכנולוגיה המצליחות בעולם. נכון, גוגל הבטיחה ש-Bard יעמוד ברף גבוה של "איכות, בטיחות וביסוס של מידע", אבל כבר שמענו הבטחות כאלה בעבר.

התחזית: מבול של צ'אטבוטים

התחרות בין מיקרוסופט לגוגל ככל הנראה תזרז את ההשקה של צ'אטבוטים נוספים שינסו לרכוב על הטרנד החדש. בשנה הקרובה DeepMind, שבבעלות גוגל, צפויה לחשוף את הצ'אטבוט שלה שמכונה ספארו (Sparrow) ותוכנן מתוך מחשבה על "הורדת הסיכון הנובע מתשובות לא בטוחות ולא ראויות".
גם אנתרופיק (Anthropic), סטארט-אפ שהוקם על ידי יוצאי OpenAI וגייס קרוב ל-400 מיליון דולר מגוגל, צפוי לשחרר את הצ'אטבוט שלו, קלוד (Claude). לפי מומחים שבדקו את המודל, מדובר ב"מתחרה רציני" שאף מתעלה על ChatGPT בתחומים מסוימים.
Stabillity AI, החברה שעומדת מאחורי מחולל התמונות הפופולרי Stable Diffusion, עובדת גם היא על צ'אטבוט משלה לפי דיווח בבלומברג. שחקנית מעניינת נוספת בתחום היא AI21 הישראלית, שפיתחה מודל שפה גדול בשם Jurassic. החברה מתמקדת כיום באפליקציית Wordtune שמסייעת למשתמשים בכתיבה באנגלית, אבל מודל השפה שלה זמין לשימוש לקוחות שירות הענן של אמזון, AWS.
כדאי לעקוב גם אחרי מה שקורה באפל: יצרנית האייפון צפויה לקיים בשבוע הבא כנס בנושא בינה מלאכותית שמיועד לעובדים בלבד ולא מן הנמנע שגם היא לוטשת עיניים אל תחום הצ'אטבוטים.
ובינתיים, הטרנד מגיע גם לצד השני של העולם: ענקית הטכנולוגיה הסינית באידו מתכננת לשחרר במרץ צ'אטבוט דמוי ChatGPT בשם Ernie Bot שישולב במנוע החיפוש הפופולרי שלה.

עקבו אחרי הכסף

גוגל פעלה במהירות והצליחה להדוף את האיום שנשקף לה מכיוונן של מיקרוסופט ו-OpenAI. אחרי שהודיעה על הטמעת Bard במנוע החיפוש שלה, סביר להניח שמעט מאוד משתמשים יעברו לבינג בשביל להתנסות ב-ChatGPT. עם זאת, יהיה מעניין לעקוב אחרי הדוחות הבאים של החברה כדי לראות אם וכיצד השילוב של Bard במנוע החיפוש השפיע על ההכנסות שלה.
3 צפייה בגלריה
Bard
Bard
Bard
(צילום: גוגל)
לפי הדוגמה שגוגל פרסמה אתמול, התשובות של הצ'אטבוט תופסות נתח לא קטן מעמוד תוצאות החיפוש - ודוחקות למטה את המודעות שמניבות לחברה את רוב ההכנסות שלה. האם בשביל לנצח את מיקרוסופט גוגל תצטרך להפסיד? דבר דומה קרה בשנים האחרונות למטא: החברה האם של פייסבוק ואינסטגרם השיקה את פורמט Reels על מנת להילחם בזליגה של המשתמשים לטיקטוק, רק בשביל לגלות שהוא מייצר עבורה פחות הכנסות.