האיחוד האירופי הכריז כי ההצעה שלו לאיראן היא "טיוטה סופית", האיראנים הגיבו ב"כן, אבל" - והאירופים אומרים כעת שזו "תשובה סבירה". בעקבות זאת, ראש הממשלה יאיר לפיד שוחח היום (שני) עם נשיא צרפת עמנואל מקרון והבהיר בפניו כי ישראל מתנגדת לחזרה להסכם הגרעין, וכי לא תהיה מחויבת להסכם כזה.
במקביל, נמשכים האיומים האיראניים על ישראל - וגם האבדות שלהם בשדה הקרב. הגנרל אבולפאזל עליג'אני, קצין בכיר במשמרות המהפכה שלפי הדיווחים באיראן שימש כ"יועץ צבאי" בסוריה, נהרג היום. הקצין הבכיר, שנולד באיספהן, נהרג לפי הדיווח בסוכנות הידיעות האיראנית מהר "במשימת ייעוץ". בתוך כך, מפקד חיל האוויר האיראני, אמיר עלי חג'יזאדה, אמר כי "איראן יכולה לשטח את ישראל כמה פעמים בלי ראשי נפץ גרעיניים". הוא צוטט בשער העיתון "קייהן", המזוהה עם המנהיג הרוחני העליון של איראן, עלי חמינאי.
5 צפייה בגלריה
אבולפאזל עליג'אני
אבולפאזל עליג'אני
בכיר משמרות המהפכה שנהרג, אבולפאזל עליג'אני
ובחזרה לשיחת ראש הממשלה ונשיא צרפת. מלשכת לפיד נמסר כי שני המנהיגים שוחחו באריכות על סוגיית הגרעין האיראני. ראש הממשלה לפיד חזר על הצורך במסר חד וברור לכך שלא יהיו ויתורים נוספים מול האיראנים. "ישראל תמשיך לעשות הכול על מנת למנוע מאיראן מלהגיע ליכולת גרעינית", אמר לפיד למקרון.
5 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ועמנואל מקרון
יאיר לפיד ועמנואל מקרון
לפיד ומקרון במפגש בארמון האליזה בחודש שעבר. "שוחחו באריכות על סוגיית הגרעין"
(צילום: AFP)
לפיד, נמסר עוד, הדגיש כי האיראנים ממשיכים לנהל משא ומתן על ההצעה האירופית, אף שזו הונחה בפניהם בבחינת Take it or leave it. כמו כן, הוא הזהיר כי בהצעה אלמנטים חדשים החורגים מגבולות הסכם הגרעין המקורי, וכי היא תסלול את הדרך להזרמת הון רב למערכת הטרור ולהתעצמותה הצבאית של איראן. נשיא צרפת הדגיש מצדו בשיחה את מחויבותו למנוע מאיראן נשק גרעיני.
השיחה בין לפיד למקרון התקיימה יום לאחר שיחת הטלפון שערך אתמול מקרון יחד עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון וקנצלר גרמניה אולף שולץ – שעסקה בחלקה בשיחות הגרעין מול איראן. במקביל ללחץ שמפעילה ישראל בניסיון לסכל את החייאת הסכם הגרעין, שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל הביע בצהריים תקווה כי ארה"ב תשיב בצורה חיובית להצעה שהגיש נציגו בשיחות הגרעין. הוא הוסיף כי תשובתה של איראן, שנבחנת כעת על ידי ארה"ב, הייתה "סבירה" בעיניו.
"הייתה הצעה מצדי כמתווך בשיחות שלפיה 'זו נקודת השוויון שהשגנו', אני לא חושב שאנחנו יכולים לשפר אותה מצד כזה או אחר", אמר בורל בכנס באוניברסיטה בעיר סנטנדר שבספרד. "הייתה לכך תגובה מצדה של איראן שאני החשבתי כסבירה", הוסיף. הטיוטה והתשובה הועברו לבחינתה של ארה"ב, ובורל הביע כאמור תקווה לתשובה חיובית מוושינגטון – כזו שתביא לדבריו סוף לשיחות הגרעין.
5 צפייה בגלריה
 ביידן, הנשיא האיראני ראיסי ולוחמי משמרות המהפכה. בכיר אמריקני: "יש מומנטום, אבל נותרו פערים"
 ביידן, הנשיא האיראני ראיסי ולוחמי משמרות המהפכה. בכיר אמריקני: "יש מומנטום, אבל נותרו פערים"
ביידן, הנשיא האיראני ראיסי ולוחמי משמרות המהפכה. בכיר אמריקני: "יש מומנטום, אבל נותרו פערים"
(צילום: EPA, רויטרס, AP)
פרטי ההצעה האירופית והתשובה האיראנית אליה לא פורסמו אמנם, אך טהרן עצמה רמזה על כך שלא קיבלה באופן מוחלט את כל פרטי ההצעה שהוגשה לה, ולדבריה תשובתה כללה "עמדות ושיקולים נוספים". למרות זאת, בסוף השבוע האחרון דווח על התקדמות משמעותית בדרך לחידוש ההסכם: גורם בכיר בוושינגטון אמר לרשת CNN כי בתשובתה של איראן היא הסכימה לוותר על אחת מדרישותיה העיקריות במשא ומתן – ולא דורשת עוד את הוצאת משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור האמריקנית.
"הטקסט הנוכחי של ההסכם, והדרישות שלהם, לא מזכירים את משמרות המהפכה. אז אם אנחנו קרובים להסכם - זו הסיבה", אמר אותו בכיר. לדבריו, למרות שחתימה על ההסכם "קרובה יותר משהייתה לפני שבועיים, התוצאה עדיין אינה ודאית כי נותרו עדיין פערים. הנשיא ג'ו ביידן יאשר אך ורק עסקה התואמת את האינטרסים שלנו לביטחון לאומי". בכיר אחר שצוטט בדיווח הדגיש כי ההתקדמות במו"מ מנקודה זו ואילך עשויה להיות איטית, אך קיים מומנטום חיובי לכיוון חתימה על הסכם, יותר מבכל נקודת זמן אחרת בשנה החולפת.
למרות האופטימיות הנשמעת מדבריהם של הגורמים האמריקנים, בישראל הביעו תקווה שעדיין ניתן יהיה להביא לשינוי הכיוון שבו צועדת כעת ארה"ב – ולסכל את החזרה שלה להסכם. "הפור עוד לא נפל. היינו כבר במצב מתקדם יותר מזה", אמר במוצאי השבת גורם ישראלי בכיר. "השינוי הוא שיש פתאום נכונות איראנית, אבל האיראנים לא עובדים כל כך מהר. אנחנו מקווים שזה הפיך".
5 צפייה בגלריה
ז'וזפ בורל
ז'וזפ בורל
ג'וזפ בורל בביקור שערך בטהרן ביוני. "התשובה האיראנית הייתה בעיניי סבירה"
(צילום: AFP)
מאיראן, בינתיים, נשמעו היום קולות אופטימיים פחות ביחס לאלו שנשמעו שם בשבוע שעבר. דובר משרד החוץ בטהרן נאסר קנאני תקף את התנהלותה של וושינגטון וטען כי היא פועלת כעת באיטיות שמעכבת את החזרה להסכם, והאשים שגם המעצמות האירופיות מגלות "חוסר מעש" שפוגע במגעים. "אמריקה ואירופה צריכות הסכם יותר מאיראן", הצהיר במסיבת עיתונאים.
"עד שלא נגיע להסכמה על כל הסוגיות, לא נוכל להגיע להסכם מוגמר", הוסיף הדובר האיראני – וכך אולי רמז לסוגיות מחלוקת נוספות שעומדות כמכשול בדרך לחידוש ההסכם, כגון הדרישה האיראנית לסגירת תיקי החקירה הפתוחים בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), הנוגעים לעקבות האורניום שנמצאו בשלושה אתרי גרעין לא מוכרזים באיראן, ושטהרן לא סיפקה תשובות מספקות בנוגע למקורן. בארה"ב הדגישו בעבר כי החקירות הללו לא קשורות לשיחות הגרעין, אך באיראן מתעקשים על סגירתן לפני חתימה על הסכם – וגורם דיפלומטי באירופה הביע החודש תקווה שבמסגרת מו"מ נפרד בין טהרן לסבא"א ניתן יהיה לפתור את הסוגיה הזו.
5 צפייה בגלריה
המתקן בנתנז
המתקן בנתנז
צנטריפוגות במתקן הגרעיני בנתנז. לאיראן יש לפי הערכה בישראל די אורניום מועשר עבור 3 פצצות
(צילום: EPA)
הסכם הגרעין, נזכיר, נחתם ב-2015 בין איראן לבין ארה"ב, צרפת, גרמניה, בריטניה, רוסיה וסין, ובמסגרתו התחייבה טהרן להגביל מאוד את העשרת האורניום שלה, כך שלא תעשיר אותו לכמויות ולרמות שמקרבות אותה לפיתוח נשק גרעיני. בתמורה לכך הוסרו מעליה רוב הסנקציות הבינלאומיות. אלא שבעקבות פרישתה של ארה"ב מההסכם ב-2018 בהוראת הנשיא דאז דונלד טראמפ, והחזרת הסנקציות שלה על טהרן, החלה איראן בעצמה להפר את הסיכומים, ולפי הדוח האחרון של סבא"א היא הספיקה לאגור כבר כ-3,800 קילוגרם של אורניום מועשר.
מדאיגה יותר העובדה שכעת היא מעשירה אורניום לשיעור של 60%, דרגה שאליה לא העשירה לפני כן, ושמקרבת אותה כדי צעד טכני בלבד מדרגת ההעשרה של 90%, המספיקה לפיתוח נשק גרעיני. מומחים מזהירים כי לאיראן יש כעת די אורניום מועשר לרמה של 60% כדי להפוך אותו לדלק שיספיק לפחות לפצצה גרעינית אחת, וגורם מדיני בישראל העריך כי הכמות שצברה מספיקה כבר לייצור שלוש פצצות. עם זאת איראן עדיין תצטרך לעצב פצצה ומערכת שיגור מתאימה, פרויקט שדורש בדרך כלל חודשים של עבודה.
פורסם לראשונה: 16:44, 22.08.22