הקריא שמות נרצחות במליאה - במטרה לטעון כי חוק האיזוק האלקטרוני בגרסה שאותה הוא אינו מקדם לא היה מציל אותן: השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ענה אתמול (שני) בכנסת לביקורת החריפה על הצעת החוק שלו וציין שמות של נשים שנרצחו, ובארגונים הנאבקים באלימות במשפחה כינו זאת בתגובה "ביזוי זכרן של הנרצחות". דברי בן גביר נאמרו כמעט במקביל להלוויית האישה ה-16 שנרצחה מתחילת השנה - דימא בושנאק, סטודנטית בת 19 מוואדי סלאמה.
על במת הכנסת אמר בן גביר: "לידר סוויסה נרצחה על ידי השכן, הסובל מבעיות נפשיות, לא היה לה צו הגנה, חוק האיזוק האלקטרוני לא היה עוזר לה. סיגלית אטיאס נרצחה על ידי בעלה על רקע נפשי, לא היה לה צו הגנה, חוק האיזוק האלקטרוני לא היה עוזר לה. הילה נרצחה על ידי אחיה הסובל מבעיה נפשית. פולינה וייסמן נרצחה על ידי זר. ביאן עבאס נרצחה כתוצאה מסכסוך חמולות. שורה ארוכה של נשים - דריה, ורה, אדיסי, ולנטינה, סארה, בראא, חנאן, רילי, א"פ ועוד - חוק האיזוק האלקטרוני לא היה עוזר להן".

5 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר, פולינה וייסמן, לידר סוויסה, דריה לייטל
איתמר בן גביר, פולינה וייסמן, לידר סוויסה, דריה לייטל
בן גביר ושלוש מהנרצחות שאת שמותיהן הקריא
(צילום: EPA, מתוך פייסבוק)
5 צפייה בגלריה
דימה בושנאק שנורתה למוות בגליל המערבי
דימה בושנאק שנורתה למוות בגליל המערבי
דימא בושנאק והרוצח
לדבריו של בן גביר קדם ויכוח בינו לבין ראש הוועדה לקידום מעמד האישה, ח"כ פנינה תמנו שטה (המחנה הממלכתי), שמחתה על התנהלותו לאחר רצח בושנאק ואי-הגעתו לוועדה לביטחון לאומי, שדנה בנושא האלימות הגואה בחברה הערבית: "מנסים להגיד שזה קורה רק במגזר הערבי. הדבר הזה חוצה מגזרים, זה נושא חשוב והשר צריך להגיע לוועדה, להקשיב ולהביא פתרונות. אין פה אחריות לממשלה? השר בן גביר צריך להתבייש, נשים נרצחות!".
בן גביר טען בתגובה כי האופוזיציה, שדורשת לקדם את חוק האיזוק האלקטרוני בגרסתו של ח"כ גדעון סער, עושה ניצול ציני של רצח נשים. "לא יעזרו הספינים, הגידופים וההכפשות. חוק האיזוק האלקטרוני לא היה עוזר לשורה ארוכה של נשים, והנשים שישבו בממשלה ולא קידמו את החוק באות אליי היום בתלונות. סוף סוף יש כאן שר שהולך להילחם בתופעות האלה בצורה חד-משמעית". תמנו שטה נכנסה לדבריו והוא השיב: "אתם תצעקו ואנחנו נמשיך לעשות".
לרה צינמן, יו"ר ארגון משפחות נרצחים ונרצחות, אמרה על דברי בן גביר: "ביזוי זכרן של הנשים שנרצחו ופופוליזם זול לא ישנו את המציאות העגומה של גל מעשי הרצח חסר התקדים ששוטף את ישראל ושמעולם לא נראה כמותו מאז קום המדינה. השר בן גביר רוקד על דם הנשים ובוחר להעלים את זכרן של עשרות נשים נרצחו תוך הפרת צווי הגנה, ושאת חייהן ניתן היה להציל".
5 צפייה בגלריה
לידר סוויסה יפה ז"ל
לידר סוויסה יפה ז"ל
לידר סוויסה. בן גביר: "נרצחה על ידי השכן, חוק האיזוק האלקטרוני לא היה עוזר לה"
5 צפייה בגלריה
פולינה וייסמן
פולינה וייסמן
פולינה וייסמן. בן גביר: "נרצחה על ידי זר, חוק האיזוק האלקטרוני לא היה עוזר לה"
5 צפייה בגלריה
דריה לייטל
דריה לייטל
דריה לייטל. בן גביר: "החוק לא היה עוזר לה"
( צילום: מתוך פייסבוק, דוברות המשטרה )
הדס דניאלי ילין, מנכ"לית שדולת הנשים, אמרה כי "בן גביר לא מצליח לטפל באלימות בחברה הישראלית ולא מצליח למנוע רצח נשים, אז הוא ממציא תירוצים חסרי כל בסיס. 55 יום עברו מהיום שבו התחייב להעביר את חוק הפיקוח האלקטרוני. מאז הוא לא עשה דבר וחצי דבר כדי למנוע רצח נשים. 16 נשים נרצחו עד כה, לעומת 6 בתקופה המקבילה אשתקד. במקום לטפל בבעיה, בן גביר עסוק בלהסיר אחריות ולתקוף את ארגוני הנשים. ספירת מקרי רצח 'שאי אפשר היה למנוע' מעל במת מליאת הכנסת היא חרפה".
דניאלי ילין הוסיפה: "אנחנו פה לעשות לשר בן גביר קצת סדר בדברים: לנשים האלה לא היו צווי הגנה כי לא היה להן בשביל מה. מה יעזור להן להתלונן? הן הרי יודעות, כמו מאות אלפי הנשים שחיות עכשיו באלימות, שאחרי שיגישו תלונה הן יישארו לבד במערכה, כי המדינה לא מספקת להן את ההגנה הנדרשת. הפתרון היחיד היום זה לשלוח אותן להסתתר במקלטים. פיקוח אלקטרוני יאפשר ליותר נשים להתלונן כי הן יידעו שיש כלי שיגן עליהן, ולא רק פיסת נייר. תפסיק לספר סיפורים ולזלזל בדם הנרצחות. האחריות היא שלך. כל אישה שנרצחת מאז שהפלת את החוק הזה היא על הידיים שלך. ילדיה שנשארו יתומים הם באשמתך".
ורדית דנציגר, מנכ"לית עמותת ל.א לאלימות נגד נשים, אמרה - בניגוד לדברי בן גביר - כי את אחת מהנרצחות שאותן מנה ייתכן שהחוק בגרסתו השונה היה יכול להציל: "רק בסוף השבוע נרצחה בראשון לציון רילי פרי, על-ידי הגרוש שלה, שהוצא נגדו צו הרחקה, אבל בהעדר איזוק אלקטרוני הוא צפצף על הצו ורצח את גרושתו. מתי השר יבין שאחת מכל ארבע נשים חיה בביתה בטרור וחוששת להיות הקורבן הבא?".

דימא הובאה למנוחות: "הבת שלי הייתה אמיצה"

אתמול, כאמור, הובאה למנוחות דימא בושנאק, שנרצחה שלשום ברכבה בוואדי סלאמה שבמועצת משגב. משפחת האמא של הנרצחת, המתגוררת בטייבה, החליטה לקיים את ההלוויה בעיר ולהמשיך לגור בה - למרות האיומים. אחד מכיווני החקירה הוא שהצעירה נורתה למוות מטווח אפס כי סירבה להינשא לגבר שרצח להתחתן איתה. אתמול נעצר חשוד ברצח.

"הבת שלי אמיצה, היא תמיד חיפשה איך להתקדם בחיים", אמרה האם סועאד על דימא, שהתחילה השנה ללמוד פסיכולוגיה במכללת צפת. "גידלתי אותה 19 שנה ואתמול חטפו לי את נשמתה. הייתי רוצה למות ולא להיות בהלווייתה של בתי".
האם אמרה כי "לפני כמה ימים דימא ראתה חתול ברחוב, נתנה לו אוכל, לקחה אותו לרופא. אמרה לי 'אמא, לא משאירים אותו לבד'. היא הביאה אותו הביתה, ועכשיו הוא מחפש אותה. עקבו אחריה, לא חשבתי שאצלי בבית יקרה דבר כזה".

ועדה בלי בן גביר: "מפחד לשמוע את העובדות"

בדיון בוועדה לביטחון לאומי, בראשות ח"כ צביקה פוגל, לא נכח כאמור בן גביר - וזאת אחרי שבשבוע שעבר התבטל דיון שבו היה צריך השר להציג את פעילות משרדו, בין היתר בנושא האלימות בחברה הערבית. ח"כ יואב סגלוביץ (יש עתיד) אמר: "יש לנו שר לביטחון לאומי פחדן, אבל הוא מפחד גם להגיע לוועדה לשמוע את העובדות? שתחת הממשלה שלו נרצחו 78 אזרחים ערבים?".
בדיון הציג סמפכ"ל המשטרה, ניצב אבשלום פלד, את הבעיות שנתקלת בהן המשטרה בטיפול באלימות בחברה הערבית: "היום חסרים במשטרה כ-2,000 שוטרים, רובם מהמערך הלוחם. בחודשים האחרונים עמדנו מול אתגרים מאוד מורכבים: פיגועי טרור, סדר ציבורי רחב היקף ועוד. אי אפשר להסתתר כשיש עלייה במספרים, אבל לפעמים אין קורלציה בין הפעילות הקשה לירידה בנתונים וזה לוקח זמן. מדובר בריצה למרחקים בינוניים ואני מניח שזה יירד".
ח"כ חמד עמאר (ישראל ביתנו), אמר: "יש כאן אובדן משילות שלא תיארתי לעצמי. אתם לא קולטים את זה. כל מערכת הביטחון הייתה צריכה לעמוד על הרגליים. אל תחשבו שהרציחות יישארו במגזר הערבי ודמי החסות יישארו שם". ח"כ אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל) הוסיף: "ראש הממשלה והממשלה הם האחראים. צריך לאסוף את הנשק, אנחנו לא רוצים את הנשק הזה ברחובות שלנו כי הוא הורג אותנו".
פורסם לראשונה: 23:42, 15.05.23