בקצרה:
  • קרוב ל-40 דגמים חשמליים חדשים יגיעו לישראל ב-2022
  • כולל דאצ'יה חשמלית זולה מאוד וחשמלית ראשונה לטויוטה
  • היצע המותגים צפוי לגדול - כולם יגיעו מסין כמובן
11 צפייה בגלריה
טסלה מודל 3
טסלה מודל 3
טסלה מודל 3 - מחוללת המהפיכה
(צילום: ניר בן זקן)
השנה החולפת הייתה ללא ספק שנת הפריצה של דגמים חשמליים לשוק המקומי, עם למעלה מ-10,000 מכוניות חדשות שאינן זקוקות למשאבת דלק. לטסלה ששיווקה כאן אלפי מכוניות בשנתה הראשונה חלק ניכר בכך, אך היא אינה יחידה. מותגים סיניים חדשים כמו ג'ילי וסקייוול, דגמים חשובים מבית יונדאי וסקודה ועוד. התחזית כרגע צופה הכפלה לפחות של מספר החשמליות שיימכרו כאן ב-2022, אך גם נתון גדול פי 3-5 - בהנחה שלא יהיו בעיות מלאי - לא יפתיע איש.
כרגע משווקים בישראל לא פחות מ-36 דגמים חשמליים שונים, ולפחות לפי תוכניות היבואנים השונים כפי שפירטנו בכתבה זו, המספר יוכפל במהלך השנה הקרובה. רק שתי הערות חשובות לפני שמתחילים: לפחות כל עוד משבר השבבים נמשך ובעיות בשרשרת האספקה העולמית מכות ביבואנים, סביר להניח שחלק מהדגמים הצפויים להגיע, ייאלצו להתעכב ל-2023. ומצד שני: אל תופתעו לגלות על הכביש המקומי דגמים שאיש עדיין לא יודע כי יגיעו.
אודי
את השנה היוצאת חתם מותג היוקרה עם השקה מקומית של Q4 e-tron בה נהגנו כבר, אך לקוחות ראשונים ינהגו בו רק בעוד מספר חודשים. בשנה הקרובה יצטרף אליו גם ה-e-tron S - גרסת ביצועים ספורטיבית לרכב הפנאי החשמלי הוותיק שהיה הראשון מסוגו להימכר בארץ. עם שלושה מנועים חשמליים, 503 כ"ס וכמעט 100 קג"מ של מומנט, 4.5 שניות ל-100 ומצב דריפט לחובבי הז'אנר, שיאפשר זיהום סביבה עם גומי חרוך בלבד. מתי אצלנו? מחצית ראשונה של השנה.
11 צפייה בגלריה
אודי Q4 e-tron
אודי Q4 e-tron
אודי Q4 e-tron - יגיע השנה
אייווייז
מותג החשמליות הצעיר מסין שהשיק אצלנו בשנה שעברה את ה-U5 המוצלח, יצרף אליו גרסת קופה מעוצבת בשם U6, ללא הבדלים ניכרים אחרים. כולל מנוע עם 204 כ"ס וטווח צפוי של כ-400 ק"מ. מתי בישראל? מחצית ראשונה של השנה.
ב.מ.וו
מעט מפתיע, בין כל החשמליות הנמכרות בישראל - וגם בעולם - יש מעט מאוד במרכב סדאן. אצלנו יש רק שלוש מהן, טסלה מודל 3, אודי e-tron GT ופורשה טייקן. אבל השנה תצטרף אליהן ב.מ.וו i4 בה נהגנו בחו"ל, אחות חשמלית ומסוגננת לסדרה 3, שתייצג אותה עד הגעת i3 הבלתי נמנעת. עם הספקים בין 340 ל-544 כ"ס וטווח נסיעה של עד 590 ק"מ, כי "600 ק"מ זה המקסימום שצריך" לפי הבווארים. נראה אותם שומרים על הגישה הזו ב-i7.
11 צפייה בגלריה
ב.מ.וו i7
ב.מ.וו i7
ב.מ.וו i7 - צפויה להצטרף ל-i4 ולהגיע השנה
על מנת להסיר את חששות חובבי ההגה, בב.מ.וו מבטיחים כי חטיבת M טיפלה במערכות המתלים, ההיגוי והבלימה של החשמלית החדשה. לקראת סוף השנה תצטרף גם ספינת הדגל i7 שתתחרה במרצדס EQS אותה בחנו לאחרונה, אך (עדיין) לא תבוסס על פלטפורמה חשמלית-ייעודית. מתי בישראל? i4 ברבעון ראשון, i7 ברבעון האחרון.
ג'נסיס
בחטיבת היוקרה של יונדאי ישיקו השנה שלושה דגמים חשמליים. הראשון הוא דגם חדש לחלוטין בשם GV60, שמבוסס על פלטפורמת האיוניק 5 ומציע ממדים ועיצוב דומים, אך באריזה יוקרתית יותר ולצערנו, עם מראות צד מבוססות מצלמה. כמה חודשים לאחר מכן תושק גם גרסה חשמלית מלאה לג'נסיס GV70 הגדול יותר, כאן עם הנעה כפולה, הספק מירבי של 490 כ"ס וטווח נסיעה של 400 ק"מ.
11 צפייה בגלריה
ג'נסיס GV60
ג'נסיס GV60
ג'נסיס GV60 - על בסיס איוניק 5
עבור מי שמעדיף את תצורת הסדאן הקלאסית, תגיע השנה גם גרסה חשמלית ל-G80, שנחשפה לפני כשנה בשנגחאי. שני מנועים חשמליים יציעו הספק כולל של 370 כ"ס, והסוללה תספק טווח של יותר מ-400 ק"מ. ה-GV60 ו-G80 יגיעו ברבעון הראשון, GV70 קצת יותר מאוחר.
דאצ'יה
החשמלית היחידה שתגיע בזירת הקטנות היא הספרינג שצפויה לקטוף בקלות את תואר "החשמלית הזולה בישראל". עם ייעוד מוסדי ברור, הממדים קרובים לאלו של סוזוקי איגניס והיכולת צנועה: 45 כ"ס בלבד, זינוק מעמידה ב-19.1 שניות וסוללת 27.4 קוט"ש שתאפשר לטווח של 230 ק"מ. תגיע באמצע 2022.
11 צפייה בגלריה
דאצ'יה ספרינג
דאצ'יה ספרינג
דאצ'יה ספרינג - תהיה החשמלית הזולה בישראל
טויוטה
אחרי חצי יובל של דגמים היברידיים תשיק השנה טויוטה בישראל רכב חשמלי ראשון. מדובר ברכב שיקבל את השם המשונה BZ4X, בעיצוב חריג עבור היצרנית היפנית. מלבד מימד הגובה, החשמלית החדשה של טויוטה תהיה גדולה יותר מהראב 4 ותציע הספקים של 204-217 כ"ס, הנעה קדמית או כפולה וטווח נסיעה של 450 ק"מ. באופן חריג, בטויוטה מצהירים כי גם לאחר 10 שנות שימוש ו-24 אלף ק"מ לשנה בממוצע, הסוללה תשמור על 90% מביצועיה המקוריים. תגיע במחצית השניה של השנה.
טסלה
אחרי שטסלה מודל 3 כבשה את כבישי ישראל ותחנות הטעינה עם יותר מ-6,000 מכוניות תוך תשעה חודשים של שיווק מקומי, בשנה הקרובה יגיע ארצה גם רכב הפנאי שמבוסס עליה - טסלה מודל Y שהוצג לפני כשנתיים בעולם. הגרסה הבסיסית כאן היא זו עם טווח מוגדל של כ-500 ק"מ, או קצת פחות מכך בגרסת פרפורמנס. גרסת שבעה מושבים? גם זו אופציה. בטסלה כמו בטסלה, זמן הגעה אינו סגור, עד הגעה.
יונדאי
מי שימתין בסבלנות עד לסוף השנה יוכל לרכוש את האיוניק 6, מכונית סדאן חשמלית שטרם נחשפה אך מתבססת על פלטפורמת ה- e-GMP הייעודית המשרתת גם את האיוניק 5 שנבחר אצלנו (פעמיים) כרכב החשמלי הטוב ביותר למשפחה. טווח הנסיעה של מי שצפויה לעשות חיים קשים לטסלה מודל 3 יהיה לפחות 500 ק"מ. מתי בישראל? רבעון רביעי.
מרצדס
במותג היוקרה הציבו יעד שאפתני של 20% רכבים חשמליים מתוך סך המכירות בישראל בשנה הקרובה, וכדי להגיע לשם יושקו ב-2022 ארבעה דגמים חשמליים חדשים. הראשון בחבורה הוא ה-EQB, גרסה חשמלית ל-GLB - רכב פנאי קומפקטי ראשון מסוגו עם שבעה מקומות ישיבה וטווח נסיעה של כ-420 ק"מ.
11 צפייה בגלריה
מרצדס EQB
מרצדס EQB
מרצדס EQB - יוביל את המתקפה החשמלית בארץ
במקביל יגיע גם ה-EQE, למעשה גרסה חשמלית בעיצוב שונה ל-E קלאס. כמו ב-EQS, גם כאן נפגוש שלישיית מסכי ענק וטווח נסיעה נדיב - כ-660 ק"מ. בהמשך יגיעו ארצה שני דגמים שטרם נחשפו: האחד הוא EQE SUV, גרסת פנאי שלו והשני הוא ה-EQS SUV - גרסת פנאי לספינת הדגל החשמלית. EQB ו-EQE יגיעו במחצית הראשונה, האחרים במחצית השנייה.
ניסאן
היצרנית היפנית הבטיחה לנו לפני כשנה וחצי שתנחית כאן ב-2021 את האריאה החדש והמבטיח, אך לא עשתה כך. המועד הוסט ל-2022. מלבד העיצוב המרהיב, האריאה תציג גם מימדים גדולים מאלו של הקשקאי וצמד מסכי "12.3 בתא הנוסעים. עדיין לא ברור איזה יחידות הנעה נקבל מתוך חמש האופציות שמציעה היצרנית. מתי בישראל? רבעון שלישי.
סאניונג
המותג הקוריאני שעתידו לא לגמרי ברור לא זכה להצלחה רבה (בלשון המעטה) עם רכב הפנאי קוראנדו בגרסאות בנזין ודיזל. אולי זה יקרה בגרסה חשמלית מלאה עם טווח של 300 ק"מ, שאמורה לקרוץ ללקוחות נוספים. הסוללה תהיה בקיבולת של כ-61 קוט"ש. מועד הגעה משוער? עדיין לא ברור.
סובארו
האחות התאומה של טויוטה BZ4X נקראת סובארו סולטרה, והיא חולקת עמה פחות או יותר הכל. החל במערכת ההנעה - מנוע בודד (204 כ"ס) והנעה קדמית או או שניים והנעה כפולה - דרך הטווח שמעניקים מצברי 71.4 קוט"ש (460 עד 530 ק"מ בהתאם להנעה) ועד האפשרות לטעינה מהירה (150DC). צפויה להגיע אלינו לקראת סוף השנה הנוכחית - ולא כפי שפורסם במקור.
11 צפייה בגלריה
סובארו סולטרה
סובארו סולטרה
סובארו סולטרה - עשויה להגיע עוד השנה
סקייוול
היצרנית הצעירה תוסיף לדגם הבודד שהיא משווקת כאן באמצעות קבוצת כדורי שני דגמים חדשים במהלך 2022. הראשון הוא רכב פנאי שיהיה קטן במעט מה-ET5 שכבר נמכר כאן, עם טווח משוער של 600 ק"מ ומחיר נמוך יותר. לצידו יושק גם רכב פנאי חדש עם שישה או שבעה מושבים שיתבסס על הפלטפורמה של ה-ET5. מתי בישראל? לא ידוע.
סרס (Seres)
המותג הסיני שמשווק על-ידי טלקאר, יבואנית קיה, יחדש השנה את פניו עם רכב פנאי בשם SF5, שיהיה נאה ומודרני יותר מהסרס 3 שהגיע לכאן לפני כשנה. עם מימדים גדולים ותאוצה של 3.5 שניות ל-100 קמ"ש, פוטנציאל ההצלחה בהחלט קיים. מתי בישראל? עוד לא ידוע.
פולקסווגן
השנה נפגוש כאן סוף סוף את אחד מלהיטי החשמל הגדולים של אירופה - פולקסווגן ID.4, אח תאום לסקודה אניאק שכבר משווק כאן. המימדים גדולים מאלו של הטיגואן וטווח הנסיעה יעבור את רף 500 הק"מ. שאלת המחיר, ובעיקר האספקה, תקבע את מידת ההצלחה. אצלנו במחצית השניה של השנה.
11 צפייה בגלריה
פולקסווגן ID4
פולקסווגן ID4
פולקסווגן ID4 - סוף סוף יגיע?
פורד
אחרי למעלה מ-20 יחידות שכבר הגיעו לישראל בערוצי יבוא אישי ומקביל, מתכננת גם יבואנית פורד הרשמית להשיק כאן סוף סוף את המוסטנג מאך E. רכב פנאי חשמלי שנושא את הסמל המפורסם של הסוס הדוהר. מהלך החייאת שמות מהעבר נתפס במקרה זה בעיני רבים כחילול הקודש, אך בעיני היצרנית - שכנראה תבחר בדרך זו עם דגמים נוספים - הוא פוטנציאל רווחים לא רע בכלל. המאך E משווק בעולם גרסאות שונות, עם הספקים שבין 270 ל-487 כ"ס, וטווחי נסיעה של 400 עד 610 ק"מ. מתי בישראל? רבעון שלישי.
11 צפייה בגלריה
פורד מוסטנג מאך-E - לא רק בייבוא אישי
פורד מוסטנג מאך-E - לא רק בייבוא אישי
פורד מוסטנג מאך-E - לא רק בייבוא אישי
קיה
החשמלית הראשונה שתגיע ארצה אצל קיה השנה היא ה-EV6, שחולקת פלטפורמה עם יונדאי איוניק 5 ואמורה הייתה לנחות כאן כבר אשתקד אך הגעתה נדחתה שוב ושוב. מימד גובה צנוע (זהה לנירו הנוכחי), מימד האורך נדיב (4.5 ס"מ יותר מהאיוניק 5) והביקורות בחו"ל מהללות את היכולת הדינמית, אם כי הגעתה של גרסת GT ביצועיסטית לא אושרה עדיין. מאוחר יגיע ארצה הדור החדש של קיה נירו, עם עיצוב מרשים בהרבה ואופציה לשלוש יחידות הנעה: היברידית, היברידית-נטענת וחשמלית מלאה. מתי בישראל? EV6 ברבעון הראשון, נירו ברבעון השני.
רנו
משפחתית חשמלית בשם מגאן E-Tech, שחולקת פלטפורמה עם ניסאן אריאה וקורצת לעולמות הפנאי, תצטרף להיצע של היצרנית שכרגע לא משווקת בישראל אף דגם חשמלי. העיצוב מקורי ומעניין אך המימדים קטנים יחסית. המנועים החשמליים יציעו הספקים של 130-220 כ"ס, בהתאם לגרסה, וסוללות מתוצרת LG יציעו טווחי נסיעה של 300 או 470 ק"מ, בהתאם לנפח הסוללות. פריט מעניין שתציע רנו: על גבי השמשה הקדמית יוטמע ברקוד לסריקה, שבמקרה של שריפה יוכל לשמש את צוותי הכיבוי ולהציג מידע על מיקום הסוללה, כריות האוויר ומבנה הרכב לטובת מיקומי חיתוך בטוחים. תגיע לישראל באמצע 2022.
11 צפייה בגלריה
רנו מגאן-E
רנו מגאן-E
רנו מגאן-E - הביקורות בחו"ל מהללות
MG
היצע הדגמים החשמליים של MG הסינית יוגדל אצלנו משמעותית ב-2022. הג'יפון הקטן ZS יגיע לאחר מתיחת פנים מקיפה שכוללת גם הארכת טווח מתבקשת. עם סוללות 51 או 72 קוט"ש הוא צפוי להעניק בין 320 ל-440 ק"מ, משמעותית יותר מהדגם הנוכחי והמצליח. במקביל תגיע לישראל משפחתית סטיישן חשמלית בשם MG5, שעברה לאחרונה מתיחת פנים. היצרנית הסינית תציע את הדגם עם שני מערכי סוללות, של 50 או 61 קוט"ש, וטווח נסיעה של 320 או 400 ק"מ בהתאמה. הספק המנוע יעמוד על 156 כ"ס. הדגם השלישי הוא המרשים מכולם: מארוול R שישווק עם טווח של כ-400 ק"מ, מסך מולטימדיה עצום ("19.4) ומימדים גדולים מאלו של ה-EHS - מה שמבטיח מרווח פנימי נדיב. מתי בישראל? סוף הרבעון הראשון.
מסחריות
גם בתחום הזה צפויה פריצה חשמלית, בעיקר במותגי קבוצת לובינסקי - סיטרואן ברלינגו, אופל קומבו ופיג'ו ריפטר התאומים. כולם יגיעו השנה בגרסאות חשמליות עם כושר העמסה של 800 ק"ג וטווח נסיעה של 275 קילומטרים; בקטגוריה הגדולה יותר נפגוש כאן את סיטרואן ג'מפי ואופל זאפירה החדש, שניהם עם טווח של 230 ק"מ. פיג'ו בוקסר יהיה הנציג החשמלי בקטגוריה הגדולה מכולן, אך יציע טווח של 222 ק"מ בלבד וכושר העמסה של 1,200 ק"ג. כל הדגמים מתבססים על יחידת ההנעה החשמלית היחידה שמציע כיום הקונצרן, עם מנוע בהספק של 136 כ"ס וסוללת 50 קוט"ש.
במרצדס מתחילים כבר בימים אלו לשווק את ה-eVito ואת ה-EQV. ה-e-ויטו הוא גרסה חשמלית למרצדס ויטו המוכר ויוצע בשתי מידות אורך, שתיהן עם שמונה מקומות ישיבה כולל הנהג. סוללת 90 קוט"ש תעניק לו טווח נסיעה של 350 ק"מ בין טעינות. ה-EQV הוא למעשה גרסה מפוארת יותר של הוויטו, אך בשל צריכת חשמל מעט יותר גבוהה עומד טווח הנסיעה בו על 340 ק"מ.
מותגים חדשים
וגם השנה יגיעו לישראל מספר מותגים חדשים של רכבים חשמליים. המשמעותי מכולם הוא צ'רי, מיצרני הרכב הגדולים ביותר בסין. הדגם הרלוונטי ביותר לשוק המקומי הוא ה-eQ5, רכב פנאי שמבוסס על פלטפורמה עדכנית עם עיצוב מקורי, מנוע חשמלי של 163 או 177 כ"ס וטווח נסיעה של כ-400 ק"מ. אליו יצטרף כנראה מותג היוקרה הונגצ'י מבית FAW שייוצג כאן על-ידי סמלת וכבר זכה לכינוי "רולס רויס הסיני".
11 צפייה בגלריה
הונגצ'י E-HS9
הונגצ'י E-HS9
הונגצ'י E-HS9- רולס רויס הסיני
(צילום: אמיר בורוביץ')
עם מחיר מוערך של כחצי מיליון שקלים, היבואנית סמלת תצטרך להמתין לדגמים עממיים יותר כדי לבסס את אחיזתה בתחום החשמליות מסין. במהלך השנה עשויה לנחות כאן BYD הסינית. על הייבוא המקומי תהיה אחראית שלמה מוטורס, שת"פ מסחרי בין אלייד (צ'מפיון מוטורס) וקבוצת שלמה של משפחת שמלצר.

למדור רכב חשמלי באתר iCar