חודש בלבד לאחר ששבתו בעקבות תקיפת אנשי צוות רפואי בבית החולים הדסה בירושלים, הרופאים יפתחו מחר (חמישי) בשביתה בת יומיים במחאה על תקיפה נוספת, הפעם נגד רופאת משפחה במרפאה של קופת החולים כללית בבאר יעקב. היה זה אירוע אלימות אחד נוסף בשורה ארוכה של מקרים דומים, ונראה שעבור אנשי הצוות הרופאי בכללותם – האלימות בבתי החולים ובקופות החולים כבר הפכה לשגרה.
המקרה הקיצוני ביותר של אלימות בקופות החולים התרחש בשנת 2017, אז נרצחה האחות טובה קררו בסניף קופת החולים כללית בחולון על ידי אשר פרג', תושב העיר שהצית אותה למוות. גם בשנה האחרונה מתמודדים על בסיס קבוע חברי הצוותים עם אלימות קשה שמופנית כלפיהם. להלן רשימה חלקית בלבד של אירועי האלימות האחרונים שחוו אנשי רפואה.
6 צפייה בגלריה
הרופאה שהותקפה בידי מטופל בכללית באר יעקב
הרופאה שהותקפה בידי מטופל בכללית באר יעקב
כמה מאירועי האלימות בשנה האחרונה נגד אנשי הרפואה. "מגפה של ממש"
(צילום: דוברות הדסה, חיים הורנשטיין, דוברות בית החולים לניאדו)

בית החולים לניאדו בנתניה, 8 בנובמבר 2021: מלווה של מטופל במחלקה לרפואה דחופה תועד מטיח לרצפה מסך מחשב בעמדת האחיות ונהדף על ידי צוות האבטחה בבית החולים, "רגע לפני שתקף פיזית אחות מהמחלקה", לפי הודעת בית החולים.
בית החולים סורוקה בבאר שבע, 14 בנובמבר 2021: קטטה המונית פרצה בין שתי המשפחות אל-טלאלקה ואל-קסאסי מרהט בשטח בית החולים. ארבעה בני אדם נפצעו באורח קל, בהם צעירים שנדקרו. הקטטה כללה גם יידוי אבנים וירי באוויר. אנשי הצוות, המטופלים והמבקרים בבית החולים העידו על בהלה רבה שהתחוללה באותם רגעים.
6 צפייה בגלריה
זירת האירוע
זירת האירוע
נזקי ההתפרעות בסורוקה, בנובמבר אשתקד. מכות, יידוי אבנים וירי לאוויר
(צילום: חיים הורנשטיין)
6 צפייה בגלריה
זירת האירוע
זירת האירוע
(צילום: חיים הורנשטיין)
בית החולים רמב"ם בחיפה, 27 בנובמבר 2021: רופא, שלוש אחיות, מאבטחים ושוטר הותקפו על-ידי בני משפחה של חולה אונקולוגי שהלך לעולמו. למקום הוזעקו שוטרים שעצרו תושב אום אל פחם, בן 20, ושני קרובים נוספים, גבר ואישה בשנות ה-40 לחייהם.
בית החולים הדסה הר הצופים בירושלים, 16 במאי 2022: בני משפחה ממזרח ירושלים שקרוב משפחתם הלך לעולמו התפרעו, שברו דלתות וחלונות, השחיתו את המחשבים והציוד בעמדת האחיות והכו אנשי צוות. מאבטחי בית החולים ושוטרים שהוזעקו למקום השתלטו על המתפרעים והשיבו את הסדר על כנו.
איש מהחולים במחלקה לא נפגע, אך בבית החולים ציינו כי שני אנשי צוות נפצעו באורח קל וטופלו בחדר המיון. אחת האחיות העידה אחר כך כי ההתפרעות הייתה כמו "סרט אימה" ולדבריה החשודים "שברו הכול" וזרקו חפצים "על כל מי שלבש לבן". היא סיפרה שגם ירקו עליה.
6 צפייה בגלריה
ההרס בבית החולים
ההרס בבית החולים
נזקי ההתפרעות בהדסה, בחודש שעבר
(צילום: יואב דודקביץ', דוברות הדסה )
6 צפייה בגלריה
 עצרת מחאה בהדסה הר הצופים
 עצרת מחאה בהדסה הר הצופים
גם בעקבות אותה תקיפה שבתו בבתי החולים
(צילום: אלכס קולומויסקי)

המרכז הרפואי לגליל בנהריה, 18 במאי 2022: רגע לפני שביתת המחאה שהוכרזה אז בגלל התקיפה בהדסה, בני משפחה של הרוג בתאונת דרכים התפרעו בבית החולים הצפוני ותקפו אנשי אבטחה ואחרים שנקרו בדרכם בחדר המיון. המאבטחים נאלצו להשתמש בגז פלפל, וכמה מהם נפצעו באורח קל.
בית החולים וולפסון בחולון, 20 במאי 2022: מטופל היכה רופא בחדר המיון במוסד הרפואי בפניו ושבר את משקפיו.
המרכז הרפואי לגליל בנהריה, 2 ביוני 2022: שני תושבי דיר אל-אסד תקפו מאבטחים בבית החולים, ושניים מהמאבטחים נזקקו לטיפול רפואי. קרוב משפחה של החשודים בתקיפה, שנפצע אנושות מירי, אושפז במחלקה לטיפול נמרץ. ארבעה קרוביו דרשו להיכנס לביקור במחלקה, אולם הוסבר להם שאין אפשרות להכניס את כולם. בתגובה לכך החלו הארבעה להתפרע, והמאבטחים שהוזעקו למקום נאלצו להשתמש בגז פלפל כדי לעצור אותם.

מרפאת "כללית" בבאר יעקב, 14 ביוני 2022: רופאת משפחה בסניף הותקפה על ידי מטופל כבן 30, תושב העיר, שלפי החשד לא היה מרוצה מהטיפול שקיבל – והכה בה בראשה שוב ושוב בפטיש ברזל שאותו הביא מראש לפגישה עמה. היא לחצה על לחצן מצוקה, והתוקף נעצר. המשטרה מייחסת לו חשד לרצח, והיום הוארך מעצרו. הוא נשלח לבדיקה פסיכיאטרית. כתוצאה מהתקיפה הרופאה נפגעה בראשה וסבלה משבר ביד. היא אושפזה במרכז הרפואי תל השומר, משם נמסר כי מצבה מוגדר קל.
בעקבות התקיפה האחרונה הכריזה כאמור הסתדרות הרופאים על שביתה כללית בימים חמישי ושישי בכל בתי החולים ומרפאות הקהילה, שבמהלכה יעבדו הרופאים במתכונת שבת בלבד. במקביל, החליטו בוועד עובדי קופת חולים כללית על שביתה מחר של האחים והאחיות בכל המרפאות בקהילה ובבתי החולים של כללית.
מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש גינה הבוקר בחריפות את תקיפת רופאת המשפחה בבאר יעקב. "זה כבר הופך לשגרה, אי אפשר להמשיך בצורה הזו וחייבים למצוא דרך להפסיק את זה", אמר פרופ' אש בריאיון לאולפן ynet. "זה אירוע קשה מאוד, שוחחתי עם הרופאה ואני מבין שהיה פה מזל גדול מאוד שזה הסתיים איך שהסתיים", אמר מנכ"ל משרד הבריאות.

בעקבות השביתה הקודמת בחודש שעבר, נזכיר, התקבלה בממשלה דרישת הרופאים להציב עמדות שיטור בכל בתי החולים בישראל, החלטה שעלותה נאמדת ב-19 מיליון שקלים. כעת דורשת הסתדרות הרופאים לתגבר גם את מערך האבטחה במרפאות הקהילתיות. יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, איים אמש בהחרפת צעדי המחאה: "כל עוד לא נראה מעשים של ממש בטווח המיידי, נחריף את הצעדים עד שמישהו פה יתעורר ויבין שהאלימות במערכת הבריאות היא מגפה של ממש".
חגי אמר הבוקר לאולפן ynet שהמצב חמור וכי הוא מקבל עשרות הודעות ושיחות מרופאי משפחה שחוששים להגיע למקום העבודה. "פנתה אליי רופאה מירושלים שביקשה להרחיק מטופלת אלימה מהמרפאה", אמר חגי, "היא פנתה לבית הדין שאמר שאפשר רק להזהיר אותה. אז אתה מבין שיש פה בעיה קשה, גם בנושא של אכיפה".
לצד תקיפות של ממש, במערכת הבריאות מדגישים את העובדה שמאז החלה מגפת הקורונה והוטלו הגבלות שעוררו התנגדות מצד גורמים שונים באוכלוסייה, גברה משמעותית ההסתה נגד גורמים במערכת. בין אלו שסבלו מאיומים ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס, שבאוקטובר אשתקד הוצמד לה מאבטח. בחודש שעבר סיפרה אלרעי פרייס כי גם על ילדיה איימו ברצח.
6 צפייה בגלריה
המחאה בשיבא
המחאה בשיבא
מחאה נגד האלימות בבית החולים שיבא, בחודש שעבר
(צילום: יאיר שגיא)
פרופ' אש הדגיש אמנם בריאיון הבוקר לאולפן ynet כי אין בהכרח קשר ישיר בין ההסתה בעקבות הגבלות הקורונה לאלימות כלפי מטפלים, אך הדגיש כי יש "אווירה כללית שמתירה את דמם של מטפלים ובלי שום סיבה. רופאה הייתה עסוקה ולא יכלה לקבל את המטופל. הוא פורץ לחדר עם לום מברזל ומכה בה פעמים רבות בראש ובאיברים אחרים. זה פשוט מזעזע, וחייבים לעצור את השיח האלים ואת התנהגות הזאת".
בשעות הצהריים נמסר ממשרד הבריאות כי המנכ"ל אש כינס היום ישיבה דחופה של ועדת היישום והמעקב אחרי מיגור האלימות, שעומד בראשה המשנה למנכ"ל ד"ר ספי מנדלוביץ, ובהשתתפות משטרת ישראל, משרד המשפטים, נציגי בתי החולים והקהילה, המשרד לביטחון פנים, יו״ר ארגון רופאי המדינה נציג הר"י, הסתדרות האחיות וגורמים בכירים במשרד הבריאות.
יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד הוסיף כי אם לא יוצגו צעדים למיגור האלימות כלפי משרתי ציבור תוך 10 ימים, בכוונתו להכריז סכסוך עבודה בכל המגזר הציבורי. "האלימות כלפי עובדות ועובדים המשרתים את הציבור היא תופעה שלמרבה הצער רק הולכת וגוברת", אמר בר-דוד. "עובדות ועובדים מותקפים וניצבים מול אוזלת היד של רשויות המדינה ואכיפת החוק. זאת העת לפעול בעוצמה למיגור מוחלט של התופעה. לא נסכים להתרגל למקרים הללו ולדיווחים הללו".