רכבי פנאי הפכו בשנים האחרונות מנישה לליבת שוק הרכב, באופן שמאיים להכחיד קטגוריות וותיקות כמו משפחתיות, משפחתיות גדולות או מיניוואנים. הצונאמי השיווקי כה חזק, עד כי אין מותג בתעשיית הרכב, לרבות מותגי יוקרה, פאר ואקזוטיקה, שיכולים להמלט ממנו, ושאין בארסנל שלהם רכב פנאי מסוגנן המאפשר ישיבה מורמת מעם.
אחרי שבחרנו את מכוניות הנוסעים הטובות בכל הקטגוריות, כעת אנחנו בודקים את רכב הפנאי העממיים שמוצעים כיום במגוון גדלים וגרסאות, מקטנים על בסיס דגמי סופר-מיני ועד גדולים עם מקום לשבעה נוסעים. הבחירה שלכם שונה? ספרו לנו עליה בתגובות.

פנאי קטן

5 צפייה בגלריה
ניסאן ג'וק סיטרואן C3 איירקרוס סקודה קאמיק
ניסאן ג'וק סיטרואן C3 איירקרוס סקודה קאמיק
(צילום: ניר בן זקן)
הטוב ביותר: סקודה קאמיק. הוא אומנם פחות מרשים ומיוחד למראה, דווקא בקטגוריה שמקדשת את הפוזה הקרבית. אבל גם כאן, כמו בקטגוריות אחרות, מצליחה סקודה לייצר חבילה מוטורית אטרקטיבית עם תמהיל מוצלח של גודל, נוחות, אבזור וביצועים. והקאמיק אכן מביא לזירה תא נוסעים מרווח ושימושי ממתחריו, מערכות בטיחות מתקדמות מהמקובל כציוד תקני ואיכות נסיעה מרשימה. הוא אולי לא הכי נוח בקטגוריה ובוודאי לא הכי נאה, אבל הוא בפירוש מציע את החבילה הטובה ביותר.
האלטרנטיבה: סיטרואן C3 איירקרוס. הרכב הטוב בקטגוריה עד הגעת הקאמיק, מציע גם היום את העיצוב המקורי ביותר ובנוסף הוא גם נוח מכול מתחריו, לעיתים בפער משמעותי. אם אלה תחומים שמדברים אליכם יותר מכל, לצד רצון לבחירה "שונה", הוא ללא ספק גם הבחירה המועדפת. בכל מקרה, בקטגוריה סופר-תחרותית הוא מחזיק בביטחון במקום מובטח בצמרת הגבוהה.

פנאי משפחתי

5 צפייה בגלריה
טויוטה C-HR מאזדה CX-30 קיה X-סיד
טויוטה C-HR מאזדה CX-30 קיה X-סיד
(צילום: ניר בן זקן)
הטוב ביותר: קיה X-סיד. מדובר בקטגוריה חדשה יחסית של גרסאות מוגבהות למכוניות משפחתיות, המנסות לשלב את האלמנטים העיצוביים של רכבי פנאי תוך שמירה על איכויות נסיעה טובות כשל משפחתיות-קומפקטיות. ה-X-סיד מצליח לשלב זאת בצורה הטובה ביותר בעזרת עיצוב מספיק שונה מסיד "רגילה", תוך שמירה על תא נוסעים שימושי, יכולות דינמית ראויה נטולת תחושה מגושמת של רכבי פנאי רבים. במפתיע, הוא אף מתעלה על הסיד מבחינת נוחות נסיעה ובידוד רעשים.
האלטרנטיבה: מאזדה CX-30. הגרסה המוגבהת ל-3 מביאה עמה יתרונות כמו תא נוסעים מאוד איכותי, עיצוב נאה ויכולת דינמית שהופכות אותה - בדיוק כמו המשפחתית עליה היא מבוססת - למהנה במיוחד. וכמו אחותה למשפחה, היא אינה זוכה במקום הראשון, אבל היא בהחלט הבחירה המועדפת עבור חובבי הגה עם צורך - או רצון - לתנוחת ישיבה גבוהה יותר ומראה מעט יותר הרפתקני-קרבי.

פנאי קומפקטי

5 צפייה בגלריה
פיז'ו 3008 סקודה קארוק קיה ספורטאז'
פיז'ו 3008 סקודה קארוק קיה ספורטאז'
(צילום: ניר בן זקן)
הטוב ביותר: פיז'ו 3008. הוא כבר אינו צעיר ולבטח לא רענן, ובכל זאת מחזיק בתואר רכב הפנאי הטוב בקטגוריה. הפיז'ו המוערך עושה זאת בזכות מנועי בנזין ודיזל מודרניים ועיצוב חיצוני ופנימי מרשימים לצד איכות נסיעה גבוהה מאוד. אחרי שנים ארוכות שהוא כאן, אם עליות ומורדות באטרקטיביות לקהל, ה-3008 נהנה באופן מרבי מיתרונותיו הייחודיים שיצרו עבורו פופולאריות יוצאת דופן. הצלחה שסייעה גם להרחיב משמעותית את קהל היעד של המותג.
האלטרנטיבה: טויוטה ראב4. יש לו אמנם תג-מחיר גבוה מדי שהופך אותו יקר מהמקובל בקטגוריה, אבל - בשונה מדורות קודמים - הוא מצדיק את תוספת המחיר למי שיכול להרשות לעצמו. הוא נראה טוב, מעניק תחושת כמעט-יוקרה, מציע גם יחידת הנעה היברידית חסכונית וחזקה מאוד, נוחות נסיעה גבוהה והתנהגות כביש משובחת. עם מחיר זול יותר הוא היה הופך את החיים של פיז'ו 3008 לקשים הרבה יותר.

פנאי גדול

5 צפייה בגלריה
סקודה קודיאק מיצובישי אאוטלנדר ניסאן אקסטרייל
סקודה קודיאק מיצובישי אאוטלנדר ניסאן אקסטרייל
(צילום: ניר בן זקן)
הטוב ביותר: סקודה קודיאק. אם נדמה לכם שסקודה מוזכרת פעמים רבות כ"טובה ביותר", אתם לא טועים. היצרנית הצ'כית עלתה ללא ספק על נוסחה מנצחת ומוכיחה את עליונותה כ"חבילה משתלמת" פעם אחר פעם. ובמקרה של הקודיאק, כמו בסופרב ובקאמיק, העליונות מתבטאת בתמהיל משובח. כאן עם שבעה מקומות ישיבה עם מרחב פנים מכובד, פתרונות חכמים שהופכים את השהייה בו לנעימה במיוחד, יחידות הנעה מודרניות (בנזין ודיזל), איכות נסיעה גבוהה וכמובן - סוללת מערכות בטיחות מתקדמות.
האלטרנטיבה: יונדאי סנטה פה תמיד היה יקר ביחס לדגמי פנאי עם שבעה מקומות. אבל בשונה מהדורות הקודמים, הגרסה העדכנית מצדיקה טוב יותר את פער המחיר למי שיכול להרשות לעצמו. הוא גדול מאוד וכולל רשימת אבזור עשירה במיוחד עם מערכות בטיחות מקיפות הכוללות גם מערכת התרעה מתקדמת על שכחת ילדים.

פנאי (גם) לשטח

5 צפייה בגלריה
סובארו XV
סובארו XV
(צילום: רונן טופלברג)
הטוב ביותר: סובארו XV. נכון, על הנייר הוא לא נשמע מבטיח שכן הוא מבוסס בכבדות - מנוע, גיר, מרכב, סביבת הנהג ונוסעים - על האימפרזה ותיקה שאינה ממוקמת בצמרת הקטגוריה. אבל מרווח גחון גדול יותר והנעה כפולה-קבועה יעילה עושים את כל ההבדל הנחוץ ומאפשרים יכולת שטח גבוהה יחסית לרבי פנאי "רכים" אחרים (כולל כפולי ההנעה שבהם), גם אם לא כזו של רכב שטח אמיתי. הוא סובל אמנם מיחידות הנעה ותיקות וצריכת דלק גבוהה יחסית, אבל תג-מחיר צנוע יחסית מסייע לו להיות הדגם המומלץ כאן.
האלטרנטיבה: דאצ'יה דאסטר 4WD. המשמעות של היעדר תיבה אוטומטית לגרסאות ההנעה הכפולה, הופכת אותו לנישתי בשוק הישראלי, למרות שיכולות השטח שלו גבוהות, ביחס להיותו מבוסס על פלטפורמה של מכונית נוסעים. אם אתם כן מסוגלים להתמודד עם העברת ההילוכים בעצמכם תקבלו בנוסף ליכולות השטח המפתיעות גם מרחב מחיה עדיף מבסובארו, נוחות נסיעה טובה, ביצועים מרשימים בגרסת הבנזין, צריכת דלק יוצאת דופן בדיזל ובעיקר תג מחיר נמוך למדי.