בקצרה:
  • הקונצרן הקוריאני לא מפסיק מכירות ברוסיה
  • לא מוכנים לוותר על נתח שוק עצום ורווחים עצומים
  • בזמן הזה מדווח הקונצרן על עתיד חשמלי
4 צפייה בגלריה
צ'רנייב אש עשן שריפות מכבי אש הרס נזק נזקים הריסות כוחות הצלה לוחמי אש בעקבות הפגזה הפצצה משבר מלחמה רוסיה אוקראינה
צ'רנייב אש עשן שריפות מכבי אש הרס נזק נזקים הריסות כוחות הצלה לוחמי אש בעקבות הפגזה הפצצה משבר מלחמה רוסיה אוקראינה
הרוסים מפגיזים את אוקראינה, יונדאי וקיה פחות מתרגשות
(צילום: רויטרס )
אחרות כן, יונדאי וקיה לא: יצרניות הרכב הגדולות הודיעו מיד עם תחילת הפלישה הרוסית לאוקראינה, כי לאות מחאה הן מפסיקות לשווק ברוסיה את מוצריהן. זאת בנוסף לסוללה ארוכה של כמעט כל חברות הענק שפעילות במדינה, למרות הפסדים כספיים כבדים שמהלך זה גורר עמו. על רקע החלטות אלה, מפתיע היה לגלות כי קונצרן יונדאי קיה הקוריאני בוחר להמשיך בפעילותו הרגילה.
הסיבה לכך כספית כמובן. שתי היצרניות השייכות לקונצרן מחזיקות בנתח עצום של יותר מ-23% בשוק הרכב הרוסי (קיה עם 12.3%, יונדאי עם 10.3%), ומייצרות בו גם מכוניות - הן לשיווק פנימי והן לייצוא. בסך הכל מייצרות השתיים 230 אלף מכוניות ברוסיה, ומכרו בשוק המקומי לא פחות מ-373 אלף מכוניות במהלך 2021.
זה הרבה מאוד כסף שיאבד אם השתיים יצטרפו לסוללת היצרניות המחרימות את רוסיה. בהן יצרנית הרכיבים מהגדולות בעולם מגנה, עם לא פחות משישה פסי ייצור ברוסיה. טויוטה עצרה את הייצור במדינה (80 אך מכוניות בשנה) ולא תייצא לה מכוניות, ניסאן שמכרה שם אשתקד 53 אלף כלי רכב, פולקסווגן, פורשה למבורגיני ובנטלי הפסיקו לייצא למדינה ועצרו את פסי הייצור שם, לרבות אלה של סקודה הצ'כית.
הונדה הפסיקה לשווק וכך גם פורד, ג'נרל מוטורס, יגואר, וולוו ואסטון מרטין. כאמור, יונדאי וקיה ממשיכות כרגיל, אולי בתקווה להגדיל עוד יותר את נתח השוק על חשבון היצרניות שכן בחרו להביע באמצעות הסנקציות את מורת רוחן מהמתקפה הרוסית.
ובכל זאת, גם חשמל: אולי כדי לייצר הסחת דעת מהפעילות השנויה במחלוקת ברוסיה, בחר קונצרן הרכב הקוריאני דווקא כעת להציג את תוכניותיו לעשור הקרוב. גם סוג של תשובה למפגן הכוח החשמלי של טויוטה, רנו או קונצרן סטלנטיס. בסך הכל מתכוון הקונצרן להגיע לקצב ייצור של יותר משלושה מיליון כלי רכב חשמליים ב-2030, מתוכם 1.87 מיליון ביונדאי וחטיבת היוקרה ג'נסיס, ו-1.2 מיליון של קיה.
4 צפייה בגלריה
 יונדאי איוניק 7
 יונדאי איוניק 7
יונדאי איוניק 7
הקונצרן הקוריאני יציג ב-2026 פלטפורמה חדשה וייעודית לרכב חשמלי המכונה IMA (ר"ת Integrated Modular Architecture) שתהיה גרסה מתקדמת עוד יותר לפלטפורמת E-GMP בה עושים שימוש הדגמים החשמליים, לרבות יונדאי איוניק 5 המשווקת כאן וגם קיה EV6 שכבר נחתה לצורך תקינה וג'נסיס GV60 שתנחת בקרוב. החידוש העיקרי: האחדת רכיבים במטרה לייעל את הייצור, שילוב מערכות סיוע לנהיגה מתקדמות יותר ואפשרות לעדכוני תוכנה בענן.
מה ביונדאי: היצע הדגמים החשמליים העתידי של יונדאי יעמוד על 11, לרבות שלושה דגמי סדאן, שישה רכבי פנאי ורכב מסחרי אחד. יונדאי תציג עוד השנה את האיוניק 6, משפחתית שאמורה להתחרות ראש בראש בטסלה מודל 3 למשל, עם מראה בהשראת הפרופסי קונספט. בהמשך תציג גם גרסת ביצועים N לאיוניק 5. בעוד כשנתיים יגיע איוניק 7 כרכב פנאי גדול, שיהיה ככל הנראה עם שורת מושבים שלישית.
4 צפייה בגלריה
יונדאי פרופסי
יונדאי פרופסי
יונדאי פרופסי, השראה לאיוניק 6
קיה: היצע החשמליות של קיה ב-2027 יעמוד על לא פחות מ-17. ראשון להצטרף ל-EV6 שזכה לאחרונה בתואר מכונית השנה, ה-EV9 שיושק בשנה הבאה כרכב פנאי גדול באורך חמישה מטרים. מערכת הנעה כפולה תאפשר זינוק ל-100 קמ"ש ב-5 שניות, טווח נסיעה של 540 ק"מ ואפשרות לטעינה אולטרה-מהירה, 100 ק"מ טווח בשש דקות.
בצפון אמריקה תשווק קיה שני דגמי טנדרים חשמליים, כתשובה לפורד F150 לייטנינג וראם 1500 חשמלי. באירופה תושק ב-2025 משפחתית חשמלית כתשובה לפולקסווגן ID3, רנו מגאן-E ופיז'ו e308 העתידית, וגם מחליפה חשמלית לפיקנטו.
ג'נסיס: חטיבת היוקרה הקוריאנית תציג שישה דגמים נקיים מזיהום, שניים מהם כמכוניות נוסעים וארבעה רכבי פנאי. כל הדגמים שתשווק ג'נסיס החל מ-2025 יהיו חשמליים, עם תוכניות לניתוק מוחלט מהבנזין ב-2030.
מה אנחנו חושבים: נתחיל בחשמל. הקונצרן הקוריאני פעל במהירות השכיל כך למצב עצמו כאחד המובילים בתעשיית הרכב בכל הקשור להנעה חשמלית, עם היצע דגמים רחב ומרשים ותוכניות גרנדיוזיות לעתיד הקרוב. ואלה נדרשות לאור תוכניות דומות ומרשימות לא פחות של ענקיות רכב אחרות כמו פולקסווגן, טויוטה, רנו וסטלנטיס.
אבל תרשו לנו לוותר רגע על הקדמה הטכנולוגית וההישגים השיווקיים. ישנם מצבים בהם נדרש אדם, וגם חברה (ומדינה) לקבל החלטות לא נוחות אבל נכונות. כאלה שמציבות אותו כפי שנהוג לכנות זאת, בצד הנכון של ההיסטוריה. בוודאי כשמדובר בחיי אדם. אלה החלטות שבסופו של דבר מעצבות את תדמיתה של חברה ואת מעמדה הציבורי. לטעמנו, הבחירה של יונדאי וקיה ב"עסקים כרגיל" היא לא פחות מאומללה.