סמסונג היא יצרנית הסמארטפונים הפופולרית בישראל ונתח השוק שלה עמד על 37% ברבעון השלישי של שנת 2020, אך שיאומי ואפל שצומחות במהירות נושפות בעורפה - כך עולה מדו"ח של חברת המחקר קנאליס שנחשף היום (ג') לראשונה ב-ynet.
4 צפייה בגלריה
גלקסי S20 אולטרה
גלקסי S20 אולטרה
גלקסי S20 אולטרה של סמסונג. עדיין מובילה
(צילום: shutterstock)
הנתונים החדשים אינם אמורים להפתיע אתכם: סמסונג נחשבת כבר שנים ליצרנית הפופולרית בישראל, בזכות מכשירי דגל כמו סדרות גלקסי S וגלקסי נוט, אבל גם בזכות מכשירי הביניים שלה (סדרה A) שההיצע שלהם גדל משמעותית בשנתיים האחרונות.
על אף שמדובר ביצרנית המצליחה בעולם, הפופולריות של סמסונג בישראל היא תופעה יוצאת דופן: לפי נתוני קנאליס, נתח השוק הגלובלי של החברה היה צנוע בהרבה ועמד ברבעון השלישי על 23%. עם זאת, מהדו"ח עולה שבזמן שהמתחרות שלה צומחות בקצב מהיר, החברה הקוריאנית הגדילה את אחיזתה בשוק הישראלי באחוז אחד בלבד בשנה האחרונה. נציין כי שמענו גם הערכות בתעשיית הסלולר שלפיהן נתח השוק האמיתי של סמסונג גבוה יותר ממה שמצוין בדו"ח והוא עומד על יותר מ-50%. במקום השני ניצבת שיאומי. נתח השוק של היצרנית הסינית בישראל עמד על 29% ברבעון השלישי - נתון אשר משקף זינוק של 199% בשנה אחת בלבד. בשנים האחרונות מסתערת החברה על השוק הישראלי עם שלל מכשירי ביניים במחירים נגישים, כאשר סדרות רדמי נוט 9 ורדמי 9 הן הנמכרות ביותר. גם ההצלחה של שיאומי בישראל יוצאת דופן ביחס למכירותיה בעולם - נתח השוק הגלובלי שלה עומד על 13.5% בלבד. ברבעון האחרון הייתה לבכירי החברה סיבה טובה לחייך: היא הצליחה לראשונה לעקוף את אפל ולהגיע למקום השלישי בצמרת טבלת המכירות העולמית.
שוק הסמארטפונים בישראל
גם בישראל אפל מנהלת קרב צמוד עם שיאומי, כשידה על התחתונה: היא הגיעה למקום השלישי עם נתח שוק של 28%, שמשקף צמיחה של 247% בשנה. בנתונים שקיבלנו אין הסבר לעלייה הזאת, אבל ייתכן שהיא קשורה להשקתו של אייפון SE, סמארטפון נגיש במחיר של כ-1,900 שקלים שתוכנן בין היתר כדי לשכנע משתמשי אייפון ותיקים לשדרג למכשיר חדש. באיידיגיטל, אחת היבואניות, מציינים כי מגפת הקורונה, שאילצה את הלקוחות לרכוש בישראל ולא בחו"ל, הובילה לגידול דרמטי במכירות.

עוד כתבות בתחום הסמארטפונים:

במקום הרביעי נמצאת חברת HMD שרכשה לפני כמה שנים את הזכויות על המותג נוקיה, הזכור לטוב בזכות הטלפונים שלו שהיו פופולריים מאוד בשנות ה-90. מסתבר שהישראלים זוכרים חסד נעורים לנוקיה, ולכן נתח השוק שלה עמד כאן על 2% ברבעון השלישי. עם זאת, מדובר בירידה של 9 אחוזים בהשוואה לשנה שעברה. זה מה שחשבנו על המכשיר החדש שלה, נוקיה 8.3.
4 צפייה בגלריה
אייפון SE
אייפון SE
אייפון SE. מכשיר של אפל, אבל במחיר נגיש
(צילום: shutterstock)
במקום החמישי עולה חדשה: היצרנית הסינית רילמי, שרק השנה הגיעה לישראל בייבוא של באג, ונתח השוק שלה עמד על אחוז אחד. רילמי הצעירה, שהוקמה לפני שנתיים וחצי בלבד, משחררת סמארטפונים חדשים בקצב כמעט לא נתפס ולאחרונה היא הוכתרה כיצרנית שהצליחה למכור 50 מיליון יחידות בפרק הזמן הקצר ביותר אי פעם. בעולם נמצאת רילמי במקום השביעי, אחרי שנתח השוק שלה זינק ב-45% תוך שנה. גם בשוק העולמי וגם אצלנו היא נחשבת לאיום המשמעותי ביותר על מלכת מכשירי הביניים שיאומי.

הדעיכה של וואווי ו-LG

נתוני קנאליס מעניינים גם בגלל מה שלא מופיע בהם: הם מאשרים לנו את מה שידוע כבר חודשים ארוכים - וואווי חדלה להיות רלוונטית לשוק הישראלי בעקבות החרם האמריקני שמונע ממנה להתקין על מכשיריה את חבילת השירותים של גוגל - ג'ימייל, יוטיוב, חנות האפליקציות וכו'. מכשירי הדגל האחרונים של החברה אינם נמכרים בישראל והחברה אף הקפיאה את ההתקשרות עם משרד היח"צ המקומי שטיפל בענייניה בשנים האחרונות. בשוק העולמי נמצאת וואווי אמנם במקום השני, עם נתח שוק של 14.9%, אולם הדבר נובע בעיקר מהצלחתה בשוק הסיני ששומר לה אמונים בינתיים.
4 צפייה בגלריה
שיאומי רדמי נוט 9
שיאומי רדמי נוט 9
להיט בישראל. רדמי נוט 9
(צילום: ירון ברנר)
4 צפייה בגלריה
סמארטפון של וואווי
סמארטפון של וואווי
וואווי. לא רלוונטית בלי גוגל
(צילום: shutterstock)
עוד חברה שלא הצליחה להשתחל לחמישייה הראשונה היא LG: נתח השוק של היצרנית הקוריאנית, שהסמארטפונים שלה זכו להצלחה מקומית בעבר, צונח בשנים האחרונות. בניגוד לוואווי, LG לא מוותרת בינתיים על השוק הישראלי: לאחרונה השיקה החברה מכשיר דגל חדש בשם וולווט ובקרוב צפוי להגיע אלינו המכשיר המסקרן שלה, Wing, המורכב משני מסכים שאחד מהם מסתובב.
חברת קנאליס אמנם מפרסמת מדי רבעון את נתוני המכירות העולמיים, אך אינה נוהגת לחשוף בפומבי את הדו"חות שהיא מכינה בנוגע למדינות ספציפיות. הדו"חות הללו עוסקים בעסקאות בין היצרניות לחנויות ולספקיות הסלולר ולא במכירה לצרכנים פרטיים. נציין כי גורמים בתעשיית הסלולר שאיתם שוחחנו הטילו ספק במהימנות של דו"חות מהסוג הזה, וטענו כי אין דרך לדעת בוודאות מהו נתח השוק האמיתי של כל חברה.