במה שנראה כמו הרגל קבוע, רגע לפני ההצבעה מחר (יום ג') בממשלה על מתווה חוק הפטור מגיוס – נערכים כעת מגעים על שינויים של הרגע האחרון בהצעת ההחלטה. אחרי הסערה שחוללה החשיפה ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" של טיוטת ההצעה – שלמעשה נותנת פטור לתלמידי הישיבות, ולא כוללת יעדים ברורים לגיוסם – כעת דנים בקואליציה בשינוי של הרגע האחרון בהצעה, ולפיו כן ייכללו בה יעדים ברורים.
3 צפייה בגלריה
הפגנות בעד ונגד גיוס חרדים
הפגנות בעד ונגד גיוס חרדים
מפגינים בעד ונגד גיוס, בזמן שהלוחמים בעזה ממשיכים להילחם
(צילום: דוברות המשטרה, דובר צה"ל, EPA/ABIR SULTAN)
מדובר לפי ההערכות ביעדי גיוס של אלפי חרדים בשנה, כשבסיעות החרדיות יש הסכמה רק לכמה אלפים בודדים. בהצעה המקורית שנחשפה אתמול נכתב כי ייכללו בחוק "תמריצים חיוביים ושליליים" כדי לעמוד ביעדים שיגובשו, ובשינוי המסתמן תצורף להחלטה גם קביעה שיחולו סנקציות כלכליות – בעוד שנתיים – על מוסדות חינוך שלא יעמדו ביעדים שייקבעו.
הטענה שעומדת מאחורי דחיית הסנקציות הכלכליות היא שיש לתת לציבור החרדי זמן הסתגלות לשינוי הדרמטי מבחינתו, אבל גורם בכיר המעורה במגעים מודה כי ייתכן שבהמשך, אותו פרק זמן של הסתגלות יוארך מעבר לשנתיים – כיוון שברור לדבריו שהיעדים הללו לא ימומשו. כך או כך, ההצעה המדוברת לא צפויה לכלול סנקציות פליליות.
השינוי המסתמן מצטרף לשינוי נוסף של הרגע האחרון, שנחשף גם הוא ב-ynet ובמסגרתו הוחלט להסיר מההצעה את הסעיף על העלאת גיל הפטור מגיוס, שעומד כיום על 26, לגיל 35. אותו סעיף עורר זעם רב כיוון שמשמעותו הייתה שתלמידי הישיבות לא יוכלו להשתלב בשוק העבודה עד גיל מאוחר שכזה, והוא בוטל אחרי שהסיעות החרדיות ויתרו עליו.
3 צפייה בגלריה
נתניהו בהצהרה לתקשורת
נתניהו בהצהרה לתקשורת
מגעים של הרגע האחרון. החרדים מסכימים ל"אלפים בודדים"
(צילום:יואב דודקביץ', אלכס קולומויסקי, שלו שלום )
כעת שואפים בממשלה להביא החלטה שבה לא יינקב כלל גיל הפטור. יחד עם זאת, ההבנה היא שהגיל חייב להיות נמוך בהרבה. במשרד אוצר דורשים להורידו ל-21, בטענה שהדבר יסייע בהשתלבות החרדים בשוק העבודה, ויש לכך תמיכה בקואליציה.
ראש האופוזיציה יאיר לפיד מסר בתגובה להסרת העלאת גיל הפטור מסדר היום: "מדובר בהונאה שקופה. העלאת גיל הפטור ל-35 הייתה תמיד 'עז' שנועדה להסתיר את זה שבחוק ההשתמטות אין חובת גיוס, אין סנקציות כלכליות, ולא יתגייס אפילו חרדי אחד. החוק הזה הוא חרפה ועלבון ללוחמים".
הסערה סביב חוק הפטור מגיוס החלה כאמור בעקבות הפרסום אתמול ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" של טיוטת החוק, שאמנם מצהירה על כוונה להגדיל את שיעור המתגייסים בקרב החרדים - אך בפועל תסדיר את הענקת הפטור לתלמידי הישיבות, ולא כוללת יעדי "מכסות" או סנקציות ברורות.

טיוטת החוק המוצעת נכללת בהצעת ההחלטה שתועלה מחר להצבעה בממשלה, ומטרתה המרכזית היא להאריך את הוראת השעה שהורתה לשר הביטחון להימנע מגיוס תלמידי ישיבות, חרף פקיעת תוקפו של חוק הגיוס הקודם ביולי אשתקד. אותה הוראת שעה מסתיימת בסוף החודש הנוכחי, כלומר בעוד ימים אחדים, ובלי החלטה חדשה תיאלץ הממשלה לגייס את תלמידי הישיבות. בבג"ץ תלויות עתירות נגד ההחלטה הזו, ונגד המשך העברת תקציבי "תמיכה" בישיבות.

הסערה, והבהרת היועמ"שית: להיערך בכל תרחיש לגיוס בני ישיבות מ-1 ביולי

במה שנראה כמו ניסיון לשכנע את בג"ץ להסכים לדחיית הפטור הזמני מגיוס חרדים, אף שאין חוק שמאפשר זאת, בהצעת ההחלטה נכלל לוח זמנים לקידום חוק גיוס חדש: היא קוראת להגיש לאתר החקיקה הממשלתי תזכיר חוק עד 21 באפריל, ולאשר אותו בממשלה עד 19 במאי. הנוסח לפי ההצעה יונח על שולחן הכנסת עד 29 ביוני, ימים ספורים לפני המועד האחרון שהממשלה ביקשה מבג"ץ להמשיך בו את המצב הקיים באשר לאי-אכיפת גיוס החרדים.
אם הלו"ז הזה אכן ימומש, סביר להניח שהליך החקיקה של החוק החדש שיובא לא יושלם לפני כנס החורף הבא, שיחל בסוף חודש אוקטובר. לפיכך, בצה"ל ייאלצו להמשיך להתבסס במלחמה הנוכחית על משרתי מילואים, מה שיגדיל את הנטל על המשרתים הקיימים וגם יעלה למדינה הרבה מאוד כסף. בצה"ל, נזכיר, קוראים לתוספת משמעותית של לוחמים, בסדיר ובמילואים, בשל הנטל הרב על הלוחמים שפועלים בשלל חזיתות - לצד נפילתם ופציעתם של חיילים רבים בקרבות.
אינפו אינפוגרפיקה חוק הגיוס לוח זמנים גיוס צה"ל חרדים הצעת חוק לו"ז
חשיפת הטיוטה חוללה סערה פוליטית ומשפטית: שר הביטחון יואב גלנט הצהיר כי הוא מתנגד לה - בשיחות סגורות הוא כינה אותה "קומבינה על ראש חיילי צה"ל" - וחזר על דרישתו להסכמה בין כלל מרכיבי הקואליציה, כולל בני גנץ. גנץ עצמו איים כי אם היא תאושר במתכונת הקיימת - סיעת המחנה הממלכתי תפרוש מממשלת החירום. אמש פורסם גם כי היועמ"שית גלי בהרב-מיארה לא צפויה להגן על המתווה הנוכחי בבג"ץ, ובמכתב התראה ששלחה לבנימין נתניהו, ושנחשף הבוקר ב-ynet היא קבעה כי לא ניתן לאשר מתווה ריק מתוכן שכולל נוסח הצהרתי בלבד.
היועמ"שית קבעה בנוסף כי בניגוד ללוח הזמנים הנקוב בהצעה, אין להגיש את הצעת החוק לכנסת עד 29 ביוני - אלא להבהיר שעד המועד הזה תושלם חקיקת החוק באופן סופי, בקריאה שנייה ושלישית. בנוסף, היועמ"שית דרשה שהצעת ההחלטה תכלול הנחיה מפורשת לשר הביטחון או לצבא להיערך לגיוסם של בני ישיבות החל מ-1 ביולי.
לפי היועמ"שית, ההיערכות לגיוס בני הישיבות בתחילת יולי צריכה להתבצע לקראת כל התרחישים העומדים על הפרק - בין בתרחיש של השלמת חקיקה עד לסוף יוני, ובין בתרחיש שבו המועד הזה יחלוף ללא אישור סופי של החקיקה - מצב שבו לדבריה "לא יהיה עוד בסיס נורמטיבי למתן פטור מגיוס", והצבא יידרש להתחיל לגייס תלמידי ישיבות "בשיעור משמעותי", כלשונה. בהרב-מיארה מדגישה כי הטמעת ההערות שלה היא תנאי לאפשרות להגן על ההחלטה בבג"ץ.
3 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה, חיילי צה"ל
גלי בהרב מיארה, חיילי צה"ל
היועמ"שית הבהירה: להיערך בכל תרחיש לגיוס בני ישיבות החל מ-1 ביולי
(צילום: יואב דודקביץ', AP Photo Tsafrir Abayov)
בעקבות אזהרת היועמ"שית, בקואליציה החלו הבוקר בהתייעצויות בעניין שינוי נוסח חוק הפטור מגיוס לחרדים - כולל קביעת מכסות גיוס. אמש, מאחורי הקלעים, הרוחות סערו גם בליכוד. שרים בכירים פנו ללשכת נתניהו ולמקורביו וביקשו הבהרות. מזכיר הממשלה יוסי פוקס ניסה להרגיע את השרים ולעדכן שהטיוטה עוד תשתנה, אולם סימן שאלה גדול עדיין מרחף סביב היכולת להרגיע את האווירה הציבורית מצד אחד ולייצר מתווה שהחרדים יוכלו לחיות איתו מצד שני. "האתגר עצום. מצד אחד לא להצית את הרחוב החרדי, ומצד שני להביא מתווה שגם יכול לעבור בממשלה בלי פרישת גנץ והתנגדות פומבית של גלנט", אמרו בכירים בממשלה.
טובה צימוקי השתתפה בהכנת הכתבה