9 צפייה בגלריה
NSO , מני יצחקי, אלשיך, גדי סיסו, שבתאי
NSO , מני יצחקי, אלשיך, גדי סיסו, שבתאי
תספקו הסברים. מימין למעלה: אלשיך, סיסו, שבתאי ויצחקי
(צילום: רויטרס, אלעד גרשגורן, אלי סניור, עמית שאבי, עידו ארז)
ההכחשות הנמרצות של המשטרה הפכו להודאה רפה - וכעת לכולם כבר ברור שהמשטרה עשתה שימוש פסול בתוכנת פגסוס של NSO, שמאפשרת פריצה לטלפונים, נגד עבריינים ואזרחים, פעילי מחאה ומנכ"לים של משרדי ממשלה, מקורבים לפוליטיקאים ועוד רבים אחרים.
למרות כל זאת, מפכ"ל המשטרה לשעבר רוני אלשיך - שבתקופתו לכאורה נעשה השימוש העיקרי בתוכנה - עדיין שותק, וכך גם מני יצחקי, שהיה ראש אגף החקירות והמודיעין בין השנים 2019-2013, וגדי סיסו, שכיהן בתפקיד מדצמבר 2019 ועד אפריל 2020. מי שכיהן כממלא מקום המפכ"ל במשך שנתיים בין 2018 ל-2020, מוטי כהן, שותק גם הוא. בניגוד אליהם, ראש אגף החקירות והמודיעין הנוכחי, ניצב יגאל בן-שלום - התראיין והשיב לשאלות בקצרה, אך הכחיש את הממצאים וטען שלא היו שימושים פסולים בתוכנה.
המפכ"ל הנוכחי, יעקב שבתאי, עבר מהכחשה נמרצת של התחקיר להודאה בכך שהיו כשלים, אך ב-ynet נחשף כי בניגוד להצהרותיו - למעשה הוא התנגד להקמת ועדת בדיקה חיצונית לריגול המשטרתי. ל-ynet נודע כי השר לביטחון הפנים עמר בר-לב שוחח עם שבתאי אתמול (שני) לאחר הפרסום האחרון בכלכליסט, ואמר לו כי בכוונתו להקים ועדת בדיקה - אך המפכ"ל סירב. בר-לב הודיע לשבתאי שמדובר בהחלטה סופית, וכי הודעה לכלי התקשורת תתפרסם בקרוב.
אלא שהמפכ"ל הקדים את השר - ופרסם הודעה שממנה משתמע שמדובר ביוזמה שלו. לדברי גורם בכיר, "המפכ"ל ניסה לעשות סיבוב על השר, הוא לא רצה את הוועדה - אבל ברגע שהבין שתקום, הוציא הודעה לתקשורת כאילו שהוא ביקש את הקמתה".

שבתאי ב"פגישת עבודה" של 5 ימים

המפכ"ל, למעשה, מנסה באמצעות מקורביו להעביר את האחריות והאשמה לראש אגף החקירות והמודיעין ניצב יגאל בן-שלום. שבתאי, המפקד העליון של המשטרה, לא לקח אחריות עד כה על הטיפול בפרשה ולא התייצב מול המצלמות - ובן-שלום היה זה שנאלץ להתייצב ולענות לשאלות בלקוניות.

9 צפייה בגלריה
גלעד ארדן בעדותו בועדת הבדיקה לבריחת האסירים הבטחוניים מכלא גלבוע
גלעד ארדן בעדותו בועדת הבדיקה לבריחת האסירים הבטחוניים מכלא גלבוע
לוועדת הבדיקה של שב"ס הוא דווקא הגיע. ארדן
(צילום: יריב כץ )
9 צפייה בגלריה
אמיר אוחנה
אמיר אוחנה
"אין לי מה להסתיר". אמיר אוחנה
(צילום: יריב כץ)
9 צפייה בגלריה
יגאל בן שלום
יגאל בן שלום
ענה לשאלות - אך בלקוניות. בן-שלום
(צילום: אוהד צויגנברג)
9 צפייה בגלריה
נפתלי בנט ועומר בר-לב מליאת הכנסת דיון 40 חתימות
נפתלי בנט ועומר בר-לב מליאת הכנסת דיון 40 חתימות
בנט ובר-לב מסתודדים במליאה, אתמול
(צילום: אלכס קולומויסקי)
למעשה, דווקא כעת, בשיאו של המשבר הגדול ביותר שחוותה המשטרה, שבתאי המריא אמש לדובאי לחמישה ימים - למה שהוגדר כ"פגישת עבודה". במקביל, ראש חטיבת הדוברות במשטרה, תת-ניצב הדס מדמוני, המריאה לפני כמה ימים לחופשה פרטית בניו יורק - וכל זאת בזמן שדוברות המשטרה מתמודדת עם משבר ציבורי ותקשורתי שכמותו לא ידעה המשטרה. הטיסה של השניים בעיתוי הבעייתי הזה מעידה יותר מכל על ניתוק וחוסר מנהיגות בפיקוד המשטרה.
בינתיים, שר החוץ יאיר לפיד קרא אתמול להקמת ועדת חקירה לפרשה - אחרי שהשר לביטחון הפנים עמר בר-לב כבר הודיע שיבקש להקים ועדת בדיקה ממשלתית. בקרב ראשי הקואליציה אין התנגדות לוועדת חקירה ממלכתית, וגם באופוזיציה נשמעו קריאות דומות. בר-לב עצמו מקפיד לומר שלא ידע על השימוש הפסול בתוכנה, ואילו לפיד טען כי הראשון שאמור להעיד בפני ועדת חקירה שתקום חייב להיות קודמו של בר-לב, אמיר אוחנה, שכיהן בתפקיד במשך כשנה בממשלות מעבר. אוחנה כינה את לפיד "דחליל חליפי נבוב", והשיב: "אין לי שום בעיה להיות הראשון שיעמוד לחקירה, כי אין לי מה להסתיר".
קודמו של אוחנה שמכהן כיום כשגריר ישראל באו"ם, גלעד ארדן, כיהן במשך כארבע שנים בתפקיד ואף מינה את אלשיך למפכ"ל, אחרי פארסת גל הירש. ארדן לא התייחס עד כה לפרשה - אך דווקא כן הקפיד להגיע לוועדת הבדיקה לבריחת האסירים הביטחוניים מכלא גלבוע, שם הטיח האשמות קשות בשב"כ. ארדן, אגב, נמנע עד כה גם מלהתייחס לפרשה בעייתית אחרת שנחשפה בתקופתו - הסרסור בסוהרות.

מההתחלה לסוף: הפרשה שהפכה לרעידת אדמה

הכול התחיל לפני קצת פחות משלושה שבועות, בתחקיר כלכליסט שבו נחשף כי המשטרה משתמשת בתוכנת הריגול הישראלית של NSO כדי לפרוץ לטלפונים של אזרחים ישראלים ללא צווי חיפוש או האזנה. בין היעדים שגנון ציין היו ראשי מחאת "הדגלים השחורים", עובדים בחברה ממשלתית ומתנגדים למצעד הגאווה. התוכנה פגסוס, שגם כך לא זכתה ליחסי ציבור טובים אחרי ששימשה משטרים אפלים כדי לעקוב אחר מתנגדי משטר, הופעלה על ידי חטיבת סיגינט של משטרת ישראל גם כדי לחפש ראיות לשוחד בטלפון נייד של ראש עיר מכהן.
תגובת המשטרה אז, ב-18 בינואר, הייתה כי "אין שחר לטענות העולות בכתבה. כל פעילות המשטרה בתחום זה הינה ע"פ דין, על בסיס צווי בימ"ש ונהלי עבודה מוקפדים. בתחום זה קיימות מערכות פיקוח ובקרה מוגברות בתוך הארגון ומחוץ לארגון. צר לנו על הניסיון לגרום נזק לפעילות המשטרה ללא בסיס. משטרת ישראל תמשיך לפעול בנחישות לאכיפת החוק במדינת ישראל". לאחר מכן המפכ"ל שבתאי כבר הורה לבדוק את המקרים שמתוארים בתחקיר: "חלק מהם לא נכון. לא פרצו לטלפונים של ראשי ערים או למפגיני הדגלים השחורים".
ראש מחלקת חקירות במשטרה אמר למחרת בריאיון לאולפן ynet: "לא פורצים ולא מרגלים, עושים לנו שיימינג". ניצב-משנה זיו שגיב הכחיש כי המשטרה פורצת לטלפונים ניידים של אזרחים: "הניסיון לצייר כאילו מאזינים לאזרחים חפים מפשע או מפגינים הוא שטות מוחלטת".
ב-20 בינואר נחשף כי המשטרה שתלה תוכנת מעקב בטלפון של פעיל חברתי, וגילתה כי הוא "הולך עם גברים בזמן שהוא נשוי". "רצף האירועים המתוארים אינם מוכרים למשטרה וניכר כי יש אינטרס להחסיר פרטים שלא מאפשרים בדיקה מעמיקה. ככל שיועברו פרטים נוספים נוכל לבדוק את המקרה ביסודיות. נדגיש כי אין בסיס לטענות העולות בפרסומים, כל פעילות המשטרה בתחום זה הינה על פי דין, על בסיס צווי בית משפט ונוהלי עבודה מוקפדים", מסרה אז המשטרה.
היועמ"ש הודיע למפכ"ל כי הוא מקים צוות לבדיקת הטענות על שימוש לא חוקי בתוכנה של NSO. ויום אחרי, ציין המפכ"ל שבתאי כי "אין בסיס לטענות בדבר משטרה שמרגלת אחר אזרחיה". "אם יימצאו מקרים נקודתיים - הם יטופלו בחומרה". הוא גיבה את החוקרים: "השימוש בכלים טכנולוגיים יימשך, כך נוהגת משטרה במאבק בפשיעה".

9 צפייה בגלריה
אבנר נתניהו בבית המשפט
אבנר נתניהו בבית המשפט
פגסוס הגיעה גם אליו. אבנר נתניהו
(צילום: יואב דודקביץ')
ב-23 בינואר פורסם כי אנשי חטיבת הסייבר הסודית של המשטרה וההאקרים שפעלו תחת חסותה פלשו לשלושה טלפונים של ראשי רשויות כדי לדוג מידע - וכשלא מצאו דבר עקבו גם אחרי טלפונים של קרוביהם. ראשי הערים נעצרו, אך החקירות לא הובילו לדבר. אתמול נחשפו כבר שמותיהם. המשטרה מסרה בתגובה כי היא "פועלת אך ורק על פי חוק. כל פעולותיה בהקשר של האזנות סתר מתבצעות רק באמצעות צווים שהוצאו כדין בחתימת שופט. ככל שיש בידיכם חומרים שיש בהם להצביע על ביצוע עבירה שלכאורה נעשתה נבקש כי תעבירו במהירות האפשרית לרשויות".
ב-1 בפברואר המשטרה כבר שינתה את נוסח דבריה והודתה כי "התגלו ממצאים שמשנים את מצב הדברים". "לאור הפרסומים בנושא, משטרת ישראל ביצעה בדיקות בנוגע למקרים בהם נטען כי המשטרה ביצעה פעולות החורגות מסמכויותיה בעת הפעלת האזנת סתר באמצעות אמצעים טכנולוגים המאפשרים קליטת תקשורת בין מחשבים".
יומיים לאחר מכן, ב-3 בפברואר, דווח כי המשטרה שתלה תוכנת ריגול בטלפון של מעורב מרכזי בתיקי נתניהו - ללא צו. שלמה פילבר, לשעבר מנכ"ל משרד התקשורת שחתם על הסכם עד מדינה עם הפרקליטות. השר בר-לב כבר הודה לראשונה: כך השתמשה המשטרה שלא כדין בתוכנת פגסוס.
9 צפייה בגלריה
שי באב"ד
שי באב"ד
גם הוא ברשימה - ובעצם מי לא. שי באב"ד
(צילום: משרד רה"מ )
אתמול בבוקר חשף תומר גנון את הסיפור שטלטל את כל המערכות. מנכ"לים, ראשי ערים, פעילי מחאה, בן של ראש ממשלה: כל אלו היו חלק מההדבקה ההמונית בפגסוס. "פעילי מחאות הנכים ויוצאי אתיופיה, מנהלי חברות ענק, ראשי ערים ואפילו יועצי ראש הממשלה לשעבר ובנו אבנר - כולם היוו מטרה של המשטרה, שהשתילה להם בטלפון תוכנת מעקב של NSO ושלפה מידע אישי. הכול לפני פתיחת חקירה וללא אישור חוקי". "הכלי", למעשה, הפך לאחד הכלים השמישים ביותר בידי המשטרה לאיסוף מודיעין על המוני אנשים.
לאנליסטים ביחידת הסייבר-סיגינט המשטרתית שביצעו את פקודות המעקב הלא חוקי אחר מפגינים נאמר שהמטרה היא איסוף מודיעין מוקדם בשל "חשש לפגיעה בסדר הציבורי". הניצבים ומפקדי המחוזות טענו כי הם צריכים מידע מוקדם על התכנון של מארגני המחאות. התוכנה הותקנה גם בטלפונים של מארגני ההפגנות של יוצאי אתיופיה בישראל. פגסוס שאבה ממכשירי הסלולר מידע ללא הגבלה. לפעמים הוא נשאר בפורמט דיגיטלי, לעתים הודפס ותויק ב"תיק מטרה". חיים שלמים של אזרחים - סודות פרטיים, מידע כלכלי, אישי וחברתי - היו חשופים לעיני השוטרים. בלי פיקוח ובלי בקרה.
"מראשית 2015, כשתוכנת המעקב שנרכשה נהפכה שמישה, לחוקרי המשטרה היה קשה לעמוד בפיתוי. הדבקת ניידים בפגסוס הלכה והתרחבה", חשף גנון. ביחידת החקירות להב 433 ניהלו חקירה סמויה בחשד לשחיתות בתעשייה האווירית. לאחר שביקשו את סיוע יחידת הסייבר-סיגינט המשטרתית, הודבק בפגסוס הנייד של יאיר כץ, יו"ר ועד העובדים. קרן טרנר, למשל, היתה מנכ"לית משרד התחבורה ואחר כך מנכ"לית משרד האוצר, בשני התפקידים תחת השר ישראל כץ. מישהו חשד שטרנר מדליפה מסמכים סודיים לעיתונאים, ויחידת הסייבר סיגינט של המשטרה הדביקה את הטלפון שלה בפגסוס. זה היה גם גורלו של מנכ"ל האוצר שקדם לטרנר, שי באב"ד. גם מנכ"לית משרד המשפטים ברשימה, ומי לא. עיתונאים, מנכ"לים ובנו של ראש הממשלה לשעבר, אבנר נתניהו.
הקולות לאחר שנחשפו הפרטים האלה - הם כבר נשמעו אחרת לגמרי. השר בר-לב הודיע כי הוא מקדם ועדת בדיקה ממשלתית לפרשת הריגול המשטרתי: "נוקיע פגיעה בדמוקרטיה". הנשיא הרצוג אמר כי הדבר "מחייב בדיקה מעמיקה ויסודית". ראש הממשלה בנט אמר: "קרו לכאורה דברים חמורים מאוד, לא נותיר את זה בלי מענה". כאמור, למרות הסערה, שבתאי התנגד גם אתמול בוקר להקמת ועדת הבדיקה הממשלתית בנושא. ואילו הקואליציה בעד הקמת ועדת חקירה ממלכתית בנושא כשגם הליכוד סבור ש"יש לערב את הנשיא הרצוג במינוי". כזכור, לפני פחות משלושה שבועות הכל הוכחש - ואתמול, הייתה רעידת אדמה בישראל.
פורסם לראשונה: 21:39, 07.02.22