האם עלייתה של הבינה המלאכותית היוצרת (GenAI) מסמנת את סוף תור הזהב של גוגל כמלכה הבלתי מעורערת של תחום החיפוש? יותר ויותר יזמים ומשקיעים בעמק הסיליקון מאמינים שהתשובה לשאלה הזאת היא חיובית אם לשפוט לפי מספר הסטארטאפים שמנסים לקרוא תיגר על ענקית הטכנולוגיה וההון שמוזרם אליהם בחודשים האחרונים.
2 צפייה בגלריה
Perplexity
Perplexity
גוגל ו-Perplexity. תשכחו מרשימת הקישורים הכחולים
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock)
אחד הסטארטאפים האלה הוא פרפלקסיטי (Perplexity), שפיתח מנוע חיפוש מבוסס בינה מלאכותית והודיע בשבוע שעבר על גיוס של 74 מיליון דולר. ההכרזה הזאת עוררה לא מעט עניין משתי סיבות עיקריות: מדובר בסכום הגדול ביותר שהושקע בסטארט-אפ בתחום החיפוש בשנים האחרונות, ואחד המשקיעים הוא לא אחר מאשר ג'ף בזוס, מייסד ומנכ"ל אמזון לשעבר.
חוויית השימוש שמצפה לכם בפרפלקסיטי שונה משמעותית מזאת שגוגל הרגילה אתכם אליה ב-25 השנים האחרונות: כאשר מקלידים שאילתה, מנוע החיפוש לא מציג רשימה ארוכה של קישורים רלוונטיים, אלא מחזיר תשובה שמנוסחת בשפה אנושית - ממש כמו צ'אטבוט מסוגו של ChatGPT - עם הפניות לדפי האינטרנט שעליהם התשובה שלו מבוססת.
ריפרש
אל תספידו את המטאברס עדיין / עם גלעד טלמון
48:56
"אם אתה יכול לענות על שאלה של מישהו באופן ישיר, אף אחד לא צריך את עשרת הקישורים הכחולים האלה", עקץ את גוגל מנכ"ל פרפלקסיטי, ארווינד סריניוואס, בראיון לוול סטריט ג'ורנל. עוד הבדל משמעותי בין שני מנועי החיפוש הוא שפרפלקסיטי לא מציג מודעות, לפחות בינתיים. ההכנסות של החברה - שעומדות על 10-5 מיליון דולר בשנה - מגיעות ממנויים משלמים וממכירת טכנולוגיית הבינה המלאכותית שלה לחברות אחרות. עם זאת, החברה עדיין הפסדית ולא מן הנמנע שבעתיד היא תחליט להציג למשתמשים מודעות.
פרפלקסיטי מציעה למשתמשים כבדים לשלם 20 דולר בחודש או 200 דולר בשנה תמורת פיצ'רים נוספים, בהם אפשרות לבחור באיזה מודל שפה גדול (LLM) מנוע החיפוש ישתמש - נכון לעכשיו החברה מציעה את GPT-4 של OpenAI, ג'מיני של גוגל, קלוד 2.1 של אנתרופיק ומודל שפה שהיא פיתחה בעצמה. משתמשים משלמים יכולים גם לשלב בשאילתות שלהם תמונות ומסמכים ולהשתמש ללא הגבלה בעוזר האישי של פרפלקסיטי, Copilot (אין קשר ל-Copilot של מיקרוסופט), בשביל לקבל תשובות מותאמות אישית ומורכבות יותר.
לפני שהקים את פרפלקסיטי בשנת 2022, עבד סריניוואס כחוקר בינה מלאכותית ב-OpenAI, גוגל ודיפמיינד (מעבדת ה-AI הבריטית שנרכשה על ידי גוגל לפני עשור והתמזגה אליה בשנה שעברה). החברה פועלת מסן פרנסיסקו ויש לה פחות מ-40 עובדים. בעקבות סבב הגיוס האחרון, שוויה מוערך ביותר מחצי מיליארד דולר.

הבכיר בגוגל שהשקיע במתחרה

כעשרה מיליון בני אדם משתמשים מדי חודש במנוע החיפוש של פרפלקסיטי - שבריר לעומת גוגל, שנתח השוק שלה בתחום החיפוש עומד על כ-91% והמיליארדים שמשתמשים במנוע החיפוש שלה מדי יום מניבים לה הכנסות של יותר מ-200 מיליארד דולר בשנה מפרסומות.
פרט לבזוס, פרפלקסיטי הצליחה ללכוד גם את תשומת הלב של בכירים בגוגל: סוזן ווייציצקי, מנכ"לית יוטיוב לשעבר ואחת העובדות הראשונות של גוגל, וג'ף דין, המדען הראשי של גוגל דיפמיינד (חטיבת ה-AI הממוזגת של ענקית הטכנולוגיה), השקיעו בחברה בסבבים מוקדמים יותר. גם אלעד גיל הישראלי וחוקרי הבינה המלאכותית הבכירים יאן לקון (מטא) ואנדריי קרפתי (OpenAI, טסלה) נמנים בין המשקיעים.
2 צפייה בגלריה
ג'ף בזוס
ג'ף בזוס
ג'ף בזוס. רוצה לנצח את גוגל גם בתחום החיפוש
(צילום: Getty)
ההתלהבות הנוכחית מפרפלקסיטי וההון שמוזרם אליה לא מבטיחים את הצלחתה העתידית: מנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נאדלה הוסיף לפני כשנה צ'אטבוט שמבוסס על GPT-4 למנוע החיפוש של החברה, בינג, והבטיח "לגרום לגוגל לרקוד". לאכזבתו, גם חודשים אחרי ההשקה המשיך נתח השוק של בינג לעמוד על כ-3% בלבד. לפני כחודשיים מיתגה מיקרוסופט מחדש את הצ'אטבוט שלה ושינתה את שמו ל-Copilot.
גם הסטארט-אפ ניבה (Neeva) ניסה לקרוא תיגר על ענקית הטכנולוגיה בעזרת מנוע חיפוש נטול פרסומות וממוקד פרטיות. המייסדים, שניהם בכירים לשעבר בגוגל, גילו שקשה מאוד לשכנע את המשתמשים לשנות את ההרגלים שלהם - וסגרו את מנוע החיפוש לפני כחצי שנה. עוד מנועי חיפוש, כמו You ו-Andi, מנסים לרכוב על גל הבינה המלאכותית היוצרת על מנת להתחרות בגוגל, בינתיים ללא הצלחה יתרה.

התשובה של גוגל

גם גוגל עצמה לא קופאת על השמרים: לפני כחצי שנה הציגה החברה את SGE - ראשי תיבות של Search Generative Experience ("חוויית חיפוש גנרטיבית"), גרסה ניסיונית של מנוע החיפוש שלה שמספקת למשתמשים תשובות בשפה אנושית בנוסף לרשימת הקישורים המסורתית. SGE הייתה זמינה בשלב הראשון למשתמשים בארה"ב בלבד, אך בנובמבר האחרון הרחיבה גוגל את הגישה אליה ל-120 מדינות נוספות (ישראל אינה אחת מהן) והוסיפה תמיכה בארבע שפות נוספות מעבר לאנגלית. סביר להניח שהחברה תטיל את כל כובד משקלה ותשלב בינה מלאכותית יוצרת באופן נרחב יותר במנוע החיפוש שלה הרבה לפני שהמתחרים החדשים שלה יצליחו לצבור תאוצה ולהפוך לאיום משמעותי.