ההכרזה הרשמית של ג'ו ביידן כי החליט לרוץ לכהונה נוספת כנשיא ארצות הברית כדי "להשלים את העבודה" גררה היום (ב') בוז מבכירים רפובליקנים, שמיהרו להציג אותו כנשיא כושל שחייב לעזוב את הבית הלבן בהקדם האפשרי. "אם המצביעים יניחו לביידן להשלים את העבודה האינפלציה תמשיך להשתולל, שיעור הפשיעה יעלה, עוד פנטניל ייכנס דרך הגבולות הפרוצים שלנו – ומצבן של המשפחות האמריקניות רק יידרדר", אמרה רונה מקדניאל, יו"ר הוועידה הלאומית הרפובליקנית. היא טענה כי ביידן "מנותק" אם הוא חושב שהוא ראוי להיבחר שוב אחרי ש"יצר משבר אחרי משבר", וכי אזרחי ארה"ב "סופרים את הימים עד שיוכלו לשלוח אותו לארוז".

6 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן במסיבת העיתונאים
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן במסיבת העיתונאים
ביידן נערך לעוד קמפיין. ייפגש עם מגייסי כספים ביום שישי
(צילום: EPA)
6 צפייה בגלריה
"הפשיעה תגבר, האינפלציה תשתולל". מקדניאל
"הפשיעה תגבר, האינפלציה תשתולל". מקדניאל
"הפשיעה תגבר, האינפלציה תשתולל". מקדניאל
(צילום: AP)
ביידן הכריז על התמודדותו בשעה 6:00 בבוקר לפי שעון וושינגטון (13:00 שעון ישראל) בסרטון שפרסם ביוטיוב ובעמוד הטוויטר שלו. בסרטון הזהיר כי גם שנתיים וחצי אחרי עזיבתו של דונלד טראמפ את הבית הלבן עדיין נשקפת סכנה לדמוקרטיה ולחירויות הפרט של האמריקנים, בין השאר בשל החקיקה נגד הפלות ונגד להט"בים, ופנה אל הבוחרים: "זה לא הזמן לשאננות". הוא וסגניתו קמלה האריס הבהירו כי היא תהיה שותפתו גם במרוץ הקרוב, שיסתיים ביום הבחירות ב-5 בנובמבר 2024.
כדי להתמודד על הנשיאות יהיה על ביידן לצלוח ראשית פריימריז במפלגה הדמוקרטית, שייערכו בין פברואר ליוני, אבל כנהוג במקרה של נשיא מכהן הוא אינו צפוי להיתקל שם ביריבים בכירים, כאלה שיגררו אותו לקרב ממושך ויקשו עליו לזכות במועמדות המפלגה. עד כה הכריזו על התמודדותם בפריימריז האלה רק עורך הדין רוברט פ' קנדי ג'וניור והסופרת מריאן וויליאמסון, ושניהם נחשבים למועמדים זוטרים וחסרי סיכוי.
6 צפייה בגלריה
היילי, טראמפ ודסנטיס. שני המועמדים הבכירים צפויים לגרור את ביידן לקרב צמוד מאוד
היילי, טראמפ ודסנטיס. שני המועמדים הבכירים צפויים לגרור את ביידן לקרב צמוד מאוד
היילי, טראמפ ודסנטיס. שני המועמדים הבכירים צפויים לגרור את ביידן לקרב צמוד מאוד
(צילום: EPA, AFP, רויטרס)
האתגר הגדול של ביידן יגיע מהפריימריז הרפובליקניים לנשיאות, שם מסתמן קרב ראש בראש בין הנשיא לשעבר טראמפ, שכבר הכריז על מועמדותו, לבין בן טיפוחיו לשעבר ושנוא נפשו בהווה, מושל פלורידה רון דסנטיס, שצפוי להכריז על ריצה לנשיאות בהמשך השנה. בסקרי הפריימריז מוביל טראמפ בפער גדול, עם כ-50% מהקולות, ודסנטיס – שיגיע השבוע לישראל וייפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו – ניצב במקום השני עם כ-25%. אחריהם בסקרים, במרחק רב, ניצבים סגן הנשיא של טראמפ לשעבר מייק פנס, שטרם הכריז רשמית על מועמדותו אך מקבל כ-5% תמיכה, והשגרירה לשעבר של ארה"ב באו"ם ניקי היילי, שכבר הודיעה כי תרוץ וזוכה לכ-4%.

טראמפ: "ביידן עשה נזק כמו 5 נשיאים כושלים יחד"

כבר לפנות בוקר, לקראת ההכרזה הצפויה של ביידן, תקף טראמפ את הנשיא הדמוקרטי, ולעג לעצם ההחלטה שלו להתמודד. בהצהרה ארוכה שפרסם כתב טראמפ: "עם תקופת נשיאות כל כך הרסנית וכושלת, כמעט בלתי נתפס שביידן חושב בכלל על ריצה לעוד כהונה. אתם יכולים לקחת את חמשת הנשיאים הגרועים בהיסטוריה האמריקנית, לחבר אותם – ועדיין הם לא יעשו נזק גדול כמו זה שביידן עשה למדינה שלנו בתוך כמה שנים קצרצרות. אפילו לא קרוב".

בהצהרתו תקף טראמפ את ביידן על התמודדותו עם ההגירה, וכתב כי "משפחות אמריקניות נקרעות תחת האינפלציה הקשה ביותר זה חצי מאה". בהיבט העולמי טען כי ביידן השפיל את ארה"ב בזירה הבינלאומית, והזכיר את הנסיגה הכאוטית מאפגניסטן, את החבירה של רוסיה וסין זו לזו ואת ההתקרבות של איראן לנשק גרעיני. עוד כתב טראמפ כי אוקראינה נהרסה בפלישה שלעולם לא הייתה מתרחשת לדבריו אילו הוא היה הנשיא: "ביידן הוביל אותנו אל סיפה של מלחמת עולם שלישית".
יצוין כי טראמפ עצמו הוא שחתם על הסכם נסיגה עם הטליבאן, פרש מהסכם הגרעין שעיכב את הדהירה של טהרן לפצצה, והואשם בנקיטת יד רכה נגד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ולכן בצד הדמוקרטי טוענים כי הוא אחראי לכישלונות שאותם מנה. כך או כך בהצהרתו לפנות בוקר הבטיח טראמפ לבוחרים הרפובליקנים: "כשאעמוד על במת העימות הנשיאותי ואשווה את הביצועים שלנו, זה יהיה הסיוט הגדול ביותר של הדמוקרטים הרדיקלים, כי מעולם לא היו הישגים גרועים כל כך כמו שלהם".
אף שלפי שעה מוביל טראמפ על דסנטיס בפער גדול מאוד בסקרים, ניצחונו בפריימריז אינו מובטח, והמושל השמרני של פלורידה – שנחשב לאחד ממובילי "מלחמת התרבות" נגד הפרוגרסיבים באמריקה – עשוי לנסוק אחרי שיכריז על מועמדותו באופן רשמי ויתייצב לעימותים הטלוויזיוניים. לכל אחד מהשניים, טראמפ ודסנטיס, חוזים הסקרים התמודדות צמודה מאוד מול ביידן על הנשיאות במקרה שינצחו בפריימריז, עם יתרון קל של אחוז עד שלושה אחוזים לכאן או לכאן.
6 צפייה בגלריה
אפגניסטן קאבול נמל תעופה מטוס של צבא ארה"ב נוסע מפנה אפגנים מהמסלול הם נתלים
אפגניסטן קאבול נמל תעופה מטוס של צבא ארה"ב נוסע מפנה אפגנים מהמסלול הם נתלים
הנסיגה הכאוטית מאפגניסטן באוגוסט 2021. טראמפ: "ביידן השפיל אותנו"
טראמפ, יש לציין, נותר אמנם הדמות הפופולרית ביותר במפלגה הרפובליקנית, אבל מחוץ לשורותיה הוא עדיין נשיא שהמוני אמריקנים מתעבים, וכדי לנצח את דסנטיס בפריימריז ולהעפיל להתמודדות מול ביידן יהיה עליו לשכנע את המצביעים בבחירות המקדימות שהוא מסוגל עדיין למשוך בוחרים שלא הצביעו לו בעבר. תחת הנהגתו של טראמפ ובמעורבותו נחלו הרפובליקנים מפלות בכל מערכות הבחירות שהתקיימו אחרי ניצחונו ב-2016, בהן אובדן השליטה בבית הנבחרים ב-2018, ההפסד המשולש במרוץ לבית הלבן ולקונגרס ב-2020 והניצחון הדחוק למדי בבחירות לבית הנבחרים בשנה שעברה. רפובליקנים רבים סבורים כי המרוצים הללו הוכיחו שטראמפ אינו יכול עוד לנפק ניצחונות, וכי הגיעה העת לחפש למפלגה מנהיג מפלג פחות.
מנגד, גם ביידן צפוי להגיע לבחירות כששיעור הפופולריות שלו בציבור הכללי אינו גבוה. לפי הסקרים העדכניים רק כ-42.5% מהאמריקנים מרוצים מתפקודו כנשיא (באחדים מהסקרים השיעור הזה צולל אל מתחת ל-40%), והנתון הזה קרוב לנתון של הנשיא טראמפ ערב הבחירות של 2020. בבחירות ההן, נזכיר, ניצח ביידן אחרי שגרף 306 אלקטורים לעומת 232 של טראמפ, וזכה ב-51.3% מקולות הבוחרים לעומת 46.8% שהצביעו לנשיא הרפובליקני.
6 צפייה בגלריה
ארה"ב עימותים בין משטרה לתומכים של דונלד טראמפ
ארה"ב עימותים בין משטרה לתומכים של דונלד טראמפ
תומכי טראמפ פורצים לבניין הקפיטול בינואר 2021. חמישה נהרגו
(צילום: AFP)
אחרי בחירות 2020 סירב טראמפ להכיר בהפסדו, ופיזר טענות שקריות – שגם נדחו שוב ושוב על-ידי בתי המשפט – לפיהן הניצחון "נגנב" ממנו באמצעות זיופים ואי-סדרים. בהשראת הטענות הללו פרצו ב-6 בינואר 2021 המונים מתומכיו לקונגרס וזרעו בו הרס, בזמן ישיבת הסנאט שבה אושר ניצחונו של ביידן. בהתפרעות האלימה נהרגו חמישה בני אדם, ועוד חמישה שוטרים התאבדו בעקבותיה.

השאלות על הגיל: נשיא בן 86?

בעוד העימות הראשון בפריימריז הרפובליקניים ייערך כבר באוגוסט הקרוב, בצד הדמוקרטי לא צפויים עימותים בהשתתפות ביידן, והוא אינו צפוי לערוך אירועי בחירות בחודשים הקרובים. עם זאת צוות הקמפיין שלו כבר מתגבש, ובראשו תעמוד ג'ולי צ'אבס רודריגז בת ה-45, בכירה בבית הלבן ונכדתו של שר העבודה לשבר סזאר צ'אבס. היא הייתה סגנית ראש הקמפיין של ביידן ב-2020, ולעוּבדת היותה לטינית יש חשיבות, משום שהקהילה הלטינית היא פלח מצביעים חיוני מאוד לניצחון בבחירות. קמפיין ביידן צפוי להשקיע יותר ממיליארד דולר במסע הבחירות, ורשת CNN דיווח היום כי תורמים ומגייסי כספים דמוקרטים כבר הוזמנו להיפגש עם הנשיא בוושינגטון ביום שישי הקרוב, כדי להעלות הילוך בהכנות לקמפיין.

6 צפייה בגלריה
ג'ולי צ'אבס אלברז ראש מנהלת ה קמפיין של ג'ו ביידן בחירות נשיאות 2024
ג'ולי צ'אבס אלברז ראש מנהלת ה קמפיין של ג'ו ביידן בחירות נשיאות 2024
מנהלת הקמפיין ג'ולי צ'אבס אלברז. נכדתו של השר לשעבר
(צילום: AP)
את הקמפיין של ביידן צפויות ללוות שאלות בלתי פוסקות בנוגע לגילו ולמידת כשירותו. ביידן בן ה-80 הוא כבר כיום הנשיא האמריקני המבוגר בהיסטוריה, ואם ינצח בבחירות ב-2024 פירוש הדבר שכשיעזוב את הבית הלבן יהיה בן 86. כבר בבחירות לנשיאות ב-2020 ניסו יריביו להציגו כאדם סנילי שכוחו אינו עוד במותניו, וכמה פליטות פה שסיפק לאורך הכהונה גרמו מבוכה לדוברי הבית הלבן, ונוצלו על-ידי מתנגדיו כדי לתקוף אותו. בין השאר ניפק אשתקד ביידן הכרזה שממנה השתמע כי בצעד דרמטי הוא קורא להפיל את משטר פוטין ברוסיה, ובפליטת פה איומה בספטמבר הוא שאל במהלך נאום בוושינגטון היכן חברת הקונגרס הרפובליקנית ג'קי ולורסקי – אחרי ששכח כנראה כי היא נהרגה בתאונת דרכים שבועות אחדים לפני כן.
ביידן מצדו ממשיך להתעקש כי הוא מסוגל לעמוד במשימה ארבע שנים נוספות, ופעמים רבות כשנשאל על הדאגות בנוגע לכשירותו השיב פשוט: "תביטו בי". בבדיקה השגרתית שנערכה לו בפברואר, כפי שנהוג לערוך לכל נשיא, קבע רופאו של ביידן, ד"ר קווין קונור, כי הוא "בריא, נמרץ וכשיר".
הציוץ של ג'יל ביידן: "לעבודה!"

מי שוודאי תהיה דומיננטית גם בקמפיין הקרוב של ביידן היא רעייתו ג'יל, שמלווה אותו מקרוב לאורך כל הקריירה הפוליטית ומתייצבת לעתים קרובות לייצג אותו בעצרות. במקביל לכהונתה כגברת הראשונה ממשיכה ג'יל ביידן לעבוד כמרצה במכללה, וגם היום, שעה קלה אחרי ההכרזה של ביידן על מועמדותו, היא יצאה לעבודה. כפי שעשתה ביום ההכרזה שלו על מועמדותו לפני ארבע שנים, היא ציינה זאת בתמונה בטוויטר וכתבה: "זה היה שבוע עמוס! כמו לפני ארבע שנים אני יוצאת לעבודה, וג'ו השיק את קמפיין הבחירה-מחדש שלו! בואו נשלים את העבודה!".