המעבר של תעשיית הרכב להנעה חשמלית, הביא במידה רבה לשינוי סדרי עולם. הוא איפשר למותגי הרכב הצעירים מסין לסגור במהירות את פערי הידע מול יצרניות ותיקות. הוא גם איפשר להם לחדור לשוק הרכב הישראלי בצורה יוצאת דופן שמשנה את מאזן הכוחות, עם היצע אדיר של מותגים. חלקם, כמו MG, ג'ילי ו-BYD, הפכו לרבי מכר של שוק הרכב. אחרים, כמו הונג'צי, מיצבו עצמם גבוה יותר כאלטרנטיבה לדגמי יוקרה חשמליים. המספרים מדברים בעד עצמם, עם כ-17 אלף מכוניות של מותגים סינים שעלו השנה על הכביש, כמות גדולה פי 4.5 מאשתקד.
12 צפייה בגלריה
תערוכת גוואנגז'ו
תערוכת גוואנגז'ו
(צילום: ניר בן זקן)
בשנה הבאה זה הולך להיות מורכב אפילו יותר - כאשר ינחתו כאן מותגים חדשים נוספים, בעוד אלו שכבר כאן צפויים להציג דגמים חדשים או עדכניים. אחרי שסקרנו את דגמי המשפחתיות, רכבי הפנאי והספורט שינחתו כאן השנה, הפעם אנחנו מתמקדים במותגים הסינים, שרובם לא מוכרים אבל עשויים להמשיך כאן את המהפכה.

MG

MG הוא המותג הסיני הראשון ששיווק מכוניות בישראל, והראשון שהציע כאן דגם חשמלי כתחליף למשפחתית (MG ZS EV) שזכה להצלחה אדירה. ה-MG4 תהיה קפיצת מדרגה משמעותית מבחינת איכויות הנסיעה, שכן היא מבוססת על פלטפורמה ייעודית עם מערכת מצברים חדשה וקומפקטית המשולבת כחלק אינטגרלי במרכב, מה שמסייע לקשיחות המבנית והורדת מרכז הכובד, עם חלוקת משקל מאוזנת לפנים-אחור (50-50). היא תוצע בשתי גרסאות עם מנוע חשמלי המוצב מאחור ומחובר לגלגלים הסמוכים אליו. לבסיסית 170 כ"ס, מצברי 51 קוט"ש וטווח של 350 ק"מ, לגרסה הבכירה 204 כ"ס, מצברי 64 קוט"ש וטווח נסיעה של כ-450 ק"מ. מתי בישראל: רבעון ראשון.

ORA

חטיבת החשמליות של קונצרן "גרייט וול" כבר החלה לשווק מכוניות באירופה, ותיוצג בישראל על ידי כלמוביל. לפאנקי קאט שיהיה דגם ראשון שלה לקבל לוחית רישוי צהובה, פוטנציאל להפוך לאחד מרבי המכר של השוק, עם ממדים של משפחתית קומפקטית, עיצוב חיצוני מרשים, סביבת נהג מקורית ואבזור עשיר. המנוע החשמלי (171 כ"ס) מחובר ישירות לגלגלים הקדמיים עם אפשרות בחירה בין שני מארזי סוללות: 48 קוט"ש וטווח נסיעה של 310 ק"מ, או 63 קוט"ש ו-420 ק"מ. מתי בישראל: רבעון ראשון.

ג'ילי

הגיאומטרי C, הדגם החשמלי הנמכר ביותר בישראל ב-2022, עבר מתיחת פנים קלה. בין השינויים: עדכון קל לעיצוב החזית ושדרוג מהותי לתא הנוסעים, עם קונסולה מרכזית חדשה, לוח מחוונים דיגיטלי שצמח ל-"10.2 ומסך מגע בגודל "14.6. טווח הנסיעה שופר מעט על פי התקן הסיני, אם כי נתונים בתקן WLTP הרלוונטיים אלינו טרם פורסמו. מתי בישראל: מחצית שנייה.

איוויס

שנתיים לאחר שהגיעה לישראל, היצרנית הסינית הצעירה תנחית כאן דגם שני באולם התצוגה, ה-U6. למעשה גרסת כמו-קופה מעוצבת ל-U5 וגם עם סביבת נהג שונה ומודרנית יותר. המנוע החשמלי מעביר 217 כ"ס לגלגלים הקדמיים (13 כ"ס יותר מה-U5) והוא מהיר בכחצי שנייה בזינוק ל-100 קמ"ש (7 שניות). הסוללות בקיבולת זהה של 63 קוט"ש, אך למרות שמקדם הגרר נמוך משמעותית (0.25 לעומת 0.29), טווח הנסיעה נותר דומה ועומד על 400 ק"מ. מתי בישראל: רבעון ראשון.

צ'רי

הענקית הסינית החלה לשווק כאן שלושה רכבי פנאי השנה, אבל בשונה משאר המותגים מהמזרח, במקרה של צ'רי כולם על טהרת הבנזין. זה צפוי להשתנות השנה עם גרסה חשמלית שתוצג בקרוב ל-FX, ככל הנראה עם מנוע חשמלי המפיק 204 כ"ס ומצברים בקיבולת של כ-60 קוט"ש המספקים לטווח נסיעה של כ-450 ק"מ. בנוסף יוצע גם דגם היברידי נטען חדש במשפחת רכבי הפנאי המכונה טיגו. מתי בישראל: רבעון אחרון.

וויה

וויה, חטיבת היוקרה של קונצרן דונגפנג, תהיה מותג רכב חשמלי סיני שני של מי שמוכרת בעיקר כיבואנית הדו-גלגלי הגדולה בישראל, "מטרו מוטור". ה-Free יהיה דגם ראשון שישווק כאן, כרכב פנאי גדול בממדים דומים לב.מ.וו iX. מערכת ההנעה משלבת שני מנועים חשמליים עם 490 כ"ס המאפשרים זינוק ל-100 קמ"ש ב-4.4 שניות, בעוד מצברי 103 קוט"ש מקנים לו טווח נסיעה של 530 ק"מ. מתי בישראל: רבעון ראשון.

נטע

נטע תהיה מותג רכב שני מקבוצת "בליליוס", שמשווקת כבר את דגמי איוויס, והיא מייצרת כיום שלושה דגמים. ה-V היא סופר-מיני, עם מנוע חשמלי המעביר 75 כ"ס לגלגלים הקדמיים ומצברי 38.5 קוט"ש המאפשרים טווח נסיעה משוער של כ-240 ק"מ. בהמשך יגיע ה-U, רכב פנאי קומפקטי שיתמודד מול רבי המכר של השוק כמו MG ZS EV, ג'ילי גיאומטרי C ו-BYD אטו 3. המנוע החשמלי מפיק 204 כ"ס העוברים ישירות לגלגלים הקדמיים עם טווח נסיעה של כ-400 ק"מ. ייתכן ותגיע גם ה-S כמשפחתית גדולה שתנסה להיות אלטרנטיבה לטסלה מודל 3. מתי בישראל: מחצית שנייה.

סקייוול

ה-ET5, הדגם היחיד אותו משווקת כאן סקייוול, יקבל סוללה מוגדלת (86 קוט"ש לעומת 72 קוט"ש) וטווח נסיעה שגדל בכ-100 ק"מ לכ-500 ק"מ. הוא יקבל גם עיצוב חיצוני שונה במקצת שיבדל אותו מהגרסה הרגילה. מתי בישראל: רבעון ראשון.

סרס

ה-SF5 יהיה הדגם הבא של סרס והוא צפוי להיות מודרני בהרבה מה-EV3 שנמכר כאן עד כה. מדובר ברכב פנאי היברידי נטען, על בסיס פלטפורמה חדשה, עם אפשרות בחירה בין שתי מערכות הנעה. מנוע חשמלי בודד (224 כ"ס) המחובר לגלגלים האחוריים, או שני מנועים (אחורי וקדמי) עם 496 כ"ס והנעה כפולה. בשני המקרים מנוע בנזין מוגדש (4 צילינדרים בנפח 1.5 ליטר) משמש כגנרטור מאריך טווח לטעינת הסוללות. מתי בישראל: רבעון ראשון.

JAC

JAC פועלת בשנה האחרונה בהיקפים מצומצמים, עם שיווק שני דגמים ותיקים - ES2 כרכב פנאי קטן ו-e-JS4 כרכב פנאי קומפקטי – שניהם שווקו ללא מערכות בטיחות אקטיביות, אבל ה-e-JS4 יקבל אותם באמצע 2023. הe-J7 יהיה דגם שלישי של המותג כאן, כהסבה להנעה חשמלית של משפחתית גדולה עם מנוע בנזין. המנוע החשמלי מפיק 225 כ"ס העוברים ישירות לגלגלים הקדמיים, עם מצברי 80 קוט"ש המאפשרים טווח נסיעה של כ-500 ק"מ. לדברי היבואנית היא תצוייד במערכות בטיחות אקטיביות כציוד תקני. מתי בישראל: רבעון אחרון.

WM

WM (ראשי תיבות של WeltMeister) היא יצרנית רכב חשמלי סינית צעירה שתיוצג כאן על ידי EV מוטורס. הדגם הראשון שינחת כאן הוא EX5, שיתחרה ב-MG ZS EV, ג'ילי גיאומטרי C ו-BYD אטו 3. המנוע החשמלי תוצרת בורג וורנר מפיק 218 כ"ס, העוברים ישירות לגלגלים הקדמיים. הוא יוצע עם שני נפחי מצבר – 52.5 או 69 קוט"ש עם טווח נסיעה של כ-300 וכ-450 ק"מ בהתאמה. מתי בישראל: רבעון ראשון.