שוב: גשמים - וקריסה של תשתיות. עשרות אנשים חולצו מבתים, מרתפים, חניונים ורכבים בסוף השבוע, בשל הצפות קשות שמהן סבלו תושבים בכל רחבי הארץ. כמו בימים גשומים קודמים בשנים האחרונות, גם הפעם נצפו מראות כמו נהג שיושב על רכבו באמצע כביש מוצף וסירה ששטה בחניון, והתושבים - שברוב המקומות האלה מתלוננים כבר זמן רב על התשתיות הלקויות - מתוסכלים.
עד עתה לא דווח על נפגעים בהצפות השונות, אולם באחד מאירועי ההצפות הקשים בנס ציונה חולצו 18 בני אדם מרחוב העצמאות בעיר, חלקם קשישים. זוג בשנות ה-80 לחייו באותו רחוב זעק לעזרה מביתו המוצף ונמצא שם כשהוא עומד על הספה. ראש העיר שמואל בוקסר שהגיע לפקח על עבודות הפינוי והניקוז ברחוב אחר ספג ביקורת קשה מתושבים שטענו כי הנושא מוזנח שנים רבות: "בכל שנה זה חוזר", אמר אחד התושבים, "הכול שקרים, אל תאמינו לו. שלא יספר סיפורים. אף אחד לא רואה את התושבים, הם שקופים".
3 צפייה בגלריה
שכונת הבדואים המוצפת, טייבה
שכונת הבדואים המוצפת, טייבה
שכונת הבדואים המוצפת, טייבה

שלג ראשון בחרמון, והתחזית לשבוע הבא. מזג האוויר החורפי הביא עמו גם שלג ראשון, שירד לפנות בוקר במצפה שלגים - פסגה גבוהה ברכס החרמון שאינה פתוחה למבקרים. באתר החרמון עצמו, שנמצא נמוך יותר בהר, לא ירד שלג. למרות הגשם כ-40 אלף מטיילים פקדו השבת את שמורות הטבע והגנים הלאומיים ברחבי הארץ. הגשם ייחלש בהדרגה ויתמקד בצפון ובמישור החוף הצפוני. בימים הראשונים בשבוע הקרוב הטמפרטורות יעלו מעט ולא צפוי גשם. עם זאת, יש סימנים ראשונים לגשם נוסף ביום חמישי.
הוסרו ההגבלות החמורות על ג'ונתן פולארד, שיוכל לעלות ארצה. חמש שנים בדיוק לאחר שחרורו מהכלא האמריקני, הודיע אמש משרד המשפטים בארה"ב כי החליט שלא להאריך את המגבלות הרבות שהוטלו מאז על ג'ונתן פולארד, שהורשע בשנות ה-80 בריגול לטובת ישראל בעודו עובד באגף המודיעין של חיל הים האמריקני. בין המגבלות שהוסרו: חובה לענוד אזיק אלקטרוני, חובה להישאר בביתו בניו יורק בלילה ואיסור יציאה ממדינת ניו יורק. משמעות הסרת ההגבלות היא שאם ירצה, פולארד יוכל מעתה לחזור ארצה. עם זאת, רעייתו אסתר חולה בסרטן וצריכה לעבור סבב נוסף של טיפולי כימותרפיה. על כן, ייתכן שפולארד לא יגיע לישראל בשבועות הקרובים.
3 צפייה בגלריה
פולארד. ייתכן שהעלייה ארצה תתעכב
פולארד. ייתכן שהעלייה ארצה תתעכב
פולארד. ייתכן שהעלייה ארצה תתעכב
(צילום: רויטרס)
בן 4 נפצע קשה מנשיכה בחוות תנינים בערבה. הילד ננשך היום על-ידי תנין בחוות התנינים "קרוקולוקו" שליד היישוב עיר אובות. מצבו קשה והוא הובהל לחדר הניתוח בבית החולים סורוקה בבאר שבע, שאליו פונה במסוק של מד"א. המשטרה פתחה בחקירה ובעל החווה זומן לחקירה באזהרה בתחנת דימונה מחר בבוקר. לפי אנשי החווה הילד הכניס את ידו מבעד לגדר בבריכת התנינים הצעירים בניגוד להנחיות. תחילה נטען כי הוא נשרט מהגדר, אך בהמשך המועצה המקומית פרסמה הודעה מתוקנת.
סגר על נצרת ועוספיה. ההגבלות בערים האדומות נכנסו הבוקר לתוקף, והסגר בהן יימשך עד ליום חמישי בבוקר. ועדת השרים לאזור מוגבל אישרה אתמול גם את הארכת הסגר על קלנסווה ובוקעאתא שבצפון הגולן עד ליום שישי הבא. לפי נתוני משרד הבריאות, כמעט מחצית מהנדבקים החדשים בקורונה הם מיישובים ערביים. נצרת, העיר הערבית הגדולה ביותר בישראל, נכנסה בימים האחרונים לרשימת הערים האדומות בעקבות חתונות שהתקיימו בשטחה והפרות ניכרות של הנחיות משרד הבריאות.
פייזר הגישה בקשה לשימוש חירום בחיסון לקורונה. חברת פייזר הפכה אמש לחברה הראשונה שמבקשת אישור רגולטורי מה-FDA (מנהל המזון והתרופות האמריקני) לאישור חירום עבור הפצת חיסון לנגיף הקורונה. החברה הודיעה רק לפני ימים ספורים שתוצאות השלב השלישי בניסוי שלה מעידים על יעילות של 95%. החיסון דורש שתי זריקות, וההגנה שלו מהנגיף מושגת 28 ימים לאחר הזריקה הראשונה.

"בגאווה ובשמחה רבה אני יכול לומר שבקשתנו לשימוש חירום בחיסון שלנו לקורונה נמצאת כעת בידי ה-FDA", מסר אמש מנכ"ל פייזר אלברט בורלה. "זהו יום היסטורי, יום היסטורי למדע ולכולנו. נדרשו לנו רק 248 ימים מהיום שבו הכרזנו על כוונתנו לשתף פעולה עם BioNTech ועד יום הגשת הבקשה ל-FDA".
לדברי המנכ"ל, אספקת החיסונים תחל שעות לאחר קבלת האישור. חצי מהחיסונים יועברו לאמריקנים, והחצי השני למדינות השונות ברחבי העולם. ישראל הגיעה עם מפייזר לסיכום על רכישת 8 מיליון חיסונים שיספיקו ל-4 מיליון אזרחים. עם זאת, וכפי שנחשף ב-ynet, פייזר עדיין לא התחייבה מתי תספק את המנות לישראל. ייתכן שהחיסונים הראשונים שיגיעו לכאן יהיו אלו של המתחרה, חברת מודרנה - ישראל רכשה ממנה כמיליון וחצי חיסונים שיספיקו ל-750 אלף איש.
מגעים מתקדמים לרכישת החיסון של אסטרהזניקה ואוקספורד. במקביל, אמש נמסר מטעם ראש הממשלה ומשרד הבריאות כי במסגרת הבנות עם חברת התרופות הבריטית אסטרהזניקה, שמפתחת חיסונים לקורונה בשיתוף אוניברסיטת אוקספורד, ישראל תרכוש כ-10 מיליון מנות (שיספיקו לכחמישה מיליון אזרחים). הללו יימכרו במודל ללא רווח בתקופת הקורונה. האספקה הראשונית צפויה להגיע לישראל במחצית הראשונה של השנה הבאה, בכפוף לאישורים של הרגולטוריים באירופה, בארצות הברית ובישראל, ובלשכת נתניהו ציינו כי ישראל נמצאת במגעים מתקדמים עם חברות נוספות שמפתחות את החיסון.
3 צפייה בגלריה
רביע כנאענה רצח אשתו ופאא עבאהרה
רביע כנאענה רצח אשתו ופאא עבאהרה
רביע כנאענה שחשוד ברצח וטרם נעצר, וופאא עבאהרה
רוצח גרושתו בעראבה עדיין חופשי, משפחת הנרצחת מבקשת הגנה. קרוביה של ופאא עבאהרה, שנרצחה בתחילת השבוע בעראבה שבגליל על-ידי הגרוש שלה שעדיין נמלט, קראו אמש למשטרה לספק להם הגנה מחשש לנקמה מצד החשוד. "כבר כמה ימים נפוצות שמועות ביישוב כי הרוצח הנתעב לא ייכנע עד שישלים את מסע הרצח והנקמה באחיה של ופאא ובאמה", מסרה המשפחה. "בין אם השמועות נכונות ובין אם לא, הרוצח הנתעב עודו מסתובב חופשי, ומאמצי החיפוש ביישוב נפסקו ולא רואים ניידות משטרה", טענו. במשטרה מסרו כי פעולותיה נמשכות ביישוב באמצעים "גלויים וסמויים".
חשד לרצח ברמלה: גבר נורה אמש למוות בעיר העתיקה ברמלה על ידי אלמוני. טרם נעצרו חשודים. הגבר הגיע לבית החולים אסף הרופא, יחד עם אדם נוסף שנפצע באורח קל, ומת מפצעיו. שוטרים שהגיעו לבית החולים גבו עדות מהפצוע.
תיעוד: חצה באדום - ונהרג. רוכב אופנוע בן 20 מיפיע נהרג אמש בתאונת דרכים בכביש 75, בין נצרת לנוף הגליל. צעיר בן 19 שרכב עמו נפצע באורח קשה. מחקירה המשטרה עולה כי רוכב האופנוע חצה צומת ברמזור אדום. לידי ynet הגיע תיעוד של התאונה מתוך מצלמת רכב. בתיעוד נראה הרכב שממנו צולם הסרטון כשהוא עוצר בצומת בשל הרמזור האדום. רכב שהגיע ממולו החל בפנייה שמאלה, כאשר האופנוע, מסוג ימאהה, עקף את הרכב המצלם מצד ימין, נכנס לצומת - ופגע בעוצמה ברכב הפונה.
התיאום הביטחוני עם הפלסטינים חודש, והסימנים כבר נראים בשטח. מקורות פלסטינים מסרו אתמול ל-ynet כי מנגנוני הביטחון הפלסטיניים השיבו אתמול, ישירות למנהל האזרחי, אזרח ישראלי שנכנס לטול כרם ונתפס שם. בחודשים שבהם נותק הקשר בין הרש"פ לישראל נמנעו המנגנונים מלהשיב אזרחים ישירות לישראל אלא באמצעות גורם שלישי. השבוע חודש התיאום הביטחוני אחרי נתק ממושך, ובמערכת הביטחון לא פסלו את האפשרות שחידוש התיאום יוביל גם לחידוש המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים.
ארה"ב: הנער שמואשם ברצח מפגינים שוחרר בערבות של 2 מיליון דולר. קייל ריטנהאוס, הנער בן ה-17 שמואשם ברצח שני מפגינים נגד גזענות ואלימות משטרתית בעיר קנושה שבוויסקונסין, שוחרר אתמול ממעצר בערבות של שני מיליון דולר, בעזרת תרומות מהשחקן ריקי שרודר ומייק לינדל, מנכ"ל חברת My Pillow ומקורב לנשיא דונלד טראמפ. משפטו הפך לסוגיה פוליטית, ובעוד שאנשי Black Lives Matter הגדירו אותו כימני קיצוני שתומך בעליונות הגזע הלבן, שמרנים שזעמו על הביזה וההרס שנגרם לחנויות התייצבו לצדו.
איראן מזהירה את בעלות בריתה: טראמפ עדיין יכול לתקוף. בצל הדיווחים על כך שהנשיא דונלד טראמפ בחן אפשרות לתקוף באיראן לפני שיעזוב את הבית הלבן, בסוכנות הידיעות AP דווח אמש כי טהרן מתדרכת כעת את בעלות בריתה לשמור על רמת כוננות גבוהה ולהימנע מלהגביר את גובה הלהבות מול האמריקנים מחשש לתקיפה נרחבת. הגנרל איסמעיל קאאני, יורשו של מפקד כוח קודס שחוסל, קאסם סולימאני, ביקר השבוע בעיראק ושוחח עם לוחמי המיליציות שנתמכות על-ידי המשטר האיראני וכן עם פוליטיקאים שיעים במדינה. קאאני הפציר בלוחמי המיליציות שלא להעניק לטראמפ לפתוח בסבב אלים, ומהפוליטיקאים השיעים ביקש לנסות ולבלום מתקפות על הכוחות האמריקניים במדינה. שעות לאחר מכן, ארגון קטן בשם אסחאב אל-קהף שיגר קטיושות לעבר השגרירות האמריקנית בבגדד.