שיעור ההשתתפות ההיסטורי בהצבעה המוקדמת בבחירות בארצות הברית ממשיך לשבור שיאים: יותר מ-44 מיליון אמריקנים כבר הצביעו – דרך הדואר או בקלפיות שנפתחו מוקדם – כשעוד 12 יום נותרו עד ליום הבחירות הרשמי, 3 בנובמבר. הנתון הזה מרמז שבחירות 2020 יסתיימו עם שיעור הצבעה גבוה: למעשה, מספר המצביעים עומד כבר עכשיו על 32% מכלל המצביעים בבחירות 2016.

10 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
טראמפ וביידן בעימות הראשון. הנשיא ישנה טקטיקה?
(צילום: AFP)
10 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות הצבעה מוקדמת אטלנטה ג'ורג'יה
ארה"ב בחירות הצבעה מוקדמת אטלנטה ג'ורג'יה
בתור להצבעה המוקדמת באטלנטה, ג'ורג'יה
(צילום: רויטרס)
10 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות הצבעה מוקדמת לארגו פלורידה
ארה"ב בחירות הצבעה מוקדמת לארגו פלורידה
בתור להצביע בלארגו, פלורידה
(צילום: רויטרס)
מוקדם עדיין לקבוע אם נתוני ההצבעה המוקדמת מרמזים על מידת ההצלחה הצפויה למועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן. מספר גבוה בהרבה של דמוקרטים (51.8% מהמצביעים עד כה) מאשר רפובליקנים (26%) השתתפו נכון לשעה זו בהצבעה המוקדמת, אבל הנתון הזה תואם את התחזיות: סקרים מלמדים כבר חודשים ארוכים שבעוד הדמוקרטים חוששים יותר מהקורונה ולכן מעדיפים להצביע השנה בדואר במקום בקלפיות, רפובליקנים מעדיפים ברובם להצביע בקלפי ביום הבחירות עצמו, ולכן צפויים להסתער על תחנות ההצבעה ב-3 בנובמבר.
עם זאת, כ-22% מהמצביעים עד כה הם עצמאים, כלומר בוחרים שאינם רשומים כאנשי אחת משתי המפלגות, וככל שמספרם בהצבעה המוקדמת גבוה יותר – כך פוחת הסיכוי שהתפתחות כלשהי בימים שנותרו למרוץ תטה את הכף לזכותו של הנשיא דונלד טראמפ, המפגר בסקרים. על כל פנים, גם במחנה הדמוקרטי יש חשש מההצבעה המוקדמת: שם מודאגים מהאפשרות של פסילה המונית של קולות של דמוקרטים המצביעים דרך הדואר, משום שטעויות-סימון ותקלות אחרות הן דבר נפוץ יותר בהצבעה בדואר מאשר בהצבעה בקלפיות. רוב הדמוקרטים המצביעים השנה מוקדם עושים זאת בדואר, ולא בקלפיות.


הלילה בעימות: מחיצות וכיבוי מיקרופונים

הלילה תגיע אחת ההזדמנויות האחרונות של טראמפ לחולל שינוי מגמה ולקזז את הפער בסקרים, כשיתייצב לעימות הטלוויזיוני השני – והאחרון – מול ביידן. העימות הראשון בין השניים, בחודש שעבר, היה מכוער במיוחד, כשטראמפ הרבה להתפרץ לדברי ביידן והמנחה ולעלוב בהם, והמועמד הדמוקרטי קרא לעברו: "אולי תשתוק?". אחרי העימות ההוא גדל יתרונו הארצי של ביידן בסקרים ב-3.5%. העימות שהיה אמור להתקיים בין השניים בשבוע שעבר בוטל אחרי שטראמפ סירב להתייצב אליו בשל החלטת ועדת העימותים לקיים אותו במתכונת וירטואלית, בעקבות הידבקותו של הנשיא בקורונה.
יועציו של טראמפ דחקו בו לקראת העימות האחרון הלילה למתן את סגנונו, ולאפשר לביידן זמן רב יותר להשיב על שאלות, מתוך הנחה שכך יגדל הסיכוי שהמועמד הדמוקרטי ימעד, יאבד ריכוז ויספק פליטות פה. טראמפ, נזכיר, מנסה לאורך הקמפיין להציג את ביידן המבוגר, בן כמעט 78, כאדם מבולבל שאיבד את צלילותו ואינו כשיר להנהיג את ארה"ב. לא ברור אם הנשיא מתכוון להישמע הלילה לעצת יועציו.

10 צפייה בגלריה
ארה"ב עימות בחירות אחרון נשוויל נאשוויל טנסי מתקינים מחיצות נגד קורונה
ארה"ב עימות בחירות אחרון נשוויל נאשוויל טנסי מתקינים מחיצות נגד קורונה
מתקינים את המחיצות באולם העימות בנשוויל
(צילום: gettyimages)
במחנה ביידן מעריכים שטראמפ ינצל את העימות הלילה כדי להחריף את המתקפה שלו על קשריו-לכאורה של המועמד הדמוקרטי לעסקי בנו האנטר באוקראינה. טראמפ, שבאחד מרגעי השפל של העימות הקודם הטיח בביידן – בלי שום קשר לבחירות – שהאנטר סולק מהצבא בגלל התמכרות לסמים, צפוי לדבר על התחקיר המפוקפק של "ניו יורק פוסט" מהשבוע שעבר, שבו הוצגו אימיילים המרמזים לכאורה כי בימיו כסגן הנשיא נפגש ביידן עם בכיר בחברת הגז האוקראינית שבה עבד בנו, בניגוד לטענתו שלא היה מעורב כלל בעסקי הבן באוקראינה. הרפובליקנים, נזכיר, טוענים כי יש לחקור אם ביידן ניצל את מעמדו הרם בממשל-אובמה כדי לסייע לסגור חקירת שחיתות נגד חברת הגז שבה עבד הבן.
כמו העימות הקודם, גם העימות שייערך הלילה (בשעה 4:00, שידור חי ב-ynet) יחולק לשישה חלקים בני 15 דקות כל אחד, ובראשיתם תוצג שאלה למועמדים ולכל אחד מהם יוקצו שתי דקות להשיב עליה. כלקח מהעימות בחודש שעבר, למשך שתי הדקות שבהן ידבר כל מועמד יכובה המיקרופון של המועמד האחר, כדי למנוע התפרצויות אין-סופיות כמו בפעם שעברה.
10 צפייה בגלריה
ארה"ב מנחה עימות בחירות אחרון קירסטן וולקר מ NBC
ארה"ב מנחה עימות בחירות אחרון קירסטן וולקר מ NBC
המנחה קריסטן וולקר. טראמפ: "היא דמוקרטית, צורחת ולא תהיה הוגנת"
(צילום: AP)
10 צפייה בגלריה
ארה"ב ה כניסה ל אולם ה עימות בחירות אחרון נשוויל נאשוויל טנסי
ארה"ב ה כניסה ל אולם ה עימות בחירות אחרון נשוויל נאשוויל טנסי
בכניסה לאולם העימות. הזדמנות אחרונה לשנות מגמה
(צילום: AFP)
מנחת העימות תהיה קריסטן וולקר בת ה-44 מרשת NBC, וטראמפ ואנשיו כבר טענו בימים האחרונים כי היא תתנהל בחוסר הגינות כלפיו. "היא דמוקרטית רדיקלית", הצהיר טראמפ בעצרת באריזונה בתחילת השבוע. "היא צורחת לכיווני שאלות כבר הרבה זמן, היא לא טובה". וולקר אכן הייתה רשומה בעבר כדמוקרטית (בארה"ב בבואם להירשם להצבעה ניתנת לבוחרים האפשרות להצהיר על השתייכות מפלגתית), אך היא מעולם לא תרמה כסף למפלגה (מדד משמעותי בארה"ב בנוגע למידת המעורבות הפוליטית).
לקראת העימות הלילה בחרה המנחה שישה נושאים לדיון, בהם המאבק בקורונה, שינויי האקלים והביטחון לאומי. במחנה טראמפ כועסים על כך שהנושאים אינם כוללים את מדיניות החוץ, בהתחשב בכך שבמתכונתו המקורית היה אמור העימות הזה, לפני שבוטל העימות של השבוע שעבר, לעסוק בענייני חוץ.
10 צפייה בגלריה
ארה"ב עימות בחירות אחרון נשוויל נאשוויל טנסי מתקינים מחיצות נגד קורונה
ארה"ב עימות בחירות אחרון נשוויל נאשוויל טנסי מתקינים מחיצות נגד קורונה
(צילום: רויטרס)
העימות הלילה ייערך בנשוויל, טנסי, ולקראת המשדר הוצבו אתמול על הבמה, מול הדוכנים המיועדים לטראמפ וביידן, שני לוחות פלסטיק שקופים כדי לחצוץ ביניהם ובינם לבין המנחה, כפי שנעשה בעימות הסגנים לפני שבועיים. הגילוי שטראמפ נדבק בקורונה, נזכיר, בא יומיים אחרי העימות הקודם בינו לבין ביידן, ועורר חשש שהוא ואנשיו הדביקו אנשים נוספים מבאי העימות ההוא, משום שלא הקפידו על ההנחיות.

סינדי מקיין: המדינה לפני הכול

בינתיים ממשיכים המועמדים לקבל הודעות תמיכה רשמיות מאישים שונים הנתפסים כמובילי דעת קהל. ביידן זכה אתמול לתמיכה מסינדי מקיין, רעייתו של הסנאטור הרפובליקני המנוח והמועמד לנשיאות ב-2008 ג'ון מקיין. מקיין, גיבור מלחמת וייטנאם, היה ממבקריו החריפים של טראמפ בתוך המפלגה הרפובליקנית. בקמפיין של 2016 דיבר טראמפ בבוז על העובדה שמקיין נפל בשבי בווייטנאם, וטען כי הוא לא גיבור: "אני אוהב אנשים שלא נפלו בשבי", קבע אז.
10 צפייה בגלריה
סידני מקיין אלמנתו של מקיין
סידני מקיין אלמנתו של מקיין
סינדי מקיין. "רפובליקנים, אבל קודם אמריקנים"
(צילום: EPA)
10 צפייה בגלריה
המועמד לשעבר לנשיאות מיט רומני. לא הצביע לטראמפ
המועמד לשעבר לנשיאות מיט רומני. לא הצביע לטראמפ
המועמד לשעבר לנשיאות מיט רומני. לא הצביע לטראמפ
(צילום: AP)
"בעלי ג'ון הקפיד על קוד: המדינה לפני הכול", מסרה אתמול מקיין בהודעתה. "אנחנו רפובליקנים, אבל יותר מכול אנחנו אמריקנים. יש רק מועמד אחד בבחירות האלה שתואם את הערכים שלנו כמדינה, וזהו ג'ו ביידן".
חיזוק נוסף, גם אם מרומז בלבד, קיבל ביידן מהמועמד הרפובליקני לנשיאות ב-2012, הסנאטור מיט רומני, שהודיע אמש באמצעות לשכתו כי בבחירות השנה לא הצביע לטראמפ. הוא לא ציין למי כן הצביע. גם רומני הוא ממבקריו הבולטים ביותר של טראמפ במפלגה הרפובליקנית. הוא היה הרפובליקני היחיד שהצביע נגד טראמפ באחד משני הסעיפים נגדו במשפט ההדחה שנערך לו השנה בסנאט. מנגד זכה אתמול טראמפ להצהרת תמיכה מנשיא ברזיל ז'איר בולסונרו, איש ימין המכונה בפי רבים בתקשורת העולמית "טראמפ של ברזיל".
כוחות הביטחון ברחבי ארה"ב נערכים בינתיים להגברת כוננות בישורת האחרונה של הקמפיין בצל החשש מאלימות. בימים האחרונים דווח כי מצביעים מקבלים הודעות איום: הודעות כאלה הגיעו בין השאר למתנגדי טראמפ בפלורידה ובאלסקה, ומנגד הגיעו גם אל תומכי הנשיא בניו המפשייר. הלילה חשף המודיעין האמריקני כי גורמים איראניים עומדים כנראה לפחות מאחורי חלק מהודעות ההפחדה האלה.
בהתפתחות אחרת עצרו אתמול הרשויות במרילנד אדם שהתקרב לשלט שבו הובעה תמיכה במועמד הדמוקרטי ביידן ובסגניתו קמלה האריס, והצמיד לו פתק שבו איים לרצוח את השניים. האיש, ג'יימס דייל ריד בן ה-42, תועד במצלמה נסתרת.

אובמה נגד שאננות: "הבחירות החשובות של דורנו"

ביממה האחרונה פורסמו בארה"ב עוד שלל סקרים – הן סקרים ארציים והן סקרים ממדינות המפתח – וקשה לקבוע שהם מעידים על מגמה כלשהי. חלק מהסקרים הנחשבים איכותיים מצביעים על צמצום מסוים של היתרון של ביידן במדינות כמו פלורידה ופנסילבניה, ואילו אחרים, הנחשבים איכותיים לא פחות, מצביעים על כך שיתרונו שם יציב, ושהוא אף זוכה ליתרון במדינות שבהן הוא לא חייב לנצח, כמו אייווה וצפון קרוליינה. ככלל, בממוצע הסקרים ניכר קיפאון, או לכל היותר קיזוז קל מאוד ביתרון של ביידן.

הלילה הצטרף לקמפיין של ביידן הנשיא לשעבר ברק אובמה. בעצרת "דרייב אין", בפני יושבי מכוניות בפילדלפיה שבפנסילבניה, אחת משתי המדינות החשובות ביותר במערכת הבחירות הזו, הזהיר אובמה את המצביעים הדמוקרטים משאננות וקרא להם לצאת לקלפי כדי לשים סוף ל"תקופה החשוכה", כפי שכינה את עידן טראמפ.
"מה שנעשה בימים שנותרו לקמפיין יהיה חשוב לעשרות השנים הבאות", אמר אובמה, והגדיר את הבחירות האלה "מערכת הבחירות החשובה ביותר של דורנו". "העובדה שאנחנו לא מקבלים מיד 100% ממה שאנחנו רוצים, זו לא סיבה טובה לא להצביע", הדגיש, בניסיון להניע את המצביעים לקלפיות גם אם הם אינם חושבים שביידן מועמד מושלם.