כשאפל בחרה להכריז השבוע, חודש לפני המועד, על ההגעה הצפויה לשוק של משקפי Vision Pro, משקפי המציאות המעורבת (MR) המהוללים שלה, יכול להיות שהיא חשבה על תערוכת CES 2024 שנערכת בימים אלה בלאס וגאס, ועל שוק תוסס של חומרה ותוכנה מסעירים לעולמות המטאברס. אפל, שבאופן מסורתי לא משתתפת ב-CES, הרי לא רוצה להישאר מחוץ לתמונה.
2 צפייה בגלריה
טים קוק
טים קוק
טים קוק לצד המשקפיים. שמתם לב שהוא לא הרכיב אותם?
(צילום: Loren Elliott / Reuters)
ויכול להיות שהיא חשבה על מתחרה אחת במיוחד - סוני, שביחד עם סימנס הציגה ב-CES את קסדת המציאות המעורבת המיועדת ל"תוכן מרחבי" (spatial content) בתוך מה שמכונה "המטאברס התעשייתי". אפל, כזכור, מייעדת את המשקפיים החדשים שלה ל"מחשוב מרחבי" (spatial computing), וזה יכול לבלבל את הלקוחות שלה, אותם אלה שמתכננים להוציא 3,500 דולר בפברואר הקרוב על הגאדג'ט החדש שלה.
תחרות עסקית היא דבר טוב בדרך כלל. לפי חזון המטאברס, התחרות על העולמות הווירטואליים היתה אמורה להיות בשיאה בימים אלה. הבעיה היא שכידוע, זה לא קרה. בתערוכת CES מוצג היום מספר זעום של מוצרים שרלוונטיים לנושא, ורובם מוצגי גיימינג מובהקים – שוק היעד הטבעי שלהם.
ריפרש
אל תספידו את המטאברס עדיין / עם גלעד טלמון
48:56
אפל מעולם לא התיימרה להציע את משקפי ה-Vision Pro שלה למטאברס. השימוש במונח הזה רשום על שמו של מארק צוקרברג, מנכ"ל מי שנקראה פייסבוק ושינתה את שמה למטא במסגרת הניסיון לברוא עולם חדש, וירטואלי. אבל אפל נסחפה כמו כולנו אחר חזון המטאברס, ואחר הציפיות העצומות שכניסתה לעולם הזה תייצר רגע מכונן, רגע שבו תקום המציאות הוירטואלית לחיים.

נותרנו עם הגיימינג

הרגע המכונן הזה עוד לא קרה. המטאברס נותר חזון בלבד. ההתלהבות עברה לעולמות הבינה המלאכותית היוצרת (GenAI) והכספים הרבים שהושקעו ירדו לטימיון. "אנחנו נמצאים בחורף של המטאברס, וצריך עדיין לראות כמה זמן הוא יימשך", נכתב לאחרונה בדו"ח של חברת המחקר והייעוץ פורסטר (Forrester). חברות רבות כמו אמזון, דיסני, וולמארט, סטארבקס ונייקי ואינספור מותגים אחרים, שהשקיעו כספים בטכנולוגיות, במיתוג, ברכישות נדל"ן במטאברס, מסמיקות כעת במבוכה.
מה שיש בינתיים זה מה שהיה כל הזמן – עולמות הגיימינג. למטא יש משקפי מציאות מדומה (VR) זולים - מטא קווסט 2 ו-3 - שיכולים לשמש למטאברס, אבל משמשים בינתיים כפלטפורמת המשחקים של החברה. הניסיון לבנות פלטפורמה וירטואלית עסקית נותר שעשוע בלבד. יכול להיות שנראה בהמשך את סמסונג מציגה משקפי מציאות מדומה (VR) בשיתוף גוגל (שסגרה את "פרויקט איריס" שלה בשנה שעברה), אבל אפשר לנחש שגם אלה יהיו מוכוונים לשימושי גיימינג.
מיקרוסופט, שהצטרפה בעבר לחזון המגלומני של צוקרברג עם הצעת תוכן לעולמות הווירטואליים, קיצצה בהשקעות בתחום ונשארה עם משקפי הולולנס 2 היקרים המיועדים ללקוחות עסקיים כבדים בלבד. במקום זה היא נשבתה בחזון הבינה המלאכותית; החברה השקיעה כידוע כ-13 מיליארד דולר בחברת OpenAI שעומדת מאחורי ChatGPT.
סוני, שפיתחה בעבר שורה של משקפי מציאות מדומה (VR) עבור פלטפורמת פלייסטיישן, תכננה אולי להשתדרג לעולמות המטאברס עם טכנולוגיה מתקדמת הרבה יותר, אבל המציאות הלא-וירטואלית של היעלמות השוק חייבה אותה להיערכות מחדש. זו הסיבה שהיא מציגה כעת את משקפי ה-XR (מציאות מורחבת) החדשניים שלה כמיועדים לשימושים מקצועיים, למשל עיצוב מודלים תלת-ממדיים. "המטאברס התעשייתי" הוא מונח שסימנס יצרה על בסיס מערכת "אומניברס" של אנבידיה – שעיקרו מערכות תעשייתיות אפרוריות.
2 צפייה בגלריה
Vision Pro
Vision Pro
Vision Pro. אל תגידו מטאברס
(צילום: Josh Edelson / AFP)
איפה זה משאיר את אפל? אפשר להניח שטים קוק נערך ללקק את הפצעים. עלויות הפיתוח העצומות והמוצר הכה-מדהים והכה-יקר שפותח תחת ידו יוצא לשוק לא ברור. "המחשוב הסביבתי יגדיר מחדש את הדרך שבה אנחנו מתחברים, יוצרים וחוקרים", אמר קוק בהצהרה אה-לה סטיב ג'ובס, כשהחזיק בידיו את האייפון הראשון. אבל ספק אם זה הוא רגע האייפון של קוק, שעד כה שיכפל (בהצלחה רבה יש לומר) את ההצלחה של האייפון הראשון שוב ושוב, ושוב. פשוט, בנקודת הזמן הנוכחית, הערך שהוא ייתן למשתמשים לא מצדיק הוצאה כזו.

להציל את המטאברס

האם זה אומר שאפל עומדת להשליך לפח את השקעות העתק שהוציאה על פיתוח המוצר? לא בהכרח. יש פרשנים שמשערים שדווקא כניסתה של אפל לשוק עם המשקפיים החדשים היא זו שתציל את המטאברס. אבל זה לא עושה שכל, בעיקר כשההכרזות על ה-Vision Pro מעולם לא הזכירו את המונח "מטאברס" ולא רצו שום קשר אליו. המערכת ְשהציגה החברה ביוני, מדהימה ככל שהיתה, שיקפה בילוי של אדם בודד עם כל מה שמעניין אותו. בדידות היא ההיפך ממטאברס.
ריפרש
המהפכה האמנותית של הבינה המלאכותית / עם אדי גולדנברג
48:15
מצד שני, אפל ממשיכה בהרפתקה היקרה שלה, וזה אומר שלמישהו יש שם תוכניות ברורות. בעבר אפל לא התקשתה לחסל פרויקטים שהושקע בהם ממון רב. היא הייתה יכולה לעשות זאת גם הפעם, אבל היא מעדיפה לרוץ קדימה. יכול להיות שהיא מכוונת לשווקים חדשים, למשל השוק הביטחוני: ממש סביב ההכרזה על Vision Pro אפל רכשה את Mira, סטארט-אפ מציאות רבודה (AR) אמריקאי, שמפתח חומרה קלה ומוקשחת.
סביר יותר להניח שהתוכנית הגדולה שלה קשורה לעולמות הבינה המלאכותית. אפל חשפה לאחרונה פרויקט AGI (בינה מלאכותית כללית - AI ברמה אנושית ומעלה) מולטי-מודאלי, ששם אותה על מפת המרוץ העיקרי לבינת-על, ויש לה השקעות בעוד סטארטאפים בתחומי AI, כמו החברה הפינית Curious AI. שילוב של יכולות ודמויות AI בעולמות הווירטואליים שפותחים משקפי Vision Pro, כבר נשמע כמו משהו שנותן ערך אמיתי למשתמשים ואולי יביא מאות מיליונים מהם, שהם בסיס ההכרחי למטאברס או מחשוב מרחבי, תקראו לזה איך שתקרא.