11 צפייה בגלריה
בן גביר בהר הבית
בן גביר בהר הבית
בן גביר בהר הבית בשבוע שעבר
להנחות את המשטרה איך לפעול בהפגנות נגד הממשלה בת"א? כן. האלימות שמשתוללת ברחובות? פחות. עשרות מקרי אלימות אירעו רק בשבוע האחרון, אך מצד השר לביטחון לאומי הטרי איתמר בן גביר, שהבטיח לא אחת "להחזיר את המשילות", לא נשמעה התבטאות בנושא - גם לא על מקרי הרצח. מנגד, בחר להביע את דעתו בנושאים אחרים.
זה התחיל ביום שלישי שעבר בשעות הבוקר כשקטנוע עלה באש ברחוב הלבונה ברמת השרון. כוחות משטרה וחבלה הגיעו למקום ועלה חשד כי מדובר בפיצוץ של מטען. בעליו של הקטנוע, כך לפי החשד, פתח בנק אינטרנטי בו קיבל מאנשים כספים שלא החזיר. לפני כשבועיים בוצע גם ירי לעבר ביתו. נסיבות האירוע עדיין נחקרות, והרקע פלילי.
ביום רביעי, לפני שבוע בדיוק, התפוצץ מטען חבלה מחוץ לבית ברחוב אוסישקין בטבריה. כוחות משטרה רבים, בהם חבלן, הגיעו לזירה במטרה לברר את הגורם לפיצוץ, ואמרו כי בשלב זה החקירה בראשיתה ונבדקים כל הכיוונים. באותו יום, יונס רג'בי, תושב מחנה פליטים שועפט במזרח ירושלים בשנות ה-20 לחייו, נדקר ונפצע באורח קשה. מותו נקבע כעבור מספר ימים.
11 צפייה בגלריה
תיעוד מפיצוץ מטען החבלה ברמת השרון
תיעוד מפיצוץ מטען החבלה ברמת השרון
תיעוד מפיצוץ מטען החבלה ברמת השרון, קטנוע עולה באש
11 צפייה בגלריה
הלוויתו של ניסים אסייג ז"ל
הלוויתו של ניסים אסייג ז"ל
נורה למוות כשירד ממונית. הלוויתו של ניסים אסייג
(צילום: נדב אבס)
למחרת, ביום חמישי, ניסים אסייג, קבלן מוכר בשנות ה-60 לחייו, נרצח בראשון לציון על ידי קרוב משפחתו, חשוד בשם רוני לוי, לאחר שהגיע במונית לרחוב פריימן בעיר. לפי החשד, כשירד מהמונית אסייג שוחח קצרות עם לוי, ואז נורה על ידו מקרוב. על פי החשד הרצח בוצע על רקע סכסוך עסקי. לאחר הירי רץ הקבלן שנורה למונית, שהסיעה אותו לתחנת דלק בדרך המכבים, שם חבר לאמבולנס של מד"א.
באותו יום נרשם ירי נוסף גם ברחוב הראשי של עכו. בעל חנות נרגילות ברחוב בן עמי, בן 35, נפצע קשה לאחר שרוכב אופנוע פתח לעברו באש לעיני עוברי אורח. המשטרה הודיעה על פתיחה בחקירה, ומעריכה כי מדובר בסכסוך בין עבריינים מקומיים.
11 צפייה בגלריה
זירות הירי בראשון לציון (מימין) ובעכו (משמאל)
זירות הירי בראשון לציון (מימין) ובעכו (משמאל)
זירות הירי בראשון לציון (מימין) ובעכו (משמאל)
(צילום: מאיר תורג'מן, יאיר קראוס)
11 צפייה בגלריה
זירת אירוע הירי בזרזיר
זירת אירוע הירי בזרזיר
הזירה בזרזיר
11 צפייה בגלריה
נתנאל אהרון בן ה15 שנדקר בראשון לציון
נתנאל אהרון בן ה15 שנדקר בראשון לציון
נדקר למוות. נתנאל אהרון בן ה-15
זמן קצר לאחר מכן נפצעו חמישה בני אדם מירי ביישוב זרזיר שבצפון, ובהם נער בן 17 שמצבו מוגדר קשה. אחד מהפצועים הנוספים - ילד בן 10, שנפצע באורח בינוני. גם מצב שאר הפצועים (צעירים בני 27, 23 ו-19) הוגדר בינוני. הפצועים פונו לבתי החולים רמב"ם בחיפה והעמק בעפולה, ובמשטרה אמרו כי ההערכה היא שהרקע לירי הוא סכסוך מתמשך בין עבריינים.
בשעות הערב בראשון לציון, נדקר למוות הנער נתנאל אהרון בן ה-15. שוטרי תחנת ראשון לציון פתחו בסריקות, אך טרם נעצר חשוד במעשה.
בלילה שבין חמישי לשישי נורה למוות שרבל עזאם, בן 44 מהיישוב אעבלין בגליל התחתון, בזמן שהיה ברכבו בכניסה ליישוב. גבר נוסף בשנות ה-30 לחייו נפצע באורח קשה מהירי. שוטרי המחוז הצפוני עצרו לחקירה גבר בן 36 מהמרכז בחשד למעורבות ברצח. מחקירה ראשונית עולה כי הרקע לירי הוא סכסוך מתמשך בין משפחות עבריינים.
בשבת בצהריים, גבר כבן 40 נפצע באורח קשה מדקירה במהלך קטטה ברחוב רוטשילד בבת ים. הוא פונה לבית החולים וולפסון בחולון. לפי החשד, הקטטה החלה סמוך לקיוסק במקום, ומחקירת המשטרה עלה כי היו מעורבים בה כמה בני אדם. שני חשודים נעצרו סמוך למקום, והחקירה נמשכת. הרקע ככל הנראה פלילי.
11 צפייה בגלריה
שרבל עזאם
שרבל עזאם
שרבל עזאם, נורה ברכבו בכניסה ליישוב
בלילה שבין שבת לראשון, גבר כבן 30 נפצע באורח קשה בפיצוץ רכב בחניון ברחוב דרך הרכבת המוביל לתחנת הרכבת בנתניה. צעיר נוסף כבן 24 נפצע באורח בינוני. צוות מד"א פינה את השניים לבית החולים לניאדו בעיר. שוטרים שהגיעו למקום איתרו שרידים של נשק שנמצא ברכב בו היו שני הפצועים. לפי החשד הראשוני נראה שהרקע לאירוע פלילי, ונבדק אם מדובר בניסיון חיסול במסגרת מלחמת כנופיות בעיר.
ביום ראשון, ליאם, צעיר בן 22 על הרצף האוטיסטי הותקף בירידה מהאוטובוס בפ"ת - ואיש מהעוברים ושבים לא עזר לו. ליאם התכוון לרדת בתחנה הבאה אך אדם זר שאינו מכיר תקף אותו, דחף אותו החוצה מהאוטובוס והכה אותו. אמו סיפרה כי הוא "התחנן על חייו וזעק לעזרה" עד שאישה כבת 80 ירדה מביתה ועמדה חוצץ בינו לבין התוקף, שטרם נעצר.
באותו יום, שלושה תושבי צפת נעצרו בחשד לרצח של אודי שטרן, תושב העיר בן 31 שגופתו נמצאה ביום חמישי בביתו. לפי החשד, השלושה הכו את המנוח במהלך קטטה שהתפתחה על רקע חוב כספי של אחד מהם לשטרן. עוד עלה מהחקירה הראשונית כי לאחר הקטטה חזר שטרן לביתו, שם מת כעבור זמן לא ידוע, ככל הנראה ממכה שקיבל בראשו.
השוטרים הגיעו לביתו של שטרן בחמישי, לאחר שקרוביו שלא שמעו ממנו כמה ימים דיווחו על כך למשטרה. לאחר שפרצו את דלת הבית, הם מצאו את גופתו של שטרן עם סימני אלימות עליה. הגופה נשלחה לנתיחה במכון לרפואה משפטית באבו כביר, ומתוצאותיה עלה החשד כי הרקע למוות הוא פלילי.
11 צפייה בגלריה
זירת פיצוץ הרכב בחניון, סמוך לתחנת הרכבת בנתניה
זירת פיצוץ הרכב בחניון, סמוך לתחנת הרכבת בנתניה
פיצוץ הרכב בנתניה. ככל הנראה סכסוך כנופיות
(צילום: דוברות המשטרה)
11 צפייה בגלריה
החבלות שנגרמו לליאם הנמצא על הרצף האוטיסטי באבנים שהושלכו לעברו
החבלות שנגרמו לליאם הנמצא על הרצף האוטיסטי באבנים שהושלכו לעברו
ליאם והלבנה שבאמצעותה הותקף
בלילה שבין ראשון לשני נורה למוות מהראן אבו סיף בן ה-40 ביפו. הוא הובא לבית החולים וולפסון כשמצבו קשה, והרופאים נאלצו לקבוע את מותו. המשטרה פתחה בחקירת הרצח, הרקע לאירוע פלילי.
פחות מיממה לאחר מכן, גבר כבן 40 הוכה במוט ברזל על ידי נערים בגן באור יהודה אחרי שהעיר להם כי הם משחיתים את המקום וצילם אותם. הגבר, שנפצע באורח בינוני, פונה לבית החולים שיבא בתל השומר כשהוא סובל מחבלה בפלג גופו העליון.
11 צפייה בגלריה
אחד התוקפים מחזיק בידו אלת ברזל, גבר העיר ל נערים ש השחיתו
אחד התוקפים מחזיק בידו אלת ברזל, גבר העיר ל נערים ש השחיתו
אחד הנערים מאור יהודה, מחזיק מוט ברזל
לדברי הקורבן, הוא וחבר שהיה איתו הבחינו בשני נערים משחיתים דבר מה בגן וצילמו אותם. הנערים הבחינו בהם ודרשו שימחקו את הצילום, וכשסירבו תקפו את הקורבן פיזית - גם באמצעות חפץ חד. לאחר התקיפה הם נמלטו, והמשטרה עצרה את השניים בני 14 ו-15 אתמול. מעצרם הוארך בבית המשפט עד מחר.
לכל שרשרת אירועי האלימות שתוארה כאן העדיף השר לביטחון הפנים שלא להתייחס, זאת על אף הבטחותיו טרם כניסתו למשרד, ולפיהן הוא יחזיר את הביטחון, המשילות והסדר לרחובות.

אז למה הוא כן התייחס?

לעומת זאת, בן גביר כן דיבר על ההפגנות נגד הממשלה, והרבה. בפתח ישיבת הסיעה שלשום אמר יו"ר עוצמה יהודית בין היתר כי הוא בעד הפגנות, "אבל מי שחוסם כביש ומי שמתפרע, צריך להיעצר. דין הפגנה בתל אביב כדין הפגנה בירושלים, דין הפגנה של השמאל כדין הפגנה של הימין".
הוא גם התייחס להנפת דגלי פלסטין הבודדים שתועדו בהפגנה בתל אביב וכתב: "הנחתי היום את משטרת ישראל לאכוף איסור הנפת כל דגל אש"ף שמגלה הזדהות עם ארגון טרור מהמרחב הציבורי ולעצור כל אירוע הסתה נגד מדינת ישראל. נילחם בטרור ובעידוד טרור בכל הכוח".
הבוקר אמר בן גביר בריאיון ל-ynet radio כי ראשי האופוזיציה "מבעירים את השטח". הוא טען כי המשטרה עושה איפה ואיפה בין "אנשי שמאל למפגינים אחרים", והוסיף כי "ישראל היא דמוקרטיה. אבל אני כן קורא לאופוזיציה ולאנשיה - תגלו אחריות".
11 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר בעימות מול קובי שבתאי בכנסת
איתמר בן גביר בעימות מול קובי שבתאי בכנסת
"הנחתי את משטרת ישראל לאכוף איסור הנפת כל דגל אש"ף". בן גביר והמפכ"ל
(צילום: עמית שאבי)
בשבוע שעבר כינס בן גביר דיון עם מפכ"ל המשטרה ונציבת שב"ס קטי פרי לקראת שחרורו של המחבל כרים יונס, שרצח את רב"ט אברהם ברומברג בשלהי 1980. הוא הורה להסיעו לצומת רעננה, כך שלא יחגוג ביציאתו מהכלא. בהמשך, ולאחר שהורה "למנוע חגיגות", כוחות מג"ב ומשטרה הגיעו למתחם קבלת הפנים שהוכן עבור חזרת המחבל לביתו בכפר עארה. בשבוע האחרון אף קיים דיון נוסף עם המפכ"ל בנושא, והשניים ניסו "למצוא דרכים חוקיות" שיאסרו על חגיגות שכאלה.
ביום חמישי שעבר ערך ביקור בכלא נפחא, ואף צייץ על כך למחרת בחשבון הטוויטר שלו. "ביקרתי אתמול בכלא נפחא בעקבות בניית תאים חדשים, כדי לוודא שמי שרצח יהודים לא יקבל תנאים טובים יותר מהקיים", כתב והבטיח: "אמשיך לטפל בתנאי הכליאה של האסירים הביטחוניים, תוך מגמה להפסיק את המדיניות שהייתה עד היום ולהעביר את חוק עונש מוות למחבלים".
במוצאי שבת צייץ על כך שחתם על צו "למניעת כנס טרור של הרשות הפלסטינית בירושלים", והמשטרה פיזרה את הכנס. "הגיע הזמן להפסיק את החגיגה ולא לאפשר לאנשי הרשות לקיים כנסי טרור בירושלים או בכל מקום אחר. מודה למשטרת ירושלים על הפעילות המהירה".
ביום ראשון הודיע כי ביטל את הנוהל של קודמו בתפקיד עמר בר-לב, שאפשר לכל ח"כ להיפגש עם מחבלים בכלא. לדבריו, הגיע למסקנה כי הביקורים הביאו להסתה ולקידום פעולת טרור.