9 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס, AFP, EPA)

טראמפ הכליל את ישראל בהסכם בין סרביה לקוסובו

הישג דיפלומטי נוסף, שבועות ספורים אחרי ההסכם עם איחוד האמירויות: נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הודיע אמש (ו') כי בעקבות תיווך אמריקני, סרביה התחייבה להעביר את השגרירות שלה לירושלים עד יולי 2021. בנוסף הודיע טראמפ כי ישראל וקוסובו החליטו לכונן ביניהן יחסים דיפלומטיים. ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך וטען כי גם קוסובו תפתח שגרירות בירושלים - מדינה ראשונה בעלת רוב מוסלמי שתעשה כן, אם דבריו נכונים.
ההסכמים הללו נכללים במסגרת הסכם נרחב יותר שאליו הגיעו היום קוסובו וסרביה על כינון יחסים כלכליים ביניהן, אחרי יותר מעשור של מתיחות מאז קוסובו הכריזה על עצמאות ב-2008. טראמפ טען כי ההסכם בין שתי המדינות העוינות הוא "פריצת דרך משמעותית".


בן 19 התמוטט ומת במסיבת טבע

אריאל יואב צפריר, תושב ברקן שבשומרון בן 19, התמוטט ומת אתמול בשמורת הטבע פורה שבצפון הנגב. על פי החשד, האירוע התרחש במהלך מסיבה שנערכה בטבע, על גדות נחל שיקמה, ושבה היה שימוש באלכוהול ובסמים לכאורה. הוא ככל הנראה סבל ממכת חום.
היום נחשף ב-ynet כי שרשרת מחדלים היא שהובילה למוות - שהיה כנראה יכול להימנע: כבר ב-6:30 אריאל צפריר לא חש בטוב במסיבה. במשטרה התקבלו תלונות, לדבריה עקב רעש חריג והתקהלות על רקע חוק הקורונה ולא מחשש לסכנת חיים - אבל ניידות שסרקו לא מצאו את המיקום.
כמו כן, סמוך ל-08:50 התקבלה הודעה במוקד 100 על אודות מסיבת טבע מזרחית לרוחמה, באזור שמורת פורה. ניידת מתחנת שדרות יצאה לשטח, החלה בסריקות ויצרה קשר עם המודיע, שבמשטרה אמרו כי לא ידע להכווינה. מנגד, ל-ynet אמר המתקשר - חבר קיבוץ רוחמה - כי הציע את עזרתו, ולא חזרו אליו פעם נוספת.
9 צפייה בגלריה
כרוניקה של מחדלים במסיבת הטבע
כרוניקה של מחדלים במסיבת הטבע
כרוניקה של מחדלים במסיבת הטבע
(צילום: הרצל יוסף )

9 צפייה בגלריה
מפה
מפה
מיקום המסיבה
9 צפייה בגלריה
צעיר פונה במצב קשה מנחל פורה
צעיר פונה במצב קשה מנחל פורה
כוחות משטרה בזירה
(צילום: איחוד הצלה קרית גת)
לאחר מכן התקבלה שיחה נוספת על אודות מסיבת הטבע. גורמים במשטרה אמרו כי גם במקרה זה הדיווח לא היה על חשד לסכנת חיים, אלא על מסיבת טבע ורעש. הם אמרו כי ניידת תחנת שדרות שסרקה במעבה השטח במשך קרוב לשעתיים יצאה מהמקום מבלי שהצליחה לאתר את מסיבת הטבע - והאירוע הועבר במקביל לתחנת קריית גת ולתחנת רהט.
רק ב-12:58, יותר משש שעות אחרי שדיווח לראשונה כי הוא לא חש בטוב - התקבל דיווח במד"א על מצבו הקשה של צפריר, שפונה על ידי חבריו לכביש 40, שם טופל על ידי מד"א. בבית החולים סורוקה נקבע מותו כעבור שעות ספורות.
בעקבות החשיפה על אודות המחדל המשטרתי והעובדה שהניידת לא הצליחה לאתר את מיקום המסיבה, הורה מפקד המחוז הדרומי לבדוק את הטיפול באירוע. ארבעה חשודים בארגון המסיבה נעצרו בחשד לגרימת מוות ברשלנות. המשטרה תבקש להאריך את מעצרם בשישה ימים. ארבעה נוספים עוכבו לחקירה.
ממשטרת מרחב לכיש נמסר בתגובה: "במהלך התחקור הראשוני של האירוע התברר כי סמוך ל-09:00 התקבל דיווח במוקד המשטרה מאזרח שמתגורר בקיבוץ רוחמה על כך שבאזור מתקיימת מסיבת טבע והוא שומע רעשים. מיד עם קבלת הדיווח יצאו ניידות של משטרת ישראל לאזור וביצעו במשך יותר משעתיים סריקות נרחבות, אך לא הצליחו לאתר את מקור הרעש. בתום הערכת מצב שנערכה הוחלט להטיל את החקירה על היחידה המרכזית במרחב לכיש".

גמזו: "בקרוב יהיו עשרות מתים מקורונה בחברה הערבית"

פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, אמר היום (שבת) בביקור בדליית אל-כרמל כי "בקרוב יהיו עשרות מתים בחברה הערבית". לדברי גמזו, "בכל יום במגזר הערבי יש כ-750 נדבקים, וזה עוד יעלה. חצי אחוז עד אחוז יכולים ללכת לעולמם, זו הסטטיסטיקה. במצטבר זה עשרות ויכול להגיע למאות, ברור שזה מה שיקרה".
גמזו הוסיף כי "בכל שבוע תהיה הערכת מצב מחודשת לגבי היישובים, אבל תוך שלושה שבועות אנחנו נגיע בחברה הערבית לעשרות מתים, ועוד חולים רבים יהיו במצב קריטי. חייב להתרחש שינוי, כל אדם במדינת ישראל חייב לנהוג לפי ההגבלות. מעגלי ההדבקה מגיעים לכל מקום".
9 צפייה בגלריה
הפגנה מול מעון רה"מ בירושלים
הפגנה מול מעון רה"מ בירושלים
מפגינים ומחסומי משטרה בבלפור. ארכיון
(צילום: גיל יוחנן)

המחאה בבלפור: 13 נעצרו בחשד שניסו לגנוב מחסומי משטרה

המשטרה עצרה בלילה 13 בני אדם בחשד שניסו לגנוב את המחסומים שאותם פורסת המשטרה במוצאי השבת בכיכר פריז, ולתחום את ההפגנה הצפויה במקום מול מעונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. לפי המשטרה, החשודים הגיעו למקום עם שתי משאיות שעליהן התכוונו להעמיס את המחסומים.
ממשטרת מחוז ירושלים נמסר כי העצורים הועברו לחקירה וכי גם שתי המשאיות נתפסו על ידי השוטרים. תשעה מהחשודים יובאו לדיון בהארכת מעצרם בבית משפט השלום בירושלים. לדברי פעילי המחאה שהובילו את האירוע, המשאיות נועדו "כדי להחזיר את המחסומים לחברת ההשכרה באור יהודה".
בהודעה מטעמם נמסר כי "מחסומי לחץ הם כלי נוסף של משטרת ירושלים בארסנל הכלים האלימים שמופנים כנגד המפגינים והמפגינות. כל שבוע בוחרת המשטרה לתחם את ההפגנה בצורה שלא מאפשרת שמירה על הנחיות הקורונה לנוכח מספר המשתתפים הגבוה. אנו דורשים מהמשטרה להסיר את מחסומי הלחץ ולרווח את מתחם ההפגנה על מנת לשמור על בטיחותם של המפגינים ולמנוע סכנת הדבקה".
כמו כן, אלפים יצאו למחות הערב זה השבוע ה-11 ברציפות במעל ל-300 גשרים וצמתים ברחבי הארץ על התנהלות הממשלה והעומד בראשה - בנימין נתניהו. לאחר מכן צפויים מפגינים למחות מול מעון ראש הממשלה ברחוב בלפור שבירושלים.
בינתיים, הרחובות בן מימון, עזה, כיכר פריז, אגרון, קינג ג'ורג' וקרן היסוד בבירה נחסמו. ב"דגלים השחורים", שמארגנים את ההפגנות, אמרו כי בצומת הקניותר בנס ציונה הושחתו שלטים של מפגינים: "צילום של המשחיתים נמסר למשטרה".
עוד אמרו ב"דגלים השחורים", כי "משטרת ירושלים חוסמת כבישים רבים ואזורי חניה ומונעת מאזרחים ואזרחיות הביע את מחאתם נגד הנאשם מבלפור. אנו קוראים לניצב דורון ידיד להחזיר את המדיניות המכילה של שבוע שעבר, ולא את המדיניות הלא-דמוקרטית של השבועות הקודמים".

סבא"א: לאיראן אורניום מועשר בכמות גדולה פי 10 מהמותר לה

איראן מחזיקה אורניום מועשר בכמות גדולה פי 10 מהמותר לה במסגרת הסכם הגרעין שנחתם ב-2015. כך לפי דו"ח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) שפורסם אמש, והצביע על הימצאותו של החומר במשקל 2,105 ק"ג במתקן. בכל מקרה, מדובר ברמות העשרה שלא מגיעות לכאלה הנחוצות לייצור נשק גרעיני, אולם הן יכולות לקצר את זמן ה"פריצה" לפצצה, אם איראן תחליט לעשות זאת בהמשך.
9 צפייה בגלריה
חסן רוחאני
חסן רוחאני
נשיא איראן, חסן רוחאני
(צילום: AP)
הממצאים התגלו לאחר שפקחי הסוכנות ביקרו באתר - אחד משני אתרים שאיראן הסכימה שייבדקו - ואספו בו דגימות. בדו"ח הסוכנות צוין כי האתר השני ייבדק בהמשך החודש, "בתאריך שכבר סוכם בין הצדדים". נזכיר כי איראן הודיעה לפני כשבוע כי היא הסכימה להעניק לפקחי הסוכנות גישה לשני אתרים שבהם התעורר חשד כי בעבר נערך בהם בחומר גרעיני, או ששימשו לאחסון חומר שכזה. לא צוין באיזה אתרים מדובר.

מעצר חריג בג'נין: דלת הבית פוצצה, שני אחים נפצעו

כוחות צה"ל עצרו בבוקר שני אחים פלסטינים במחנה הפליטים ג'נין. המעצר החריג בוצע לאור יום בתוך ביתם ובמהלכו נפצעו השניים, שהיו חמושים, בעת פריצת דלת המבנה, והוצאו באלונקות. לאחר מעצרם, התפתחה במקום הפרת סדר אלימה שבמהלכה נפתחה אש לעבר הכוחות, אך לא היו נפגעים.
שני האחים שנעצרו, אחמד ומוחמד ג'דעון, שהו בבית אמם. הפריצה לבית בוצעה על ידי כוח של יחידה מיוחדת שהסתייע בלוחמי צה"ל באמצעות פיצוץ דלת הכניסה. באירוע נעצר פלסטיני נוסף תושב המחנה ונתפסו כלי נשק ותחמושת.

9 צפייה בגלריה
אחמד ומוחמד ג'דעון
אחמד ומוחמד ג'דעון
האחים שנעצרו, אחמד ומוחמד ג'דעון
מדובר צה"ל נמסר: "הלילה כוחות צה"ל ביצעו מבצע מעצרים לסיכול פעילות טרור בעיר ג׳נין. במהלך הפעילות הכוחות ביצעו מעצר של פעילים צבאיים חמושים וכן נתפסו כלי נשק ותחמושת. במהלך המעצר, שכלל שימוש באמצעי חבלה לצורך הכניסה לביתו של הפעיל, נפצעו שני פלסטינים שפונו לקבלת טיפול רפואי בבית חולים. לאחר המעצר, התפתחה הפרת סדר אלימה בהשתתפות מספר מחבלים שביצעו ירי והשליכו מטענים ורימונים לעבר הלוחמים. הלוחמים הגיבו באמצעים לפיזור הפגנות. אין נפגעים לכוחותינו".

חולון: בן 13 על קורקינט חשמלי נפצע קשה מפגיעת רכב

נער שרכב על קורקינט חשמלי נפצע קשה בתאונת דרכים בחולון. הרוכב, בן 13 המתגורר בעיר, נפגע היום אחר הצהריים מרכב פרטי ופונה לבית החולים שיבא בתל השומר כשהוא מחוסר הכרה וסובל מחבלת ראש. גם כוחות משטרה הגיעו למקום.
הדיווח על התאונה ברחוב משה שרת פינת אלופי צה"ל התקבל במוקד מד"א במרחב איילון בשעה 16:53. חובשים ופרמדיקים של מד"א החלו להעניק לנער טיפול רפואי ראשוני ופינו אותו לשיבא.
פרמדיקית מד"א, נועם לובטון, סיפרה: "כשהגענו למקום, ראינו על הכביש קורקינט חשמלי מעוך ובסמוך שכב ילד מחוסר הכרה. הוא סבל מחבלת ראש. הענקנו לו טיפול רפואי מציל חיים ופינינו אותו בדחיפות לבית החולים, כשמצבו קשה ויציב".
9 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות 2020 ג'ו ביידן דונלד טראמפ
ארה"ב בחירות 2020 ג'ו ביידן דונלד טראמפ
טראמפ וביידן. נקודת תורפה אפשרית עבור הנשיא, חודשיים לפני הבחירות
(צילום: EPA, רויטרס)

טראמפ מכחיש שקרא לחללים "לוזרים". ביידן: "מגעיל"

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הכחיש אמש פעם נוספת דיווח שלפיו התבטא בצורה מזלזלת ופוגענית כלפי חיילים אמריקנים שנפלו בקרב או שנשבו. בשיחה עם עיתונאים בבית הלבן טען שהדיווח הזה הוא "לא ייאמן". הוא הזכיר את העובדה שכנשיא פעל להגדיל את תקציב הצבא בצורה משמעותית. "עשיתי עבור הצבא הרבה יותר מכל אחד אחר כמעט", טען. "זה מצב מביש שנוצר על-ידי מגזין נוראי".

לפי הדיווח במגזין "אטלנטיק", שפורסם בלילה שבין חמישי לשישי, הנשיא אמר בביקור בפריז ב-2018 כי בית העלמין הצבאי "איין-מארן" שליד הבירה הצרפתית, שבו קבורים חללים אמריקנים ממלחמת העולם הראשונה, "מלא בלוזרים". "למה אני צריך לנסוע לשם?", הוא תהה בפני אנשיו, לפי הדיווח.
במגזין טענו שטראמפ נמנע מביקור באותו בית קברות גם מכיוון שסבר שאין זה חשוב להעניק כבוד לאמריקנים שנפלו בקרב, אך גם משום שחשש שהגשם שירד אז יהרוס את התסרוקת שלו. המגזין דיווח עוד, על סמך כמה גורמים עלומי שם, כי טראמפ אמר ש-1,800 אמריקנים שנהרגו בקרב ביער בלו באותה מלחמה, ביוני 1918, הם "פראיירים".
מדובר בקרב שסייע לבלום את התקדמות הכוחות הגרמניים לעבר פריז, ונחשב לחלק חשוב ביותר במסורת שעליה מתחנכים עד היום חיילי יחידת המארינס, שחייליה נהרגו באותו קרב. לפי הדיווח, טראמפ שאל את יועציו במהלך הביקור בצרפת "מי היו הבחורים הטובים במלחמה הזאת?", ותהה מדוע ארה"ב התערבה לטובת "מדינות ההסכמה" במלחמת העולם הראשונה.
יריבו הדמוקרטי של טראמפ בבחירות, ג'ו ביידן, תקף אותו אמש בחריפות בעקבות הדיווחים בסוף השבוע על הצהרותיו. הוא הדגיש שהוא אינו יודע אם הדיווחים נכונים – אך שאם כן, מדובר באמירות "מגעילות". "זה מאשר את מה שרובנו מאמינים בו – דונלד טראמפ אינו מתאים לתפקיד", הוסיף.
9 צפייה בגלריה
חוף הים בנתניה
חוף הים בנתניה
מתרחצים בחוף בנתניה
(צילום: עידו ארז)

התחזית: עוד שבוע של גל חום

היום חלה ירידה קלה בטמפרטורות, אך הורגשה עלייה ניכרת בלחות. מ"מטאו טק" נמסר כי אפיק מים סוף לעבר מזרח הים התיכון גורם לגל חום באזורנו. כמו כן, הערב והלילה יהיה חם ולח מאוד במישור החוף, בשפלה ובצפון הנגב עם סיכוי להגבלות ראות וערפילים במורדות המערביים של ההרים. בשיא הערב, ירד הערב גשם כבד בהרי אילת.


הטמפרטורות החזויות להלילה ומחר:
קריית שמונה 25-40, קצרין 23-38, צפת 24-35, טבריה 28-41, נצרת 25-37, חיפה 28-32, תל אביב 27-32, ירושלים 25-36, אשקלון 27-32, עין גדי 33-42, באר שבע 25-36, ערד 22-36, מצפה רמון 22-35 ואילת 30-44.
מחר, יום ראשון, גל החום הכבד ייחלש מעט ותחול ירידה קלה בטמפרטורות, אך יוסיפו לשרור תנאי שרב בהרים ובפנים הארץ , במישור החוף יהיה חם מהרגיל והביל. השמים יכוסו מידי פעם בעננות ובשעות אחר הצהריים והערב ייתכן טפטוף בדרום הנגב ובערבה. גל החום צפוי להימשך עוד שבוע, בעוצמות שונות.