הערב זה קורה: פחות משנה לאחר ההישג הבלתי נשכח של נבחרת הנוער של ישראל - מדליית הכסף באליפות אירופה עד גיל 19 - החבורה של המאמן אופיר חיים חוזרת לקדמת הבמה. הפעם העולמית. הכחולים-לבנים יפתחו הערב (ראשון, 21:00, שעון ישראל) את הופעתם ההיסטורית באליפות העולם עד גיל 20 - המונדיאליטו - כשיפגשו את קולומביה בבית 3.
מאליפות אירופה עד למונדיאליטו - המסע של נבחרת הנוער
הנבחרת המופלאה הזו הגיעה ב-2022 עד גמר היורו נגד אנגליה, ואף הוליכה 0:1, אך ספגה את שער השוויון, הפסידה 3:1 בהארכה - וחזרה ארצה שבורת לב, אך גאה. עכשיו היא נמצאת רגע לפני עוד אירוע שיא, הפעם אי שם בארגנטינה - בטורניר יוקרתי שייערך מה-20 במאי עד ה-11 ביוני. עד כמה יוקרתי? המונדיאליטו גילה לעולם שמות כמו צ'אבי, אנחל די מריה ואחד העונה לשם לאו מסי.
ולא פחות חשוב מזה: כבר יותר מחמישה עשורים שהכדורגל הישראלי, לפחות ברמת הנבחרת הבוגרת, לא מצליח להגיע לבמה הגדולה מכולן - המונדיאל. אפילו ליורו, אליפות אירופה, הוא אף פעם לא הצליח להשתחל. והנה, סוף-סוף נבחרת כחול-לבן מגיע לטורניר עולמי ענק. זו כבר סיבה לחגיגה.
אז מה צריך לדעת לקראת ההופעה ההיסטורית של ישראל? ריכזנו לכם את השאלות (והתשובות) הבוערות.
14 צפייה בגלריה
נבחרת הנוער
נבחרת הנוער
יחגגו גם בארגנטינה? נבחרת הנוער
(צילום: Seb Daly - UEFA via Sportsfile)
14 צפייה בגלריה
אופיר חיים
אופיר חיים
רגע מרגש. המאמן אופיר חיים
(צילום: Seb Daly - UEFA via Sportsfile)

מה זה מונדיאליטו (גביע העולם לנוער)?

המונדיאליטו, או בשמו המלא – גביע העולם בכדורגל עד גיל 20, הוא מפעל בינלאומי צעיר יחסית שמשוחק בכל שנתיים החל משנת 1977. טוניסיה הייתה הראשונה לארח אותו וברית המועצות הראשונה להניף את הגביע לאחר שניצחה את מקסיקו 8:9 בדו-קרב פנדלים. הקיץ הוא יתקיים לראשונה לאחר הפסקה של ארבע שנים, בעקבות ביטול אליפות 2021 בגלל מגפת הקורונה.

איך נבחרת ישראל הגיעה למונדיאל הנוער?

את כרטיס הכניסה השיגו הבחורים של אופיר חיים באליפות אירופה בלתי נשכחת בסלובקיה ביוני 2022. רק שמונה נבחרת בכלל הגיעו ליורו עד גיל 19, ביניהן ישראל. את שלב הבתים היא סיימה במקום השני, שלא רק העלה אותה לחצי הגמר - אלא גם הבטיח לה את ההשתתפות ההיסטורית במונדיאל עד גיל 20.
גם ההמשך בסלובקיה היה מופלא, עם ניצחון סנסציוני 1:2 על צרפת החזקה בחצי הגמר. הטריקולור היו הפייבוריטים לזכייה בטורניר, מה שהפך את ההישג לחגיגי עוד יותר. בגמר ישראל אמנם הפסידה 3:1 לאנגליה, אבל גם כך תואר סגנית אלופת אירופה לנבחרת כדורגל ישראלית היה הישג אדיר בכל קנה מידה.
14 צפייה בגלריה
נבחרת הנוער
נבחרת הנוער
נבחרת הנוער
(צילום: Seb Daly - UEFA via Sportsfile)

למה ההשתתפות עצמה נחשבת להישג היסטורי?

במסגרת אליפויות אירופה הצליחה נבחרת ישראל עד גיל 19 (ולפני כן במתכונת של עד גיל 18) לעשות קצת נחת פה ושם, כשעלתה לטורנירים ב-1997 (עם המאמן זאביק זלצר), ב-2014 (עם המאמן אלי אוחנה) ובאליפות האחרונה בסלובקיה. מונדיאליטו? את זה הכדורגל הישראלי עוד לא חווה מאז בעיטת הפתיחה של המפעל לפני 46 שנה. נכון, זה עדיין לא מעלים את המדבר הספורטיבי שבו הולכת הנבחרת הבוגרת שלנו כבר 53 שנה מאז המונדיאל היחיד שבו השתתפה, אבל זו בהחלט סיבה לגאווה.

למה ההשתתפות הישראלית גרמה לסערה פוליטית?

עוד לפני שישראל עלתה למונדיאליטו, אירוח הטורניר הוענק ב-2019 לאינדונזיה - מדינה מוסלמית שאיתה אין לנו יחסים דיפלומטיים. אינדונזיה אינה מדינת כדורגל מסורתית, ואירוח אירוע בסדר הגודל הזה היה הזדמנות פז עבורה לדחוף קדימה את הענף במדינה. אחרי שישראל זכתה בכרטיס המפתיע, נראה היה שהאינדונזים לא יערימו קשיים על השתתפותה, אך ככל שהתקרב מועד האליפות כך גברו הקולות במדינה נגד כניסתה של נבחרת ישראלית.
14 צפייה בגלריה
הפגנה נגד השתתפות ישראל במונדיאליטו
הפגנה נגד השתתפות ישראל במונדיאליטו
התנגדו ואיבדו את אירוח הטורניר. הפגנה בג'קרטה נגד השתתפות ישראל במונדיאליטו
(צילום: AP)
וכך, מאות אנשים הפגינו לפני חודשיים בג'קרטה הבירה נגד אירוח נבחרת הנוער, ומושל האי באלי - שבו יועדו להיערך המשחקים - הכריז כי לא יאפשר לנבחרת להגיע לתחומי האי. כשאינדונזיה ביקשה לדחות את הגרלת משחקי המונדיאליטו, כבר נדלקו בפיפ"א - התאחדות הכדורגל העולמית - כל הנורות האדומות, וראשיה החליטו לשלול מהמדינה את אירוח האליפות. בהמשך החליטה פיפ"א להזיז את הטורניר לארגנטינה, ולאחר משא ומתן עם צ'יקי טאפיה, יו"ר ההתאחדות הארגנטינאית, נתנו למארחת החדשה את מקומה של אינדונזיה. כך, למעשה, הודחה המדינה האסיאתית מהטורניר שאותו אמורה הייתה לארח.

מי הם הכוכבים של נבחרת ישראל לנוער ולמה השחקן הכי טוב שלה לא משחק?

כוכב הנבחרת הבלתי מעורער הוא כמובן אוסקר גלוך, רק שהוא לא יגיע לארגנטינה. הקשר המחונן של רד בול זלצבורג, שרק לפני מספר חודשים נמכר בסכום עתק של 7 מיליון יורו ממכבי ת"א לאלופת אוסטריה, לא שוחרר על-ידי קבוצתו החדשה, שעדיין נאבקת על האליפות במדינה שלה - והוא יחסר מאוד לאופיר חיים. גם ככה מצפות לו משימות לא פחות חשובות בקיץ, אחרי שתסתיים הליגה האוסטרית: אליפות אירופה עד גיל 21 וגם משחקי הנבחרת הבוגרת במוקדמות היורו. למעשה, אפשר להגיד שלמרות המעמד הסופר מכובד, שירותיו של גלוך חשובים יותר במשימות אחרות של הכדורגל הישראלי.
14 צפייה בגלריה
אוסקר גלוך והחברים חוגגים
אוסקר גלוך והחברים חוגגים
יחסר לנבחרת. אוסקר גלוך
(צילום: AFP)
14 צפייה בגלריה
אל ים קנצפולסקי
אל ים קנצפולסקי
ייקח את ההובלה? אל-ים קנצפולסקי
(צילום: Seb Daly - UEFA via Sportsfile)
14 צפייה בגלריה
תאי עבד
תאי עבד
מככב בהולנד. תאי עבד
(צילום: Seb Daly - UEFA via Sportsfile)
14 צפייה בגלריה
רוי רביבו
רוי רביבו
מביא גאווה לאבא. רוי רביבו
(צילום: Seb Daly - UEFA via Sportsfile)
בלעדיו, ובלי סופרסטאר נוסף בדמות עידן טוקלומטי ממכבי פ"ת שסובל מפציעה, עיקר המעמסה תיפול על אל-ים קנצפולסקי (הפועל ת"א), תאי עבד (קבוצת הנוער של פ.ס.וו איינדהובן ההולנדית), רוי רביבו (הפועל ירושלים, בנו של כדורגלן העבר חיים רביבו) והקפטן איליי מדמון (בית"ר ירושלים).

מהי שיטת הטורניר והמשחקים?

24 נבחרות ישתתפו בטורניר. הן חולקו לשישה בתים, שבכל אחד מהם ישחקו ארבע נבחרות. ההגרלה נעשתה בצורה כזו ששתי נבחרות מאותה יבשת לא יכולות לשחק יחד, וכך נמנעה ישראל מבית משותף עם נבחרות חזקות כמו צרפת, אנגליה ואיטליה.
אז מה קורה בשלב הבתים? בכל בית, כל נבחרת מקיימת שלושה משחקים - אחד נגד כל יריבה. בסיום משחקי הבתים, שתי הראשונות מכל בית עולות לשמינית הגמר. אליהן יצטרפו ארבע הנבחרות הטובות ביותר מבין שש הנבחרות שסיימו במקום השלישי.
14 צפייה בגלריה
היו שם כשזה קורה. אוהדי הנבחרת
היו שם כשזה קורה. אוהדי הנבחרת
האוהדים הישראלים יעשו את כל הדרך לארגנטינה?
(צילום: רויטרס)
העולות מהמקום השלישי ייקבעו בהתאם למספר הנקודות שהשיגו, כאשר במקרה של שוויון דמות העולה תוכרע על הפרש שערים. במקרה של שוויון גם בקטגוריה זו, תינתן עדיפות לנבחרת שהבקיעה יותר. אם וכאשר ייווצר מצב של שוויון גם בהפרש השערים וכמות השערים שנכבשו, תכריע כמות הכרטיסים האדומים והצהובים שנשלפו לחובת הנבחרות המעורבות.
בסך הכל ימשיכו 16 נבחרות לשלב הבא, ומכאן הטורניר ישוחק בשיטת נוקאאוט - המנצחת עולה שלב, המפסידה הולכת הביתה - כל הדרך עד לגמר הגדול. כל משחקי נבחרת ישראל בטורניר ישודרו בכאן 11.

מי היריבות של ישראל?

ישראל הוגרלה לבית 3 עם שלוש נבחרות: קולומביה, סנגל ויפן. יריבתנו הראשונה יכולה להתהדר בשחקן המוכשר של אסטון וילה, ג'ון דוראן בן ה-19. מדובר בכוכב הגדול של הבית. לא סתם הערך שלו לפי האתר Transfermakt עומד על 12 מיליון אירו. סנגל, שאותה נפגוש ביום רביעי, היא אלופת אפריקה המכהנת - והיא עשתה זאת בטיול קליל ועם הפרש שערים יוצא דופן של 0:14.
14 צפייה בגלריה
ג'ון דוראן
ג'ון דוראן
שווה 12 מיליון אירו. ג'ון דוראן מאסטון וילה, שמככב גם בנבחרת קולומביה
(צילום: gettyimages)
יפן היא יריבה לא פשוטה בכלל, גם אם רוב שחקניה משחקים בליגה המקומית. השם הבולט הוא הקפטן קוריו מאטסוקי, שמשחק בפ.צ טוקיו. חברו לקבוצה החלוץ נאוקי קומאטה סיים כמלך השערים של הנבחרת באליפות אסיה שנערכה השנה, שבה הודחה בחצי הגמר אחרי הפסד לעיראק בפנדלים.

מי אלופת העולם ומי שיאנית הזכיות?

אלופת העולם המכהנת היא אוקראינה - שכלל לא עלתה לטורניר הפעם ולא תוכל להגן על התואר. האוקראינים זכו בטורניר ב-2019, לראשונה בתולדותיהם, בטורניר שנערך בפולין. כוכב הנבחרת שזכתה היה דנילו סיקאן, חלוץ שחטאר דונייצק. שיאנית הזכיות היא ארגנטינה, שהניפה שש פעמים את גביע המונדיאליטו. גם היא כאמור לא עלתה לטורניר, אך בסופו של דבר תשתתף על תקן המארחת - בעקבות הדחתה של אינדונזיה והעברת הטורניר אליה.
14 צפייה בגלריה
מי תזכה השנה בגביע?
מי תזכה השנה בגביע?
מי תזכה השנה בגביע?
(צילום: AP)

מי הכוכבים הכי גדולים שהתגלו באליפות הזאת לאורך השנים?

14 שחקנים שהראו ניצוצות באליפות העולם לנוער הפכו לאחר מכן לכוכבים גדולים גם בכדורגל העולמי, ואף זכו במונדיאל יחד עם נבחרותיהם. ביניהם ניתן למצוא את דייגו מראדונה (זכה עם ארגנטינה ב-1979), בבטו, דונגה וז'אורז'יניו (1983), טפארל (1985), דידה (1993), איקר קסיאס, קרלוס מרצ'נה וצ'אבי (1999), לאו מסי (2005), אנחל די מריה (2007), פול פוגבה, סמואל אומטיטי, אלפונס אראולה ופלוריאן טאובין (2013).
14 צפייה בגלריה
מסי
מסי
התואר הראשון שהביא לארגנטינה. מסי עם גביע המונדיאליטו ב-2005
(צילום: Lars Baron / gettyimages)
14 צפייה בגלריה
צ'אבי
צ'אבי
וגם הוא התגלה באליפות העולם עד גיל 20. צ'אבי (משמאל) במדי נבחרת הנוער של ספרד
(צילום: Laurence Griffiths / gettyimages)
פורסם לראשונה: 08:56, 18.05.23