כבר שנים אנחנו שומעים שהנה, ממש עוד רגע יופיעו בחיינו רובוטים שייקחו על עצמם חלק מעבודות הבית: הם יפנו את הכלים מהמדיח, ישקו את העציצים, אולי אפילו יחתכו ירקות למרק. השנה היא כמעט 2022 וזה עדיין לא קרה, אבל סטארט-אפ ישראלי בשם אנלימיטד רובוטיקס (Unlimited Robotics) רוצה להפוך את החזון הזה למציאות בעזרתו של גארי, רובוט כחול-לבן שינסה להצליח איפה שעד עכשיו כולם נכשלו.

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

2 צפייה בגלריה
גיא אלתגר ומרטין גורדון עם הרובוט גרי
גיא אלתגר ומרטין גורדון עם הרובוט גרי
גיא אלתגר ומרטין גורדון, מייסדי אנלימיטד רובוטיקס, עם הרובוט גארי
(צילום: אביגיל עוזי)
גארי הוא רובוט בגובה 142 ס"מ שיכול לנוע באופן עצמאי, על גלגלים, ברחבי הבית, המשרד או העסק. אבל יותר חשוב מזה: יש לו שתי זרועות שמאפשרות לו לאחוז ולשאת חפצים במשקל של עד 7 ק"ג. באנלימיטד רובוטיקס מקווים שהזרועות האלה, יחד עם המצלמות והחיישנים שמפוזרים על גופו של גארי, יאפשרו לו בעתיד לבצע משימות ששמורות היום לבני האדם בלבד.
שלושה אבות יש לגארי: מנכ"ל אנלימיטד רובוטיקס, גיא אלתגר; סמנכ"ל המוצר, מרטין גורדון; וסמנכ"ל הטכנולוגיות, ד"ר אלי קולברג, שהגיע לחברה הישר מהמעבדה להנדסת רובוטים של אוניברסיטת בר-אילן. השלושה הקימו את הסטארט-אפ בדצמבר 2020 וגייסו הון ראשוני של כ-1.5 מיליון דולר מקבוצת משקיעים קטנה בהובלת אבישי אברהמי, מייסד ומנכ"ל Wix. שנה לאחר מכן, במשרד הצנוע של החברה באחד מאזורי התעשייה של פתח תקווה, גארי כבר מסתובב בחופשיות בין העובדים, מתאמן על תפיסת חפצים בזרועותיו ומצטלם עם אורחים שמתרגשים לראות אותו בפעולה.
לדברי אלתגר, הכל התחיל לפני שנה וחצי כאשר ראש העיר ערד, ניסן בן חמו, ביקש ממנו להיות מנטור בחוג נוער לרובוטיקה. לאלתגר היה ניסיון בהייטק, אבל את עולם הרובוטיקה הוא לא הכיר מקרוב. "הרעיון היה לפתח רובוט שעוזר למצילים בים להגיע מהר יותר לאנשים שטובעים", הוא נזכר, "ואז הבנתי שזה מאוד קשה לפתח יישומים לרובוטים. זה שהנערים בחוג היו מאוד חכמים לא הספיק, צריך חומרה מתאימה וצוות די גדול - מהנדסי אלקטרוניקה, אנשים שמבינים במכניקה, חשמל, הידראוליקה, תוכנה, ראיית מחשב ועוד".
אלתגר הופתע לגלות שבעולם הרובוטיקה אין תוכנה כמו Wix (שירות ישראלי מצליח לבניית אתרים ללא צורך בכתיבת קוד) שמאפשרת לפתח יישומים בקלות. "בני הנוער סיפרו לי שקיימת תוכנת קוד פתוח למפתחי רובוטים שנקראת ROS (ראשי תיבות של Robot Operating System), אבל הם לא מבינים אותה", הוא מסביר, "זה קשה אם אתה לא מפתח רובוטיקה בהגדרה. אז אמרתי להם: 'תודה רבה, במקום שאני אעזור לכם, אתם עזרתם לי'".
אנלימיטד רובוטיקס הוקמה כדי לפתור את הבעיה שבה נתקלו אותם בני נוער מערד, ולהנגיש את העולם של בניית יישומים לרובוטים גם למתכנתים שאין להם שום הבנה או רקע בתחום. בחברה פיתחו על גבי ROS פלטפורמה בשם Ra-Ya, שמאפשרת לכל מי שיודע פייתון או ג'אווה סקריפט - שנחשבות לשפות תכנות פשוטות יחסית - לבנות יישומים לרובוטים. לפי ההערכות מדובר בכ-25 מיליון איש ברחבי העולם שיוכלו להרחיב משמעותית את קהילת המפתחים לרובוטים שמונה כיום כמה עשרות או מאות אלפי מומחים.

גן משחקים למפתחים

גארי, אולי כבר הבנתם, הוא רק הפנים של אנלימיטד רובוטיקס, פלטפורמה להדגמת יכולות. השאיפה של החברה הצעירה היא לעשות בעולם הרובוטיקה בדיוק את מה שגוגל עשתה בעולם הסמארטפונים: לבנות מערכת הפעלה שתשמש יצרניות שונות ולגזור קופון מכל יישום שעולה לחנות האפליקציות שלה. "אנחנו רוצים להיות האנדרואיד של הרובוטים שמיועדים לצרכנים, לעסקים ולמשרדים", אומר אלתגר, "אנחנו מוכנים לתת ליצרניות בחינם את כל ההוראות הנדרשות כדי לייצר את גארי. אנחנו יכולים לחסוך להן הרבה זמן על פיתוח".
"עבור מפתחי תוכנה", מוסיף אלתגר, "גארי הוא בעצם גן משחקים. סגרנו את כל הפינות של החומרה במובן הזה שציידנו את גארי בשלוש מצלמות, במערכת הינעים, בזוג זרועות, במערכת אינטראקציה וביותר מ-20 חיישנים שונים שכוללים מערכת LiDAR למדידת מרחק, סטורציה, טמפרטורה, גישה, טביעות אצבע וזיהום אוויר. בצד של התוכנה טיפלנו בחלק מהנושאים - ניווט, מיפוי, ראיית מחשב ברמה מסוימת - ועוד אלמנטים שמפתחי התוכנה לא בהכרח חייבים להתעסק איתם. אנחנו מאפשרים להם לטפל בפתרונות העסקיים שמעניינים אותם".
מתכנתים שירצו לפתח יישומים לגארי יוכלו לרכוש רובוט ב-6,000 דולר או תמורת 99 דולר לחודש בתשלומים. לחלופין, אם אין להם תקציב או חלל מתאים, הם יוכלו לפתח יישומים באמצעות סימולטור שמבוסס על מנוע המשחק Unity. כדי שיוכלו לבחון את האפליקציות שלהם בשטח, אנלימיטד מתכננת להעמיד לרשות המפתחים יחידות של גארי בכמה מוקדים, למשל מעבדת המייקרים MakeLab ביהוד.
המבחן האמיתי הראשון של החברה יתחיל ממש בקרוב: במסגרת פיילוט עם רשת מלונות דן, כמה יחידות של גארי יוצבו בחודש הבא במלון לינק בתל אביב ויסייעו לחדרנים ולחדרניות לאסוף מגבות מהחדרים, לחטא את האסלה, לנקות חלונות ועוד. "בשלב הראשון גארי לא יוכל להחליף מצעים או לקפל אותם", מודה אלתגר, "אבל הוא כן יוכל לעשות הרבה פעולות שיקלו על העובדים ויאפשרו להם לטפל ביותר חדרים". סמנכ"ל המוצר מרטין גורדון מוסיף: "עובד במלון מבזבז בערך 45-50 דקות על חדר והשאיפה היא לצמצם את זה. במלון לא מצפים מגארי להבריש את הברז במקלחון או להחליף את הציפה של הכרית. הם יודעים שהוא לא שם וזה עדיין משתלם להם".
"חסרות ידיים עובדות וזאת הפכה להיות בעיה אמיתית. עסקים זקוקים לרובוט לא כדי להחליף בן אדם, אלא בשביל לעבוד לידו ולעזור לו"
בזירה הביתית, גורדון אומר שגארי יוכל לנהל מכשירים חכמים אחרים. "הוא יוכל לאסוף את הצעצועים מהרצפה ולהודיע לשואב אבק הרובוטי להתחיל לנקות; הוא יוכל לעזור לו להשתחרר אם הוא נתקע; הוא יוכל להדליק את המזגן אם הטמפרטורה מטפסת מעל גובה מסוים; הוא יוכל לשלוח התראה לנייד אם קרה משהו בבית. חלון נשבר? הוא יצלם ויודיע לבעלים. פינוי כלים מהמדיח? זה לא יהיה קל, אבל אנחנו מאמינים שזה יקרה".
אפשר לומר שאנלימיטד רובוטיקס מתפרצת לדלת פתוחה: ענפי המזון, המלונאות והניקיון משוועים לידיים עובדות ורובוטים הם פתרון מתבקש לבעיה. דו"ח של האגודה לאוטומציה מתקדמת (A3) שפורסם בארה"ב העלה שחברות בצפון אמריקה הזמינו 29 אלף רובוטים בתשעת החודשים הראשונים של 2021 - עלייה של 37% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2020. בחודשים האחרונים ראינו, גם בישראל, רובוטים שעוזרים למלצרים ומחליפים את המארחת במסעדות; את חברת הייפר פוד רובוטיקס שמפתחת סניפים אוטונומיים של רשתות מזון מהיר; ורובוטים שמחליפים עובדי ניקיון במגדלים ובמשרדים.
2 צפייה בגלריה
אנלימיטד רובוטיקס
אנלימיטד רובוטיקס
גארי עם הצוות. בקרוב בבית מלון בתל אביב
(צילום: אביגיל עוזי)
"אני רואה תחזיות של עסקים שנורא מעוניינים ברובוטים", אומר גורדון, "חסרות ידיים עובדות וזאת הפכה להיות בעיה אמיתית. עסקים זקוקים לרובוט לא כדי להחליף בן אדם, אלא בשביל לעבוד לידו ולעזור לו".

"בעוד ארבע שנים עולם הרובוטיקה ייראה אחרת"

המטרה של אנלימיטד רובוטיקס נראית שאפתנית, שלא לומר יומרנית: רוב הרובוטים המיועדים היום לשימוש משרדי או ביתי הם לא הרבה יותר ממסכים על גלגלים, שיודעים אולי לעקוף מכשולים ולקבל פקודות קוליות, אבל לא לאחוז בחפצים ולבצע משימות מורכבות כמו פינוי כלים מהמדיח, קיפול בגדים או השקיית עציצים. אפילו בבוסטון דיינמיקס, החברה שנחשבת לחוד החנית של עולם הרובוטיקה, אומרים שהחזון שבו רובוטים עובדים לצד בני אדם יתממש מתישהו במהלך עשרים השנים הקרובות וכיום אנחנו רק "בימים המוקדמים של יצירת העתיד הזה".
כשאני שואל את אלתגר מדוע הוא מאמין שדווקא אנלימיטד רובוטיקס, חברה קטנה עם 25 עובדים מפתח תקווה, תצליח לחולל מהפכה, הוא מחייך כמי שכבר רגיל לענות לספקנים כמוני. "אנחנו נשנה את העולם כי אנחנו הכי רוצים", הוא משיב, "חברות כמו אפל, אמזון וטסלה הן ענקיות מדי בשביל לחצוב דרך חדשה, ואני לא בטוח שזה חלק מהאסטרטגיה שלהן. כשזה לא הפוקוס שלך, אתה לא מספיק רעב בשביל לטרוף את העולם".
למה עד היום לא ראינו רובוטים שיכולים לסייע בעבודות הבית? גורדון: "היום הידע נמצא רק בתוך חברות רובוטיקה, ולרוב יש להן פונקציה אחת ומטרה אחת שהן באות ליישם או לפתור ולעשות ממנה כסף. התרחיש הזה הוא כנראה לא בראש סדר העדיפויות שלהן, כי הוא קשה, מורכב ולא יניב להם כסף מהיום ראשון. אבל אנחנו לקראת זה: קורים בו זמנית כמה דברים שמתכנסים להתפוצצות של עולם הרובוטיקה, לא מחר בבוקר אבל כן בארבע-חמש שנים הקרובות. אחד מהם זה הבינה המלאכותית, למידת המכונה וגם כלי הרכב האוטונומיים שתורמים לזה. זה גדל בקצב אקספוננציאלי שמאפשר לרובוט לעשות פעולות ולזהות אובייקטים בקצב שהוא לא ידע קודם. הדבר השני זה ענקיות הטכנולוגיה שדוהרות לשם - למשל שיאומי עם הכלב הרובוטי שלה או אילון מאסק שהכריז על פיתוח של רובוט הומנואידי. גם ענקיות אלקטרוניקה אחרות כמו סמסונג והייסנס רוצות להיכנס לעולם הרובוטיקה. ההתפתחות הטכנולוגית, הדחיפה של חברות הטכנולוגיה והצורך האמיתי פשוט מאיצים את כל הדבר הזה קדימה. בעוד ארבע שנים עולם הרובוטיקה ייראה אחרת".
אלתגר: "בכל שנה יש קפיצה אקספוננציאלית דרמטית בעולמות הפיתוח והטכנולוגיה. למידת מכונה ובינה מלאכותית ובתוכם למידה מאוחדת (federated learning - למידת מכונה המבוססת על ניתוח של מידע שנאסף ממכשירי קצה שונים, ללא אגירה או ריכוז שלו באופן מרוכז - י.מ) הם בין הדברים שמאפשרים את זה. זה עולם שלא היה קיים לפני 3-5 שנים ברמת הזמינות למפתחים. אני חושב שזה רק ילך ויגדל. הטכנולוגיה היום הרבה יותר בשלה - יש לה עוד מקום לצמוח, זה לא נגמר - אבל העובדה שהרבה מידע היום זמין להרבה אנשים גורם לפיתוחים להיות יותר מהירים ויעילים כל שנה. האם רובוטים יהיו זמינים לכל אחד ב-2022? לא חושב. האם הם יהיו זמינים להרבה מאוד אנשים בעוד 3-5 שנים? אני חושב שכן".