האם הצעירה נורתה למוות מחוץ לביתה בחיפה, כחלק מסכסוך שגבה כבר 20 קורבנות: חנאן אבו חיט, צעירה בת 24 ואם לילד בן חמש מחיפה, היא הצעירה שנרצחה ברכבה, כשחנתה ליד ביתה ברחוב אחד העיר בעיר. מחקירה ראשונית עולה כי אבו חיט נורתה מטווח אפס על ידי שלושה רעולי פנים. מתחילת השנה, נרצחו 73 בני אדם בחברה הערבית, ורק שישה מקרים פוענחו. נשיא המדינה התייחס לרצף הרציחות ואמר כי "גל האלימות הוא טרור אזרחי ללא גבולות, שמאיים על כולנו".
לפי החשד, רצח אבו חיט הוא חלק מהסכסוך האכזרי בין משפחות בכרי וחרירי, שבמסגרתו נרצחו 20 בני אדם תוך פחות משנתיים. הנרצח האחרון בסכסוך זה היה מהדי חרירי (19) מאום אל פחם, שנורה למוות בכביש 6 לפני תשעה ימים. מהדי הוא בנו של חוסאם, שעומד בראש משפחת הפשע חרירי.
5 צפייה בגלריה
חנאן אבו חיט
חנאן אבו חיט
חנאן אבו חיט וזירת הרצח
5 צפייה בגלריה
 73 נרצחים ערבים מתחילת השנה
 73 נרצחים ערבים מתחילת השנה
73 נרצחים ערבים מתחילת השנה
לאבו חיט אין עבר פלילי, ובדצמבר האחרון נרצח קרוב משפחתה מהראן אבו חיט, תושב נצרת, שנורה למוות במסעדה שבה עבד בחיפה. הוא נרצח יומיים לאחר רצח כפול בנצרת, שבו נורו למוות אב ובנו הפעוט, גם כן במסגרת אותו סכסוך.
שכן המתגורר בבניין סמוך שחזר הלילה את הרצח בחיפה: "זה היה מפחיד. הייתי עדיין ער בבית, ואז התחלתי לשמוע ירי. זו לא הייתה ירייה אחת או שתיים, אלא צרור יריות. שבע, שמונה או אולי אפילו עשר יריות. לאחר הירי היה שקט, ואז שמעתי צעקות. המשפחה שלה יצאה מהבית".
שכן אחר סיפר: "חנאן חזרה מביקור אצל הבן שלה שנמצא אצל משפחה באזור ואדי ערה. בזמן שחזרה מהמפגש הזה מצאה את מותה. היו קולות של ירי, יצאתי למרפסת לראות מה קרה, ראיתי שיש משהו בתוך הרכב. פתאום הדלת נפתחה ומי שיצא מהבית היה אבא שלה. הוא ניסה לבצע בה החייאה ולא הצליח. שכנים צעקו והתחילו להתקשר למשטרה. בתוך חמש דקות הגיעו לפה השוטרים".
משפחתה של אבו חיט עזבה בשעות הבוקר המוקדמות את ביתה ברחוב אחד העם בשכונת הדר ונסעה לבני משפחה בנצרת. אחת השכנות סיפרה כי "המצב רגיש מאוד. יש פחד. הם נסעו כולם לנצרת".
5 צפייה בגלריה
המשטרה מגיעה לזירת הרצח בחיפה
המשטרה מגיעה לזירת הרצח בחיפה
המשטרה בזירת רצח חנאן אבו חיט בחיפה
(צילום: ליאור אל-חי)
5 צפייה בגלריה
נורתה למוות במכונית ליד ביתה. זירת הרצח בחיפה
נורתה למוות במכונית ליד ביתה. זירת הרצח בחיפה
נורתה למוות במכונית ליד ביתה. זירת הרצח בחיפה
בזירת הרצח, לא הרחק מבית המשפחה, נותרו זגוגיות חלון דלת הנהג של המכונית, תוצאת הירי. החשודים ארבו לאבו חיט סמוך לכביש הכניסה לבית, ומיד כשהחנתה את המכונית הם רצו לעברה ופתחו באש. לפי סימון חוקרי המשטרה על האספלט סמוך למקום חניית המכונית, נמצאו תשעה קליעים בזירה.
הנשיא יצחק הרצוג התייחס הבוקר לגל הרציחות ואמר בבית הנשיא: "זו שעת חירום. הבוקר שמענו בזעזוע על עוד מקרה רצח בישראל. הפעם הייתה זו חנאן אבו חֶיט, בחורה צעירה, אם לילד בן 5, שנרצחה בדם קר, סמוך לביתה בחיפה. גל האלימות הרצחני הזה הוא אתגר אסטרטגי למדינת ישראל, לא פחות! הידיעות הקשות הולמות בנו שוב ושוב – יום אחרי יום, ואפילו כמה פעמים ביום. עוד נרצחת ועוד נרצח, בגילים שונים במקומות שונים. חלק ניכר מהם, רובם, מהחברה הערבית".

"נראה שאף אחד אינו חסין בשעה שעולמות שלמים של אזרחיות ואזרחים ישראלים נחרבים לנו מול העיניים", הוסיף הרצוג. "זה מצב שלא מתקבל על הדעת. זו מכת מדינה של ממש. זהו טרור אזרחי, כן – טרור אזרחי – שמאיים על כולנו, וכולנו חייבים להתלכד למולו ומיד. אני רוצה להיות ברור: שאף אחד לא יחשוב שזה ייעצר אצל השכן שלו ולא יגיע אליו. לטרור האזרחי הזה אין גבולות, לרציחות ולאלימות אין גבולות".
הרצוג קרא "לכל האחראים והעוסקים בדבר – נבחרי ומנהיגי ציבור, ממשלת ישראל, המועצה לביטחון לאומי, ומערכות הביטחון, המשפט, המודיעין וביטחון הפנים - לכנס בדחיפות דיוני חירום, לשבת יחד, לקבל החלטות נחרצות ותקיפות, להפסיק עם החששות והתירוצים, לפעול בכל הכלים, ולהוביל מלחמת חורמה חסרת פשרות, שתמגר את האיום הזה, ולאלתר. כי בנפשנו הדבר".

הסכסוך בין בכרי לחרירי, הפרקים הקודמים

הרצח הראשון בשרשרת האירועים בסכסוך בין משפחות הפשע בכרי לחרירי התרחש בספטמבר 2021, אז נורה למוות נעים סורי (56), שנחשב בעבר לאחד האסירים המסוכנים בישראל וישב בכלא במשך יותר מ-30 שנה. סורי, שהרג גבר בנצרת עילית במהלך חופשה מהכלא ב-2004 שממנה לא שב, השתחרר לפני כשנתיים מהמאסר ונרצח ארבעה חודשים לאחר מכן, ליד ביתו בנצרת.
5 צפייה בגלריה
זירת הרצח בנצרת
זירת הרצח בנצרת
נעים סורי וזירת הרצח
(צילום: עמית מגל)
ביוני 2022 נרצחו בני הדודים עלי (17) ומחמוד פאחורי (25). השניים נורו למוות על ידי אלמונים כששהו ברכב מתחת למחלף שער העמקים שליד קריית טבעון. לפי הדיווחים, הם נרצחו כנקמה לאחר שבארגון הפשע לא הצליחו לאתר את קרוב המשפחה של אחד מהם, ולא היה להם כל קשר לסכסוך. חבריהם של הנרצחים סיפרו כי הם היו לא רק קרובי משפחה, אלא גם חברים טובים שהרבו לבלות יחד. "הם הלכו לפגוש אנשים ופתאום רצחו אותם", אמר אחד מחבריהם, "ירו בהם ווידאו שהם מתים".
כחודש לאחר מכן, ביולי 2022, נורה למוות פתחי שאהין (33) בכפר זרזיר שבגליל. מותו נקבע במקום, והמשטרה פתחה בחקירה בחשד לרצח. לפי החשד, הנרצח ישב עם כמה חברים בחדר - כשלפתע אלמונים נכנסו פנימה, ירו בו ונמלטו.
באותו החודש, כשלושה שבועות מאוחר יותר, מת מפצעיו ראג'ח עאבד, תושב נצרת, שנורה במהלך עבודתו בנוף הגליל. עאבד, שלא היה היעד לירי, נפגע מ-22 קליעים ואושפז במשך קרוב לחודש וחצי בבית החולים. הוא עבד בהתקנת שער ברזל בבית בנוף הגליל ב-15 ביוני, בשעה שאלמונים ירו לעבר הבית. עאבד נפצע באורח קשה, עבר ניתוחים רבים - אולם לא התעורר מאז, ובהמשך קבעו הצוותים הרפואיים את מותו.
בדצמבר 2022 נורה למוות סעיד כבהא (24) בכפר קרע שבמשולש בזמן שישב בתוך רכב. צעיר נוסף נפצע באורח קשה מהירי.
11 ימים לאחר מכן רעד זועבי (33), תושב נצרת, נורה למוות על ידי אלמונים, שתועדו כאשר אחד מהם פותח באש לעבר רכבו של הקורבן בעת שעצר ברמזור בעיר. אדם נוסף (44) נפצע מהירי באורח בינוני.

רק שבוע אחרי התקרית נרצחו ביריות פיראס הייב (33) ובנו פארס, פעוט בן שנתיים וחצי, ליד ביתם. השניים, שנורו למוות בזמן שחזרו מהגן, נקברו באותו ארון. 48 שעות לאחר מכן נרצח כאמור מהראן אבו חיט (23), תושב נצרת, במסעדת קייטרינג ברחוב שפירא בחיפה שבה עבד. החשוד, רעול פנים שנכנס למסעדה, ירה בו בראשו ונמלט מהזירה. צוות מד"א קבע את מותו של אבו חיט במקום, לאחר שנמצא מחוסר הכרה בתוך המסעדה. הצעיר אומנם היה קרוב למשפחת בכרי, אך גם לו לא היה כל קשר לסכסוך.
שעות ספורות אחר כך, בכביש 65 - סמוך לכניסה לכפר קרע, נורה למוות סאמר אגבאריה (41), תושב אום אל פחם. על פי הדיווחים, הרצח התרחש כנקמה, והקורבן לא היה חלק מהסכסוך.
ב-6 בינואר 2023 - במקרה הרצח הראשון בקרב החברה הערבית בשנה הנוכחית - נורה למוות שרבל עזאם (44), תושב אעבלין שבגליל התחתון, בזמן שהיה ברכבו בכניסה ליישוב. גבר נוסף בשנות ה-30 לחייו נפצע באורח קשה מהירי. שוטרי המחוז הצפוני עצרו לחקירה גבר בן 36 מהמרכז בחשד למעורבות ברצח.
כשבוע לאחר מכן נורה למוות בנצרת אשרף משעל (32), תושב העיר. הרצח, שאירע על רקע פלילי, התרחש שעה קלה לאחר שבריאיון לאולפן ynet אמר דובר המשטרה אלי לוי כי "הרוח הגבית שהביא איתו בן גביר יוצרת הרתעה".
ב-3 בפברואר נורו למוות בביתם שני תושבי נצרת, כאלד סעדי (28) ואחיו עלי סעדי (31). חמישה מתנקשים דפקו על דלת הבית והזדהו כ"משטרה". האמא פתחה את הדלת, והמתנקשים נכנסו וירו באחים מטווח אפס. הם הובאו לבית החולים האנגלי במצב אנוש, אך הרופאים נאלצו לקבוע את מותם.
באותו היום נורה למוות באום אל פחם המאם אבו זרקה (26), תושב ערערה. צוות מד"א שהגיע לזירה קבע את מותו במקום וטיפל באדם נוסף, שפונה במצב קל לבית החולים העמק בעפולה. נבדק חשד כי מדובר בנקמה על הרצח הכפול של האחים סעדי מנצרת.
רואיד עואיסי (25), בנו של סגן ראש העיר נצרת מוחמד עואיסי, נורה למוות לקראת חצות בשכונת ספאפרה בעיר ב-30 במרץ. הוא נפצע באורח אנוש ופונה לבית החולים הצרפתי בעיר, שם נקבע מותו.
ב-18 באפריל, בכביש 73, סמוך לקיבוץ יפעת, נורה למוות אבראהים אלהאדי, תושב אכסאל בשנות ה-30 לחייו. הוא יצא מרכבו לתדלק, ואז נורה ונפצע באורח אנוש. מכונית שחנתה בסמוך נפגעה מהירי, אך לא היה בה איש. זמן קצר לאחר מכן נקבע מותו של אלהאדי. הרקע לאירוע הוא סכסוך בין עבריינים. מוחמד אבו ג'בל (26), תושב נצרת, הוכה ונורה למוות באותו יום סמוך למחלף אכסאל שבגליל התחתון. הנרצחת האחרונה ברשימה המדממת היא כאמור חנאן אבו חיט.

ירי לעבר ראש מועצה: "אין משילות, אין הרתעה"

האלימות בחברה הערבית מכוונת גם לעבר נושאי תפקיד בכירים. אתמול נורו יריות לעבר ביתו של ראש מועצת ערערה בנגב, נאיף אבו עראר - בפעם השנייה תוך חודש וחצי. "בדיוק לפני שלושה ימים ישבתי עם השר איתמר בן גביר וסיפרתי לו שלא יכול להיות שהרציחות יהיו בסיטונות", אמר בריאיון לאולפן ynet.

לדבריו, בן גביר אמר לו כי "הוא לא ידע שזה יהיה ככה בהיקפים כאלה. אמרתי שהפתרון צריך להיות איסוף כל הנשקים. רק כשאין נשק, אז אין מי שילחץ על ההדק. אמרתי לו - תתחיל עם השב"כ, עם כל גוף רלוונטי שיכול לאסוף את הנשקים האלה מתוך הבתים. הוא אמר שהחוק לא מאפשר להכניס את השב"כ".
ראש המועצה אמר שלמשטרה אין מספיק כוח אדם: "כשהקימו את התחנה בערערה אמרו שזה תחנה שצריכה לכלול 140 שוטרים. בפועל יש 8 שוטרים. אין משילות, אין הרתעה, ילדים בני 15 מסתובבים עם אקדחים".
במשטרה אמרו בתגובה כי "בניגוד לנטען, בתחנת ערוער פועלים כ-68 שוטרים בנוסף לפעילות ממוקדת של עשרות שוטרי יס"מ נגב ומג"ב דרום במאבק באלימות ובפשיעה בחברה הערבית. בתוך כך, המשטרה מפעילה מגוון אמצעים טכנולוגים וכוחות שיטור, במטרה לצמצם ולסכל את הפשיעה בחברה הערבית ולהביא לפענוח אירועי ירי. לראייה מתחילת שנת העבודה 2023 נתפסו במחוז דרום 153 אקדחים, רובי סער ועשרות פריטי אמל"ח.
אשר לחקירת אירועי הירי לעבר ביתו של ראש המועצה, החקירה מתנהלת ביחידה המרכזית של מרחב נגב ומושקעים מאמצים רבים לאיתור המעורבים באירוע. נמשיך במאבק הנחוש והבלתי מתפשר נגד הפשיעה, במטרה לשמור על שלום הציבור וביטחונו ולאפשר שגרת חיים תקינה ובטוחה לכל אזרחי ישראל".
אלכסנדרה לוקש וניר (שוקו) כהן השתתפו בהכנת הכתבה