שבוע לא אופייני עבר על נשיא ארה"ב. אחרי חודשים ארוכים שבהם קרא להסיר את הגבלות הקורונה, סירב לעטות מסכה בפומבי והתעקש לקיים עצרות פוליטיות, נראה כעת דונלד טראמפ כמי שעושה פניית פרסה: הוא ביטל את הוועידה הרפובליקנית "כדי להגן על העם", הודה שבתי ספר ייאלצו להישאר סגורים, ואפילו החל להופיע במסכה ולקרוא לאמריקנים – באיחור של כמה חודשים – לחבוש מסכה בעצמם.
9 צפייה בגלריה
טראמפ עם מסכה, בביקור בבית חולים צבאי במרילנד. 11 ביולי
טראמפ עם מסכה, בביקור בבית חולים צבאי במרילנד. 11 ביולי
קודם סירב, עכשיו מסכה זה פטריוטי. טראמפ
(צילום: AP)
טראמפ אינו אדם שנוהג להודות בפומבי בטעויות, וגם את המהפך הפתאומי בהתנהלותו אין למהר לפרש כהודאה שכזו; אבל כששלושה חודשים נותרו עד לבחירות לנשיאות – בהחלט אפשר לפרש זאת לכל הפחות כהכרה במציאות: טראמפ מביט בסקרים, מבין שמצבו במרוץ לבית הלבן עגום, ומנסה עכשיו שיטה חדשה לחולל קאמבק – להציג את עצמו כמבוגר האחראי. השאלה היא כמובן אם המסר הזה לא מגיע מאוחר מדי: מגפת הקורונה מפילה חללים בארה"ב כבר ארבעה חודשים, ולפי סקרים כשני שלישים מהאמריקנים אינם מרוצים מהטיפול של טראמפ במשבר. האם מהפך חד ופתאומי כל כך בהתנהגותו ייתפס בעיניהם כאמין?
בכל הסקרים הנחשבים יתרונו הארצי של מועמד הדמוקרטים לנשיאות ג'ו ביידן עומד על 8% לפחות. ברוב הסקרים הוא אף גבוה יותר, ובאחד מהם אף מגיע ל-15%. גם הסקרים במדינות המפתח שיכריעו את גורל הבחירות מבשרים רעות לטראמפ. אחרי סקר "ניו יורק טיימס" בתחילת החודש שהראה כי הוא מפגר בשש מדינות מפתח, סקר חדש שפרסם שלשום ערוץ "פוקס ניוז" השמרני מלמד כי טראמפ מפגר אחרי ביידן ב-9% במישיגן (49%-40%) וב-11% בפנסילבניה (50%-39%). מישיגן, שמחלקת 16 אלקטורים בבחירות, ופנסילבניה, שמחלקת 20, הן שתי מדינות שב-2016 רשם בהן טראמפ ניצחון דחוק, ניצחון שסלל את דרכו לבית הלבן.
קודם לכן השבוע הצביע סקר של אוניברסיטת קוויניפיאק כי בפלורידה, שמחלקת את מספר האלקטורים הגדול ביותר מבין המדינות המתנדנדות המסורתיות (29), ביידן מוביל כבר ב-13%. מדובר בפער גדול בהרבה מהפער החד-ספרתי שנמצא לטובת ביידן בסקרים אחרים בפלורידה, אך גם בסקרים אלה נראה יתרונו של ביידן מוצק. סקרים שפורסמו בשבוע האחרון הצביעו על כך שאפילו בטקסס ואלסקה, מדינות שבאופן מסורתי מצביעות לרפובליקנים, מתנהל כעת קרב צמוד למדי בין טראמפ לביידן, כשטראמפ מוביל באחוז אחד באלסקה וביידן באחוז אחד בטקסס.

ביטל את הוועידה כדי "לשמש דוגמה"

השינוי החד בהתנהלות טראמפ נראה כתגובה ישירה גם לנתוני סקרים הנוגעים למגפה עצמה. סקר שפרסמה השבוע סוכנות הידיעות AP העלה שכ-70% מהאמריקנים מעדיפים שיוטלו הגבלות על היישובים שבהם הם גרים כדי לעצור את התפשטות הנגיף, מאשר שההגבלות יוסרו כדי לשקם את הכלכלה. לפי סקרים אחרים, רוב מוחץ של האמריקנים מתנגד לפתיחה מלאה של בתי הספר במצב הנוכחי, פתיחה שאותה קידם לאחרונה טראמפ באגרסיביות, כולל איום מצדו לשלול תקציבים ממוסדות חינוך שלא ייפתחו.
9 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ
טראמפ עם סגנו מייק פנס. המסר: ממלכתי ואחראי
(צילום: MCT)
אנשיו של טראמפ קראו את הסקרים – והסיקו מסקנות. ביום חמישי הודה לפתע הנשיא כי ייתכן שיהיה צורך לדחות את פתיחתם של חלק מבתי הספר בארה"ב בגלל התפשטות הנגיף. לטראמפ, נזכיר, חשוב שבתי הספר ייפתחו מוקדם ככל האפשר משום שמערכת החינוך האמריקנית היא אחד מענפי התעסוקה הגדולים בארה"ב, ומשום שחזרת הילדים ללימודים תאפשר להורים רבים יותר לשוב לעבודה ולהניע את גלגלי הכלכלה. הנעת הכלכלה, כך טראמפ מקווה, תוכל לעזור לו לנצח בנובמבר.
עוד לפני ההצהרה של טראמפ על בתי הספר, בתחילת השבוע, הפתיע הנשיא כשהעלה לטוויטר תמונה שלו במסכה, וצייץ לפתע שעטיית מסכה היא מעשה פטריוטי. מדובר בשינוי כיוון של ממש: במשך חודשים עשה טראמפ כל שביכולתו כדי להימנע מעטיית מסכה בפומבי, כנראה מתוך הנחה שמדובר בהפגנת חולשה, והדגיש כי לא ייתן לתקשורת את "העונג" לראותו בפרצוף מכוסה. מומחים לבריאות הציבור הזהירו לאורך הדרך כי בסירובו לעטות מסכה בפומבי מעביר טראמפ מסר שגוי לאמריקנים ועלול להחמיר את התפשטות המגפה.
9 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ עצרת קמפיין בחירות טולסה אוקלהומה
דונלד טראמפ עצרת קמפיין בחירות טולסה אוקלהומה
טראמפ ביוני עם אלפים באוקלהומה, למרות המגפה
(צילום: AP)
בצעד שהיה אולי הכואב ביותר מבחינתו, בלילה שבין חמישי לשישי, הכריז טראמפ על ביטול הוועידה הרפובליקנית הארצית שאמורה הייתה להיערך בחודש הבא בג'קסונוויל, פלורידה. טראמפ, חובב גדול של עצרות רבות-משתתפים, התעקש בחודשים האחרונים לחדש בהקדם את כנסי הענק הפוליטיים שלו, ואף הכעיס רבים כשבחודש שעבר קיים אירוע בהשתתפות אלפים באוקלהומה, אירוע שאחריו חלה עלייה במספר המאובחנים כנשאי קורונה בעיר טולסה, שבה התקיימה העצרת.
בהודעתו על ביטול הוועידה הסביר לפתע טראמפ שבצל ההתפרצות הקשה ברחבי ארה"ב ביטולה הוא הדבר הנכון והאחראי, והוסיף אפילו שביטול הוועידה נעשה כדי "לשמש דוגמה". הוועידה הארצית הרפובליקנית היא אירוע חגיגי ענקי שנערך אחת לארבע שנים, בסמוך לבחירות לנשיאות, ובה ממנים הרפובליקנים באופן רשמי את מועמדם לנשיאות, במקרה הזה טראמפ. אלפי אוהדים של המפלגה מגיעים לוועידה בכל פעם, והיא משמשת את הרפובליקנים כדי לעורר את תומכיהם ולהמריץ אותם לגשת לקלפי. טראמפ קיווה לנצל את הוועידה כדי לשפר את מצבו בסקרים.
9 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ
"זה עוד יחמיר". הנשיא מודה בעובדות
(צילום: MCT)
בהיעדר האפשרות לערוך עצרות פוליטיות חזר השבוע טראמפ, אחרי שבועות ארוכים, לפנות אל הציבור האמריקני באמצעות תדרוכים שהוא עורך בשידור חי, ונראה שגם זה חלק מהניסיון של יועציו לצייר אותו כמי שנוהג כעת באופן שקול, ממלכתי ואחראי. בתחילת משבר הקורונה נהג טראמפ לקיים תדרוכים באופן קבוע, אך הם הופסקו בעקבות שורה של מבוכות שעוררו הצהרותיו השגויות, ובראשן העלאת הרעיון שהזרקת חומרי חיטוי לחולים היא דרך יעילה לחסל את הנגיף. שינוי הטון של טראמפ ניכר כבר בתדרוך באמצע השבוע האחרון: אם בעבר פיזר הנשיא אופטימיות שנראתה חסרת בסיס בנוגע לסיכויים להיפטר מהנגיף בקרוב, הפעם כבר הודה ש"המצב עוד יהיה גרוע יותר לפני שישתפר".

עזבו פלויד, בואו נדבר על סין

אבל שיתוף פעולה עם ציפיות הבוחרים כפי שהן משתקפות בסקרים היא רק שיטה אחת שנוקטים בקמפיין טראמפ כדי להחזיר אליו את המצביעים. השיטה השנייה, כך מדווחים בארה"ב, היא הסחת דעת: בשבועיים האחרונים ניכר כי ממשל טראמפ חותר להתנגשות דיפלומטית חריפה עם סין, ולפי פרשנים ועדויות מתוך קמפיין טראמפ החתירה הזו לעימות נובעת מהרצון של טראמפ להפוך את היחסים עם סין לסוגיה מרכזית בבחירות. כך הוא מקווה להשכיח במעט סוגיות כמו הטיפול במשבר הקורונה ומחאת ג'ורג' פלויד, שמעסיקות את האמריקנים יותר מכול בחודשים האחרונים, ונתפסות כבעייתיות מאוד עבור טראמפ.

9 צפייה בגלריה
דגל סין קונסוליה סינית יוסטון טקסס ארה"ב
דגל סין קונסוליה סינית יוסטון טקסס ארה"ב
דגל סין בקונסוליה ביוסטון, טקסס
(צילום: AFP)
היחסים בין וושינגטון לבייג'ינג, נזכיר, הגיעו בחודשים האחרונים לשפל של עשרות שנים, ופרשנים כבר משווים אותם ליחסים ששררו בין ארה"ב לברית המועצות בימי המלחמה הקרה במאה שעברה. השפל הזה נובע בין השאר ממגפת הקורונה שיצאה מסין אל העולם והפילה מספר שיא של חללים בארה"ב; דיכוי ההפגנות למען הדמוקרטיה בהונג קונג; עיבוי הכוחות של סין בים סין הדרומי; וכליאתם של מאות אלפי מוסלמים אויגורים במחנות מעצר ומחנות ל"חינוך מחדש" בסין.
לארה"ב יש אמנם די סיבות מוצדקות כדי לנסות להעמיד את סין במקומה ולהתעמת איתה על התנהלותה האגרסיבית בזירה העולמית; אבל בקרב רבים מעורר תהייה העיתוי שבו בוחר הממשל האמריקני להביא את ההתנגשות הזו לשיא. לפי פרשנים ולפי גורמים בקמפיין של טראמפ עצמו, החרפת הטון נגד סין כעת נעשית משום שהנשיא ויועציו מקווים כך לא רק להשכיח מעט מסדר היום סוגיות שפחות נוחות לטראמפ, אלא גם להציג את ג'ו ביידן כמי שינהג ברפיון מול המעצמה העולה מהמזרח אם ייבחר לנשיא.
9 צפייה בגלריה
ארה"ב יוסטון הכניסה פורצים ל קונסוליה של סין ב יוסטון אחרי ש פונתה
ארה"ב יוסטון הכניסה פורצים ל קונסוליה של סין ב יוסטון אחרי ש פונתה
פורצים לקונסוליה הסינית הסגורה ביוסטון אחרי שפונתה מאנשים
(צילום: AFP)
9 צפייה בגלריה
סין פועל מסיר את השלט בכניסה ל קונסוליה של ארה"ב בעיר צ'נגדו במחוז סצ'ואן אחרי ש פונתה
סין פועל מסיר את השלט בכניסה ל קונסוליה של ארה"ב בעיר צ'נגדו במחוז סצ'ואן אחרי ש פונתה
מסירים את שלט הקונסוליה האמריקנית בכניסה למתחם המפונה בצ'נגדו
(צילום: AFP)
בשבועיים האחרונים נקט טראמפ שורה של צעדים חריפים נגד בייג'ינג. כך למשל, בשינוי משמעותי של המדיניות שבה דבק עד כה, הכריז הממשל כי הוא דוחה כמעט את כל תביעותיה של סין בים סין הדרומי, אזור שבו יש מחלוקת בינה לבין כמה מדינות על הריבונות. הממשל גם החליט רשמית כי בצל הכרסום של בייג'ינג באוטונומיה של הונג קונג הוא מבטל את המעמד הכלכלי המיוחד שממנו נהנתה העיר עד כה ביחסיה עם וושינגטון. עוד דווח כי ממשל טראמפ שוקל לאסור את הכניסה לארה"ב על כל חברי מפלגת השלטון הקומוניסטית של סין ועל בני משפחותיהם, צעד שעצם העלאתו על הפרק היא קריאת תיגר על בייג'ינג.
ביום רביעי השבוע, במהלך חזיתי של ממש, הורתה ארה"ב לסין לסגור את הקונסוליה שלה ביוסטון, בטענה ששימשה למעשה כמאורת מרגלים שנוצלה לגניבת נכסים אינטלקטואליים אמריקניים. בשעת לילה מאוחרת, במרוץ נגד הזמן לפני הסגירה, תועדו אנשי הקונסוליה שורפים ומשמידים מסמכים בטרם יעזבו את המקום. ביום שישי, בצעד נקם, הורתה סין לארה"ב לסגור את הקונסוליה שלה בעיר צ'נגדו. בסוף השבוע, אחרי שסגרו כל אחת את הקונסוליה שלה, נראו גורמי רשויות אמריקנים פורצים לקונסוליה של סין ביוסטון, ואילו בצ'נגדו נראו פועלים מסירים את שלט הקונסוליה האמריקנית מהכניסה למתחם המפונה של ארה"ב.

פומפאו נשלח לחזית: "סין תשנה אותנו"

נראה שממשל טראמפ כולו מגויס כעת לעימות עם סין. בשבועיים האחרונים נשלחו שורה של בכירים בממשל לשאת נאומים חריפים נגדה מול המצלמות. תחילה היו אלה היועץ לביטחון לאומי רוברט אובראיין ומנהל ה-FBI כריס ריי, וביום חמישי בשבוע שעבר נשלח לדבר התובע הכללי של ארה"ב וויליאם באר. בנאום במישיגן האשים כי "סין מוקדשת כעת כולה לבליצקריג כלכלי – קמפיין כלל-ממשלתי, ולמעשה כלל-חברתי, אגרסיבי ומתוזמר, שמטרתו לתפוס את העמדות הבכירות בכלכלה העולמית, לעקוף את ארה"ב ולהפוך במקומה למעצמה הגדולה בעולם".
9 צפייה בגלריה
ארה"ב מזכיר המדינה מייק פומפאו נאום נגד סין ספריית ניקסון קליפורניה
ארה"ב מזכיר המדינה מייק פומפאו נאום נגד סין ספריית ניקסון קליפורניה
פומפאו נואם בקליפורניה. "ההגנה על החירויות שלנו מפני סין היא המשימה של זמננו"
(צילום: EPA)
בנאומו במישיגן הזהיר התובע באר כי חברות אמריקניות נכנעות בקלות רבה מדי לתכתיבי המשטר בבייג'ינג כדי לקבל גישה לשוק הסיני הענקי, ותקף שורה של חברות על יחסיהן עם סין, בהן גוגל, מייקרוסופט, אפל וחברת וולט דיסני. באר טען שאולפנים בהוליווד נכנעים שוב ושוב ללחצים סיניים לצנזר את הסרטים שהם מפיקים כדי שלא להרגיז את המשטר בבייג'ינג: "יש לי תחושה שוולט דיסני היה מאוכזב לראות איך החברה שהוא ייסד מתנהלת מול דיקטטורות זרות בימינו".
ביום חמישי האחרון הצטרף למתקפה מזכיר המדינה מייק פומפאו. בנאום בספריית ניקסון בקליפורניה קרא לשים סוף ל"התנהלות העיוורת" של מדינות מול סין והאשים שוב את בייג'ינג בתרמיות בתחום הסחר ובפגיעה בזכויות אדם. "האמת היא שהמדיניות שלנו ושל מדינות חופשיות אחרות החייתה את הכלכלה הכושלת של סין – רק כדי לראות את בייג'ינג נושכת את ידי העולם, אותן ידיים שהאכילו אותה", אמר. "המדינות שוחרות החופש חייבות לגרום לסין לשינוי בדרכים יצירתיות ואסרטיביות יותר, כי פעולותיה של בייג'ינג מאיימות על עמינו ועל השגשוג שלנו. אולי הגיע הזמן להתארגנות חדשה של מדינות שחושבות באותה צורה, ברית חדשה של דמוקרטיות. אם העולם החופשי לא ישנה אותה, סין הקומוניסטית בוודאות תשנה אותנו. הגנה על החירויות שלנו מפני המפלגה הקומוניסטית הסינית היא המשימה של זמננו".
9 צפייה בגלריה
סין תומכי המשטר הסיני דורכים על תמונות טראמפ ו פומפאו ליד קונסוליה של ארה"ב ב הונג קונג
סין תומכי המשטר הסיני דורכים על תמונות טראמפ ו פומפאו ליד קונסוליה של ארה"ב ב הונג קונג
תומכי המשטר הסיני דורכים על תמונות טראמפ ופומפאו ליד הקונסוליה האמריקנית בהונג קונג
(צילום: EPA)
"הנשיא ניקסון אמר פעם שהוא פוחד שהוא יצר מפלצת על-ידי כך שפתח את העולם בפני סין. והנה אנחנו כאן", הצהיר פומפאו. ניקסון, שכיהן כנשיא ארה"ב בשנים 1974-1969, הוא זה שסלל את הדרך לכינון יחסים דיפלומטיים בין ארה"ב לסין הקומוניסטית. בתחילת שנות ה-70 ניהל איתה שורה של מגעים, וב-1972 אף ביקר בבייג'ינג. שתי המדינות כוננו יחסים דיפלומטיים ב-1979.
בנאומו כינה פומפאו את סין "עריצות", ובצעד לא שגרתי במונחים של ממשל טראמפ תקף באופן אישי גם את נשיא סין שי ג'ינפינג. הוא טען שהנשיא שי הוא "מאמין אמיתי" באידיאולוגיה המרקסיסטית-לניניסטית "פושטת הרגל" כדבריו. הנשיא טראמפ, נזכיר, הקפיד לאורך כל השנים האחרונות, גם כשהתעמת קשות עם סין, להימנע מלתקוף ישירות את שי ג'ינפינג, וטען שיש ביניהם יחסים אישיים מצוינים.