משבר השבבים וחומרי הגלם הפוקד את תעשיית הרכב בשנתיים וחצי האחרונות מעכב השקת דגמים חדשים, ופוגע בסדרי ייבוא מוכרים. לרבות עיכובים חסרי תקדים לדגמים ששיווקם מתנהל, לעיתים לפרקי זמן של שנה ויותר עד עצירת הזמנות מלאה. אבל לתופעה זו יש השלכות נוספות, המתבטאות בין היתר בהבטחות שלא קוימו. יבואנים שמעדכנים עם חשיפת רכב על מועד הגעתו, אך לא עומדים בכך. ואם בעבר מדובר היה בסטייה של מספר חודשים, מרוחי הטעות גדלו כעת לשנים.
11 צפייה בגלריה
מכוניות חדשות בנמל אילת
מכוניות חדשות בנמל אילת
לא כל אלה שהובטחו גם הגיעו
(שירלי זינגר)
בדיקה מהירה גילתה כי בתחילת השנה הנוכחית הובטחה הגעתם ארצה של 76 דגמי רכב חדשים. אלא שעד לסוף חודש אוגוסט נחתו כאן רק 35 מתוכם. מבין 41 הנותרים ידוע לנו על פחות מ-10 שיצטרפו להיצע המקומי עד לסוף השנה הנוכחית. שכן כלי רכב כבר נמצאים בארץ. היתר יתעכבו, חלקם למועד בלתי ידוע. הנה הם לפניכם:
אייווייז: מותג המכוניות החשמליות הצעיר מסין החל את דרכו בשוק המקומי עם רכב פנאי - מאוד מוצלח - העונה לשם U5, וכמו מרבית מתחריו הספיק לצבור רשימת הזמנות ארוכה למדי. על בסיס זה תכננה היבואנית להשיק כאן בסוף 2021 גרסת פנאי-קופה מסוגננת שלו, בשם U6. אם הייתה מצליחה בכך, סביר להניח שהייתה מגדילה משמעותית את מכירותיה. זה לא קרה. כרגע נראה שהדחייה היא לשנה הבאה.
11 צפייה בגלריה
 אייווייז U6 - לא הגיע
 אייווייז U6 - לא הגיע
אייווייז U6 - לא הגיע
דאצ'יה: מותג הרכב הזול של רנו הנחית בישראל כבר לפני חצי שנה את הספרינג, חשמלית קטנה ובסיסית שהושקה לפני כשנתיים, ואמורה להיות הזולה מסוגה בישראל עם תג מחיר משוער של כ-80 אלף שקלים. בינתיים הגיעו ארצה מספר יחידות בייבוא מקביל ובמחירים גבוהים יחסית, ואולי לקראת סוף השנה נראה אותה כאן משווקת על ידי היבואנית קרסו - מי שתכננה להתחיל בשיווקה כאן בקיץ 2021.
11 צפייה בגלריה
דאצ'יה ספרינג
דאצ'יה ספרינג
דאצ'יה ספרינג - מתעכבת
מי שלא יגיעו השנה הם הסנדרו והלוגאן, דגמים שאמורים היו להגיע עוד ב-2021 ולשפר את מצבו של המותג שמתקשה כאן בשנים האחרונות. אם ב-2017 עוד נמכרו כ-4,500 מכוניות חדשות של דאצ'יה, אשתקד נחתך המספר בכ-50% ובהתאם גם נתח השוק של המותג עומד על מחצית מכפי שהיה.
יונדאי: רשימת הממתינים ללהיט המכירות איוניק 5 החשמלית התארכה עד כדי כך בחודשים האחרונים, עד שהיבואנית הפסיקה לחלוטין את ההזמנות לה. אירוע יוצא דופן בשוק הרכב. אם הכל היה הולך כשורה, איוניק 6 שנשענת על אותה פלטפורמה מאוד מוצלחת, מכונית סדאן חשמלית שנחשפה לאחרונה כמתחרה ישירה לטסלה מודל 3, אמורה הייתה לשאת בנטל לפחות חלקית. אבל מועד השיווק המשוער שנקבע בתחילה לרבעון האחרון של 2022, הוסט לרבעון השני של 2023. ללא ספק למורת רוחם של אנשי כלמוביל היבואנית.
11 צפייה בגלריה
 איוניק 6 - יכולה הייתה לסייע
 איוניק 6 - יכולה הייתה לסייע
איוניק 6 - יכולה הייתה לסייע
מאזדה: כבר בשנה שעברה הבטיחה היבואנית להנחית בישראל את רכב הפנאי החשמלי MX30, שהוצג לפני לא פחות משלוש שנים. למרות שעם טווח מוצהר של 200 ק"מ בלבד ותג מחיר גבוה יחסית (שהגיע אצל יבואנים מקבילים ל-200 אלף שקלים) סיכויי ההצלחה שלו ממילא לא נראו גבוהים. רכב הפנאי הגדול מאזדה CX-60 נראה כמו מוצר שיתאים יותר לשוק הישראלי ואמור היה להגיע בסוף השנה הנוכחית, אך השקתו כאן נדחתה לתחילת 2023.
11 צפייה בגלריה
מאזדה MX30
מאזדה MX30
מאזדה MX30 - עוד שנה עברה, ולא הגיע
מיצובישי: אל הדור החדש של האאוטלנדר שהגיע לישראל לפני כשנה, אמורה הייתה להצטרף במחצית השנייה של השנה הנוכחית גרסה היברידית-נטענת שבניגוד לעבר, הגיעה עם אופציה לשבעה מקומות ישיבה. בינתיים האאוטלנדר הנטען מתעכב ומועד הגעתו אינו ידוע.
ניסאן: היצרנית היפנית תנסה להשיק אצלנו עוד השנה את רכב הפנאי החשמלי ניסאן אריאה, שהגעתו ארצה תוכננה על ידי קרסו ל-2021. אבל המתעכב הבולט הוא דווקא האקסטרייל. הדור החדש של רכב 7 המושבים, אח כמעט תאום למיצובישי אאוטלנדר, נחשף כבר לפני שנתיים והיה אמור להגיע עוד השנה. גם זה לא יקרה.
11 צפייה בגלריה
ניסאן אריה
ניסאן אריה
ניסאן אריאה - תכניות לחוד, מעשים לחוד
סאנגיונג: רכב הפנאי קוראנדו לא זכה להצלחה בגרסאות הבנזין והדיזל, אך גרסתו החשמלית עשויה היתה להיות זאת שמשנה את פני הדברים. היבואנית קיוותה שתגיע עוד השנה, אך ההשקה תידחה לשנה הבאה.
סוזוקי: סוזוקי תכננה להנחית כאן זה מכבר שני דגמים חשובים עבורה עם פוטנציאל הצלחה יוצא דופן - סווייס (למעשה טויוטה קורולה סטיישן) ואקרוס (בעצם טויוטה ראב 4 היברידי-נטען). במקרה של הראשון לא ברור היה מתי יגיע, השני צפוי היה לעלות ארצה עוד במחצית השנייה של 2021.
11 צפייה בגלריה
סוזוקי אקרוס
סוזוקי אקרוס
סוזוקי אקרוס - טויוטה ראב 4 מוזל שלא הגיע
תהליך החלפת המדבקות נולד כמובן מתוך הצורך של היצרנית להוריד את ממוצע הפליטות של דגמיה באירופה, כדי להימנע מקנסות יקרים. אבל הפוטנציאל למכור כאן להיטים מוכחים ללא ספק העלה ביבואנית מכשירי תנועה חיוכים. בינתיים זה נשאר בהבעות פנים, ולא במזומנים בבנק.
סקייוול: בתחילת השנה הנוכחית הבטיחה יצרנית החשמליות הסינית המיוצגת כאן על ידי קבוצת כדורי, להוסיף ל-ET5 הסביר-אף-יקר-מדי בהיצע המקומי עוד מיניוואן ומשפחתית. אלא ששני אלו טרם נחשפו, ולכן אין מה לדבר על הגעה לישראל.
פורד: בדלק מוטורס היבואנית שאפו זה מכבר להתחיל בשיווק פורד קוגה העדכני שהוצג ב-2019, כמו-גם את מוסטנג מאך E החשמלית שהוצגה באותה שנה. זו האחרונה נוכחת על הכביש ובמספרים נאים, בהתחשב בכך שהיבואנית הרשמית טרם הביאה אותה, כ-100 יחידות בשנה האחרונה בערוצי הייבוא המקביל והאישי. שני הדגמים המסקרנים - הקוגה אמור היה להגיע כבר לפני כשנתיים, המוסטנג צריכה הייתה לעלות על הכביש המקומי בסוף 2020 - ימשיכו להמתין בניכר.
11 צפייה בגלריה
פורד מוסטנג מאך-E
פורד מוסטנג מאך-E
פורד מוסטנג מאך-E - הגיעה, לא דרך היבואנית
פיז'ו: הדור השלישי ל-308 המשפחתית אמור היה לנחות אצלנו בתחילת השנה הנוכחית עם מראה דינמי ואגרסיבי מבעבר ובעיקר שתי יחידות הנעה היברידיות נטענות שונות. כעת ברור כי הוא לא צפוי להגיע לפני 2023.
קיה: ה-EV6 החשמלי שמבוסס על פלטפורמה זהה לאיוניק 5 ו-6 (וג'נסיס GV60) זכה בתואר מכונית השנה באירופה ב-2022 לאחר שהושק כבר לפני כשנה וחצי ויועד להגיע עד סוף 2021 לכבישי ישראל. זה לא קרה ודחייה רדפה דחייה של הרכב המבטיח. בינתיים נחתו בישראל לפני כחצי שנה מספר יחידות לתקינה, עם תוכניות שיווק לרבעון השני של 2022. גם זה לא קרה.
11 צפייה בגלריה
קיה EV6
קיה EV6
קיה EV6 - בישראל, לא באולם התצוגה
מתי בכל זאת? יתכן שאחרי העלאות המחיר של ינואר 2023. והוא לא היחיד שטלקאר דוחים. גם האח הקטן והפופולארי, קיה נירו החדש שהוצג לפני כשנה ואמור היה להגיע ברבעון השני של 2022, יגיע כנראה רק בשנה הבאה.
רנו: רנו קליאו הנוכחית היא סופר מיני משובחת, מהטובות בקטגוריה אם לא הטובה שבהן. כאשר הגיעה ארצה בדור העדכני לפני כשנתיים וחצי, הבטיחו אנשי היבואנית כי גרסה היברידית סופר מעניינת צפויה לנחות כאן עד סוף 2020. בינתיים הובהר כי היא כלל לא תגיע. וחבל שכך, שכן במצבו הנוכחי של המותג שאיבד עשרות אחוזים מהמכירות השנה, היא בהחלט עשויה הייתה לסייע.
11 צפייה בגלריה
רנו מגאן-E
רנו מגאן-E
רנו מגאן-E - לא הגיעה
עם פחות פוטנציאל מכירות אבל אינטרס אדיר כמקדמת תדמית, מגאן E טק החשמלית שהושקה לפני כשנה אמורה הייתה להגיע ארצה במחצית השנייה של 2022. היא לא תגיע ולא תאפשר למותג הגאה להתמודד עם דור חדש של חשמליות.
שברולט: כאשר הוצגה לפני כשלוש שנים קורבט ספורטיבית כול חדשה, הבטיחו ביבואנית כי הפעם, אחרי עשרות שנים של המתנה, הקורבט תגיע באופן סדרתי לישראל דרך ערוץ הייבוא הרשמי. מאז פעם אחר פעם הודיעה היבואנית UMI שהקורבט בתוכניות הייבוא. לא קרה. בינתיים היא עולה על הכביש במספרים מרשימים, אבל רק דרך מסלול יבוא מקביל ואישי. כנראה שהיבואנית פחות משוכנעת בתועלת של דגם כה מרהיב להיצע המקומי.
MG: זכות הראשונים של מהפכת המותגים הסיניים בישראל שייכת ל-MG, המוכרת כאן כלי רכב מתוצרת סין כבר למעלה מעשור. בתחילה עם דגמים באיכות מאוד נמוכה וכישלון מוחלט מבחינה שיווקית, כיום עם מוצרים טובים בהרבה והצלחה מרשימה מאוד בהתאם כולל תואר החשמלית הנמכרת ביותר בישראל ב-2020 עם ה-ZS. בתחילת השנה הנוכחית החלה היבואנית לשווק את ה-ZS החשמלי והמעודכן, אך למעט כמה יחידות הדגמה הם טרם עלו על הכביש שכן לא הגיעו לישראל.
11 צפייה בגלריה
 MG מארוול R - דור חדש ומתקדם, עדיין לא הגיע
 MG מארוול R - דור חדש ומתקדם, עדיין לא הגיע
MG מארוול R - דור חדש ומתקדם, עדיין לא הגיע
אבל ה-ZS הוא רכב רגיל שעבר הסבה לחשמל. הדור הבא של MG יהיה מעודכן בהרבה עם יכולות גבוהות בהתאם. למשל המארוול R, רכב פנאי גדול בהרבה ומתקדם שמבוסס על פלטפורמה חשמלית ייעודית ואמור היה להגיע ארצה עוד ב-2021. הגעתו נדחתה לרבעון הראשון של השנה הנוכחית אך גם זה לא קרה, כך שלפני 2023 לא נראה אותו כאן - לצערה הברור של היבואנית. גם MG5, סטיישן משפחתית ייחודית בעידן החשמלי, אמורה הייתה להגיע בתחילת השנה הנוכחית. גם היא תמתין לפחות עד 2023.

לעוד חדשות רכב באתר iCar