לצד המעבר של תעשיית הרכב להנעות חשמליות נקיות מזיהום, בשנתיים האחרונות חלה פריחה מפתיעה במכירות רכבי שטח אמיתיים, אלו המצוידים בהנעה כפולה עם הילוך כוח ויכולת התמודדות גם עם מסלולי עבירות מאתגרים. למשל טויוטה לנד קרוזר הוותיק, שמשווק מ-2009 כמעט ללא שינויים, הגיע השנה למכירות שיא של קרוב ל-2,300 יחידות. קרוב לאלף ישראלים הצטיידו בג'יפ רנגלר וכמות דומה של לקוחות רכשו השנה סוזוקי ג'ימני. בהתאם גם בשוק המשומשים המחירון עלה ובמציאות רכבי שטח הפכו מבוקשים עד כדי כך שהם נמכרו במחיר גבוה משמעותית מהנקוב בו.
יש לכך לא מעט סיבות: החל מהשקות מתוקשרות לדגמים חדשים (פורד ברונקו ולנד רובר דיפנדר למשל) ועד לעובדה שטיולי שטח הפכו בתקופת הקורונה לדבר היחיד כמעט שניתן להגדיר כ"חופש", ולאחר שנים של דעיכה חזרו להיות פעילות פופולרית, כמעט כמו בשנות התשעים ובתחילת שנות האלפיים.
אחרי שסקרנו את דגמי הליבה שצפויים לנחות כאן כמו משפחתיות, רכבי פנאי והחשמליות מסין, וגם את דגמי הספורט הנחשקים, בכתבה החמישית בסדרה אנחנו מתמקדים ברכבי השטח והטנדרים שינחתו כאן השנה. תאמינו או לא, 2023 עשויה אפילו להעפיל על השיא של אשתקד עם היצע נרחב של דגמים חדשים או גרסאות שטח קיצוניות לדגמים מוכרים שינחתו כאן.

ינאוס

הגרנדיר הוא רכב שטח של יצרנית חדשה, פרויקט אישי של הטייקון הבריטי ג'ים רטקליף, ומעריץ מושבע של הדיפנדר המקורי. לאחר שנודע כי לנד רובר תפסיק את ייצורו, רטקליף ביקש לרכוש את זכויות הייצור מלנד רובר, אך נענה בשלילה והחליט לייצר בעצמו יורש אמיתי ומודרני לאייקון השטח הבריטי.
את הבסיס מעניקה שלדת סולם אותה פיתחו מהנדסי מגנה-שטייר, עם סרנים חיים מלפנים ומאחור מתוצרת קארארו (Carraro) האיטלקית, הנתמכים בקפיצי סליל בכל פינה. הוא יוצע עם מנועי שישה צילינדרים בנפח 3.0 ליטר של ב.מ.וו, טורבו-בנזין עם 285 כ"ס או טורבו-דיזל עם 249 כ"ס, בשניהם תיבת שמונה הילוכים של ZF והנעה כפולה קבועה עם הילוך כוח. נעילות דיפרנציאל אחורית וקדמית הן ציוד תקני ועל הקשר לקרקע אחראים צמיגי BFGoodrich AT KO2. מרווח הגחון עומד על 26.4 ס"מ וזוויות גישה-נטישה של 36.1-35.5, נתונים צנועים במעט מג'יפ רנגלר רוביקון ופורד ברונקו בדלנדס.
מתי בישראל: מחצית שנייה.

ג'יפ

היצע הגרסאות של הרנגלר יתרחב השנה בשני כיוונים מנוגדים. מצד אחד ה-4Xe, גרסה היברידית נטענת המשלבת בין מנוע בנזין מוגדש (4 צילינדרים, 2.0 ליטר, 272 כ"ס) האחד מחובר ישירות למנוע (62 כ"ס) ומשמש כמתנע-גנרטור, השני (145 כ"ס) ממוקם בין המנוע לתיבת שמונה הילוכים אוטומטית. ההספק המשולב עומד על 380 כ"ס (108 כ"ס יותר מרנגלר בנזין רגיל), תוספת כוח המאפשרת זינוק ל-100 קמ"ש ב-6.4 שניות, 1.2 שניות פחות למרות עליית משקל של כ-240 ק"ג. מצברי 17.3 קוט"ש מאפשרים טווח נסיעה תיאורטי נקי מזיהום של 45 ק"מ.
מצד שני גרסת 392 המחזירה את מנוע V8 לרכב השטח האייקוני כארבעה עשורים אחרי ה-CJ7 גודלן איגל משנות השמונים. שם הגרסה מציין את נפח המנוע באינצ'ים מעוקבים (6.4 ליטר) המפיק 470 כ"ס, מה שהופך אותו למנוע החזק ביותר שאי פעם הוצע ברנגלר, ומאפשר זינוק ל-97 קמ"ש (60 מייל-שעה) ב-4.5 שניות. הוא יוצע בגרסת רוביקון אקסטרים עם צמיגי שטח אגרסיביים (BF Goodrich KO2) וגדולים יותר משל הרוביקון הרגיל ("35 לעומת "33) וגם קפיצים ובולמי זעזועים שונים שמגביהים את המרכב ב-"1.5 המאפשרים הגדלת מרווח גחון (32.7 ס"מ, 5.3 ס"מ יותר) ושיפור זוויות הגישה-נטישה (40.4-47.4 מעלות לעומת 37-43.9).
מתי בישראל: רבעון שני.

לנד רובר

גם הדיפנדר יקבל שתי גרסאות חדשות. הראשונה היא ה-130, הפעם לא כטנדר עם ארגז אלא תצורת מרכב מוארכת לדיפנדר 110 חמש דלתות המוכר. עם בסיס גלגלים זהה ותוספת של 34 ס"מ לאורך הכללי, מה שיאפשר להושיב עד 8 נוסעים.
הדיפנדר 110 יוצע עם הנעה היברידית נטענת (מכונה P400e) המשלבת בין מנוע בנזין מוגדש (4 צילינדרים 2.0 ליטר, 300 כ"ס) עם מנוע חשמלי (142 כ"ס) והספק משולב של 404 כ"ס. הזינוק ל-100 קמ"ש אורך 5.6 שניות, 0.5 שניות פחות מגרסת הבנזין הרגילה (P400). מצברים בקיבולת 19.2 קוט"ש מאפשרים טווח נקי מזיהום של 43 ק"מ, אבל הם מביאים לביטול האפשרות לשורת מושבים שלישית.
מתי בישראל: במהלך השנה.

מרצדס

ה-G63 4×4² הוא גרסת הקצה לרכב השטח האיקוני, המצויד במערכת סרנים פורטאליים ייחודית (המצויה גם במשאית השטח יונימוג), כולל מערכת תמסורת של שני גלגלי שיניים הממוקמת בסמוך לגלגל, ואליה מתחברת הצירייה בחלק העליון - בשונה מרכב רגיל שבו היא מחוברת ישירות למרכז הגלגל - בעוד הגלגל עצמו מחובר לחלק התחתון. החידוש כאן הוא שילוב המערכת במתלה קדמי נפרד, לעומת סרן ב-G500 4×4² הקודם, בעוד תצורת המתלה האחורי נותרה סרן חי.
סידור כזה מאפשר קיצור יחסי העברה, הפחתת עומסים ממערכת ההנעה וגם הגדלה משמעותית של מרווח הגחון, עם 35.1 ס"מ, 11 ס"מ יותר מ-G קלאס רגיל. המנוע הוא V8 כפול מגדשים בנפח 4.0 ליטר המפיק 585 כ"ס ומחובר לתיבת תשעה הילוכים אוטומטית והנעה כפולה קבועה עם הילוך כוח ושלוש נעילות דיפרנציאל (מרכזית, אחורית וקדמית).
מתי בישראל: כלל הנראה במהלך השנה.

סוזוקי

היבואנית הרשמית אומנם מכחישה, אבל צילומי ריגול מרחבי העולם חושפים כי בקרוב מאוד תוצג גרסת חמש דלתות לג'ימני, לראשונה בהיסטוריה של רכב השטח היפני. על פי דיווחים בתקשורת העולמית, תוספת צמד דלתות מאחור דרשה הארכת מרכב בכ-20 ס"מ (385 ס"מ), בעוד בסיס הגלגלים צמח ב-30 ס"מ (255 ס"מ) העשוי כך לשפר גם במידת מה את נוחות הנסיעה.
מנוע ה-1.5 ליטר בנזין עשוי לקבל מערכת היברידית קלה, שתסייע לעמוד בתקני זיהום עדכניים. אופציה נוספת היא החלפת המנוע ביחידת ה-1.4 ליטר מוגדשת מה-S-קרוס, ובכך ישופרו דרמטית הביצועים. החיבור יהיה בכל מקרה לתיבת חמישה הילוכים ידנית או ארבעה הילוכים אוטומטית, ותיבת העברה עם הנעה אחורית לכביש, כפולה לשטח והילוך כוח.
מתי בישראל: ייתכן בסוף השנה.

פולקסווגן

דור שני לפולקסווגן אמרוק עושה שימוש בפורד ריינג'ר כבסיס, כחלק משיתוף פעולה בין החטיבות המסחריות של היצרניות. בהשוואה לאמרוק היוצא, החדש ארוך ב-9.5 ס"מ (535 ס"מ) עם בסיס גלגלים ארוך ב-17 ס"מ (327 ס"מ) ובכך הוא צפוי לאפשר מרחב מחיה טוב משמעותית ליושבים מאחור. כבסיס משמשת שלדת סולם חדשה וקשיחה יותר המאפשרת כושר העמסה (1,160 ק"ג) וגרירה (3.5 טון) משופרים.
בעולם הוא יוצע עם מגוון מערכות הנעה, אבל אצלנו הוא ישווק רק עם מנוע טורבו דיזל V6 בנפח 3.0 ליטר, עם 250 כ"ס. המשך שרשרת ההנעה כוללת תיבת 10 הילוכים אוטומטית (8 הילוכים בעבר) והנעה כפולה עם הילוך כוח שלא הוצע בעבר דבר שיאפשר שיפור משמעותית גם ביכולת העבירות.
מתי בישראל: רבעון שני.

פורד

פורד ברונקו ינחת כאן גם בגרסת ראפטור קיצונית, עם מנוע V6 בנזין כפול-מגדשים בנפח 3.0 ליטר עם כ-400 כ"ס, 70 כ"ס יותר מה-V6 בנפח 2.7 ליטר. השינוי העיקרי נוגע למערך המתלים, המיועד לאפשר נסיעת שבילים מהירה, עם תצורה דומה אבל מחוזקת הכוללת סרן חי מאחור (דנה 50 לעומת 44) ונפרד מסוג עצמות עצה כפולות מלפנים, המאפשרים גם הרחבת מפסקי הסרנים ונתמכים בולמי זעזועים אדפטיביים פוקס "3.1 המאפשרים גם מהלכי מתלה ארוכים יותר. על הקשר לקרקע אחרים צמיגי BFGoodrich KO2 במידה "37. בהשוואה לגרסת ווילדטראק זווית גישה גדולה ב-4 מעלות (37.2), זווית גחון גדולה ב-4.5 מעלות (30.8), זווית נטישה גדולה ב-3.5 מעלות (40.5) עם מרווח גחון נדיב ב-4 ס"מ (33.2 ס"מ).
פורד גם תשווק כאן לראשונה את ריינג'ר, שחולק פלטפורמה ומכלולים נוספים עם פולקסווגן אמארוק (ע"ע) וצפוי לאתגר את רבי המכר של הקטגוריה - טויוטה היילקס ואיסוזו די מקס. בשונה מפולקסווגן פורד תשווק אותו בשלב ראשון עם מנוע דיזל 4 צילינדרים בשתי רמות הספק (170 כ"ס בגרסה עם מגדש בודד או 210 כ"ס עם מגדש כפול) בחיבור לתיבת שישה הילוכים למנוע החלש ו-10 יחסים לחזק. עוד תגיע גרסת ראפטור עם מנוע V6 בנזין כפול מגדשים בנפח 3.0 ליטר ו-288 כ"ס. גם מערך המתלים משודרג ביחס לגרסאות הרגילות מלפנים יש זרועות מתלה (עצמות עצה כפולות) עשויות אלומיניום וארוכות יותר, מאחור יש סרן חי שנתמך בקפיצי סליל לעומת עלים בגרסה הרגילה). עוד כולל המפרט בולמי זעזועים של פוקס ("2.5) וצמיגי שטח דו-שימושיים (BFGoodrich AT) גדולים מאלה של הדגם הרגיל ("33).
מתי בישראל: ברונקו ראפטור - רבעון ראשון, ריינג'ר - במהלך השנה.