מאז שהושק בסוף נובמבר 2022, נדמה שאי אפשר לחמוק מ-ChatGPT. הצ'אטבוט המתקדם של חברת OpenAI הפך תוך זמן קצר לאימתם של כל מי שכותבים לפרנסתם, הצליח לטלטל את מערכת החינוך והגיע תוך חודשיים ל-100 מיליון משתמשים חודשיים. אבל איך בדיוק הקסם הזה עובד? מי עומד מאחוריו? ומה חשוב לדעת לפני שמתחילים להשתמש בו? אנחנו כאן כדי לענות על כל השאלות הבוערות.
4 צפייה בגלריה
ChatGPT
ChatGPT
ChatGPT. הצ'אטבוט שכבש את הרשת
(צילום: רויטרס)
מה זה ChatGPT? צ'אט GPT הוא צ'אטבוט (תוכנת מחשב מבוססת בינה מלאכותית שיכולה לשוחח עם בני אדם) שפותח על-ידי חברת OpenAI על בסיס מודל השפה שלה GPT-3.5, והושק בסוף נובמבר 2022.
GPT-3.5 אומן באמצעות מאגר מידע (דאטה סט) ענק שכולל כמות עצומה של דפי רשת, מאמרים וספרים, בטכניקה שנקראת למידה לא מפוקחת (Unsupervised Learning). בשיטה זו, מזינים למודל של בינה מלאכותית מידע לא מתוייג, והוא מפיק ממנו תובנות בכוחות עצמו.

עוד כתבות על ChatGPT:

ChatGPT פותח על בסיס GPT-3.5 באמצעות שתי טכניקות עיקריות: למידה מפוקחת (Supervised Learning), שבמסגרתה הוזן המודל בשיחות שנכתבו על-ידי מאמנים אנושיים; ולמידת חיזוק באמצעות פידבק אנושי (Reinforcement Learning from Human Feedback), שבמסגרתה דירגו מאמנים אנושיים תשובות שונות שנתן המודל לאותן שאלות.
ChatGPT הוא מודל המשתייך לקטגוריית הבינה המלאכותית היוצרת (גנרטיבית). מדובר באלגוריתמים מבוססי למידת מכונה שיודעים ליצור תוכן חדש - טקסטים, תמונות, מוזיקה וכו' - על בסיס המידע שעליו התאמנו.
מיהי חברת OpenAI שפיתחה את ChatGPT? חברת OpenAI הוקמה בשנת 2015 כארגון ללא מטרות רווח מתוך מטרה מוצהרת לפתח בינה מלאכותית כללית (AGI) - בינה מלאכותית עם יכולות ברמה אנושית - באופן שיועיל לבני האדם. בין מייסדי החברה: המנכ"ל סם אלטמן (לשעבר נשיא מאיץ הסטארטאפים Y Combinator), הנשיא גרג ברוקמן (לשעבר סמנכ"ל הטכנולוגיה של חברת התשלומים הדיגיטלייים Stripe), המדען הראשי איליה סוצקבר ואילון מאסק. האחרון עזב את החברה בשנת 2018 והוא כבר אינו מעורב בנעשה בה.
בשנת 2019 הקים ארגון OpenAI חברה-בת במודל של רווח מוגבל (Capped Profit) שבמסגרתו המשקיעים הראשונים בחברה יכולים לקבל החזר של עד פי מאה בלבד על כספם. ב-OpenAI הסבירו בזמנו כי המודל הזה מאפשר לחברה לגייס את ההון הדרוש לה כדי להגשים את מטרותיה, מבלי להפוך לעוצמתית מדי.
4 צפייה בגלריה
OpenAI
OpenAI
OpenAI. הוקמה ב-2015 במטרה לפתח "בינה מלאכותית כללית"
(צילום: shutterstock)
"המטרה של חברה מסחרית היא לפתח מוצרים ושירותים ולנסות להרוויח כמה שיותר כסף", הסביר המדען הראשי סוצקבר בריאיון ל-ynet בנובמבר 2022, "אבל לבינה מלאכותית תהיה השפעה שלא ניתן לדמיין, והיא יכולה להיות השפעה מאוד משבשת. בין היתר היא תשבש את כל המשרות. לכן זה הגיוני להגביל את כמות הכסף שחברה שרוצה לפתח את הטכנולוגיה הזאת יכולה להרוויח".
OpenAI נחשבת לאחת החברות המתקדמות ביותר בתחום הבינה המלאכותית. בנוסף ל-ChatGPT, היא עומדת גם מאחורי מחולל התמונות DALL-E3, הכלי להשלמה אוטומטית של שורות קוד GitHub CoPilot, מתמלל האודיו Whisper ופיתוחים נוספים. הכלים של החברה הוטמעו במוצרים שונים של מיקרוסופט, שלפי דיווחים הסכימה להשקיע בה עד כה יותר כ-13 מיליארד דולר. איך מתחברים ל-ChatGPT? יש לגשת לאתר של ChatGPT בכתובת הזאת. ניתן להירשם לשירות עם כתובת המייל או להתחבר אליו באמצעות חשבון גוגל או מיקרוסופט. במאי 2023, חצי שנה אחרי ההשקה של ChatGPT, השיקה OpenAI אפליקציית iOS ראשונה עבור הצ'אטבוט, וביולי הצטרפה אליה אפליקציית אנדרואיד. האם השימוש ב-ChatGPT הוא חינמי? השימוש בגרסה הבסיסית של ChatGPT, שמבוססת על מודל השפה הישן יותר GPT-3.5, הוא חינמי. לצד זאת, OpenAI מציעה גם שירות בתשלום בשם ChatGPT Plus בעלות של 20 דולר לחודש. הגרסה הזו מבוססת על מודל השפה החדש יותר, GPT-4, ויש לה יכולות מתקדמות יותר, בהן חיפוש באינטרנט, שימוש בתוספים, יצירת תמונות ועוד.
האם ChatGPT תומך בעברית? מכיוון שמודל השפה GPT-3.5 התאמן על דאטה סט ענק שכולל דפי אינטרנט בשפות שונות, ניתן לשוחח עם ChatGPT גם בעברית. עם זאת, מהניסיון שלנו, היכולות שלו בשפת הקודש לא מאוד מרשימות ומומלץ לדבוק באנגלית. היכולות בעברית של הגרסה שמבוססת על GPT-4, וזמינה למנויים בתשלום בלבד כרגע, מרשימות הרבה יותר.
מה אפשר לעשות עם ChatGPT? לא מעט דברים: אפשר לבקש מ-ChatGPT להסביר לכם מושגים ורעיונות שונים (למשל: "מה זה מחשוב קוונטי?" או "מהי פסיקת רו נגד וייד?"), לכתוב לכם מתכונים וטיפים, לפתור בעיות מתמטיות, להציע לכם רעיונות לפעילויות בימי הולדת, לנסח נאומים, מכתבים ועבודות אקדמיות, לכתוב שירים, סיפורים ותסריטים, ולסכם מסמכים ארוכים. הוא אפילו יכול לכתוב עבורכם שורות קוד. החל מספטמבר 2023 האפליקציות של ChatGPT למובייל מאפשרות לנהל עם הצ'אטבוט שיחות קוליות (בדומה לסייעות קוליות כמו סירי, אלכסה וגוגל אסיסטנט). OpenAI גם הודיעה כי תאפשר להציג לצ'אטבוט תמונות ולבקש ממנו מידע רלוונטי לגביהן. לדוגמה, יהיה אפשר להציג ל-ChatGPT את המצרכים במקרר שלכם ולבקש ממנו מתכון רלוונטי. היכולת הזאת זמינה כרגע למנויי ChatGPT Plus וללקוחות עסקיים, אך היא אמורה להגיע בהמשך גם למשתמשים החינמיים.
נשמע טוב, אבל האם אפשר לסמוך על כל מה ש-ChatGPT כותב או אומר? ובכן, התשובה היא לא. מדובר באחד החסרונות המשמעותיים של ChatGPT. הוא יכול לכתוב לכם בביטחון גמור עובדות לא נכונות ואפילו להציג רשימת מקורות מפוברקת לחלוטין למידע שהוא המציא. גם ב-OpenAI מדגישים כי ChatGPT עלול להציג מידע "לא מדויק, לא נכון ומטעה".
מה זה בינה מלאכותית גנרטיבית?
התופעה הזאת אינה ייחודית ל-ChatGPT ובעולם הבינה המלאכותית קוראים לה "הזיה" (hallucination), מכיוון שהיא מזכירה את התופעה שבה בני אדם הוזים דברים שמעולם לא קרו.
ב-OpenAI מסבירים שמדובר בבעיה שקשה לתקן מסיבות שונות: באימון בטכניקת למידת חיזוק אין מקור שעליו ניתן להסתמך כ"נכון"; אם המודל יאומן להיות יותר זהיר, הוא עלול לסרב להשיב על שאלות שעליהן הוא יכול לענות בצורה נכונה; ושימוש בטכניקה של אימון מפוקח לפתרון הבעיה יטעה את המודל, מכיוון שהתשובה האידאלית תלויה במה שהמודל יודע ולא במה שהמאמן האנושי יודע.
האם יש ל-ChatGPT חסרונות נוספים שחשוב לדעת עליהם? כן. ChatGPT בגרסתו החינמית אינו מחובר לאינטרנט ולכן הוא לא מסוגל להציג מידע עדכני. מכיוון ש-OpenAI סיימה לאמן אותו בתחילת 2022, אין לו מושג שאילון מאסק רכש את טוויטר, שבנימין נתניהו נבחר שוב לראשות ממשלת ישראל או שהעיתונאית ברברה וולטרס הלכה לעולמה. הגרסה בתשלום, לעומת זאת, מאפשרת לחפש ברשת באמצעות בינג, מנוע החיפוש של מיקרוסופט.
מה לגבי שימוש לרעה ב-ChatGPT? נגעתם בנקודה כואבת. מאז ש-ChatGPT הושק בסוף נובמבר 2022 פורסמו דיווחים על האקרים שהשתמשו בו על מנת שיכתוב עבורם נוזקות (תוכנות זדוניות). במקרים אחרים, תלמידים וסטודנטים השתמשו ב-ChatGPT על מנת שיכתוב עבורם עבודות או שיסייע להם בשיעורי בית ובמבחנים. זאת הסיבה שבתי ספר בניו יורק, סיאטל וערים נוספות אסרו על השימוש ב-ChatGPT - אם כי החרם בניו יורק כבר הוסר ונראה שמערכת החינוך בוחנת מחדש את היחס שלה לטכנולוגיה החדשה.

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

ניתן להשתמש ב-ChatGPT גם כדי ליצור טקסטים פוגעניים ופייק ניוז, אם כי OpenAI פיתחה אמצעי בטיחות מרשימים למדי ובמקרים רבים הצ'אטבוט פשוט ישיב לכם כי "זה יהיה בלתי ראוי מצדו" למלא את המשימה שהטלתם עליו.
האם השיחות שלי עם ChatGPT הן פרטיות? לא. ב-OpenAI מבהירים כי במסגרת המחויבות של החברה לבינה מלאכותית בטוחה ואחראית, היא בוחנת את השיחות על מנת לשפר את המערכות שלה ולוודא שהתוכן תואם למדיניות ולדרישות הבטיחות שלה. ניתן אומנם לשנות את ההגדרות כדי למנוע שימוש בדאטה שלכם לאימון, אבל השיחות עדיין יישמרו למשך 30 יום ו-OpenAI שומרת לעצמה את הזכות לבחון אותן במטרה למנוע שימוש לרעה. עוד חיסרון הוא שלאחר שינוי ההגדרות לא תוכלו לגשת לשיחות קודמות שלכם.
ההמלצה שלנו היא לא לחשוף מידע אישי או רגיש שלכם או של אנשים אחרים בזמן השימוש ב-ChatGPT. גם לא היינו מנסים לאתגר אותו עם בקשות קיצוניות מדי - מי יודע לאן הבקשות שלכם יכולות להגיע. אם אתם משתמשים ב-ChatGPT למטרות עבודה, כדאי לדעת שבאוגוסט 2023 השיקה OpenAI את ChatGPT Enterprise, גרסה ארגונית של הצ'אטבוט, על מנת לספק מענה לגופים שרוצים להיעזר בו, אך חוששים מדליפה של סודות מסחריים. החברה מדגישה כי היא לא מאמנת את המודלים שלה על מידע שמזינים המנויים לגרסה זו. מה מקבלים המנויים ל-ChatGPT Plus? השירות מקנה גישה ל-ChatGPT גם כאשר השרתים עמוסים וכן זמני תגובה מהירים יותר וגישה מוקדמת לפיצ'רים ושיפורים בשירות. החל מ-14 במרץ 2023, מנויי ChatGPT Plus יכולים להשתמש בגרסה של הצ'אטבוט שמבוססת על מודל שפה חדש ומתקדם יותר, GPT-4. בנובמבר 2023 הוצגה גרסה מעודכנת יותר של המודל, GPT-4 Turbo. יתרון משמעותי של הגרסה בתשלום הוא שהיא יכולה להציג מידע עדכני עד לאפריל 2023 וכן לחפש מידע באינטרנט. בנוסף, היא כוללת מאות תוספים (פלאגינים) שמקנים ל-ChatGPT יכולות נוספות באמצעות חיבור לשירותים צד-שלישי. התוספים מאפשרים בין היתר להזמין חופשות, לחפש משרות או כלי רכב לקנייה, לעשות קניות, להשקיע בשוק ההון, ליצור מוזיקה, לברר על מזג האוויר ועוד אפשרויות רבות. החל מאוקטובר 2023 מנויי ChatGPT Plus יכולים גם ליצור תמונות באמצעות פקודות טקסטואליות, יכולת שמבוססת על DALL-E3, מחולל התמונות של OpenAI. החל מנובמבר 2023, מנויי ChatGPT Plus יכולים ליצור לעצמם צ'אטבוטים מותאמים אישית המכונים GPTs, בלי כל צורך בתכנות. המשתמשים יכולים להעלות מסמכים רלוונטיים - למשל מאמרים, הרצאות, מתכונים וכו' - שעליהם הצ'אטבוט יבסס את התשובות שלו. ניתן למשל ליצור צ'אטבוט שילמד את המשתמשים לערבב משקאות, או כזה שייתן לכם עצות בתחום ההשקעות. ב-OpenAI מתכוונים להשיק בהמשך חנות צ'אטבוטים ולחלוק את הרווחים עם היוצרים.
האם ChatGPT מהווה פריצת דרך טכנולוגית? התשובה מורכבת. OpenAI בהחלט נחשבת לחברה פורצת דרך בתחום הבינה המלאכותית ו-ChatGPT הוא הוא ללא ספק הישג טכנולוגי ואחד הצ'אטבוטים המתקדמים ביותר שזמינים היום ברשת. עם זאת, מומחים בתחום הבינה המלאכותית אומרים כי הוא מבוסס על טכנולוגיות מוכרות שפותחו במשך שנים על ידי ארגונים שונים.
בנוסף, מאז ההשקה של ChatGPT הרשת מוצפת בצ'אטבוטים מתחרים שלא נופלים ממנו ברמתם: מיקרוסופט השיקה הצ'אטבוט Copilot (לשעבר בינג צ'אט), שמבוסס על הטכנולוגיה של OpenAI; לגוגל יש את Bard, צ'אטבוט שמבוסס על מודל השפה שלה PaLM 2 וג'מיני פרו; חברת אנתרופיק (Anthropic) שהוקמה על ידי יוצאי OpenAI וגייסה מיליארדי דולרים מאמזון וגוגל, הציגה צ'אטבוט מתקדם בשם קלוד (Claude); וגם ל-xAI של אילון מאסק יש צ'אטבוט חצוף בשם גרוק. גם חברת Inflection שהוקמה על ידי יוצאי גוגל השיקה צ'אטבוט בשם Pi, שאמור להיות מעין חבר מבוסס בינה מלאכותית ולספק למשתמשים תמיכה רגשית. חברת Character.ai, שהוקמה גם היא על ידי יוצאי גוגל, נקטה בגישה אחרת והצ'אטבוט שלה מאפשר "להתכתב" עם אנשים מפורסמים או דמויות בדיוניות, מאילון מאסק ועד לג'ון סנואו מ"משחקי הכס". לאחרונה גם מטא הצטרפה לזירה הלוהטת כאשר הכריזה על עוזר אישי בשם Meta AI ועל 28 צ'אטבוטים נוספים עם ידע בתחומי עניין ספציפיים כמו בישול, ספורט, טיולים ועוד.
האם ChatGPT יכול להחליף את מנוע החיפוש של גוגל? ChatGPT, ובעיקר שיתוף הפעולה האסטרטגי בין OpenAI למיקרוסופט, עוררו את החשש שאימפריית החיפוש של גוגל נמצאת בסכנה. היתרון של מנוע חיפוש מבוסס צ'אטבוט על מנוע חיפוש רגיל ברור: הוא מאפשר למשתמשים להקליד שאלה ולקבל תוך כמה שניות תשובה קצרה, ברורה ומנוסחת היטב במקום לדלג בין קישורים בעמוד תוצאות החיפוש. אבל יש עם החזון הזה כמה בעיות: ראשית, לצ'אטבוטים של ימינו יש נטייה לספק תשובות שגויות או לא מדויקות. שנית, למנועי חיפוש מסורתיים יש מודל כלכלי שעובד היטב (הכנסות מפרסומות שמופיעות לצד תוצאות החיפוש), ועדיין לא ברור מה יהיה המודל הכלכלי של מנועי חיפוש מבוססי צ'אטבוטים. כמו כן, שימוש בצ'אטבוטים במנועי חיפוש עלול לפגוע בתעבורת הגולשים לאתרים שונים ברחבי הרשת ולשנות את כלכלת האינטרנט.
4 צפייה בגלריה
מנוע החיפוש של גוגל באייפון X
מנוע החיפוש של גוגל באייפון X
נמצא בסכנה? מנוע החיפוש של גוגל
(צילום: shutterstock)
כך או כך, גוגל הגיבה יחסית מהר לאיום מצדן של OpenAI ומיקרוסופט ובחודשים האחרונים היא השיקה כאמור צ'אטבוט משלה בשם Bard. בנוסף, בכנס I/O האחרון היא הכריזה כי תשלב פיצ'רים של בינה מלאכותית גנרטיבית במנוע החיפוש שלה, תחילה באופן מצומצם ובכפוף להצטרפות לרשימת המתנה.
אם כבר מדברים על מיקרוסופט, מה בדיוק הקשר שלה ל-OpenAI? מדובר בשתי חברות נפרדות, אך מיקרוסופט השקיעה ב-OpenAI מיליארד דולר בשנת 2019 ובתחילת 2023 דיווחה על השקעה נוספת של "מיליארדים רבים" בחברה. לפי דיווחים, סך ההשקעות שלה ב-OpenAI עומד על 13 מיליארד דולר והיא הבעלים של 49% ממנה.
4 צפייה בגלריה
מיקרוסופט
מיקרוסופט
מיקרוסופט. השקיעה יותר מ-11 מיליארד דולר ב-OpenAI
(צילום: EPA)
במסגרת שיתוף הפעולה ביניהן, מיקרוסופט מספקת ל-OpenAI את תשתיות המחשוב הדרושות לאימון ולהרצת המודלים שלה. בתמורה היא מקבלת רישיון להטמיע את הפיתוחים של OpenAI במוצרים השונים שלה, בהם שירות הענן אז'ור, מנוע החיפוש בינג וכן חבילת היישומים Microsoft 365 שכוללת את וורד, פאוורפוינט, אאוטלוק ותוכנות נוספות. יש לכם שאלות נוספות על ChatGPT? כתבו לנו בטוקבקים
פורסם לראשונה: 07:00, 29.01.23